Pokyny pro Speciálněpedagogickou praxi 4. semestr bakalářského studijního programu Logopedie Speciálněpedagogická praxe proběhne v jarním semestru dle harmonogramu praxí v rozsahu 2 týdnů – 40 hodin ve školách a školských zařízeních/zařízeních sociálních služeb, která navštěvují děti/žáci/osoby se zdravotním postižením (zrakovým, tělesným, mentálním, kombinovaným). Za účelem získání prvních zkušeností s cílovou skupinou a vnímání jejich potřeb v kontextu speciálněpedagogické intervence proto student/ka jako svoji první praxi volí zařízení, kde se může setkat s dětmi/žáky/osobami s výše uvedenými formami zdravotního postižení: · MŠ/ZŠ speciální; · MŠ/ZŠ zřízená dle § 16, odst. 9 školského zákona (tedy škola pro děti/žáky se speciálními vzdělávacími potřebami); · třída zřízená dle § 16, odst. 9 školského zákona (tedy třída pro děti/žáky se speciálními vzdělávacími potřebami); · běžná MŠ/ZŠ, kterou navštěvuje dítě/žák se zdravotním postižením; · zařízení sociálních služeb (domovy pro osoby se zdravotním postižením, denní stacionáře, týdenní stacionáře, raná péče); · další zařízení a organizace, které se věnují osobám se zdravotním postižením. Speciálněpedagogickou praxi budou studentky a studenti vykonávat v zařízeních ideálně v místě bydliště. Nepodaří-li se studentce/studentovi samostatně v místě bydliště praxi zajistit, oznámí to na počátku semestru vyučující/mu a ve spolupráci s ní/ním naleznou řešení situace. Povinnosti studentek a studentů: · být na vybraném pracovišti čtyři hodiny denně; · seznámit se s chodem pracoviště, personálním obsazením, dětmi/žáky/osobami a jejich diagnózami; · seznámit se s dokumentací, která je požadována k zařazení dětí (žáků, klientů) do zařízení; · provádět asistentské práce pod supervizí určeného pracovníka; · sledovat metody speciálněpedagogické intervence; · chronologické zaznamenávání údajů o případných vlastních aktivitách s dětmi/žáky/osobami a jejich hodnocení. Dále je nezbytné: · zpracovat zprávu o průběhu praxe; · vést reflektivní deník, ve kterém bude zachycen průběh praxe, každodenní činnost a reflexe vlastní zkušenosti a vložit jej ideálně v jednom souboru společně s potvrzením o praxi do příslušné odevzdávárny pod kódem předmětu praxe v IS MUNI; · v případě samostatných výstupů studentek a studentů postupovat dle Manuálu k dohodě o platbě za praxi pro poskytovatele praxe (https://www.ped.muni.cz/wsedu/zdroj_mat/pedag_praxe/dohody/manual_pro_poskytovatele_praxe_k_dohode _o_platbe_za_praxi.docx) a odevzdat tedy 2x originál dohody o platbě za praxi učiteli/speciálnímu pedagogovi/supervizorovi praxe v zařízení. Zápočet za speciálněpedagogickou praxi bude udělen na základě odevzdaných materiálů. PhDr. Petr Kopečný, Ph.D. kopecny@ped.muni.cz Potvrzení o praxi – pokud zařízení nenabídne vlastní, je možné vytvořit samostatně ve znění: Pedagogická fakulta MU, Brno, Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky Potvrzení o absolvování Speciálněpedagogické praxe ve 4. semestru bakalářského studia studijního programu Logopedie. Jméno a příjmení studentky/studenta: Praxe je konána za semestr a ročník: Kód předmětu praxe: Název zařízení: Rozsah praxe: … hodin Datum: ……………………… Podpis a razítko zařízení: Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky Vážená paní kolegyně, vážený pane kolego, dovolujeme si Vás požádat o vykonání supervize speciálněpedagogické praxe studentů 2. ročníku bakalářského studijního programu Logopedie. Proto Vám k průběhu praxe podáváme následující informace. Vaším právem je: · spolurozhodovat o udělení či neudělení zápočtu studentovi za vykonanou praxi; · konzultovat potíže vzniklé v průběhu praxe s metodikem a žádat od něho účinnou pomoc. Povinnosti vyplývající ze supervize spočívají v plnění těchto úkolů: · řídit práce studentů s dětmi (žáky, klienty) · umožnit studentům seznámit se s provozem pracoviště, s vedením dokumentace dětí (žáků, klientů); · umožnit studentům sledovat metody a postupy užívané při speciálněpedagogické intervenci s dětmi (žáky, klienty); · umožnit studentům sledovat práci s dětmi (žáky, klienty). Povinností studenta je být na pracovišti alespoň 4 hodiny denně. Děkujeme za Vaši ochotu věnovat se přípravě budoucích speciálních pedagogů logopedů. Těšíme se na další spolupráci. PhDr. Petr Kopečný, Ph.D. e-mail: kopecny@ped.muni.cz Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky Pedagogická fakulta MU Poříčí 9 603 00 Brno tel. 549493148