CŽV – Závěrečné práce a okruhy Speciální pedagogika – specializace souběžné postižení více vadami Závěrečná zkouška: 1) Souběžné postižení více vadami - ústní zkouška 2) Závěrečná práce (v rozsahu 30 normostran, 54 000 znaků včetně mezer) Obsah práce: • Titulní list: základní informace - univerzita, fakulta, katedra - název práce - typ práce (závěrečná práce) - rok - (tituly) jméno a příjmení vedoucího práce, (tituly) jméno a příjmení studenta • Další listy: - poděkování - prohlášení autora + podpis (viz Pokyn děkana č. 1/2015) „Prohlašuji, že jsem závěrečnou práci CŽV vypracoval/vypracovala samostatně, s využitím pouze citovaných pramenů, dalších informací a zdrojů v souladu s Disciplinárním řádem pro studenty Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity a se zákonem č. 121/2000 Sb., o právu autorském, o právech souvisejících s právem autorským a o změně některých zákonů (autorský zákon), ve znění pozdějších předpisů.“ • Obsah (při správném stylování nadpisů lze vložit generovaný obsah) - Úvod - 3 kapitoly: 2 teoretické a 1 praktická – případová studie; doporučen je vyrovnaný počet podkapitol - Závěr - Shrnutí - Summary - Seznam literatury - Seznam tabulek, obrázků, grafů, schémat (za použití funkce „vložit titulek“ lze vložit generovaný seznam pomocí funkce „vložit seznam obrázků“, lze přizpůsobit na grafy, tabulky a další) - Seznam příloh - Přílohy (zde je uvedeno poslední číslo strany práce, samotné přílohy se nečíslují) Postup: • Prostudovat Pokyn děkana č. 1/2015 K realizaci závěrečných prací (bakalářských, diplomových, rigorózních a závěrečných prací CŽV) • Volba tématu studentem a oslovení vedoucí práce/školitele - hned v prvním semestru • Schválení tématu vedoucím práce / školitelem • Vypracování struktury závěrečné práce a její tvorba • Vložení závěrečné práce do IS • Obhajoba Okruhy ke ZZ: 1. Okruh osob s těžkým zdravotním postižením (vymezení pojmu, terminologie, etiologie, predikace, prevalence). 2. Edukace jedinců více vadami (definice, předmět, východiska a perspektivy intervence u těžce postižených v ČR, specifika edukace - čím je edukace ovlivněna, zásady plánování edukace, organizační podmínky, principy a proces). 3. Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání základní škola speciální (charakteristika, cíl, úkoly, principy a metody edukace, poradenské služby). 4. Speciálně pedagogická diagnostika u žáků s těžkým postižením a souběžným postižením více vadami – obsahová a metodologická stránka. 5. Cíle a úkoly edukace osob s těžkým zdravotním postižením (uspokojování základních potřeb, podpora rozvoje v jednotlivých složkách osobnosti, formy výuky). 6. Prostředí a prostředky edukace (instrukční média, technické prostředky, speciální pomůcky, kompenzační pomůcky, úprava širšího edukačního prostředí). 7. Determinanty edukace (osobnostní faktory žáka, zdravotní stav žáka, únava, stres, psychomotorický neklid, psychomotorický záchvat, prostředí, transformace učení, relaxace, hra, koncepty, osobnost edukátora). 8. Mozková obrna jako souběžné postižení více vadami (projevy narušení hybnosti, zvláštnosti v procesu učení - poruchy vnímání, paměti, myšlení a pozornosti) a možná intervence. 9. Komunikace u osob s těžkým postižením a souběžným postižením více vadami (obecná charakteristika, SPR, alternativní a augmentativní komunikace - referenční předměty, fotografie, piktogramy, makaton, VOKS).). 10. Charakteristika okruhu jedinců s lékařskou diagnózou autismus, specifika v edukaci, institucionální vzdělávání, poradenství. 11. Speciálně pedagogická diagnostika u žáků s poruchou autistického spektra (diferenciální diagnostika, komplexní diagnostika, nástroje diagnostiky –posuzovací škály, dotazníky). 12. Vliv zrakového postižení na osobnost s ohledem na vrozené a získané postižení, vliv zrakového postižení na psychomotorický vývoj dítěte s těžkým postižením zraku. 13. Hluchoslepota – komunikační systémy, specifika edukace, Van Dijkova metoda, institucionální vzdělávání a poskytovatelé sociální služeb. 14. Komunikace osob se zrakovým postižením, Braillovo písmo – česká sada Braillova písma, pomůcky pro výuku a zápis Braillova písma, výuka Braillova písma u dětí a dospělých, specifika výuky u osob s více vadami. 15. Orientace v prostoru a samostatný pohyb osob s postižením zraku. Specifika samostatného pohybu a úpravy prostředí pro nevidomé a slabozraké, specifika POSP u osob s více vadami. 16. Specifika edukačního procesu u žáků se zrakovým postižením, podmínky vzdělávání s rozlišením okruhu jedinců slabozrakých a nevidomých, systém vzdělávání, specifika vzdělávání u žáků se zrakovým postižením a více vadami. 17. Speciálně pedagogická diagnostika u žáků se zrakovým postižením a více vadami – funkční vyšetření zraku, diagnostika ostatních smyslů, diagnostika psychosociální. 18. Bazální stimulace (využití konceptu bazální stimulace, filosofie, cílová skupina, základní a nástavbové smysly, iniciální dotek, polohování, možnosti využití v edukaci). 19. Snoezelen (historie snoezelenu., význam a cíl, cílová skupina, výběr a výklad základních pomůcek snoezelenu, typy místností, organizace snoezelenu, dokumentace, metodické jednotky, zásady). 20. Facilitace a uplatnění facilitačních technik v praxi (vojtova metoda reflexní terapie, koncept manželů Bobathových, ORT, metoda aktivního učení Lilli Nielsenové, animoterapie).