Standardy pro zpracování kvalifikačních textů na PdF MU Požadavky kladené na závěrečné, bakalářské, diplomové a rigorosní práce Brno, 2020 Závazné předpisy nč. j. MU-IS/69579/2018/709936/PdF-l nPokyn děkana č. 1/2015 K realizaci závěrečných prací (bakalářských, diplomových, rigorózních a závěrečných prací CŽV) (znění účinné od 1. 6. 2018) noborové standardy (KSIP) n Výběr tématu a související administrativa n(1) Vyučující zadává rámcová témata do IS MU v aplikaci Rozpisy témat, téma a vedoucího práce může navrhnout také student. Vedoucí pracoviště a garant oboru mohou odborně neodpovídající témata po dohodě s vedoucím práce změnit. Výběr tématu a související administrativa n(2) Student si volí téma práce nejpozději před zahájením 4. semestru (BP), 8..semestru (Mgr, DP) a 2. semestru (NMgr, DP) studia. Zapisuje si předmět BP - Projekt či DP - Projekt, vypracuje podrobný projekt práce. Po jeho posouzení a schválení vedoucím práce student vloží anotaci projektu do oficiálního zadání práce v IS MU. Výběr tématu a související administrativa n(3) V období následujícím po úspěšném ukončení předmětu BP - Projekt nebo DP - Projekt si student zapisuje předmět BP či DP; v následujícím období potom předmět BP - Dokončení nebo DP - Dokončení. Možnost zápisu uvedených předmětů je podmíněna prerekvizitami. Výběr tématu a související administrativa n(4) Termín pro vložení BP nebo DP do IS MU je pro jarní semestr stanoven nejpozději na 30. březen, pro podzimní semestr nejpozději na 30. listopad. Rigorosní práce a závěrečné práce CŽV se odevzdávají v termínech podle aktuálních pokynů studijního oddělení. Rigorosní práce se předkládá elektronicky prostřednictvím IS MU a ve třech tištěných vyhotoveních na Studijní oddělení PdF MU. Výběr tématu a související administrativa n(5) Kvalifikační práce musí v úvodu obsahovat prohlášení autora dle aktuálního znění Pokynu děkana (samostatné vypracování, využití pouze citovaných zdrojů, soulad s Disciplinárním řádem pro studenty PdF MU a se zákonem č. 121/2000 Sb., o právu autorském a právech souvisejících). Výběr tématu a související administrativa n(6) Před podáním přihlášky k obhajobě BP nebo DP je student povinen zkontrolovat, zda má řádně vypsané téma práce v aplikaci Rozpisy témat, definitivní název práce v ČJ a AJ. Pověřený pracovník studijního oddělení přesune záznam do archivu práce v IS MU a student práci vloží. Studijní oddělení zkontroluje naplnění archivu práce a zveřejní jej. Výběr tématu a související administrativa n(7) Podmínkou obhajoby práce je její předchozí zveřejnění v IS MU. Povinnost odevzdání tištěné verze a související okolnosti (termíny odevzdání, počet výtisků, vracení výtisků po obhajobě) může stanovit vedoucí pracoviště prostřednictvím oborových standardů. Tištěná i elektronická verze musejí být totožné. Tištěnou verzi práce studijnímu oddělení povinně odevzdává nejpozději do 5 dnů ode dne konání obhajoby každý student, který před jejím odevzdáním a zveřejněním požádal o odložení zveřejnění práce a jeho žádosti bylo vyhověno. Výběr tématu a související administrativa n(8) Oponenty BP, DP a ZP CŽV určuje vedoucí pracoviště (pokud není současně garantem oboru, pak zpravidla po dohodě s ním), který je rovněž zodpovědný za vložení jmen oponentů do tématu práce v Rozpisech témat IS MU, a to nejpozději v termínu do deseti kalendářních dnů od termínu pro odevzdání prací. Výběr tématu a související administrativa n(9) Vedoucí práce provede v IS MU kontrolu existence podobných dokumentů a kontrolu práce potvrdí. Při celkové podobnosti vyšší než 15 % provede podrobné srovnání textu práce s podobnými dokumenty, aby vyloučil plagiát. Dojde-li k odhalení plagiátu, vyučující v souladu s Disciplinárním řádem pro studenty PdF MU podá děkanovi fakulty podnět k zahájení disciplinárního řízení. Výběr tématu a související administrativa n(10) Vedoucí a oponent práce vypracují své posudky v souladu s Metodickým pokynem pro hodnocení ZP a zavedou posudky do IS MU (u externistů zajistí vložení posudků pověřený pracovník podle zvyklostí pracoviště). Závěrečné práce a posudky musejí být zveřejněny nejméně pět pracovních dnů před konáním obhajoby. Oborové standardy nSlouží ke specifikaci požadavků na realizaci kvalifikačních prací daných vedoucím pracoviště ve spolupráci s garantem oboru. nVedoucí pracoviště a garant oboru jasně a srozumitelně vymezí cíle a formu kvalifikačních prací v příslušném oboru a tyto oborové standardy zveřejní (aktualizují) na webových stránkách pracoviště vždy před zahájením výuky v příslušném akademickém roce. Jazyk kvalifikační práce nOdborný styl, obvykle čeština nebo slovenština v souladu s aktuální pravopisnou normou, možná též angličtina u všech studovaných oborů na PdF MU. nStudenti jazykovědných oborů mohou práci předložit v jazyce svého oboru. Projekt kvalifikační práce nidentifikace práce a adepta (autor, UČO, studijní program, obor, datum předložení) ntéma práce a klíčová slova česky ntéma práce a klíčová slova anglicky nvedoucí práce, garanční pracoviště Projekt kvalifikační práce nvymezení řešené problematiky a základních pojmů nshrnutí dosavadního stavu řešení nebo poznání (stručná rešerše, východisko pro cíl práce, formulace výzkumných problémů) nformulace cíle práce npracovní postup (metody, techniky, nástroje) norientační časový harmonogram npředpokládané využití výsledků (prezentace, publikace) nanotace projektu (lze vložit do IS MU jako oficiální zadání práce) nseznam výchozích informačních zdrojů Rozsah kvalifikační práce nbakalářská práce: 45 normostran (81 000 znaků včetně mezer) ndiplomová práce: 65 normostran (117 000 znaků včetně mezer) nzávěrečná práce CŽV: –speciální pedagogika: 30 normostran (54 000 znaků včetně mezer) –doplňující studium speciální pedagogiky pro SŠ pedagogické pracovníky: 30 normostran (54 000 znaků včetně mezer) –doplňující studium k rozšíření odborné kvalifikace speciální pedagogiky: 60 normostran (108 000 znaků včetně mezer) Struktura kvalifikační práce nbakalářská práce: doporučeny celkem 3 kapitoly (2 teoretické, 1 výzkumná) ndiplomová práce: doporučeny celkem 4 kapitoly (3 teoretické, 1 výzkumná) nzávěrečná práce CŽV: podle doporučení vedoucího práce (obvykle 3) Desky kvalifikační práce nMasarykova univerzita nPedagogická fakulta n n nBakalářská/Diplomová práce n n n n n nMěsto/Rok Jméno a příjmení autora Titulka kvalifikační práce nMasarykova univerzita nPedagogická fakulta nKatedra speciální a inkluzivní pedagogiky n nNázev práce nTyp práce n nMěsto/Rok n nTituly, jméno a příjmení Tituly, jméno a příjmení nvedoucího práce autora práce Struktura kvalifikační práce npoděkování nprohlášení autora nobsah (může být strojově generovaný) núvod (první stránkovaný list) nhlavní kapitoly (1-4 u DP, 1-3 u BP, ZP) a podkapitoly (vyrovnaný počet) nzávěr nshrnutí a summary nseznam použitých zdrojů nseznam tabulek, grafů, obrázků, schémat nseznam příloh (poslední stránkovaný list) nvlastní přílohy Formální úprava kvalifikační práce nformát A4, jednostranný tisk nhorní okraj 2,5 cm, dolní okraj 2,5 cm, pravý okraj 2.cm, levý okraj 4 cm (kvůli vazbě) nřádkování textu 1,5 nfont Times New Roman, velikost písma 12 bodů nnadpisy odlišené styly: –1. úroveň: velikost 16 bodů, tučné písmo –2. úroveň: velikost 14 bodů, tučné písmo –3. úroveň: velikost 12 bodů, tučné písmo nprvní číslovanou stranou je Úvod, poslední Seznam příloh, jednotlivé přílohy se již nečíslují npopisy objektů: Tab. 1, Obr. 1, Graf 1, velikost písma 10 bodů, umístění pod objektem nfyzické odevzdání: BP: 2x v kroužkové vazbě, DP: 1x tvrdé desky a 1x kroužková vazba, 1 výtisk práce se po SZZ vrací studentovi Metodologie výzkumu nformulace výzkumného problému a cílů nformulace výzkumných otázek (hlavní a vedlejších), pracovních hypotéz dle typu výzkumu npopis typu a designu výzkumu (kvalitativní, kvantitativní, teoretický, metaanalýza, pedagogický experiment…), použitých metod a technik ncharakteristika výzkumného prostředí npopis výzkumného vzorku (výběr, oslovení, charakteristiky) npopis výzkumných nástrojů (zdroje, tvorba, struktura, znění) nrealizace šetření (administrace formulářů, provedení rozhovorů, pozorování, návratnost) nokolnosti související se sběrem a zpracováním dat nmetody hodnocení (standardizace, statistické procedury) netika výzkumu (osobní údaje, GDPR, informované souhlasy, nahrávky, fotodokumentace…) nzpětná vazba, ohlasy, využití v praxi norientační časový harmonogram Citace použitých zdrojů nve většině odborných textů se uplatňuje jednotná citační norma APA (dle American Psychological Association) nv českém prostředí se řídíme zejména normou ČSN ISO 690 nodkazování v textu 1: Forma příjmení autora-vročení (harvardský styl) nodkazování v textu 2: Forma číselného odkazu na zdroj z bibliografie v kulatých nebo hranatých závorkách nodkazování v textu 3: Forma odkazu na zdroj v průběžných poznámkách pod čarou Požadavky na studenta n(1) Schopnost se orientovat v aktuálních otázkách oboru, jasné a srozumitelné vymezení tématu, popis výchozího stavu poznání, návrh adekvátních metod řešení. n(2) Prokázání práce s informačními zdroji a jejich citace dle platných norem, v souladu s etikou vědecké práce. Vedení diskuse, polemiky s autory, vyvození vlastních závěrů a doporučení. n(3) Návrh vlastního kvantitativního nebo kvalitativního výzkumného šetření včetně jasného vymezení cílů a volby adekvátních metod ve vztahu k charakteru zkoumaného jevu, analýza a vhodná interpretace získaných dat. Požadavky na studenta n(4) Prokázání stylistických kompetencí, logické stavby odborného textu bez gramatických a stylistických chyb. n(5) Prokázání schopnosti klást otázky a řešit problémy, formulovat nové myšlenky a závěry, které přinášejí alespoň dílčí nové poznatky o zkoumaném jevu, případně obohacují metodologické (v oblasti výzkumu) nebo metodické (v oblasti edukace) postupy, a to ve vztahu k jasně definovaným a vymezeným cílovým skupinám (žáci ZŠ, studenti SŠ, skupiny se specifickými vzdělávacími potřebami atd.). n6) Vedoucí a oponent prostřednictvím důkladné znalosti práce zhodnotí, zda došlo k naplnění jednotlivých cílů. Obecná struktura posudku n(1) Identifikace (název a autor práce, jméno vedoucího/oponenta, název oboru, forma studia, počet stran (znaků) a příloh (jejich charakter). n(2) Téma a název práce (přesné a jasné vymezení, logická formulace názvu, soulad tématu se studovaným oborem, jeho přínos). n(3) Cíl práce (vymezení cíle teoretické a empirické části, smysl práce, adekvátnost cíle ve vztahu k požadovanému stupni vzdělání). n(4) Struktura práce (jasná a logická struktura textu, přehledné členění do kapitol a podkapitol, respektování základních typografických dovedností). Obecná struktura posudku n(5) Metodologie (volba a popis metody, jejich adekvátnost ve vztahu ke zvolenému cíli). n(6) Odborné obsahové hodnocení (průkaz znalosti adekvátních teoretických zdrojů, dovednosti práce s vybranými metodologickými nástroji, vedení odborné diskuse na zvolené téma, interpretace již publikovaných názorů). n(7) Naplnění cílů (naplnění stanovených cílů, vhodná formulace závěrů, průkaz schopnosti interpretovat data). Obecná struktura posudku n(8) Hodnocení originality (přínos nových a zajímavých myšlenek, přístup k zadání tvůrčím a originálním způsobem, dodržení formálních a stylistických náležitostí). n(9) Jazyková úroveň a stylistika (logická struktura a provázanost, absence hrubých gramatických chyb a stylistických nedostatků, použití odborného stylu a spisovného jazyka). n(10) Korektnost citací a práce se zdroji (dodržení citační normy, rozlišení přímých a nepřímých citací, minimum sekundárních citací, řádné odkazy na zdroje, přiměřený rozsah citací vzhledem k celému textu). Obecná struktura posudku n(11) Rozsah práce (dodržení minimálního rozsahu bez příloh daných oborovými standardy): –ZP CŽV: 30 normostran, tj. 54 000 znaků včetně mezer –BP: 45 normostran, tj. 81 000 znaků včetně mezer –DP: 65 normostran, tj. 117 000 znaků včetně mezer –rigorosní práce: 100 normostran, tj. 180 000 znaků včetně mezer, její součástí je autoreferát. n(12) Návrh otázek, které má adept zodpovědět v rámci obhajoby, aby prokázal, že problematice rozumí a dobře se v ní orientuje. n(13) Závěrečný výrok, návrh hodnocení, signatura (naplnění cílů daných charakterem studovaného oboru a oficiálním zadáním, splnění požadavků po obsahové a formální stránce, doporučení k obhajobě). Děkujeme za pozornost !