CŽV – Závěrečné práce a okruhy Speciální pedagogika – specializace specifické poruchy učení Závěrečná zkouška: 1) Specifické poruchy učení - ústní zkouška 2) Závěrečná práce (v rozsahu 30 normostran, 54 000 znaků včetně mezer) Postup: Obsah práce: • Titulní list: základní informace - univerzita, fakulta, katedra - název práce - typ práce (závěrečná práce) - rok - (tituly) jméno a příjmení vedoucího práce, (tituly) jméno a příjmení studenta • Další listy: - poděkování - prohlášení autora + podpis (viz Pokyn děkana č. 1/2015) „Prohlašuji, že jsem závěrečnou práci CŽV vypracoval/vypracovala samostatně, s využitím pouze citovaných pramenů, dalších informací a zdrojů v souladu s Disciplinárním řádem pro studenty Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity a se zákonem č. 121/2000 Sb., o právu autorském, o právech souvisejících s právem autorským a o změně některých zákonů (autorský zákon), ve znění pozdějších předpisů.“ • Obsah (při správném stylování nadpisů lze vložit generovaný obsah) - Úvod - 3 kapitoly: 2 teoretické a 1 praktická – případová studie; doporučen je vyrovnaný počet podkapitol - Závěr - Shrnutí - Summary - Seznam literatury - Seznam tabulek, obrázků, grafů, schémat (za použití funkce „vložit titulek“ lze vložit generovaný seznam pomocí funkce „vložit seznam obrázků“, lze přizpůsobit na grafy, tabulky a další) - Seznam příloh - Přílohy (zde je uvedeno poslední číslo strany práce, samotné přílohy se nečíslují) Postup: • Prostudovat Pokyn děkana č. 1/2015 K realizaci závěrečných prací (bakalářských, diplomových, rigorózních a závěrečných prací CŽV) • Volba tématu studentem a oslovení vedoucí práce/školitele - hned v prvním semestru • Schválení tématu vedoucím práce / školitelem • Vypracování struktury závěrečné práce a její tvorba • Vložení závěrečné práce do IS • Obhajoba Okruhy ke ZZ 1. Vymezení specifických poruch učení (SPU) a jejich příčin. 2. Lehká mozková dysfunkce, ADD, ADHD. 3. Symptomatika poruch učení. 4. Screening, depistáž a diagnostika SPU ve škole a na odborném pracovišti. 5. Percepční a motorické funkce (dílčí funkce) v předškolním věku a jejich deficity (vývoj zrakového a sluchového vnímání, hrubé a jemné motoriky, pozornosti, prostorové/pravolevé orientace a motivace). 6. Systém pedagogicko-psychologického poradenství při práci s žáky se SPU. 7. Edukační dráha žáka se SPU – základní, středoškolské a vysokoškolské vzdělávání. 8. Systémový přístup ke vzdělávání žáků se SPU: učitelé, rodina, spolužáci, žák sám, zájmová činnost. 9. Osobnost žáka se specifickými poruchami učení (sociabilita, emocionalita). 10. Specifika edukace žáků se SPU z hlediska kurikula (podpůrná opatření při edukaci, metody výuky, hodnocení). 11. Reedukační metody zaměřené na zrakové a sluchové vnímání, rozvoj motoriky, orientace v prostoru, rozvoj řeči. 12. Reedukační metody zaměřené na reedukaci dyslexie 13. Reedukační metody zaměřené na reedukaci dysgrafie 14. Reedukační metody zaměřené na reedukaci dysortografie 15. Reedukační metody zaměřené na reedukaci dyskalkulie 16. Reedukační metody zaměřené na reedukaci dyspraxie. 17. Využití reedukačních metod v pedagogické praxi 1. stupně základní školy při osvojování trivia. 18. Proces reedukace a kompenzace SPU na 2. stupni základní školy a střední škole. 19. Stimulační a relaxační techniky při práci s žáky se SPU. 20. Vliv specifických poruch učení na každodenní život jedince a jeho celoživotní učení.