CŽV – Závěrečné práce a okruhy Speciální pedagogika – specializace oftalmopedie Závěrečná zkouška: 1) Oftalmopedie - ústní zkouška 2) Závěrečná práce (v rozsahu 30 normostran, 54 000 znaků včetně mezer) Postup: Obsah práce: • Titulní list: základní informace - univerzita, fakulta, katedra - název práce - typ práce (závěrečná práce) - rok - (tituly) jméno a příjmení vedoucího práce, (tituly) jméno a příjmení studenta • Další listy: - poděkování - prohlášení autora + podpis (viz Pokyn děkana č. 1/2015) „Prohlašuji, že jsem závěrečnou práci CŽV vypracoval/vypracovala samostatně, s využitím pouze citovaných pramenů, dalších informací a zdrojů v souladu s Disciplinárním řádem pro studenty Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity a se zákonem č. 121/2000 Sb., o právu autorském, o právech souvisejících s právem autorským a o změně některých zákonů (autorský zákon), ve znění pozdějších předpisů.“ • Obsah (při správném stylování nadpisů lze vložit generovaný obsah) - Úvod - 3 kapitoly: 2 teoretické a 1 praktická – případová studie; doporučen je vyrovnaný počet podkapitol - Závěr - Shrnutí - Summary - Seznam literatury - Seznam tabulek, obrázků, grafů, schémat (za použití funkce „vložit titulek“ lze vložit generovaný seznam pomocí funkce „vložit seznam obrázků“, lze přizpůsobit na grafy, tabulky a další) - Seznam příloh - Přílohy (zde je uvedeno poslední číslo strany práce, samotné přílohy se nečíslují) Postup: • Prostudovat Pokyn děkana č. 1/2015 K realizaci závěrečných prací (bakalářských, diplomových, rigorózních a závěrečných prací CŽV) • Volba tématu studentem a oslovení vedoucí práce/školitele - hned v prvním semestru • Schválení tématu vedoucím práce / školitelem • Vypracování struktury závěrečné práce a její tvorba • Vložení závěrečné práce do IS • Obhajoba Okruhy k závěrečné zkoušce: 1. Obor oftalmopedi/tyflopedie - vymezení obou, historie podpory osob s postižením zraku u nás a v zahraničí, mezioborová spolupráce. Okruh osob se zrakovým postižením – klasifikace dle různých kritérií. 2. Vliv těžkého zrakového postižení na osobnost jedince (psychické funkce - vnímání, myšlení, pozornost, chování, řeč a komunikace). Ovlivnění psychomotorického vývoje dítěte u těžkého zrakového postižení. 3. Zrak a jeho oslabení či ztráta – oslabení zrakových funkcí a vliv na každodenní život, projevy. Vývoj zrakového vnímání. Definice zrakového postižení. 4. Vyšetření zraku a zrakových funkcí se zaměřením na funkční vyšetření zraku. Vymezení kompetencí různých specialistů v procesu diagnostiky funkčního vidění. Testy Lea Hyvarinen. 5. Zraková terapie. Úloha zrakového terapeuta, jeho kompetence. Mezioborová spolupráce. 6. Speciálně pedagogická diagnostika oftalmopedická. Diagnostické domény – oblasti posutzování a diagnostiky a u dětí a žáků s postižením zraku. 7. Komunikace osob s postižením zraku s ohledem na stupeň a dobu vzniku postižení. Braillovo písmo - jeho zápis a jeho výuka u dětí a dospělých. Zprostředkování informací slabozrakým a nevidomým. 8. Edukace osob s těžkým zrakovým postižením – možnosti vzdělávání žáků se zrakovým postižením v ČR. Speciální vzdělávací potřeby a podpůrná opatření poskytovaná této cílové skupině. 9. Zrakové postižení jako součást kombinovaného postižení. Osoby s hluchoslepotou – klasifikace, vliv postižení na kvalitu života, možnosti komunikace a edukace. 10. Prostorová orientace a samostatný pohyb osob s postižením zraku – vymezení, specifika. Identifikace a odstraňování bariér v samostatném pohybu osob s postižením zraku. Provázení osob s těžkým zrakovým postižením. 11. Speciálněpedagogické poradenství a intervence u dětí a žáků s těžkým postižením zraku se zaměřením na věková období – raný věk, předškolní věk, mladší a starší školní věk, adolescence a raná dospělost. 12. Dítě se zrakovým postižením v předškolním věku, školní zralost a školní připravenost. Specifická podpora dítěte s oslabeným viděním v předškolním vzdělávání. 13. Dítě se zrakovým postižením ve školním věku – speciální vzdělávací potřeby a opatření podpory. Specifika výuky s ohledem na práci pedagoga. 14. Raná péče poskytovaná rodinám dítěte se zrakovým a s kombinovaným postižením. Nabídka poradenství a intervence pro dítě raného věku a jeho rodinu. Specifické metody a formy služeb. 15. Speciální pomůcky pro osoby se zrakovým postižením a práce s nimi. Pomůcky pro různé oblasti každodenního života s ohledem na stupeň postižení zraku. Využití výpočetní techniky u cílové skupiny. 16. Význam sociální a pracovní rehabilitace v edukaci žáků a studentů se zrakovým postižením. Předprofesní a profesní příprava, význam podpory specifických kompetencí osob s postižením zraku. 17. Nabídka poradenství a intervence pro dospělou osobu s postižením zraku a pro jeho rodinu. Poskytovatelé sociálních služeb, jejich zaměření (tyflorehabilitace). 18. Podpora rozvoje dítěte s těžkým zrakovým a kombinovaným postižením. Metoda Lilli Nielsen. Možnosti podpory rozvoje smyslového vnímání. 19. Narušené binokulární vidění – projevy, možnosti podpory a reedukace v prostředí domova, školy a u odborníků – mezioborová spolupráce. 20. Rodina dítěte s postižením zraku v různých životních etapách. Sourozenci dítěte s postižením. Možnosti poradenství a intervence.