CŽV – Závěrečné práce a okruhy Speciální pedagogika – specializace etopedie Závěrečná zkouška: 1) Etopedie - ústní zkouška 2) Závěrečná práce (v rozsahu 30 normostran, 54 000 znaků včetně mezer) Postup: Obsah práce: • Titulní list: základní informace - univerzita, fakulta, katedra - název práce - typ práce (závěrečná práce) - rok - (tituly) jméno a příjmení vedoucího práce, (tituly) jméno a příjmení studenta • Další listy: - poděkování - prohlášení autora + podpis (viz Pokyn děkana č. 1/2015) „Prohlašuji, že jsem závěrečnou práci CŽV vypracoval/vypracovala samostatně, s využitím pouze citovaných pramenů, dalších informací a zdrojů v souladu s Disciplinárním řádem pro studenty Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity a se zákonem č. 121/2000 Sb., o právu autorském, o právech souvisejících s právem autorským a o změně některých zákonů (autorský zákon), ve znění pozdějších předpisů.“ • Obsah (při správném stylování nadpisů lze vložit generovaný obsah) - Úvod - 3 kapitoly: 2 teoretické a 1 praktická – případová studie; doporučen je vyrovnaný počet podkapitol - Závěr - Shrnutí - Summary - Seznam literatury - Seznam tabulek, obrázků, grafů, schémat (za použití funkce „vložit titulek“ lze vložit generovaný seznam pomocí funkce „vložit seznam obrázků“, lze přizpůsobit na grafy, tabulky a další) - Seznam příloh - Přílohy (zde je uvedeno poslední číslo strany práce, samotné přílohy se nečíslují) Postup: • Prostudovat Pokyn děkana č. 1/2015 K realizaci závěrečných prací (bakalářských, diplomových, rigorózních a závěrečných prací CŽV) • Volba tématu studentem a oslovení vedoucí práce/školitele - hned v prvním semestru • Schválení tématu vedoucím práce / školitelem • Vypracování struktury závěrečné práce a její tvorba • Vložení závěrečné práce do IS • Obhajoba Okruhy ke ZZ 1) Etopedie a její pojetí v systému speciální pedagogiky, vývoj etopedie uvnitř speciální pedagogiky, předmět etopedie, odlišnosti etopedie od ostatních speciálně pedagogických disciplín, spolupracující obory b) Vývoj poruchy chování – edukační kontext, problematika včasné intervence 2) Změny v etopedii na přelomu 21. století; teorie a praxe etopedie a současné trendy v přístupech k edukaci dětí v riziku poruch chování a s poruchami chování b) Poruchy chování spojené s agresí 3) Problematika vymezení základní terminologie etopedie, její vývoj, odlišnosti české terminologie, současné trendy b) Poruchy chování spojené s konfliktem 4) Přístupy ke klasifikacím poruch emocí a chování b) Poruchy chování spojené s problémy v pozornosti – ADD, ADHD, LMD 5) Cílová skupina etopedie, charakteristika jedince v riziku poruch chování, s problémy v chování, s poruchou chování, individuální a sociální rozměr chování b) Sebehodnocení a jeho význam při edukaci dítěte s dispozicí k poruše emocí a chování, bodový systém hodnocení chování – v procesu prevence, intervence, rehabilitace 6) Edukace dětí s dispozicí k poruchám emocí a chování v kontextu osobnostního pojetí, kvalita života jedince s poruchami chování b) Strategie řízení chování ve třídě – plánování výuky, individuální dimenze plánování ve vztahu k rizikovým žákům (PCH) 7) Systémový přístup k řešení edukace žáků s poruchami chování – prevence kázeňských problémů – škola, třída, pravidla kázně, hodnocení, vztahy, efektivita výuky, přínos projektů b) Lež, záškoláctví – strategie intervence – principy, poradenství, provázení 8) Problematika kriminality mladistvých – charakteristika, součinnost školy při vyšetřování, otázky trestní odpovědnosti dětí a mladistvých, mediace a probace, uložení trestu b) Individuální a sociální kauzální faktory poruchy emocí a chování, vývoj poruchy emocí a chování, rizikové faktory ve vývoji jedince 9) Strategie výuky ve třídách s žáky s poruchami emocí nebo chování – diagnostika, plánování dlouhodobé, krátkodobé, IVP, intervenční techniky b) Šikana a její vývoj, intervence, spolupráce s externími pracovišti 10)Postavení dítěte v riziku a s poruchami chování v praxi etopedie b) Průběh, cíle a úkoly diagnostického procesu v diagnostickém ústavu (DÚ), komplexní a perspektivní dimenze 11)Porucha řízeného chování – diagnostická kritéria, projevy, prognóza b) Institut ústavní a ochranné výchovy – charakter ústavní a rodinné péče – odlišnosti, aplikace, zákonná opora a právní odpovědnost za výchovu dětí v náhradní rodinné péči, institucionální náhradní rodinná péče 12)Opoziční chování u dětí, neposlušnost b) Význam klíčové osoby pro podporu socializace dítěte s dispozicí k poruše emocí a chování 13)Závislostní chování – vývoj, prevence, intervence a podpora v jednotlivých fázích b) Cílové skupiny etopedie v rámci běžných a speciálních školy 14)Problematika edukace jedinců s poruchami emocí a chování – integrace a inkluze v hlavním proudu vzdělávání, edukace v segregovaném prostředí, mezinárodní srovnání b) Faktory posilující odolnost dítěte vůči sociopatologickým vlivům, posilující vývojové faktory 15)Specifika rizik vývoje poruch chování dětí ze sociokulturně znevýhodněných rodin b) Probace a mediace u mladistvých a mladých dospělých 16)Rizikové faktory životě dětí pro zvýšenou vnímavost k rozvoji poruch emocí a chování b) Preventivně výchovné zařízení a jeho úkoly při podpoře a provázení dětí s problémy chování – uplatnění principů praxe etopedie, intervence její průběh, cíle a úkoly 17)Vlivy inkluzivních přístupů k výchovně vzdělávací praxi škol hlavního proudu vzdělávání se zaměřením na riziko poruch chování a poruchy chování – prevence, intervence, poradenství b) Průběh, cíle, úkoly, principy speciálně pedagogického procesu v podmínkách dětského domova, komplexní a perspektivní dimenze 18)Význam speciálně pedagogické diagnostiky pro edukaci jedince s problémy v chování – roviny diagnostiky, strukturované hodnocení chování, požadavek formativního charakteru hodnocení b) Spolupráce s rodiči při edukaci jedince s poruchou chování 19)Týrané dítě – syndrom CAN – rizika pro vývoj chování, problematika prevence, intervence a podpory v edukačním kontextu b) Průběh, cíle, úkoly, principy speciálně pedagogického procesu v podmínkách dětského domova se školou, výchovného ústavu pro mládež komplexní a perspektivní dimenze 20)Problematika socializačního procesu dětí s problémy v chování/poruchami chování, vzdělávání a syndrom naučené bezmocnosti, sociální začlenění, problematika perspektivy a celoživotních postojů b) Včasná intervence u dětí s rozvíjejícími se problémy/poruchami chování. Klady a rizika.