Okruhy CŽV_závěrečná zkouška Okruh 1 Aplikační a portfoliový úkol Vybraná literatura Speciální pedagogika v kontextu ICF – orientace na kvalitu života v dospělosti a participaci, jak se uplatňují principy pedagogiky a psychologie jako vědních oborů ve SpP. SpP: Speciální pedagogika jako vědní obor. Předmět speciální pedagogiky. Cíle a úkoly. Definice postižení dle WHO. Mezinárodní klasifikace funkčnosti, postižení a zdraví (ICF). Na vámi vybraném příkladu charakterizujte změnu pojetí v přístupech k žákům se SVP (od postižení ke speciálním vzdělávacím potřebám, medicínský model x sociální model vzdělávání) Mezinárodní klasifikace funkčních schopností, disability a zdraví: MKF. České vydání © Národní rada osob se zdravotním postižením ČR. ID: Soudobá terminologie dle ICF – DOMÉNA. Vymezte termín doména, charakterizujte ji z hlediska tělesné funkce a struktury a z hlediska aktivity a participace. Uveďte příklad aplikace diagnostických domén ICF. Mezinárodní klasifikace funkčních schopností, disability a zdraví: MKF. České vydání © Národní rada osob se zdravotním postižením ČR. Okruh 2 Aplikační a portfoliový úkol Vybraná literatura Intervence u žáků s TP a využití ICT. Strategie při evidenci efektivity intervence – sběr a interpretace validních dat. SpP: Žák s TP: speciální reedukační a kompenzační metody u žáků s tělesným postižením. Reedukační a kompenzační metody u žáků s tělesným postižením a jejich využití. Na základě konkrétního příkladu prezentujte vybranou reedukační nebo/ i kompenzační metodu u žáka s TP. Opatřilová, D. (2014). Grafomotorika a psaní u žáků s tělesným postižením. Opatřilová, D., Zámečníková, D. (2014). Podpora rozvoje hybnosti osob s tělesným postižením. Elportál, Brno: Masarykova univerzita. Opatřilová, D. (2018). Simulační techniky. https://munispace.muni.cz/library/catalog/book/1573O ID: Využití ICT v inkluzivní pedagogice: komunikace a spolupráce prostřednictvím ICT. Prezentace. Vizualizace. Webináře. Trendy, výzvy, možnosti. Virtuální realita. Koncepty rozšířené reality. 3D tisk, modelování. Popište použití speciálních pomůcek, posuďte efektivitu jejich využití ve výuce - zaměřeno na vybraného žáka se SVP. Diskutujte výhody a nevýhody využití moderních technologií ve výuce vašeho druhého aprobačního předmětu. Pitnerová, P. (2016). Role Rámcových vzdělávacích programů v rozvoji digitální gramotnosti u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. In: Media4u Magazine, Jan Chromý, 2016, roč. 13., 3/2016. Watkinson, A. (2013) Informační a komunikační technologie pro inkluzi. Pokrok a příležitosti evropských zemí. Brusel: EARISV. Zikl, P., Strnadová, I. (2011). Využití ICT u dětí se speciálními potřebami. Praha: Grada. Sak, P., Mareš, J. (2007). Člověk a vzdělání v informační společnosti. Praha: Portál. Okruh 3 Aplikační a portfoliový úkol Vybraná literatura Kontext inkluzivního vzdělávání SpP: SPU: vymezení specifických poruch učení a jejich příčin (dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, dysmúzie, dyspinxie). Na konkrétním případu žáka s vámi vybraným typem specifickými poruchami učení ilustrujte jeho obtíže ve vzdělávání. Zelinková, O. (2009) Poruchy učení. Vyd. 11. Praha: Portál Bartoňová, M. (2012). Specifické poruchy učení: text k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido. Pokorná, V. (2010) Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Praha: Portál. ID: Strategie a možnosti podpory žáků se SVP v prostředí inkluzivní školy: metody a formy práce, pomůcky a technologie. Na vámi vybraném, příkladu specifikujte spolupráci, systém a podporu při vzdělávání žáka se SVP. Watkinson, A. (2013) Informační a komunikační technologie pro inkluzi. Pokrok a příležitosti evropských zemí. Brusel: Evropská agentura pro rozvoj speciálního vzdělávání. Okruh 4 Aplikační a portfoliový úkol Vybraná literatura Školní úspěšnost/přístup ke vzdělání jako riziko vývoje PCH. Včasná intervence a podpora učení. Individuální a systémové resilienční zdroje ve školním prostředí. SpP: Edukace žáků v riziku poruch chování/s poruchami chování ve školách hlavního proudu vzdělávání Resilienční zdroje v podpoře žáků s PECh - systémová, individuální rovina. Problematika poruch chování spojených s konfliktem, agresí, závislostí. Rizikové faktory sociálního vylučování – zvýšeně rizikové skupiny, postupy prevence, intervence, provázení. Spolupráce školy a rodiny při podpoře dítěte v riziku, s problémy/poruchami chování. Na kazuistice žáka v riziku, s problémy/ poruchami chování ilustrujte diagnostická kritéria, strategie/postupy prevence, intervence, rehabilitace – s využitím zdrojů z jednoho z daných prostředí - škola, rodina, komunita, sociální prostředí. Říčan, P. (1995). Agresivita a šikana mezi dětmi: jak dát dětem ve škole pocit bezpečí. Praha: Portál. Šolcová, I. (2009). Vývoj resilience v dětství a dospělosti. Praha: Grada. Vojtová, V. (2010). Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti. Brno: Masarykova univerzita. Vojtová, V., & Červenka, K. (2012). Edukační potřeby dětí v riziku a s poruchami chování: Educational needs of children at risk and with behavioural disorders. Brno: Masarykova univerzita. Vojtová, V. (2013). Kapitoly z etopedie I (3. vyd). Brno: Masarykova univerzita. ID: Rozvíjení funkční gramotnosti: rozvoj funkční gramotnosti v jednotlivých vzdělávacích oblastech, role mezipředmětových a mezioborových vztahů. Připravte si krátkou ukázku diferencované práce s textem s mezipředmětovým přesahem. Čechová, B. H. (2009). Nápady pro rozvoj hodnocení klíčových kompetencí žáků. Praha: Portál. Černá, O. (2014). Čtení není žádná nuda. Praha: Portál. Fasnerová, M. (2018). Prvopočáteční čtení a psaní. Praha: Grada. Okruh 5 Aplikační a portfoliový úkol Vybraná literatura Žák s NKS a náročné situace učitele v procesu vzdělávání SpP: NKS: koktavost, breptavost, rinolalie, palatolalie: etiologie, symptomatologie, principy logopedické intervence, podpora žáka NKS ve vzdělávacím procesu. Představte přehled organizací a institucí, na něž se mohou obracet učitelé žáků s narušením plynulosti řeči. Popište přístupy, které lze využít k podpoře žáka s obtížemi v plynulosti projevu v běžné komunikaci i ve vzdělávacím procesu. Popište specifika mluvního projevu žáka s rinolalií a jmenujte odborníky, kteří se na jejich podpoře podílejí. Bendová, P. (2011). Dítě s narušenou komunikační schopností ve škole. Praha: Grada. Bočková, B. (2011). Podpora žáků se specificky narušeným vývojem řeči. Brno: MU. Klenková, J. (2006). Logopedie. Praha: Grada. Klenková, J. et al. (2013) Jedinci s narušenou komunikační schopností a se sluchovým postižením v inkluzivním prostředí škol, školských zařízení a v zařízeních sociálních služeb. Brno: MU.Lechta, V. (2010). Koktavost – integrativní přístup. Praha: Portál. ID: Profesní příprava, podpora při vstupu do světa práce: druhy a typy středních škol, možnosti profesního vzdělávání pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, spolupráce škol se zaměstnavateli. Na vámi vybraném příkladu žáka se SVP uveďte jeho možností dalšího (profesního) vzdělávání po ukončení základní školy. Uvažujte o výhodách a nevýhodách běžné a speciální školy. Opatřilová, D. & Procházková, L. (2011). Předprofesní a profesní příprava jedinců se zdravotním postižením. Brno: Masarykova univerzita. Okruh 6 Aplikační a portfoliový úkol Vybraná literatura Žák se ZP a SPU SpP: Žák se ZP: vybrané specifické kompetence osob se zrakovým postižením: samostatný pohyb a orientace v prostoru žáků se zrakovým postižením. Provázení, úprava prostředí. Práce se speciálními pomůckami (specifika dle stupně postižení a účelu využití pomůcky). Na příkladu žáka s postižením zraku prezentujte potřebné dovednosti pro využívání pomůcek v oblasti prostorové orientace a samostatného pohybu/ v oblasti přístupu k informacím. Jmenujte zásady provázení a úpravy prostředí pro bezpečný samostatný pohyb nevidomého/slabozrakého člověka. Bubeníčková, H., Karásek, P.,Pavlíček, R. (2012). Kompenzační pomůcky pro uživatele se zrakovým postižením. Brno: TyfloCentrum Brno. Jesenský, J. (2007). Prolegomena systému tyflorehabilitace, metodiky tyflorehabilitačních výcviků a přípravy rehabilitačně-edukačních pracovníků tyflopedického spektra. Vyd. 1. Praha: UJAK Praha. Růžičková, V., Kroupová, K. (2017). Pohled na samostatný pohyb a prostorovou orientaci osob se zrakovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. Šumníková, P. (2018). Možnosti prostorové orientace a samostatného pohybu osob se zrakovým postižením. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta. ID: Práce a zaměstnávání: práva a povinnosti, ukotvení v mezinárodních a českých dokumentech, změny v přístupech, překážky při pracovním začlenění. Popište faktory, které mají vliv na pracovní začlenění osob s postižením – na straně osob s postižením, na straně zaměstnavatelů, na straně státu. Procházková, L. (2014). Možnosti pracovního uplatnění lidí s postižením - současné trendy v ČR a v zahraničí. Brno: Masarykova univerzita. Dostupné jako e-kniha (2015)https://munispace.muni.cz/index.php/munispace/catalog/book/804 zákon č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti Okruh 7 Aplikační a portfoliový úkol Vybraná literatura Žák s SPU a žák nadaný a mimořádně nadaný ve škole SpP: SPU: formy vzdělávání žáků se SPU s využitím podpůrných opatření, systémový přístup ke vzdělávání žáků se SPU (učitelé, rodina, terapeut, spolužáci, žák sám; škola, reedukační péče, zájmová činnost). Kriticky posuďte výhody a nevýhody vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení v inkluzivním vzdělávacím prostředí vs. speciálním školství s ohledem na přístup učitele, rodiny, spolužáků a žáka samotného. Zelinková, O. (2009) Poruchy učení. Vyd. 11. Praha: Portál Bartoňová, M. (2012). Specifické poruchy učení : text k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido. Pokorná, V. (2010) Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Praha: Portál. ID: Gramotnost jako terminologický komplex: vzdělávací strategie, kompetence pro 21. století (kritické myšlení, kooperace, komunikace a řešení problémů). Formulujte konkrétní problém ve vybraném ročníku a vybraném předmětu a navrhněte návod (otázky) k jeho řešení. popř. předpokládané odpovědi žáků. Jakou zvolíte motivaci u žáků k zapojení do kooperativní práce? Pitnerová, P. (2016). Role Rámcových vzdělávacích programů v rozvoji digitální gramotnosti u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. In: Media4u Magazine, Jan Chromý, 2016, roč. 13., 3/2016. Watkinson, A. (2013) Informační a komunikační technologie pro inkluzi. Pokrok a příležitosti evropských zemí. Brusel: Evropská agentura pro rozvoj speciálního vzdělávání. Okruh 8 Aplikační a portfoliový úkol Vybraná literatura Žák s MP a kompetence učitele SpP: Žák s MP: struktura přípravy učitele na vyučovací hodinu. Didaktické a jiné pomůcky používané při edukaci žáků s lehkým a středně těžkým mentálním postižením. Vypracujte přípravu učitele na vyučovací hodinu, specifikujte didaktické a jiné pomůcky pro: a) Žáka s lehkým mentálním postižením b) Žáka se středně těžkým mentálním post. Bazalová, B. (2014). Dítě s mentálním postižením a podpora jeho vývoje.. Praha: Portál. Valenta, M., Michalík, J., & Lečbych, M. (2018). Mentální postižení (2., přepracované a aktualizované vydání). Praha: Grada ID: Technologicko-didaktické znalosti učitele: použití speciálních pomůcek, efektivita využití ve výuce (zaměřeno na žáky s oslabeným sluchovým vnímáním, s oslabeným zrakovým vnímáním). Na vybraných přípravách na výuku diskutujte o možnosti/ vhodnosti použití ICT. Ve světle vlastní praktické zkušenosti diskutujte o úskalích a přínosech ICT ve výuce. Které speciální pomůcky byste preferoval/a při výuce u žáka s oslabeným zrakovým vnímáním? Pitnerová, P. (2016). Role Rámcových vzdělávacích programů v rozvoji digitální gramotnosti u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. In: Media4u Magazine, Jan Chromý, 2016, roč. 13., 3/2016. Watkinson, A. (2013) Informační a komunikační technologie pro inkluzi. Pokrok a příležitosti evropských zemí. Brusel: Evropská agentura pro rozvoj speciálního vzdělávání. Zikl, P., Strnadová, I. (2011). Využití ICT u dětí se speciálními potřebami. Praha: Grada. Sak, P., Mareš, J. (2007). Člověk a vzdělání v informační společnosti. Praha: Portál. Okruh 9 Aplikační a portfoliový úkol Vybraná literatura Žák se SP, trh páce a školní úspěšnost a neúspěšnost. SpP: Žák se SP: využití speciálních metod a pomůcek ve vyučování – modifikace vyučovacích metod a způsoby výuky u žáků se sluchovým postižením. Uveďte příklady speciálních metod a pomůcek využívaných u žáků se sluchový postižením (princip individualizace a vizualizace, pomůcky umožňující kvalitnější poslech a porozumění u žáka se sluchovým postižením. Bartoňová, M., Pitnerová, P., Bočková, B., Doležalová, L., Klenová, J., Procházková, L., Přinosilová, D., Röderová, P., Vítková, M. a Vojtová, V. (2012) Strategie vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na střední škole. 1. Vyd. Brno: Masarykova univerzita. Barvíklvá, J. (2015) Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu sluchového postižení nebo oslabení sluchového vnímání. Olomouc: UPOL. Daňová, M. (2008) Metodika úpravy textů pro znevýhodněné čtenáře. Praha: Grada. Jungwirthová, I. (2015) Dítě se sluchovým postižením v MŠ a ZŠ. Vydání první. Praha: Portál. ID: Možnosti pracovního uplatnění osob s postižením: trh práce, požadavky trhu práce versus možnosti a potenciál osob s postižením, pracovní prostředí a podmínky, bariéry. Na vámi vybraném příkladu člověka s postižením uveďte, v čem spočívá jeho potenciál pro jeho pracovní uplatnění. Zamyslete se nad tím, jak by bylo možné pro něj v případě potřeby upravit pracovní prostředí a podmínky. Procházková, L. (2014). Možnosti pracovního uplatnění lidí s postižením - současné trendy v České republice a v zahraničí. Brno: Masarykova univerzita. Dostupné jako e-kniha (2015) na MuniSpace: https://munispace.muni.cz/index.php/munispace/catalog/book/804 Okruh 10 Aplikační a portfoliový úkol Vybraná literatura Žák s NKS a jeho vzdělávání, výchova, kritická a senzitivní období ve vývoji SpP: NKS: Dyslalie, vývojová dysfázie, mutismus: etiologie, symptomatologie, principy logopedické intervence, podpora žáka NKS ve vzdělávacím procesu. Představte materiál, který lze využít v rámci fixace a automatizace hlásek. Specifikujte projevy dyslalie v mluveném projevu a jejich roli při osvojování čtení a psaní; uveďte, jak můžeme žáka s těmito obtížemi podpořit. Charakterizujte symptomatologii vývojové dysfázie a popište, jak se může promítnout ve vzdělávacím procesu – v práci s informacemi; navrhněte postupy podpory žáka s vývojovou dysfázií ve vzdělávacím procesu. Specifikujte přístupy, které jsou vhodné pro komunikaci s žákem s mutismem. Bendová, P. (2011). Dítě s narušenou komunikační schopností ve škole. Praha: Grada. Bočková, B. (2011). Podpora žáků se specificky narušeným vývojem řeči. Brno: MU. Hartmann, B., Lange, M. Mutismus v dětství, mládí a dospělosti: Rádce pro rodinné příslušníky, postižené, terapeuty a pedagogy. 1. vydání. Praha: Triton, 2008. Klenková, J. (2006). Logopedie. Praha: Grada. Klenková, J. et al. (2013) Jedinci s narušenou komunikační schopností a se sluchovým postižením v inkluzivním prostředí škol, školských zařízení a v zařízeních sociálních služeb. Brno: MU. Krahulcová, B. (2007). Dyslalie/patlavost. Praha: Beáta Krahulcová – Beakra. ID: Svět práce ve vzdělávacích programech: časová dotace, pojetí, tematické okruhy. Uveďte, v čem se liší cíle a zaměření vzdělávací oblasti Člověk a svět práce u žáků s mentálním či těžkým postižením. RVP pro ZŠ RVP ZŠS Okruh 11 Aplikační a portfoliový úkol Vybraná literatura Problematika žáka s PAS a plánování výuky. SpP: Žák s PAS: charakteristika PAS, diagnostika, pedagogická podpora, další intervence, způsoby práce ve škole, didaktické a jiné pomůcky. Kazuistika žáka s PAS: způsob zařazení, podpůrná opatření, podmínky, upravený učební materiál a pomůcky, práce s třídním a školním kolektivem, připravenost pedagogů. Bazalová, B. (2017). Autismus v edukační praxi. Praha: Portál. Thorová, K. (2016). Poruchy autistického spektra. Rozšířené a přepracované vydání. Praha: Portál. ID: Technologicko-didaktické znalosti učitele: použití speciálních pomůcek, efektivita využití ve výuce (zaměřeno na žáky s SPU, s oslabením kognitivních funkcí). Jaké jsou vaše silné a slabé digitální kompetence? Diskutujte výhody a nevýhody využití ICT v práci speciálního pedagoga ve ŠPP. Pitnerová, P. (2016). Role Rámcových vzdělávacích programů v rozvoji digitální gramotnosti u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. In: Media4u Magazine, Jan Chromý, 2016, roč. 13., 3/2016. Watkinson, A. (2013) Informační a komunikační technologie pro inkluzi. Pokrok a příležitosti evropských zemí. Brusel: Evropská agentura pro rozvoj speciálního vzdělávání. Zikl, P., Strnadová, I. (2011). Využití ICT u dětí se speciálními potřebami. Praha: Grada. Sak, P., Mareš, J. (2007). Člověk a vzdělání v informační společnosti. Praha: Portál. Okruh 12 Aplikační a portfoliový úkol Vybraná literatura Problematika žáka s MP a plánování výuky SpP: Žák s MP: specifika osobnosti žáka s lehkým mentálním postižením, psychický a somatický vývoj v období mladšího, staršího školního věku a adolescence. Kazuistika žáka s LMP v inkluzi: způsob zařazení, podpůrná opatření, podmínky, upravený učební materiál a pomůcky, práce s třídním a školním kolektivem, připravenost pedagogů. Bazalová, B. (2014). Dítě s mentálním postižením a podpora jeho vývoje.. Praha: Portál. Valenta, M., Michalík, J., & Lečbych, M. (2018). Mentální postižení (2., přepracované a aktualizované vydání). Praha: Grada ID: Matematika: cíle výuky, edukační procesy, metody a formy práce u žáka s LMP. Analyzujte konkrétní problém žáka s SPU v matematice a navrhněte systém reedukačních cvičení. Uveďte příklad vhodné aplikace ICT do různých organizačních forem, vyučovacích metod a prostředků výuky v heterogenní třídě, to vše s ohledem na rizika i potřeby cílových skupin. Blažková, R. (2017). Didaktika matematiky se zaměřením na specifické poruchy učení. Brno. MU. Blažková, R., Matoušková, K., Vaňurová M. (2002). Kapitoly z didaktiky matematiky (slovní úlohy, projekty). Brno: MU. Blažková, R., Matoušková, K., Vaňurová M. (2007). Poruchy učení v matematice a možnosti jejich nápravy. Brno: Paido. Hejný, M., Kuřina, F. (2001). Dítě, škola a matematika: konstruktivistické přístupy k vyučování. Praha: Portál. Okruh 13 Aplikační a portfoliový úkol Vybraná literatura Žák s NKS a školní třída jako sociální skupina a její řízení SpP: NKS: Alternativní a augmentativní komunikace: vymezení, členění, charakteristika, využití prvků AAK ve vzdělávacím procesu. Uveďte, jaké prvky AAK můžeme využít při vizualizaci informací ve vzdělávacím procesu – specifikujte skupinu žáků, pro které bude tento přístup benefitem. Bendová, P. (2011). Dítě s narušenou komunikační schopností ve škole. Praha: Grada. Bočková, B. (2011). Podpora žáků se specificky narušeným vývojem řeči. Brno: MU. Klenková, J. (2006). Logopedie. Praha: Grada. Klenková, J. et al. (2013) Jedinci s narušenou komunikační schopností a se sluchovým postižením v inkluzivním prostředí škol, školských zařízení a v zařízeních sociálních služeb. Brno: MU. ID: Využití ICT v inkluzivní pedagogice: role, výhody a meze využití ICT v edukačním procesu se zaměřením na podporu komunikace. Popište použití speciálních pomůcek, posuďte efektivitu jejich využití ve výuce (zaměřeno na vybraného žáka s SPU, s oslabením kognitivních funkcí, s oslabeným sluchovým vnímáním, s oslabeným zrakovým vnímáním). Diskutujte výhody a nevýhody využití moderních technologií ve výuce vašeho druhého aprobačního předmětu. Pitnerová, P. (2016). Role Rámcových vzdělávacích programů v rozvoji digitální gramotnosti u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. In: Media4u Magazine, Jan Chromý, 2016, roč. 13., 3/2016. Watkinson, A. (2013) Informační a komunikační technologie pro inkluzi. Pokrok a příležitosti evropských zemí. Brusel: Evropská agentura pro rozvoj speciálního vzdělávání. Zikl, P., Strnadová, I. (2011). Využití ICT u dětí se speciálními potřebami. Praha: Grada. Sak, P., Mareš, J. (2007). Člověk a vzdělání v informační společnosti. Praha: Portál. Okruh 14 Aplikační a portfoliový úkol Vybraná literatura Žák se ZP a okruh problému diagnostiky SpP: Žák se ZP: psychické procesy u žáků se zrakovým postižením (vliv postižení zraku na vnímání, paměť, myšlení a pozornost) a možná intervence. Podpora rozvoje smyslového vnímání. Na konkrétním příkladu žáka uveďte specifický vliv raně získaného či vrozeného těžkého postižení zraku na psychické procesy. Uveďte, prosím, jak můžeme vliv těžkého vrozeného či raně získaného zrakového postižení eliminovat v rámci intervence, podpořit zrakové vnímání a další oblasti vývoje dítěte. Baslerová, P. (2012). Katalog posuzování míry speciálních vzdělávacích potřeb - část II. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, Pedagogická fakulta. Kochová, K. Schaeferová, M. (2015). Dítě s postižením zraku: rozvíjení základních dovedností od raného po školní věk. Vyd. 1. Praha: Portál. Moleman Y., et al. (2015). Rosteme hrou: vývoj a podpora hry dětí se zrakovým postižením. Praha: Raná péče EDA. Opatřilová, D., Nováková, Z. (2012). Raná podpora a intervence u dětí se zdravotním postižením. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita. Vágnerová, M. (1995). Oftalmopsychologie dětského věku. Praha: Karolinum. ID: Diagnostika a hodnocení čtenářských dovedností: diagnostické postupy, přístupy hodnocení. Uveďte příklad diagnostického postupu a hodnocení čtenářských dovedností Zamyslete se nad příkladem zapojení percepce při rozvoji čtenářských dovedností. Doležalová, J. (2005). Funkční gramotnost – proměny a faktory gramotnosti ve vztazích a souvislostech. Hradec Králové: Univerzita Hradec Králové. Pedagogická fakulta, Gaudeamus. Mertin, V., Krejčová, L. (2016). Metody a postupy poznávání žáka. Pedagogická diagnostika. Praha: Wolters Kluwer ČR. Petty, G. (2013). Moderní vyučování. Praha: Portál. Okruh 15 Aplikační a portfoliový úkol Vybraná literatura Žák s SPU a procesy učení SpP: SPU: principy reedukace SPU v základní škole, reedukační metody zaměřené na dyslexii, dysgrafii, dysortografii, dyskalkulii, dyspraxii. Využití reedukačních postupů v pedagoogické praxi středních škol. Na konkrétním příkladu žáka s vámi vybraným typem specifických poruch učení ilustrujte využití vhodných reedukačních postupů a jejich integraci do výuky. Jucovičová, D. & Žáčková, A. (2008). Reedukace specifických poruch učení u dětí. Praha: Portál. Blažková, R. (2009) Dyskalkulie a další specifické poruchy učení v matematice. Brno: Masarykova univerzita. Michalová, Z. (2001). Specifické poruchy učení na druhém stupni ZŠ a na školách středních: materiál určený učitelům a rodičům dětí s dyslexií, dysgrafií, dysortografií. Havlíčkův Brod: Tobiáš. Sindelarová, B. (2016). Předcházíme poruchám učení. Praha: Portál. Pokorná, V. (2010). Vývojové poruchy učení v dětství a dospělosti. Praha: Portál. ID: Příčiny, projevy a důsledky funkční negramotnosti, intervence: funkční negramotnost z hlediska příčin, projevů a důsledků. Popište podporu žáka ze socioekonomicky a kulturně odlišného prostředí v rámci rozvoje funkční gramotnosti. Jakou roli mají ilustrace v knize? Doležalová, J. (2005). Funkční gramotnost – proměny a faktory gramotnosti ve vztazích a souvislostech. Hradec Králové: Univerzita Hradec Králové. Pedagogická fakulta, Gaudeamus. Petty, G. (2013). Moderní vyučování. Praha: Portál Rabušicová, M., Rabučic, L. (2003). Kulturní klima v rodině a funkční gramotnost dítěte. In Modernizace a česká rodina. Brno: Barrister & Principal. Okruh 16 Aplikační a portfoliový úkol Vybraná literatura Žák s PCH, učení a vybrané výukové metody SpP: Edukace žáků v riziku poruch chování a s poruchami chování ve školách hlavního proudu vzdělávání Komunikace speciálního pedagoga v roli poradce se zaměřením na chování. Vedení případu a záznamu intervenční práce. Spolupráce s dalšími odborníky a institucemi (SVP, OSPOD, soud, atd.), problematika provázení. Na základě kazuistiky žáka ilustrujte záznam poradenského rozhovoru, poradenství rodičům, práce s rodinou - typy poradenských témat a otázek. Na základě kazuistiky žáka formulujte možnosti, důvody a cíle spolupráce s externími odborníky a institucemi. Vojtová, V. (2010). Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti. Brno: Masarykova univerzita. Vojtová, V., & Červenka, K. (2012). Edukační potřeby dětí v riziku a s poruchami chování: Educational needs of children at risk and with behavioural disorders. Brno: Masarykova univerzita. Vojtová, V. (2013). Kapitoly z etopedie I (3. vyd). Brno: Masarykova univerzita. ID: Matematika: organizace vyučovacího procesu, diagnostika, hodnocení a klasifikace. Uveďte konkrétní problém žáka s SPU v matematice (diagnostika) Na pomůckách do výuky a výukových materiálech ukažte princip diferencované výuky v matematice ve vámi vybraném ročníku. Blažková, R. (2017). Didaktika matematiky se zaměřením na specifické poruchy učení. Brno. MU. Blažková, R., Matoušková, K., Vaňurová M. (2002). Kapitoly z didaktiky matematiky (slovní úlohy, projekty). Brno: MU. Blažková, R., Matoušková, K., Vaňurová M. (2007). Poruchy učení v matematice a možnosti jejich nápravy. Brno: Paido. Hejný, M., Kuřina, F. (2001). Dítě, škola a matematika: konstruktivistické přístupy k vyučování. Praha: Portál. Okruh 17 Aplikační a portfoliový úkol Vybraná literatura Žák s TP, alternativní vzdělávací programy a školní prostředí SpP: Žák s TP: podpora žáků s progresivním nervosvalovým onemocněním a onkologickým onemocněním Charakterizujte specifika podpory žáka s progresivním nervosvalovým onemocněním v prostředí základní školy. Popište možnou podporu žáka ve vzdělávání s onkologickým onemocněním. Vítková, M. (2006). Somatopedické aspekty. Brno: Paido. Vítková, M. (2019), Somatopedie. Distanční studijní text. Opava: Slezská univerzita. ID: Inovativní a alternativní pedagogické programy: kooperativní a zkušenostní učení. Uveďte příklad kooperativního učení na vámi vybrané skupině žáků a vybraném ročníku ZŠ. Zamyslete se nad významem zkušenostního učení. Černý, M. (2017). Informační a učící se společnost. Brno: Paido. Sak, P., Mareš, J. (2007). Člověk a vzdělání v informační společnosti. Praha: Portál. Okruh 18 Aplikační a portfoliový úkol Vybraná literatura Žák s TP a hodnoty a postoje ve vzdělávání SpP: Žák s TP: podpora žáků s chronickým onemocněním (cystická fibróza, EPI, diabetes mellitus) Popište možnou podporu žáka ve vzdělávání s vybraným chronickým onemocněním (specifika ve vzdělávání). Fialová, I., Opatřilová, D., Procházková, L. (2012). Somatopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido. Opatřilová, D. (2018). Speciálněpedagogická diagnostika somatopedická. https://munispace.muni.cz/library/catalog/book/ 1604 ID: Čtení jako elementární dovednost, roviny čtenářské gramotnosti: čtení jako elementární dovednost, faktory rozvoje čtenářské pregramotnosti. Charakterizujte možné negativní signály čtenářské pregramotnosti v předškolním věku. Na příkladu aplikujte nácvik čtení u žáka v 1. ročníku ZŠ. Doležalová, J. (2005). Funkční gramotnost – proměny a faktory gramotnosti ve vztazích a souvislostech. Hradec Králové: Univerzita Hradec Králové. Pedagogická fakulta, Gaudeamus. Fabiánková, B., Havel, J., Novotná, M. (1999). Výuka čtení a psaní na 1. stupni základní školy. Brno. Havel, J., Najvarová,V. (2011). Rozvíjení gramotnosti ve výuce na 1. stupni ZŠ. Brno: MU. Mertin, V., Krejčová, L. (2016). Metody a postupy poznávání žáka. Pedagogická diagnostika. Praha: Wolters Kluwer ČR. Okruh 19 Aplikační a portfoliový úkol Vybraná literatura Žák se SVP, socializace, rodina a škola SpP: Žák se SVP: intervence v oblasti spolupráce rodiny, školy a poradenských pracovišť. Vymezte role jednotlivých poradenských pracovišť a poradenských zařízení a role rodičů. Aplikujte na konkrétním příkladu Aktuální legislativa. ID: Čtení jako elementární dovednost, roviny čtenářské gramotnosti: metody prvopočátečního psaní a čtení. Na vámi vybraném příkladu popište metodu při nácviku čtení a podpoře funkční gramotnosti u žáka s oslabeným sluchovým vnímáním. Které z metod preferujete při nácviku psaní a proč? Doležalová, J. (2005). Funkční gramotnost – proměny a faktory gramotnosti ve vztazích a souvislostech. Hradec Králové: Univerzita Hradec Králové. Pedagogická fakulta, Gaudeamus. Fabiánková, B., Havel, J., Novotná, M. (1999). Výuka čtení a psaní na 1. stupni základní školy. Brno. Havel, J., Najvarová,V. (2011). Rozvíjení gramotnosti ve výuce na 1. stupni ZŠ. Brno: MU. Mertin, V., Krejčová, L. (2016). Metody a postupy poznávání žáka. Pedagogická diagnostika. Praha: Wolters Kluwer ČR. Okruh 20 Aplikační a portfoliový úkol Vybraná literatura Žák s PCH a kázeň a svoboda ve výchově SpP: Edukace žáků v riziku poruch chování a s poruchami chování ve školách hlavního proudu vzdělávání Resilienční zdroje v podpoře žáků s PECh - systémová, individuální rovina. Problematika poruch chování spojených s konfliktem, agresí, závislostí. Rizikové faktory sociálního vylučování – zvýšeně rizikové skupiny, postupy prevence, intervence, provázení. Spolupráce školy a rodiny při podpoře dítěte v riziku, s problémy/poruchami chování. Na kazuistice žáka v riziku, s problémy či poruchami chování ilustrujte diagnostická kritéria, strategie/postupy prevence, intervence, rehabilitace – s využitím zdrojů z jednoho z daných prostředí - škola, rodina, komunita, sociální prostředí. Říčan, P. (1995). Agresivita a šikana mezi dětmi: jak dát dětem ve škole pocit bezpečí. Praha: Portál. Šolcová, I. (2009). Vývoj resilience v dětství a dospělosti. Praha: Grada. Vojtová, V. (2010). Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti. Brno: Masarykova univerzita. Vojtová, V., & Červenka, K. (2012). Edukační potřeby dětí v riziku a s poruchami chování: Educational needs of children at risk and with behavioural disorders. Brno: Masarykova univerzita. Vojtová, V. (2013). Kapitoly z etopedie I (3. vyd). Brno: Masarykova univerzita. ID: Strategie a možnosti podpory žáků se SVP v prostředí inkluzivní školy: metody a formy práce, pomůcky a technologie. Na vámi vybraném příkladu specifikujte spolupráci, systém a podporu při vzdělávání žáka s SVP. Zilcher, L., Svoboda, Z. (2019). Inkluzivní vzdělávání. Praha: Grada. Evropská agentura pro speciální a inkluzivní vzdělávání (https://www.european-agency.org/resources/publications) Okruh 21 Aplikační a portfoliový úkol Vybraná literatura Žák s NKS, výchovná prostředí a vlivy sociálního vnímání aktérů SpP: NKS: vymezení pojmu komunikace, narušená komunikační schopnost, orientační analýza narušené komunikační schopnosti, klíčové kategorie ve vzdělávacím procesu. Na příkladu žáka a jeho projevů v jednotlivých jazykových rovinách přibližte současné chápání termínu narušená komunikační schopnost. Popište, jaké postupy a materiály můžete využít k orientační analýze komunikační schopnosti žáka v rámci vzdělávacího procesu. Bendová, P. (2011). Dítě s narušenou komunikační schopností ve škole. Praha: Grada. De Vito, J. (2001). Základy mezilidské komunikace. Praha: Grada. Klenková, J. (2006). Logopedie. Praha: Grada. ID: Čtení jako elementární dovednost, roviny čtenářské gramotnosti: psychologické základy vyučování čtení a psaní. Zamyslete se nad podněty vnějšího prostředí, které mohou působit na čtenářské dovednosti u žáka s lehkým mentálním postižením. Diskutujte nad strategiemi podpory při nácviku psaní u žáka s mozkovou obrnou Doležalová, J. (2005). Funkční gramotnost – proměny a faktory gramotnosti ve vztazích a souvislostech. Hradec Králové: Univerzita Hradec Králové. Pedagogická fakulta, Gaudeamus. Mertin, V., Krejčová, L. (2016). Metody a postupy poznávání žáka. Pedagogická diagnostika. Praha: Wolters Kluwer ČR. Okruh 22 Aplikační a portfoliový úkol Vybraná literatura Žák se SP, pedagogická a výuková komunikace a její psychologický kontext SpP: Žák se SP: mentální procesy u žáků se sluchovým postižením (poruchy vnímání, paměti, myšlení a pozornosti) a možná intervence. Specifika osobnosti žáka se sluchovým postižením, psychický a somatický vývoj v období mladšího, staršího školního věku a adolescence. Na konkrétní případové studii žáka se sluchovým postižením uveďte specifika, která se u něj v důsledku sluchové postižení vyskytují. Jakým způsobem se zohledňujete ve výuce vývojová specifika žáků. LEONHARDT, Annette (2001) Úvod do pedagogiky sluchovo postihnutých. Bratislava: Sapientia POTMĚŠIL, Miloň a kolektiv (2012) Diagnostické domény pro žáky se sluchovým postižením. Katalog míry posuzování míry speciálních vzdělávacích potřeb. II. část. Olomouc: UP. ŠEDIVÁ, Zoja (2006) Psychologie sluchově postižených ve školní praxi. Praha: Septima. VÁGNEROVÁ, Marie (2004) Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál. ID: Čtenářské dovednosti a strategie: moderní komunikační technologie. Uveďte příklad využití moderních technologií při nácviku čtení u žáka se sluchovým postižením. Které z moderních komunikačních technologií preferujete při výuce a proč? Havel, J., Najvarová,V. (2011). Rozvíjení gramotnosti ve výuce na 1. stupni ZŠ. Brno: MU. Mertin, V., Krejčová, L. (2016). Metody a postupy poznávání žáka. Pedagogická diagnostika. Praha: Wolters Kluwer ČR. Okruh 23 Aplikační a portfoliový úkol Vybraná literatura Žák se SP, otázky a zpětná vazba učitele ve výukové komunikaci SpP: Žák se SP: komunikace u žáků se sluchovým postižením, vizualizace mluvené češtiny, recepce psané formy českého jazyka, čtenářská gramotnost, vizuálně – motorické komunikační systémy. Uveďte průběh komunikace mezi pedagogy a žáky se sluchovým postižením během vyučování a popište jaké komunikační systémy osob se sluchovým postižením lze využívat při výuce. Popište zásady správné komunikace ve třídě inkluzivní základní či střední školy, kde je vzděláván žák se sluchovým postižením. Daňová, M. (2008) Metodika úpravy textů pro znevýhodněné čtenáře. Praha: Grada. Komorná, M. (2008) Psaná čeština českých neslyšících – čeština jako cizí jazyk. Praha : Česká komora tlumočníků znakového jazyka. Krahulcová, B. (2014) Komunikační systémy sluchově postižených. Praha: Beakra. Slánská Bímová, P., Okrouhlíková, L. (2008). Rysy přirozených jazyků. Český znakový jazyk jako přirozený jazyk. Lexikografie. Slovníky českého znakového jazyka. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka. Souralová, E. (2002) Čtení neslyšících. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého. ID: Předprofesní poradenství, profesní příprava, podpora při vstupu do světa práce: cíle předprofesní přípravy, poradenství k volbě profese, IPS při ÚP, poradenští pracovníci. Popište, jak postupovat u žáka ZŠ při volbě jeho budoucího povolání a vhodné navazující školy (zaměřeno na vámi vybraného žáka se SVP). Opatřilová, D. & Procházková, L. (2011). Předprofesní a profesní příprava jedinců se zdravotním postižením. Brno: Masarykova univerzita.[INS: :INS] Šikulová, R., Mrázová, E. a Wedlichová, I. (2007). Pomáháme žákům s výběrem vzdělávací a profesní dráhy: metodická příručka pro učitele základních škol. Most: Hněvín. Okruh 24 Aplikační a portfoliový úkol Vybraná literatura Žák s PCH a Kvalita školy a vztahy v ní SpP: Edukace žáků v riziku poruch chování a s poruchami chování ve školách hlavního proudu vzdělávání Komunikace speciálního pedagoga v roli poradce se zaměřením na chování. Vedení případu a záznamu intervenční práce. Spolupráce s dalšími odborníky a institucemi (SVP, OSPOD, soud, atd.), problematika provázení. Na základě kazuistiky žáka ilustrujte záznam poradenského rozhovoru, poradenství rodičům, práce s rodinou - typy poradenských témat a otázek. Na základě kazuistiky žáka formulujte možnosti, důvody a cíle spolupráce s externími odborníky a institucemi. Vojtová, V. (2010). Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti. Brno: Masarykova univerzita. Vojtová, V., & Červenka, K. (2012). Edukační potřeby dětí v riziku a s poruchami chování: Educational needs of children at risk and with behavioural disorders. Brno: Masarykova univerzita. Vojtová, V. (2013). Kapitoly z etopedie I (3. vyd). Brno: Masarykova univerzita. ID: Strategie a možnosti podpory žáků se SVP v prostředí inkluzivní školy: metody a formy práce, pomůcky a technologie. Na vámi vybraném příkladu specifikujte spolupráci, systém a podporu při vzdělávání žáka s SVP. Zilcher, L., Svoboda, Z. (2019). Inkluzivní vzdělávání. Praha: Grada. Evropská agentura pro speciální a inkluzivní vzdělávání (https://www.european-agency.org/resources/publications)