Pedagogická praxe souvislá 3: SP907, SPSMP_PXS3 (4. semestr) Obor Speciální pedagogika pro učitele Typ studijního předmětu: povinný Rozsah studijního předmětu: 4 týdny Formy výuky studijního předmětu: pedagogická praxe souvislá Způsob ukončování studijního předmětu: zápočet, 4 kredity Anotace předmětu: Přímá speciálněpedagogická činnost pod vedením fakultního učitele (speciálního pedagoga) v základních školách speciálních. Student si po absolvování předmětu osvojí asistentské práce, hospituje u učitelů dle zvolených předmětů nebo třídy, následně po hospitacích provede 10 výstupů dle vlastní volby. Požadavky k zápočtu: Odevzdání zprávy o průběhu pedagogické praxe, vedení deníku pedagogické praxe, odevzdání hodnocení studenta; zprávu, deník pedagogické praxe, vypracovanou případovou studii vybraného dítěte/ žáka, hodnocení studenta a odevzdání 2x originál dohody o provedení práce (tisknout oboustranně) odevzdat určenému pracovníku katedry. Přílohy: 1. Dopis pro fakultního učitele 2. Pokyny pro Pedagogickou praxi souvislou 3 – obor Speciální pedagogika pro učitele 3. Formulář Celkové hodnocení studenta po skončení pedagogické praxe 4. Dohoda o provedení práce Příloha 1: Dopis pro fakultního učitele Vážená paní kolegyně, vážený pane kolego, vzhledem k tomu, že jste byl/a na základě Vašich bohatých pedagogických zkušeností vybrán/a jako učitel/ka, a tedy pověřen/a přímým řízením souvislé pedagogické praxe studentů oboru Speciální pedagogika nebo Speciální pedagogika pro učitele, dovolujeme si Vás informovat o Vašich právech a povinnostech souvisejících s touto náročnou činností. Fakultní učitel má právo: · spolurozhodovat o udělení či neudělení zápočtu studentovi, * konzultovat problémy vzniklé v průběhu praxe s metodikem a žádat od fakulty účinnou pomoc, * být za svoji odpovědnou práci honorován na základě řádně vyplněné a odevzdané dohody v případě studentů, kteří mají samostatné výstupy pod supervizí učitele. Povinnosti vyplývající z funkce fakultního učitele spočívají v plnění těchto úkolů: · rozhodovat o počtu náslechů u jednotlivých pracovníků poradenského zařízení a upravovat skladbu předepsaných hospitací pod supervizí poradenského pracovníka (viz pokyny pro studenty – předloží student), * poskytovat studentům konzultace v průběhu přípravy na speciálněpedagogickou diagnostiku a provádět kontrolu písemné přípravy studentů, * hospitovat při speciálněpedagogické diagnostice studenta, provést rozbor a hodnocení studenta; formulář o hodnocení studenta slouží jako jeden z podkladů pro udělení (neudělení) zápočtu, * řídit další práce studentů v poradenském zařízení. Student je povinen plnit praxi v délce 4 týdnů a být přítomen na poradenském pracovišti dle pokynů fakultního učitele. Děkujeme za Vaši spolupráci a čas věnovaný přípravě budoucích speciálních pedagogů. doc. PhDr. Dagmar Opatřilová, Ph.D. Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky PdF MU opatrilova@ped.muni.cz Příloha 2: Pokyny pro Pedagogickou praxi souvislou 3 Pedagogická praxe souvislá 3 (SPp907, SP4MP_PXS3) 4. semestr Pokyny pro Pedagogickou praxi souvislou 3, studentů 2. ročníku navazujícího magisterského studia oboru Speciální pedagogika Pedagogická praxe souvislá 3 proběhne v jarním semestru akademického roku……….. od …………. do ………… Studenti vykonávají souvislou pedagogickou praxi na základních školách speciálních dle vlastního výběru, nejlépe v místě svého bydliště. Studenti jsou povinni: · být na pracovišti na škole po celou dobu vyučování, · seznámit se schodem pracoviště · hospitovat u učitelů jim přidělených nebo u dalších kolegů ve škole podle určení vedení školy s to nejméně celkem 10 hodin ve vybraných vzdělávacích oblastech, následně po hospitacích provést 10 výstupů ze volených předmětů; záznamy z hospitací, přípravy a rozbor výstupů budou součástí deníku pedagogické praxe · provádět asistentské práce, opravovat sešity, vykonávat dozory, · v případě možnosti se účastnit porad, třídních schůzek a dalších aktivit pořádaných školou, · sledovat metody, které používá speciální pedagog při průběžné speciálněpedagogické diagnostice, * po skončení praxe odevzdat doc. PhDr. Dagmar Opatřilové, Ph. D. zprávu z praxe, vyplněné hodnocení studenta, deník pedagogické praxe, vypracovanou případovou studii, 2x originál dohody o provedení práce (vytisknuté oboustranně) podepsané fakultním učitelem. Příloha 3: Celkové hodnocení studenta po skončení pedagogické praxe Celkové hodnocení studenta po skončení pedagogické praxe Jméno a příjmení studenta:.......................................................................................... ............... Ročník: .................. Aprobace: ................................ Specializace: ........................................... Kód předmětu: ................................ Termín konání pedagogické praxe:................................. Název zařízení: ................................................................................................... ......................... Hodnocení studenta na pedagogické praxi Bodové hodnocení na škále 1- 3 (1 výborná úroveň, 2 dobrá úroveň, 3 dostačující úroveň, N – nehodnoceno z důvodů, že činnosti nebyly konány). Kritéria hodnocení Sledované znalosti a dovednosti Bodové hodnocení Poznámka I. Celková příprava II. Komunikativní dovednosti 1. Hovoří srozumitelně, jasně, adekvátně hlasitě 2. Dokáže přirozeně navázat kontakt s žáky 3. Je schopen komunikovat s žákem jasně a srozumitelně 4. Zvládá reagovat na nečekané otázky a projevy žáků 5. Je schopen naslouchat žákům 6. Schopnost komunikace s pedagogem III. Osobnostní předpoklady 1. Skutečný zájem o práci, chuť se něco nového naučit 2. Aktivní přístup, samostatnost, invence, flexibilita, kreativita 3. Schopnost empatie, citlivost pro práci s dětmi se zdravotním postižením 4. Schopnost týmové spolupráce s pedagogem, asistentem pedagoga 5. Smysl pro povinnost, zodpovědnost, důslednost, 6. Schopnost zodpovědné práce s informacemi 7. Úroveň kvality vedení záznamů 8. Schopnost zapojit se plynule a aktivně do výuky 9. Jiné IV. Pedagogické schopnosti 1. Úroveň teoretické přípravy 2. Schopnost plánovat svoji pedagogickou činnost 3. Schopnost řídit vyučovací proces 4. Organizační schopnosti V. Sebereflexe 1. Dokáže reálně zhodnotit průběh své pedagogické činnosti 2. Je schopen přijmout i kritické hodnocení Datum: …………………………………………. Podpis a razítko školy Poznámky: