Pedagogická praxe souvislá 3 SPp907 obor SPPU Speciální pedagogika pro učitele Typ studijního předmětu: povinný Rozsah studijního předmětu: 4 týdny Formy výuky studijního předmětu: pedagogická praxe souvislá Způsob ukončování studijního předmětu: zápočet, 4 kredity Anotace předmětu: Přímá speciálněpedagogická činnost pod vedením fakultního učitele ve školách a školských zařízeních dle zvolené specializace. Student si po absolvování předmětu osvojí asistentské práce, hospituje u učitelů dle zvolených předmětů nebo třídy, následně po hospitacích provede 10 výstupů dle vlastní volby. Požadavky k zápočtu: Odevzdání zprávy o průběhu pedagogické praxe, deníku pedagogické praxe (portfolio) a hodnocení studenta určenému pracovníkovi katedry. Přílohy: 1. Protokol o přijetí studenta na Pedagogickou praxi souvislou 3 2. Dopis pro fakultního učitele 3. Pokyny pro Pedagogickou praxi souvislou 3 – obor Speciální pedagogika pro učitele 4. Formulář Celkové hodnocení studenta po skončení pedagogické praxe 5. Dohoda o provedení práce Protokol o přijetí studenta na Pedagogickou praxi souvislou 3 Poskytovatel se sídlem: Kontaktní osoba: ............................................. e-mail:................................. tel: ....................... přijímá na praxi studenta: Jméno, příjmení: ................................................................................................... ....................... Datum narození:.......................................................................................... ................................. Bydliště: ................................................................................................... ................................... Studijní obor: ................................................................................................... ............................ Praxe proběhne ve dnech: ................................................................................................... ....... Místo výkonu praxe: ................................................................................................... ............... Školitel: ................................................................................................... .................................... Student se zavazuje k tomu, že vyvine maximální snahu o naplnění cílů praxe. Je si vědom své povinnosti respektovat příkazy školitele a vedoucích pracovníků poskytovatele. Zdrží se jakékoliv činnosti, která by mohla poškodit dobré jméno poskytovatele. Pokud se během praxe dostane do kontaktu s důvěrnými informacemi, je povinen zachovávat mlčenlivost. Poskytovatel se zavazuje k součinnosti směřující k dosažení cíle praxe. V rámci svých možností a vnitřních pravidel fungování umožní studentovi zejména podílet se na spolupráci s vybranými odbory, konzultovat s pracovníky organizace a poznat činnosti, které poskytovatel zajišťuje. V souladu s ustanovením § 391 odst. 1 zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce, student odpovídá poskytovateli za škodu, kterou mu způsobí při výkonu praxe nebo v přímé souvislosti s ní. V případě, že studentovi vznikne porušením právních povinností ze strany poskytovatele nebo úrazem při výkonu praxe u poskytovatele nebo v přímé souvislosti s ní škoda, odpovídá za ni v souladu s ustanovením § 391 odst. 4 zákoníku práce poskytovatel. V Brně dne: …………………………………………… ……………………………………………. školitel garant ………………………………………….. student Vážená paní kolegyně, vážený pane kolego, vzhledem k tomu, že jste byl/a na základě Vašich bohatých pedagogických zkušeností vybrán/a jako fakultní učitel/ka, a tedy pověřen/a přímým řízením souvislé pedagogické praxe studentů oboru Speciální pedagogika a Speciální pedagogika pro učitele, dovolujeme si Vás informovat o Vašich právech a povinnostech souvisejících s touto náročnou činností. Fakultní učitel má právo: · spolurozhodovat o udělení či neudělení zápočtu studentovi, · konzultovat problémy vzniklé v průběhu praxe s metodikem a žádat od fakulty účinnou pomoc, · být za svoji odpovědnou práci honorován na základě řádně vyplněné a odevzdané dohody v případě studentů, kteří mají samostatné výstupy pod supervizí učitele. Povinnosti vyplývající z funkce fakultního učitele spočívají v plnění těchto úkolů: · rozhodovat o počtu náslechů v jednotlivých předmětech a upravovat skladbu předepsaných výstupů dle podmínek školy (viz pokyny pro studenty – předloží student), · poskytovat studentům konzultace v průběhu přípravy na vyučování a provádět kontrolu písemné přípravy studentů, · hospitovat při výstupu studenta, provést rozbor hodiny a hodnocení studenta, formulář o hodnocení studenta slouží jako jeden z podkladů pro udělení (neudělení) zápočtu, · řídit asistentské práce studentů (příprava pomůcek, opravy písemných prací, seznámení s vybavením kabinetů, metodických materiálů apod.). Student je povinen plnit praxi v délce 4 týdnů a být na škole přítomen po celou dobu vyučování. Děkujeme za Vaši dosavadní péči věnovanou přípravě budoucích speciálních pedagogů a těšíme se na další spolupráci. doc. PhDr. Jarmila Pipeková, Ph.D. Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky PdF MU pipekova@ped.muni.cz Pedagogická praxe souvislá 3 (SPp907) 4. semestr Pokyny pro Pedagogickou praxi souvislou 3 studentů 2. ročníku navazujícího magisterského studia oboru Speciální pedagogika pro učitele Pedagogická praxe souvislá 3 proběhne v jarním semestru akademického roku ……………………od ……………….. do ………………………… Studenti vykonávají souvislou pedagogickou praxi na školách pro žáky s mentálním postižením (ZŠ pro žáky s mentálním postižením dle §16 odst. 9 ŠZ) dle vlastního výběru, nejlépe v místě svého bydliště. Studenti jsou povinni: · být na škole po celou dobu vyučování, · seznámit se s chodem pracoviště, · hospitovat u učitelů jim přidělených nebo u dalších kolegů ve škole podle určení vedení školy, a to nejméně celkem 15 hodin ze vzdělávací oblasti Jazyk a jazyková komunikace a Matematika a její aplikace, následně po hospitacích provést 10 výstupů ze zvolených předmětů. Záznamy z hospitací, přípravy a rozbor výstupů budou součástí deníku pedagogické praxe (učiteli náleží odměna za provedený rozbor přípravy na vyučovací hodinu a rozbor výstupu studenta ve výši 100,- Kč za 1 vyučovací hodinu), · zpracovat případovou studii žáka s mentálním postižením, která bude součástí portfolia studenta, · provádět asistentské práce, opravovat sešity, vykonávat dozory, · účastnit se porad, třídních schůzek, dalších akcí pořádané školou, · sledovat speciálněpedagogické metody v rámci diagnostiky žáka, které používá speciální pedagog, sledovat didaktické metody v rámci edukačního procesu. · Informace o podmínkách praxí jednotlivých oborů a specializací najdete na http://www.ped.muni.cz/wsedu/: studium, praxe-pokyny prezenční studium. Celkové hodnocení studenta po skončení pedagogické praxe Jméno a příjmení studenta:.......................................................................................... ............... Ročník: .................. Aprobace: ................................ Specializace: ........................................... Kód předmětu: ................................ Termín konání pedagogické praxe:................................. Název zařízení: ................................................................................................... ......................... Hodnocení studenta na pedagogické praxi Bodové hodnocení na škále 1- 3 (1 výborná úroveň, 2 dobrá úroveň, 3 dostačující úroveň, N – nehodnoceno z důvodů, že činnosti nebyly konány). Kritéria hodnocení Sledované znalosti a dovednosti Bodové hodnocení Poznámka I. Celková příprava II. Komunikativní dovednosti 1. Hovoří srozumitelně, jasně, adekvátně hlasitě 2. Dokáže přirozeně navázat kontakt s žáky 3. Je schopen komunikovat s žákem jasně a srozumitelně 4. Zvládá reagovat na nečekané otázky a projevy žáků 5. Je schopen naslouchat žákům 6. Schopnost komunikace s pedagogem III. Osobnostní předpoklady 1. Skutečný zájem o práci, chuť se něco nového naučit 2. Aktivní přístup, samostatnost, invence, flexibilita, kreativita 3. Schopnost empatie, citlivost pro práci s dětmi se zdravotním postižením 4. Schopnost týmové spolupráce s pedagogem, asistentem pedagoga 5. Smysl pro povinnost, zodpovědnost, důslednost, 6. Schopnost zodpovědné práce s informacemi 7. Úroveň kvality vedení záznamů 8. Schopnost zapojit se plynule a aktivně do výuky 9. Jiné IV. Pedagogické schopnosti 1. Úroveň teoretické přípravy 2. Schopnost plánovat svoji pedagogickou činnost 3. Schopnost řídit vyučovací proces 4. Organizační schopnosti V. Sebereflexe 1. Dokáže reálně zhodnotit průběh své pedagogické činnosti 2. Je schopen přijmout i kritické hodnocení Datum: …………………………………………. Podpis a razítko školy Poznámky: