Speciálněpedagogická praxe diagnostická SPk906 obor SPZP Speciální pedagogika pro učitele – specializace poruchy chování Typ studijního předmětu: povinný Rozsah studijního předmětu: 20 hodin Termín pedagogické praxe souvislé: 2 Formy výuky studijního předmětu: pedagogická praxe souvislá Způsob ukončování studijního předmětu: zápočet, 2 kredity Anotace předmětu: Přímá speciálněpedagogická činnost pod vedením speciálního pedagoga (supervizor) ve školách a školských zařízeních odpovídající specializace. Student by měl získat praxi s edukací dětí/žáků se speciálními vzdělávacími potřebami – v riziku/s problémy/s poruchami chování/ s mentálním postižením. Součástí praxe bude vedení poradenského rozhovoru s jedním dítětem/ minimálně 6 hodin výstupů dle pokynů k praxím. Přílohy: 1. Dopis pro učitele supervizora praxe 2. Protokol o přijetí studenta na Pedagogickou praxi souvislou 1 3. Pokyny pro studenta 4. Protokol k průběhu praxe 5. Reflexe praxe učitelem - supervizorem 6. Dohoda o provedení práce Vážená paní učitelko, vážený pane učiteli, děkujeme Vám, že jste přijal(a) vstřícně naši žádost o spolupráci při realizaci pedagogické praxe studentů 1. ročníku následného magisterského studijního programu oboru speciální pedagogika pro učitele, specializace poruchy chování a mentální postižení. Zapojením do této spolupráce se stáváte naším partnerem: · spolurozhodujete při udělování zápočtu studentovi za realizaci praxe; · můžete konzultovat problémy vzniklé v průběhu praxe s metodikem a žádat od fakulty účinnou pomoc; · máte možnost sledovat deník a závěrečnou zprávu z praxe studenta; · stanete se průvodcem studenta a jeho supervizorem v období realizace praxe; · poskytnete, laskavě, studentovi informace a materiály, které jsou nezbytné pro porozumění chodu Vaší školy (školského zařízení) · umožníte studentovi účastnit se pedagogické práce s žáky/dětmi. Činnosti studenta na praxi: · náslechy, spolupráce s pedagogem- volnočasové aktivity, výuka · asistovaná výuka; · orientace ve vedení dokumentace dětí/žáků, třídy; · edukační práce s výchovnou skupinou; · individuální edukační práce – vedení poradenského rozhovoru dle zadání z výuky. Pro Vaši informaci uvádíme podmínky pro praxi, které musí student povinně dodržovat: · vedení deníku praxe; · zajištění potvrzení protokolu o praxi; o přijetí studenta na praxi; · zpracování případové studie – na základě konzultace s vámi; · v návaznosti záznam poradenského rozhovoru a jeho témat, · vytvoření rámce pro individuální plán intervence – střednědobé cíle Výstupy z praxe zpracované studentem jako podklad pro zápočet: · protokol – na základě deníku, z praxe; · písemný záznam případové studie, poradenského rozhovoru a jeho témat; · zpráva z praxe - reflexe - co se dařilo, slabá místa, příležitosti, nové impulsy; Termín pedagogické praxe souvislé: jarní semestr dle volby studenta Děkujeme za Vaši podporu při přípravě budoucích učitelů a těšíme se na spolupráci. V Brně dne 1. 9. 2018 doc. PhDr.Věra Vojtová,Ph.D vojtova@ped.muni.cz Protokol o přijetí studenta na Pedagogickou praxi souvislou 1 Poskytovatel se sídlem: Kontaktní osoba: ............................................. e-mail:................................. tel: ....................... přijímá na praxi studenta: Jméno, příjmení: ................................................................................................... ....................... Datum narození:.......................................................................................... ................................. Bydliště: ................................................................................................... ................................... Studijní obor: ................................................................................................... ............................ Praxe proběhne ve dnech: ................................................................................................... ....... Místo výkonu praxe: ................................................................................................... ............... Školitel: ................................................................................................... .................................... Student se zavazuje k tomu, že vyvine maximální snahu o naplnění cílů praxe. Je si vědom své povinnosti respektovat příkazy školitele a vedoucích pracovníků poskytovatele. Zdrží se jakékoliv činnosti, která by mohla poškodit dobré jméno poskytovatele. Pokud se během praxe dostane do kontaktu s důvěrnými informacemi, je povinen zachovávat mlčenlivost. Poskytovatel se zavazuje k součinnosti směřující k dosažení cíle praxe. V rámci svých možností a vnitřních pravidel fungování umožní studentovi zejména podílet se na spolupráci s vybranými odbory, konzultovat s pracovníky organizace a poznat činnosti, které poskytovatel zajišťuje. V souladu s ustanovením § 391 odst. 1 zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce, student odpovídá poskytovateli za škodu, kterou mu způsobí při výkonu praxe nebo v přímé souvislosti s ní. V případě, že studentovi vznikne porušením právních povinností ze strany poskytovatele nebo úrazem při výkonu praxe u poskytovatele nebo v přímé souvislosti s ní škoda, odpovídá za ni v souladu s ustanovením § 391 odst. 4 zákoníku práce poskytovatel. V Brně dne: …………………………………………… ……………………………………………. Poskytovatel (školitel praxe v místě jejího výkonu) garant za katedru SIP PdF MU ………………………………………….. student Pokyny studentům pro pedagogickou praxi 1. ročník navazujícího magisterského studijního programu oboru speciální pedagogika, specializace etopedie Činnosti studenta na praxi: · náslechy, spolupráce s pedagogem- volnočasové aktivity, výuka · asistovaná výuka; · orientace ve vedení dokumentace dětí/žáků, třídy; · edukační práce s výchovnou skupinou; · individuální edukační práce – vedení poradenského rozhovoru dle zadání z výuky. Povinnosti studenta: · vedení deníku praxe; · zajištění potvrzení protokolu o praxi; o přijetí studenta na praxi · zpracování případové studie – na základě konzultace se supervizorem; · v návaznosti záznam poradenského rozhovoru a jeho témat, Výstupy z praxe zpracované studentem jako podklad pro zápočet: · protokol – na základě deníku, z praxe; · písemný záznam případové studie – speciálněpedagogickou diagnostiku dítěte; · záznam a prezentaci poradenského rozhovoru a jeho témat dle zadání z výuky · zpráva z praxe - reflexe - co se dařilo, slabá místa, příležitosti, nové impulsy; Výstupy z praxe – zavěste do odevzdávárny k předmětu a tištěnou verzi založte do portfolia: a) diagnostika dítěte/žáka – případová studie b) témata poradenského rozhovoru – dokument a ppp, c) zpráva z praxe (vychází z reflexe, c) protokol o praxi – naskenovaný i s podpisem vedoucího učitele, d) protokol o přijetí na praxi Termín pedagogické praxe souvislé: 23. 4. - 4. 5. 2019 Při nástupu na praxi dejte vašemu vedoucímu učiteli/pedagogovi dohodu o provedení práce ve dvou vyhotoveních (tiskni oboustranně) honorář je 1 hodina výstupu a rozboru 100 Kč. V Brně dne 1. 9. 2018 doc. PhDr.Věra Vojtová,Ph.D vojtova@ped.muni.cz Protokol o praxi Jméno studenta: Škola: Studijní program: Jméno tutora: Datum činnost Počet VH Podpis tutora a razítko školy Reflexe praxe studenta učitelem po skončení pedagogické praxe Jde o formu hodnocení, které považujeme za zpětnou vazbu, mělo by přinést zlepšení přípravy studentů na praxi. Jméno učitele/škola: Jméno studenta: Termín praxe: Prosím o bodové ohodnocení[1] a krátké slovní vyjádření[2] ke kompetencím studenta podle zadaných oblastí: 1. Vystupování a komunikace studenta mezi kolegy školy: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 2. Vystupování a komunikace studenta vůči žákům školy/školského zařízení: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 3. Organizace práce s žáky: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 4. Dovednost facilitace v práci s žáky: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 5. Kreativita a nápaditost: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 6. Silné stránky studenta: 7. Na čem by měl student pracovat 8. Další důležitá zpětná vazba: ________________________________ [1] Čím více bodů, tím lépe si student vedl. [2] Můžete využít i rubovou stranu dokumentu.