Výzkumná etika Vybraná etická hlediska výzkumné práce Petr Kachlík Brno, 2020 Obsah sdělení 4co je etika 4základní dokumenty 4základní etické aspekty výzkumu 4informovaný souhlas 4výzkumníkovo desatero 4GDPR a jeho použití 4výzkumná etika na MU, EKV MU 4principy pedagogického výzkumu 4principy odpovědnosti Proč zrovna etika ? 4„Prakticky v rámci každého výzkumu je třeba řešit určité etické otázky“ (Švaříček, 2007, s. 43.). 4 4Každý výzkum prováděný na lidech a s lidmi má své etické limity, jež bývají nejčastěji vnímány v souvislosti s respektováním intimity lidského myšlení a citů účastníků výzkumu a s formou sdělování výsledků výzkumných šetření (Pelikán, 1998). 4 4Etické otázky výzkumné práce zmiňují publikace Švaříčka a Šeďové, Gavory, Hendla, Průchy, Pelikána, Spousty. Základní dokumenty 4shrnují etické požadavky na provádění výzkumu vč. ochrany zkoumaných osob a etické požadavky na pracovníky výzkumu (práva a povinnosti výzkumníků, zaměstnavatelů, sponzorů) 4Všeobecná deklarace lidských práv (OSN, 1948) 4Helsinská deklarace (1964, posl. úprava 2008) 4World Medical Association - WMA (shrnuje principy medicínského výzkumu a léčebné péče) 4Mezinárodní průvodce etikou biomedicínského výzkumu zahrnující lidské účastníky (1982, posl. úprava 2002) Základní dokumenty 4Council for International Organizations of Medical Sciences (CIOMS, 2002) 4World Health Organization (WHO) (mezinárodní dokumenty týkající se etiky výzkumu, definování pojmů, obecných i konkrétních etických principů) 4Evropská charta pro výzkumné pracovníky (obecné zásady a požadavky upřesňující úlohu, odpovědnost a práva výzkumných pracovníků, jejich zaměstnavatelů a/nebo investorů), zejména jde o vyhýbání se všem druhům plagiátorství, dodržování zásad duševního vlastnictví a sdílení výzkumných dat Základní dokumenty 4Kodex chování pro přijímání výzkumných pracovníků (soubor obecných zásad a požadavků, které by měly být dodržovány zaměstnavateli a/nebo instruktory při jmenování nebo přijímání výzkumných pracovníků) 4Usnesení vlády ČR č. 1005/2005 4Směrnice MU č. 5/2015 Etika výzkumu na MU (ve znění účinném od 2. 11. 2015) 4VŠ a další výzkumné instituce s využitím Etického rámce výzkumu MŠMT ČR připravují nebo aktualizují vlastní etické kodexy Základní etické zásady výzkumu 4(1) svoboda výzkumu a odpovědnost 4(2) respektování názorové plurality a tolerance 4(3) respektování lidské důstojnosti a autonomie při výzkumu 4(4) transparentnost 4(5) solidarita a spolupráce ve výzkumu 4(6) prospěšnost a nepoškozování; každé riziko výzkumu musí být vyváženo přínosem 4Etický kodex akademických a odborných pracovníků VŠ - shrnuje požadavky na pedagogickou, vědeckou, uměleckou a tvůrčí činnost. Základní principy ochrany osob ve výzkumu 41. Výzkum = systematická činnost směřující k získání zobecnitelných poznatků o biologických a sociálních jevech. Osoby účastnící se výzkumu = osoby, které poskytují informace nebo osobní údaje, umožní sledování svého chování nebo svých tělesných a duševních procesů nebo poskytnou biologické vzorky tělesných tkání či genetické informace. 42. Před zahájením jakéhokoliv výzkumu zahrnujícího lidské účastníky musí být zabezpečen jejich dobrovolný a informovaný souhlas. 43. Výzkum je uskutečňován dostatečně kvalifikovanými a zkušenými pracovníky nebo pod jejich vedením a dohledem. 44. Výzkum musí být realizován v souladu s výzkumným protokolem, v němž je uveden cíl výzkumu, důvody zapojení lidských účastníků a způsob jejich získávání, známá rizika s výzkumem související a způsoby jejich eliminace. Zásady pro informovaný souhlas 4(1) Individuální informovaný souhlas dán kompetentním jedincem, který obdržel nezbytné informace, adekvátně je pochopil a po vlastním zvážení dospěl k rozhodnutí o své účasti ve výzkumu. 4(2) Základní informace pro uvažované účastníky výzkumu uvádějí, kdo se může výzkumu zúčastnit, jaké jsou jeho cíle a metody, jak dlouho se bude participant na výzkumu podílet, jaké výhody může očekávat i jaká jsou rizika či nepříjemnosti spojené s výzkumem, jaké jsou alternativní postupy nebo způsoby léčení, rozsah důvěrnosti záznamů, rozsah odpovědnosti pracovníka výzkumu, informace o právu účastníka svobodně odmítnout či odstoupit z výzkumu, a to beztrestně, bez ztráty výhod, na něž by jinak měl nárok. Zásady pro informovaný souhlas 4(3) Pracovník výzkumu je povinen sdělit účastníkům všechny informace nezbytné pro poskytnutí informovaného souhlasu, umožnit kladení dotazů, neklamat, nevyvíjet nepřípustný nátlak, vyžadovat souhlas až poté, co budoucí účastník získal znalost závažných faktů; tam, kde je to nutné, získat od účastníka podpis formuláře jako doklad informovaného souhlasu, obnovit informovaný souhlas v případě, že se dospěje k podstatným změnám původního konceptu výzkumu nebo výzkumných procedur. 4(4) Účastníci mohou dostat finanční úhradu za náklady vzniklé v souvislosti s jejich účastí na výzkumu. Výše pobídky by měla být přiměřená, aby nemohla být zdrojem neadekvátního nátlaku na účast. Zásady pro informovaný souhlas 4(5) Výzkum a účast dětí. Před začátkem výzkumu musí být prověřeno, zda výzkum nemůže být proveden na souboru dospělých osob. Účelem je získání poznatků majících vztah ke zdravotním nebo psychosociálním potřebám dětí. Zástupný souhlas dává rodič nebo zákonný opatrovník; dítě by mělo být dle svých možností dostatečně informováno a získán jeho souhlas. Je třeba respektovat odmítnutí dítěte. Je třeba minimalizovat rizika a zvážit důležitost získaných poznatků. 4(6) Výzkum s účastí osob s duševními poruchami. Výzkumník musí zvážit, zda není možné provést studii na osobách zdravých. Získané poznatky musí mít vztah ke zdravotním nebo psychosociálním potřebám sledovaných osob. Musí být získán souhlas od každého účastníka s ohledem na jeho možnosti, je třeba plně respektovat případné odmítnutí. V případě osob nesvéprávných se získává souhlas od zákonného opatrovníka nebo jiné řádně zmocněné osoby. Zásady pro informovaný souhlas 4(7) Výzkum zahrnující lidské účastníky v málo rozvinutých komunitách. Do studií nebudou zapojeni jedinci z tohoto typu komunit, je-li možno výzkum provádět v komunitách vyspělých. Výzkum by měl odpovídat prioritám a potřebám těchto komunit. Od každého účastníka je třeba zajistit informovaný souhlas. Návrh výzkumu by měl být schválen etickou komisí, která má mezi svými členy (či konzultanty) osoby důkladně obeznámené se zvyky a tradicemi komunity. 4(8) Upuštění od informovaného souhlasu. V některých případech, např. u epidemiologických studií, je informovaný souhlas nemožný nebo nevhodný. Etická komise by měla určit, zda plány výzkumu zaručují bezpečnost a soukromí účastníků. Zásady pro informovaný souhlas 4(9) Výběr účastníků. Jednotlivci nebo komunity by měly být vybírány tak, aby zátěž výzkumu a jejich užitek byly spravedlivě rozděleny. Zvláštní pozornost by měla být věnována zranitelným jedincům (u nich by měla být respektována jejich práva obzvlášť pečlivě). 4(10) Těhotné a kojící ženy jako součást výzkumu. Výzkum by měl být spojen jen se získáváním nových poznatků o těhotenství, laktaci, mateřství nebo raném dětském vývoji. Jinak by se těhotné a kojící ženy neměly účastnit klinických zkoušek, ve kterých by je mohli zastoupit jiní účastníci. Výzkumníkovo desatero 4(1) soukromí 4(2) důvěrnost 4(3) poučený souhlas 4(4) emoční bezpečí 4(5) citlivost výzkumníka 4(6) otázka zatajení cílů a okolností výzkumu 4(7) princip řádného citování a odkazování 4(8) reciprocita 4(9) zpřístupnění práce účastníkům výzkumu 4(10) zodpovědnost výzkumného pracovníka Výzkumníkovo desatero 4Ad 1+2: Soukromí a důvěrnost 4ne každý člověk je ochoten sdělovat důvěrné informace ze svého soukromí s vědomím, že budou zveřejněny; osoba má v rámci výzkumu právo na zachování svého soukromí 4důvěrnost znamená, že nebudou zveřejněna žádná data, jež by umožnila čtenáři identifikovat účastníky výzkumu; nelze-li tento požadavek splnit, neměl by v extrémním případě výzkumník výzkumnou zprávu vůbec publikovat (Švaříček, 2007) Výzkumníkovo desatero 4Ad 3: Poučený souhlas 4Kromě principu důvěrnosti je třeba v každém sociálněvědním výzkumu získat souhlas od účastníků výzkumu. Souhlas může mít ústní nebo písemnou podobu. V případě ústního souhlasu je vhodné si jej nahrát na diktafon spolu s krátkou charakteristikou samotného výzkumu a ujištěním o důvěrnosti získaných dat. 4Ad 4: Emoční bezpečí 4Kvalitativní výzkum poskytuje řadu příležitostí, kdy se jeho účastník musí vyjádřit k emočně citlivé záležitosti, často nejde o banální věc. „Zkušený výzkumník dává účastníkovi příležitost, aby se uvolnil a vysvětlil své pocity“ (Hendl, 2005, s. 156). Výzkumníkovo desatero 4Ad 5: Citlivost výzkumníka 4 4Zejména u experimentů ve společenskovědních oborech je třeba věnovat zvýšenou pozornost citlivosti výzkumníka. 4Každý z experimentů může mít totiž i negativní dopad na osobnosti těch, kdo jsou do daného pokusu zařazeni. „Promýšlení případných důsledků každého experimentu by mělo být etickou povinností každého badatele ve společenských vědách (…)“ (Pelikán, 1998, s. 35). Výzkumníkovo desatero 4Ad 6: Zatajení cílů a okolností výzkumu 4Hendl (2005) připouští, že mnoho studií by se neuskutečnilo, kdyby výzkumníci zkoumaným osobám nezatajili větší či menší část pravdy o výzkumu. Měli bychom při uskutečňování výzkumu postupovat takto: –„kdykoliv je to možné, má výzkumník použít postup, který nevyžaduje zatajení skutečností; –jestliže nelze použít alternativní metody, výzkumník se rozhoduje o zatajení podle vědecké a aplikované hodnoty výsledku studie; –jestliže výzkumník musí něco zatajit, pak o tom informuje účastníky dostatečným způsobem, jakmile to bude možné.“ (Hendl, 2005, s. 156) Výzkumníkovo desatero 4Ad 7: Princip řádného citování a odkazování 4Výzkumník se nedopouští plagiátorství. Při každém citování jiných autorů uvede odkaz na informační zdroj, přitom při shrnutí poznatků jiného autora vyjádří původní myšlenky v dobré víře a bez vědomého zkreslení. 4Ad 8: Reciprocita 4Výzkumník může při realizaci výzkumu s jeho účastníky navázat osobní vztah a může mít pocit, že by jim měl jejich ochotu nějak oplatit, recipročně reagovat. 4Někteří sociální výzkumníci iniciují akci pro zlepšení životních podmínek účastníků. Jindy si dokonce může výzkumník položit otázku, zda závěry svého výzkumu vůbec bude publikovat. 4Vždy je třeba dodržet pravidlo, že „výzkum nesmí ohrozit tělesné nebo psychické zdraví zkoumaných jedinců“ (Švaříček, 2007, s. 157). Výzkumníkovo desatero 4Ad 9: Zpřístupnění práce účastníkům výzkumu 4Pokud mají ti, kteří byli do výzkumu zařazeni, zájem o výsledky realizovaného výzkumu, je užitečné jim tyto výsledky vhodnou formou sdělit. „Přednost by mělo mít sdělení obecnějšího charakteru, konstatující obecné závěry výzkumu, neuvádějící případná zjištění adresného osobního typu, která by se mohla zejména při veřejném publikování někoho citlivě dotknout“ (Pelikán, 1998, s. 35). 4Ad 10: Zodpovědnost výzkumného pracovníka 4Výzkumník přijímá odpovědnost za preciznost a objektivitu jím prováděného výzkumu (včetně studia a rešerše literatury, navrhování a provádění experimentů, pozorování a publikování získaných výsledků) na základě svých odborných znalostí. Co je a k čemu je GDPR v praxi 4GDPR = General Data Protection Regulation 4upravuje zacházení s osobními údaji fyzických osob 4jde nejen o přímé osobní údaje, ale rovněž o nepřímá pseudoanonymizovaná data (mohou být i zašifrovaná), jejichž zpracovatel je schopen je spojit s konkrétní osobou (telefonní čísla zákazníků, čísla kreditních karet, online identifikace osob nebo přístrojů pomocí IP adresy, ID cookies) 4participantům výzkumu je možné v případě jejich zájmu sdělit získané výsledky vhodnou formou (zobecnění, vynechání adresných osobních informací) 4GDPR platí pro subjekty se sídlem v EU, ale také pro subjekty se sídlem ve třetí zemi, pokud zároveň nabízejí své služby občanům EU nebo zpracovávají osobní údaje občanů EU Co je a k čemu je GDPR v praxi 4GDPR sjednocuje v mnoha oblastech požadavky, které byly v ČR již vyžadovány podle zákona o ochraně osobních údajů č. 101/2000 Sb. 4k podstatným změnám patří zejména zajištění zákonnosti zpracování osobních údajů, stanovení konkrétního účelu a právního důvodu jejich sběru a manipulace s nimi 4v určitých případech musí být prokazatelným způsobem přijata vhodná technicko-organizační opatření ke zmírnění rizik při zpracování 4při zpracování osobních údajů je nezbytné dodržovat práva fyzických osob (subjektů údajů), tzn. povinnost zajistit transparentnost procesu, řádné informování a zodpovězení dotazů k rozsahu a účelu zpracovávaných dat, v konkrétních případech splnění požadavků subjektu údajů ohledně opravy nebo výmazu dat, omezení jejich zpracování, odvolání souhlasu se zpracováním či umožnění přenosu osobních údajů mezi různými správci. Co je a k čemu je GDPR v praxi 4Privacy by design - ochrana osobních údajů se musí brát v potaz při navrhování a tvorbě nových produktů a služeb i při nastavení všech procesů zpracování osobních údajů. 4Musí se udržovat vhodná organizační opatření zaměřená na ochranu osobních údajů a zvláště se musí předkládat aktuální a kompletní dokumentace všech činností týkajících se zpracování osobních údajů. 4 Výzkumná etika na MU 4Etická komise pro výzkum MU 4řeší otázky etiky ve výzkumu vztahujícímu se k lidským subjektům a související náležitostí návrhů projektů (posudek etické komise, informovaný souhlas, nakládání s osobními údaji aj.) 4https://www.muni.cz/o-univerzite/fakulty-a-pracoviste/rady-a-komise/eticka-komise-pro-vyzkum/o-kom isi 4http://vyzkum.rect.muni.cz/cs/etika-vyzkumu/ekv 4 4Projekty LF MU posuzuje Etická komise LF 4http://www.med.muni.cz/index.php?id=465 4 4Projekty související se studií ELSPAC řeší Etická komise ELSPAC 4http://www.elspac.cz/index.php?pg=o-elspac--vedeni Výzkumná etika na MU 4Otázky výzkumu prováděného na zvířatech posuzuje Odborná komise pro zajišťování dobrých životních podmínek pokusných zvířat 4http://www.med.muni.cz/index.php?id=197 4 4Problematiku geneticky modifikovaných organismů posuzuje pověřená osoba MU pro oblast GMO 4http://www.muni.cz/sci/people/Jiri.Doskar 4http://www.rect.muni.cz/nso/ 4 4 Výzkumná etika na MU 4Podezření na porušení Etického kodexu akademických a odborných pracovníků MU (Research Misconduct) 4podnět lze podat předsedovi Etické komise MU 4https://www.muni.cz/general/ethics_board?lang=cs 4 4S dotazy na povinnosti vyplývající z právních předpisů vztahujících se k otázkám etiky výzkumu se lze obrátit na právníka pro výzkum 4http://www.muni.cz/rect/people/15960 4 4Ohledně utajovaných informací lze kontaktovat bezpečnostní ředitelku MU 4http://www.muni.cz/people/2551 4 4V oblasti právní ochrany databází poradí právníci CTT 4http://www.ctt.muni.cz/cs/o-nas/nas-tym Posouzení projektu EKV MU 4posouzení výzkumného projektu EK je potřeba v případě, že se výzkum jakýmkoliv způsobem dotýká lidského subjektu (včetně práce s biologickým materiálem lidského původu) 4nutné předložení materiálů hlavním řešitelem projektu PŘED (!!!) započetím řešení projektu, NELZE tak činit zpětně či během realizace projektu 4jedná se o jakoukoli výzkumnou činnost na MU (projekty GAČR, TAČR, H2020, interní granty, závěrečné kvalifikační práce bakalářské, diplomové, disertační) 4schválení etickou komisí je podmínkou publikace u některých renomovaných odborných časopisů 4EKV MU posuzuje všechny projekty, které NESPADAJÍ pod LF nebo se netýkají studie ELSPAC (EK LF posuzuje projekty z LF, které se netýkají studie ELSPAC a EK ELSPAC posuzuje projekty využívající data studie ELSPAC) Posouzení projektu EKV MU 4návrhy projektů kvalifikačních prací (BP, DP, RP, PGS) je třeba nechat před započetím jejich realizace posoudit v případě, že jakkoli manipulují s lidskými subjekty 4je možné připravit obecný design studie aplikovatelný na obdobně zaměřené kvalifikační práce, ten nechat schválit (zejména se týká FSS, FSpS, PdF MU) 4kvantitativně pojaté epidemiologické studie (anonymní dotazníky) většinou schválení EKV nevyžadují, před započetím realizace je ale vhodná konzultace s právníky EKV 4u kvalitativně zaměřeného výzkumu je otázka etického posuzování individuální, jedná se zejm. o osobní či pseudoanonymizovaná data (informované souhlasy, kasuistiky, fotodokumentaci, rozhovory, pozorování, testování, pedagogickou intervenci, dokumentaci výsledků činnosti, zapojení dětí či osob s postižením do výzkumu); konzultace s právníky EKV je potřebná 4vzor informovaného souhlasu i žádost o posouzení projektu EKV (rok 2018, průběžná aktualizace) jsou k dispozici na webu EKV MU Principy pedagogického výzkumu PRŮCHA, J., ŠVAŘÍČEK, R. Etický kodex české pedagogické vědy a výzkumu. Pedagogická orientace, 2009, roč. 19, č. 2, s. 89-105. ISSN 1211-4669. 4realizace výzkumu s respektem vůči všem jedincům, kteří jsou přímo či nepřímo cílem zkoumání, ochrana před újmou a poškozováním jejich práv 4pravdivé informování účastníků výzkumu o povaze, cíli a průběhu výzkumu, stejně jako o možných důsledcích výzkumu 4získání dobrovolného poučeného souhlasu od zkoumaných účastníků a jejich poučení o možnosti z výzkumu kdykoliv odstoupit bez sankcí 4zachovávání důvěrnosti nebo anonymity informací získaných během výzkumu od zkoumaných jedinců Principy pedagogického výzkumu PRŮCHA, J., ŠVAŘÍČEK, R. Etický kodex české pedagogické vědy a výzkumu. Pedagogická orientace, 2009, roč. 19, č. 2, s. 89-105. ISSN 1211-4669. 4uchovávání dat a plánů výzkumu během výzkumu i po jeho zveřejnění takovým způsobem, aby nemohlo dojít k jejich zneužití (viz zák. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů) 4zprostředkování výsledků výzkumu zkoumaným účastníkům odpovídajícím způsobem 4nezveřejňování výsledků výzkumu, pokud by mohlo dojít k poškození práv účastníků zkoumání 4odpovědnost za přesnost a správnost výzkumu 4respektování pravidel vědecké práce, svobodného, nezávislého a kritického myšlení Odpovědnost pracovníka pedagogické vědy a výzkumu PRŮCHA, J., ŠVAŘÍČEK, R. Etický kodex české pedagogické vědy a výzkumu. Pedagogická orientace, 2009, roč. 19, č. 2, s. 89-105. ISSN 1211-4669. 4v rámci své profese je povinen zveřejňovat výsledky své badatelské práce, a to v psaných i mluvených prezentacích (monografie, články v časopisech, přednášky aj.) 4obsah svých publikací prezentuje pravdivě a nezkresleně na základě dosažených vlastních i jiných výzkumů 4nezamlčuje záměrně názory jiných autorů, které by byly protichůdné k jeho vlastním stanoviskům 4své výsledky prezentuje v závislosti na typu obsahu tak, aby byly k dispozici různým skupinám potenciálních uživatelů (jiným badatelům, učitelům a ředitelům škol, pracovníkům školské administrativy, rodičům, dětem a mládeži aj.) 4publikace ztvárňuje tak, aby svými komunikačními parametry byly přizpůsobeny očekávaným potřebám jednotlivých skupin uživatelů Odpovědnost pracovníka pedagogické vědy a výzkumu PRŮCHA, J., ŠVAŘÍČEK, R. Etický kodex české pedagogické vědy a výzkumu. Pedagogická orientace, 2009, roč. 19, č. 2, s. 89-105. ISSN 1211-4669. 4důsledně respektuje zásady a předpisy k publikování zadané jednotlivými médii 4uvádí pouze ty prameny, s nimiž se skutečně a přímo seznámil 4ctí autorská práva jiných badatelů a zdrojů informací, takže v žádném případě neuplatňuje zkomolení citací, jejich účelového vytrhávání z původního kontextu apod. 4jako vysokoškolský učitel důsledně cituje i autory diplomových či jiných prací (pokud z nich čerpá) svých studentů, které považuje za plnoprávné autory 4soustavně a přesně dodržuje pravidla citace myšlenek či částí textů z jiných publikací, zejména důslednými odkazy na zdroje (autory), z nichž je citováno; při tom se řídí zásadami české státní normy Bibliografické citace (ČSN ISO 690 z roku 1996), resp. jejími modifikacemi dle jednotlivých nakladatelství, redakcí časopisů aj. 4ve sporných případech se opírá o ustanovení autorského zákona č.121/2000 Sb. Děkujeme za pozornost !