Odborná praxe souvislá 2 (SPp316) Typ studijního předmětu: povinný Rozsah studijního předmětu: 4 týdny Formy výuky studijního předmětu: odborná praxe souvislá Způsob ukončování studijního předmětu: zápočet Anotace předmětu: Cílem předmětu je absolvování odborné praxe na psychopedických školských zařízeních dle volby studentů a dle jejich možností zajištění praxe v místě bydliště. Studenti se seznámí s chodem pracoviště, personálním obsazením, složením dané skupiny žáků, budou provádět asistentské práce na přiděleném pracovišti pod supervizí určeného pracovníka, sledovat metody práce, seznámí se s dokumentací žáka, budou vést o průběhu praxe pedagogický deník a na jeho podkladě zpracují zprávu o praxi a odevzdají ji vyučující/mu specializace. Student provede 10 hodin výstupů v oblasti volnočasových aktivit školy nebo výchov (výtvarná, hudební, tělesná, pracovní), zápis bude součástí deníku pedagogické praxe (portfolio pedagogických praxí). Odborná praxe souvislá je zaměřena na asistentské práce na zvoleném pracovišti pod supervizí určeného pracovníka. Požadavky k zápočtu: Zpráva, záznamy z hospitací a jejich přehled, deník pedagogické praxe a hodnocení studenta z praxe Přílohy: 1. Dopis pro fakultního učitele 2. Protokol o přijetí studenta na Odbornou praxi souvislou 3. Pokyny pro Odbornou praxi souvislou 4. Přehled hospitací s potvrzení o absolvování Odborné praxe souvislé 5. Formulář Hospitace studenta při výkonu pedagogické praxe 6. Formulář Celkové hodnocení studenta po skončení pedagogické praxe Vážená paní kolegyně, vážený pane kolego, vzhledem k tomu, že jste byl/a na základě Vašich bohatých pedagogických zkušeností vybrán/a jako fakultní učitel/ka, a tedy pověřen/a přímým řízením souvislé odborné praxe studentů oboru Speciální pedagogika, dovolujeme si Vás informovat o Vašich právech a povinnostech souvisejících s touto náročnou činností. Fakultní učitel má právo: · spolurozhodovat o udělení či neudělení zápočtu studentovi, · konzultovat problémy vzniklé v průběhu praxe s metodikem a žádat od fakulty účinnou pomoc. Povinnosti vyplývající z funkce fakultního učitele spočívající v plnění těchto úkolů: · rozhodovat o počtu náslechů v jednotlivých předmětech, · řídit asistentské práce studentů pod Vaší supervizí, (příprava pomůcek, opravy písemných prací, seznámení s vybavením kabinetů, metodických materiálů apod.), · umožnit studentům seznámit se s chodem pracoviště, s dokumentací žáků, · umožnit studentům sledovat metody činnosti uplatňované při práci s žáky. Student je povinen být ve škole 2 týdny po celou dobu vyučování, provádět náslechy a asistentské práce. Děkujeme za Vaši dosavadní péči věnovanou přípravě budoucích speciálních pedagogů a těšíme se na další spolupráci. doc. PhDr. Jarmila Pipeková, Ph.D. Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky PdF MU Brno pipekova@ped.muni.cz Protokol o přijetí studenta na Odbornou praxi souvislou 2 Poskytovatel se sídlem: Kontaktní osoba: ............................................. e-mail:................................. tel: ....................... přijímá na praxi studenta: Jméno, příjmení: ................................................................................................... ....................... Datum narození:.......................................................................................... ................................. Bydliště: ................................................................................................... ................................... Studijní obor: ................................................................................................... ............................ Praxe proběhne ve dnech: ................................................................................................... ....... Místo výkonu praxe: ................................................................................................... ............... Školitel: ................................................................................................... .................................... Student se zavazuje k tomu, že vyvine maximální snahu o naplnění cílů praxe. Je si vědom své povinnosti respektovat příkazy školitele a vedoucích pracovníků poskytovatele. Zdrží se jakékoliv činnosti, která by mohla poškodit dobré jméno poskytovatele. Pokud se během praxe dostane do kontaktu s důvěrnými informacemi, je povinen zachovávat mlčenlivost. Poskytovatel se zavazuje k součinnosti směřující k dosažení cíle praxe. V rámci svých možností a vnitřních pravidel fungování umožní studentovi zejména podílet se na spolupráci s vybranými odbory, konzultovat s pracovníky organizace a poznat činnosti, které poskytovatel zajišťuje. V souladu s ustanovením § 391 odst. 1 zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce, student odpovídá poskytovateli za škodu, kterou mu způsobí při výkonu praxe nebo v přímé souvislosti s ní. V případě, že studentovi vznikne porušením právních povinností ze strany poskytovatele nebo úrazem při výkonu praxe u poskytovatele nebo v přímé souvislosti s ní škoda, odpovídá za ni v souladu s ustanovením § 391 odst. 4 zákoníku práce poskytovatel. V Brně dne: …………………………………………… ……………………………………………. školitel garant ………………………………………….. student Odborná praxe souvislá 2 (SPp316), 6. semestr Pokyny pro Odbornou praxi souvislou 2 studentů 3. ročníku bakalářského studia speciální pedagogiky. Odborná praxe souvislá 2 proběhne v jarním semestru akademického roku………….. od ……………..do………………. Studenti budou vykonávat odbornou praxi souvislou na psychopedických školských zařízeních dle volby studentů a dle jejich možností zajištění praxe v místě bydliště. Studenti jsou povinni: · být na pracovišti denně 5 hodin, · seznámit se s chodem pracoviště, · provádět asistentské práce na přiděleném pracovišti pod supervizí fakultního učitele, · sledovat metody práce učitele se žáky, · seznámit se s dokumentací třídního učitele týkající se jednotlivých žáků, třídní knihy atd. · v deníku pedagogické praxe (portfolio) bude zápis o těch dokumentech, se kterými se student na praxi seznámil, · provést 10 hodin náslechů (hospitací) v oblasti volnočasových aktivit školy nebo výchov (výtvarná, hudební, tělesná, pracovní), zápis bude součástí deníku pedagogické praxe (portfolio pedagogických praxí), · o průběhu souvislé pedagogické praxe vést deník pedagogické praxe (portfolio) a na jeho podkladě zpracovat zprávu o souvislé praxi, · zprávu, záznamy z hospitací a jejich přehled, deník pedagogické praxe (portfolio) a hodnocení studenta odevzdat určenému pracovníku katedry. · Informace o podmínkách praxí jednotlivých oborů a specializací najdete na http://www.ped.muni.cz/wsedu/: studium, praxe pokyny prezenční studium. Přehled hospitací Jméno a příjmení studenta:.......................................................................................... ............... Ročník: .............................. Kód praxe: SPp316 Datum................................. Předmět: .......................................... Třída: ................................... 1. …………………............... Podpis učitele, razítko školy Hospitace studenta při výkonu pedagogické praxe Třída:.......................................................................... Datum:.................................................... Vyučovací hodina: ................................................................................................... .................... Počet žáků: ................................................................ Skupiny ve třídě: ano ne Motivace žáků k práci: Organizace vyučovací hodiny (pomůcky, relaxace, zapojení žáků, přístup učitele, komunikace se žáky): Klima třídy (zapojení žáků, udržení pozornosti, spolupráce mezi žáky, řešení problémových situací): Průběh a náplň vyučovací hodiny: Hodnocení vyučovací hodiny z pohledu studenta: Čeho si má student všímat: · pohyb učitele (chodí, sedí, stojí…) · hlas učitele (silný, výrazný, modulace hlasu, nevýrazný, slabý…) · řeč učitele (spisovná, nespisovná, plynulá, hovorová…) · příprava na výuku (učitel ji dodržuje/nedodržuje, improvizuje, příprava má účel, působí neúčelně…) · motivace žáků (funkční, verbální, situační, neúčelná…) · otázky učitele (zjišťovací, připravené, nepřipravené, nahodilé…) · organizace podmínek (připravené pomůcky, vybavenost učebny, nástěnky, obrázky…) · aktivita žáků (třída reaguje/ reaguje jednotlivec, žáci nereagují…) · časový plán (učitel ho dodržuje, zbývá mu čas, překračuje, nezvládá…) · hodnocení hodiny (učitel ji hodnotí, nehodnotí, provádí i sebehodnocení…) · závěr hodiny (splnění cíle, hodnocení práce a aktivity třídy, smysluplný závěr hodiny…) Na co se má student při hospitaci zaměřit: · zda zvolené vyučovací metody byly účelné · jakým způsobem učitel prověřuje vědomosti žáků · jak učitel pracuje s chybou · způsob zápisu na tabuli a do sešitu · jakým způsobem učitel udržuje kázeň a aktivitu žáků · jak reaguje učitel na nepředvídané situace Co má student sledovat: · způsob komunikace učitel – žák, žák – žák, žák – žáci, učitel – třída · aktivitu žáků · časový průběh a organizace hodiny · používané formy a metody práce, motivace, využívání pomůcek · zda učitel používá nové pojmy · reakce žáků na způsob výuky Celkové hodnocení studenta po skončení pedagogické praxe Jméno a příjmení studenta:.......................................................................................... ............... Ročník: .................. Aprobace: ................................ Specializace: ........................................... Kód předmětu: ................................ Termín konání pedagogické praxe:................................. Název zařízení: ................................................................................................... ......................... Hodnocení studenta na pedagogické praxi Bodové hodnocení na škále 1- 3 (1 výborná úroveň, 2 dobrá úroveň, 3 dostačující úroveň, N – nehodnoceno z důvodů, že činnosti nebyly konány). Kritéria hodnocení Sledované znalosti a dovednosti Bodové hodnocení Poznámka I. Celková příprava II. Komunikativní dovednosti 1. Hovoří srozumitelně, jasně, adekvátně hlasitě 2. Dokáže přirozeně navázat kontakt s žáky 3. Je schopen komunikovat s žákem jasně a srozumitelně 4. Zvládá reagovat na nečekané otázky a projevy žáků 5. Je schopen naslouchat žákům 6. Schopnost komunikace s pedagogem III. Osobnostní předpoklady 1. Skutečný zájem o práci, chuť se něco nového naučit 2. Aktivní přístup, samostatnost, invence, flexibilita, kreativita 3. Schopnost empatie, citlivost pro práci s dětmi se zdravotním postižením 4. Schopnost týmové spolupráce s pedagogem, asistentem pedagoga 5. Smysl pro povinnost, zodpovědnost, důslednost, 6. Schopnost zodpovědné práce s informacemi 7. Úroveň kvality vedení záznamů 8. Schopnost zapojit se plynule a aktivně do výuky 9. Jiné IV. Pedagogické schopnosti 1. Úroveň teoretické přípravy 2. Schopnost plánovat svoji pedagogickou činnost 3. Schopnost řídit vyučovací proces 4. Organizační schopnosti V. Sebereflexe 1. Dokáže reálně zhodnotit průběh své pedagogické činnosti 2. Je schopen přijmout i kritické hodnocení Datum: …………………………………………. Podpis a razítko školy Poznámky: