Pokyny pro pedagogickou praxi studentů 3. semestru navazujícího magisterského studia speciální pedagogiky (specializace logopedie) - pedagogická praxe bude probíhat ve vybraných školských a zdravotnických zařízeních (základní školy logopedické, soukromé kliniky, logopedické poradny, léčebna pro dlouhodobě nemocné a další zařízení) - veškeré informace o průběhu logopedických praxí a zařazení jednotlivých studentů do zařízení, v nichž bude praxe probíhat, obdrží studenti od vyučující/ho příslušné specializace po zahájení výuky specializace - vzhledem k omezenému počtu odborných logopedických pracovišť je nutné zabezpečení praxí řešit individuálně pro každého studenta - studenti jsou povinni k udělení zápočtu splnit všechny požadavky, které jim vyučující zadá (odevzdání deníku, zprávy o průběhu praxe a potvrzení o absolvování praxe) Pokyny pro pedagogickou praxi studentů 3. semestru navazujícího magisterského studia speciální pedagogiky (specializace surdopedie) Souvislou pedagogickou praxi mohou studenti vykonávat v následujících zařízeních: - v mateřských a základních školách pro sluchově postižené; - v organizacích zajišťujících volnočasové aktivity pro děti se sluchovým postižením; - SRP nebo SPC pro sluchově postižené; - organizacích a klubech pro sluchově postižené; - organizacích pro osoby s hluchoslepotou; - v běžné mateřské škole, ve které je integrováno dítě se sluchovou vadou; - v běžné základní škole, ve které je integrovaný žák se sluchovou vadou; - středisko Teiresiás (středisko pro pomoc studentům se specifickými nároky). Povinnosti studentů: - seznámit se s chodem pracoviště, personálním obsazením, diagnózami dětí (žáků, klientů) s narušenou komunikační schopností a poruchami sluchu; - v případě surdopedické praxe v běžné MŠ a ZŠ, ve které je integrováno dítě nebo žák se sluchovou vadou zajistit asistentské práce a pomoc při dopoledních činnostech v MŠ a vyučování na ZŠ, příp. při přípravě na vyučování; - v případě surdopedické praxe v MŠ a ZŠ pro sluchově postižené a v SPC pro sluchově postižené sledovat metody logopedické a speciálně pedagogické intervence u dětí (žáků) se sluchovou vadou; - provádět samostatné činnosti (průpravná, přípravná cvičení – dechová, fonační cvičení, cvičení na rozvoj motoriky mluvních orgánů, rozvoj zrakové a sluchové percepce, prostorové orientace, rozvoj slovní zásoby gramatické složky řeči); - v případě surdopedické praxe v zařízení zajišťující volnočasové aktivity sluchově postižených dětí připravit program a vést činnosti dětí dle dohody s pracovníkem zařízení; - v případě surdopedické praxe v zařízení pro dospělé sluchově postižené klienty, příp. klienty s hluchoslepotou zajistit asistentské práce, pomoc při realizaci programu pro klienty, tlumočnické služby, apod. – vše dle dohody s pracovníkem příslušného zařízení; - v případě surdopedické praxe ve středisku Teiresiás se jedná o dlouhodobější spolupráci formou zajištění asistentské práce, tlumočnických služeb, zapisovatelství pro sluchově postižené studenty MU Brno, apod., vše dle dohody s pracovníky střediska Teiresiás Pokyny pro praxi: - zpracovat zprávu o průběhu praxe a v ní podat základní charakteristiku zařízení, ve kterém byla praxe vykonána; - vést pedagogický deník ze souvislé pedagogické praxe, ve kterém bude podrobně zhodnocena a popsána každodenní činnost a příprava na samostatné výstupy; - v průběhu praxe provést pozorování vybraného dítěte (žáka, klienta) se sluchovou vadou, na základě pozorování a analýzy získaných materiálů a dokumentů vypracovat případovou studii; - odevzdat 2x originál dohody o platbu za praxi (viz Manuál k dohodě o platbě za praxi pro poskytovatele praxe) Upozornění: - veškeré informace o průběhu praxe ze surdopedie obdrží studenti od vyučujícího příslušné specializace, zabezpečení praxe se v případě potřeby bude řešit individuálně; - zprávu o průběhu praxe v surdopedickém zařízení, pedagogický deník a případovou studii je nutné odevzdat po ukončení praxe vyučujícímu specializace surdopedie; - zápočet za praxi Vám bude uložen do ISU po splnění praxe z logopedie a surdopedie.