Odborná praxe průběžná 2 SPp007 (SP4BP_PX2) Typ studijního předmětu: volitelný Rozsah studijního předmětu: celý semestr jeden den v týdnu, určen pátek Formy výuky studijního předmětu: odborná praxe průběžná Způsob ukončování studijního předmětu: zápočet Anotace předmětu: Přímá speciálněpedagogická činnost pod supervizí speciálního pedagoga, cílené strukturované pozorování žáka, klienta, provedení záznamu o tomto pozorování. Provádění praktických činností v terénu v délce 5 hodin týdně po celý semestr. Požadavky k zápočtu: Odevzdání deníku z praxe a zprávy z praxe s případovou studií vybraného žáka/klienta; odevzdání zadaných formulářů. Přílohy: 1. Dopis pro fakultního učitele 2. Protokol o přijetí studenta na Odbornou praxi průběžnou 2 3. Pokyny pro Odbornou praxi průběžnou 2 4. Případová studie 5. Formulář Celkové hodnocení studenta po skončení pedagogické praxe Vážená paní kolegyně, vážený pane kolego, Vzhledem k tomu, že jste byl/a na základě Vašich bohatých pedagogických zkušeností vybrán/a jako fakultní učitel/ka, a tedy pověřen/a přímým řízením odborné průběžné praxe studentů oboru Speciální pedagogika, dovolujeme si Vás informovat o Vašich právech a povinnostech souvisejících s touto náročnou činností. Fakultní učitel má právo: · spolurozhodovat o udělení či neudělení zápočtu studentovi, · konzultovat problémy vzniklé v průběhu praxe s metodikem a žádat od fakulty účinnou pomoc. Povinnosti vyplývající z funkce fakultního učitele spočívající v plnění těchto úkolů: · rozhodovat o počtu náslechů v jednotlivých předmětech, · řídit asistentské práce studentů pod Vaší supervizí, (příprava pomůcek, opravy písemných prací, seznámení s vybavením kabinetů, metodických materiálů apod.), · umožnit studentům seznámit se s chodem pracoviště, s dokumentací žáků, · umožnit studentům sledovat metody činnosti uplatňované při práci s žáky. Student je povinen být ve škole po celou dobu vyučování, provádět vyučovací pokusy, náslechy a asistentské práce. Děkujeme za Vaši dosavadní péči věnovanou přípravě budoucích učitelů a těšíme se na další spolupráci. PhDr. Petr Kopečný, Ph.D. Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky PdF MU Brno kopecny@ped.muni.cz Protokol o přijetí studenta na Odbornou praxi průběžnou 2 Poskytovatel se sídlem: Kontaktní osoba: ............................................ e-mail:................................. tel: ........................ přijímá na praxi studenta: Jméno, příjmení: ................................................................................................... ..................... Datum narození:.......................................................................................... ................................ Bydliště: ................................................................................................... .................................... Studijní obor: ................................................................................................... ........................... Praxe proběhne ve dnech: ................................................................................................... ...... Místo výkonu praxe: ................................................................................................... ............... Školitel: ................................................................................................... ..................................... Student se zavazuje k tomu, že vyvine maximální snahu o naplnění cílů praxe. Je si vědom své povinnosti respektovat příkazy školitele a vedoucích pracovníků poskytovatele. Zdrží se jakékoliv činnosti, která by mohla poškodit dobré jméno poskytovatele. Pokud se během praxe dostane do kontaktu s důvěrnými informacemi, je povinen zachovávat mlčenlivost. Poskytovatel se zavazuje k součinnosti směřující k dosažení cíle praxe. V rámci svých možností a vnitřních pravidel fungování umožní studentovi zejména podílet se na spolupráci s vybranými odbory, konzultovat s pracovníky organizace a poznat činnosti, které poskytovatel zajišťuje. V souladu s ustanovením § 391 odst. 1 zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce, student odpovídá poskytovateli za škodu, kterou mu způsobí při výkonu praxe nebo v přímé souvislosti s ní. V případě, že studentovi vznikne porušením právních povinností ze strany poskytovatele nebo úrazem při výkonu praxe u poskytovatele nebo v přímé souvislosti s ní škoda, odpovídá za ni v souladu s ustanovením § 391 odst. 4 zákoníku práce poskytovatel. V Brně dne: …………………………………………… ……………………………………………. školitel garant ………………………………………….. student Odborná praxe průběžná 2 (SPp007, SP4BP_PX2) 5. semestr Pokyny pro Odbornou praxi průběžnou 2 studentů 3. ročníku bakalářského studia Speciální pedagogiky. Odborná praxe průběžná 2 proběhne v podzimním semestru akademického roku …………… od ………………… do ……………………. Studenti budou vykonávat odbornou praxi průběžnou v logopedických třídách při běžných mateřských školách, v logopedických mateřských školách a dalších logopedických zařízeních dle volby studentů a dle jejich možností zajištění praxe. Studenti jsou povinni: · být na pracovišti denně 5 hodin, · provádět asistentské práce na přiděleném pracovišti pod vedením fakultního učitele, · sledovat metody práce učitele se žáky, · o odborné průběžné praxi vést deník pedagogické praxe (portfolio) a na jeho podkladě zpracovat zprávu o průběžné praxi, · další úkoly zadá studentovi určený pracovník katedry na podkladě rozhovoru se studentem před zahájením praxe, · zprávu, deník pedagogické praxe, přípravou studii a hodnocení studenta odevzdat určenému pracovníku katedry. · Informace o podmínkách praxí jednotlivých oborů a specializací najdete na http://www.ped.muni.cz/wsedu/: studium, praxe-pokyny prezenční studium. Případová studie / kazuistika Případová studie / kazuistika je komplexní diagnostika vybraného žáka. Je zařazena do neexperimentálních metod spolu s pozorováním, rozhovorem a dotazníkem jako výzkumná metoda jednotlivých případů nebo života jednotlivce. Kazuistika je tedy systematické zkoumání jednotlivce prostřednictvím pozorování a rozhovoru, umožňující detailní poznávání chování, vývoje a rozvoje osobnosti, získané poznatky nelze zobecnit. Využívá se tehdy, kdy je potřeba získat ucelený obraz vývoje jedince. Pedagogická kazuistika zpravidla obsahuje osobní a rodinnou anamnézu, popis současného stavu sledovaného jevu, určení pravděpodobných faktorů, které stav ovlivnily, prognózu dalšího vývoje, doporučení a opatření. Jednotlivé kroky případové studie jsou přizpůsobeny možnostem studentů při souvislé pedagogické praxi. Zohledňují časové omezení praxe a také minimální diagnostickou zkušenost studentů. Student rozpracuje případovou studii zejména v její první fázi. Cílem bude: · identifikace případu, · rozhovor s učitelem, · popis problému, · orientace v odborné literatuře zaměřené na zkoumaný jev. Osnova případové studie Osnova případové studie je modelem, podle kterého bude student po¬stupovat jak při zkoumání v edukačním terénu, tak při zápisu jednotlivých kroků: 1. pozorování chování dětí v rámci edukačního procesu; 2. identifikace jevu, který se student rozhodne zkoumat; 3. rozhovor s třídním učitelem o zjištěném jevu ve vztahu ke konkrétnímu žákovi - struktura rozhovoru: o jak se zjištěné chování žáka projevuje; o kdo stanovil diagnózu; o zda a jak učitelé zohledňují zkoumaného žáka; o jak se žák v průběhu školní docházky vyvíjí; o jaké má výsledky školní práce; o jaké má rodinné zázemí; o jaké je jeho postavení v žákovském kolektivu; 4. podle potřeby rozhovor s výchovným poradcem či jinými učiteli; 5. studium zkoumané problematiky v odborné literatuře; 6. analýza zjištěných údajů a konfrontace s odbornou literaturou; 7. pokus o stanovení vlastního stanoviska k postupu školy při práci se zkoumaným žákem. V případové studii je nutno popsat tyto tři aspekty: 1. Anamnéza – stav minulý – rodinná anamnéza, školní anamnéza, anamnéza prostředí, vrstevníků. 2. Diagnóza – stav současný – opřený např. o výsledky šetření SPC, PPP, diagnostický ústav nebo jinou instituci. 3. Prognóza – stav budoucí – na základě zjištěných faktů vyvodit prognostické závěry (MUSILOVÁ, M. Případová studie jako součást pedagogické praxe. Olomouc : UP, 2003. ISBN 80-244-0749-3). Celkové hodnocení studenta po skončení pedagogické praxe Jméno a příjmení studenta:.......................................................................................... .............. Ročník: .................. Aprobace: ............................... Specializace: ........................................... Kód předmětu: ............................... Termín konání pedagogické praxe:................................ Název zařízení: ................................................................................................... ........................ Hodnocení studenta na pedagogické praxi Bodové hodnocení na škále 1- 3 (1 výborná úroveň, 2 dobrá úroveň, 3 dostačující úroveň, N – nehodnoceno z důvodů, že činnosti nebyly konány). Kritéria hodnocení Sledované znalosti a dovednosti Bodové hodnocení Poznámka I. Celková příprava II. Komunikativní dovednosti 1. Hovoří srozumitelně, jasně, adekvátně hlasitě 2. Dokáže přirozeně navázat kontakt s žáky 3. Je schopen komunikovat s žákem jasně a srozumitelně 4. Zvládá reagovat na nečekané otázky a projevy žáků 5. Je schopen naslouchat žákům 6. Schopnost komunikace s pedagogem III. Osobnostní předpoklady 1. Skutečný zájem o práci, chuť se něco nového naučit 2. Aktivní přístup, samostatnost, invence, flexibilita, kreativita 3. Schopnost empatie, citlivost pro práci s dětmi se zdravotním postižením 4. Schopnost týmové spolupráce s pedagogem, asistentem pedagoga 5. Smysl pro povinnost, zodpovědnost, důslednost, 6. Schopnost zodpovědné práce s informacemi 7. Úroveň kvality vedení záznamů 8. Schopnost zapojit se plynule a aktivně do výuky 9. Jiné IV. Pedagogické schopnosti 1. Úroveň teoretické přípravy 2. Schopnost plánovat svoji pedagogickou činnost 3. Schopnost řídit vyučovací proces 4. Organizační schopnosti V. Sebereflexe 1. Dokáže reálně zhodnotit průběh své pedagogické činnosti 2. Je schopen přijmout i kritické hodnocení Datum: …………………………………………. Podpis a razítko školy Poznámky: