Vážená paní učitelko, vážený pane učiteli, na základě Vašich bohatých pedagogických zkušeností jste byl(a) vybrán(a) jako fakultní cvičný(á) učitel(ka) a tedy pověřen(a) přímým řízením asistentské pedagogické praxe studentů Celoživotního vzdělávání, oboru speciální pedagogiky, Specifické poruchy učení. Dovolujeme si Vás tímto informovat o Vašich právech a povinnostech souvisejících s touto náročnou činností. Fakultní cvičný učitel má právo: Ø rozhodovat o počtu náslechů v jednotlivých předmětech a upravovat skladbu předepsaných výstupů dle podmínek školy Ø konzultovat problémy vzniklé v průběhu praxe s metodikem a žádat od fakulty účinnou pomoc, Povinnosti vyplývající z funkce fakultního učitele spočívají v plnění těchto úkolů: Ø seznámit studenta s chodem pracoviště, pracovními postupy a metodami používanými při výuce, diagnostickými metodami, reedukačními postupy Ø řídit asistentské práce studentů (příprava pomůcek, opravy písemných prací, seznámení s vybavením kabinetů, metodických materiálů apod.). Ø poskytovat studentům konzultace v průběhu vykonávání asistentských činností Ø provést hodnocení studenta, formulář o hodnocení studenta slouží jako jeden z podkladů pro udělení či neudělení zápočtu, Student je povinen být ve škole po celou dobu vyučování, provádět vyučovací pokusy dle domluvy s fakultním učitelem, náslechy a asistentské práce. Povinností studenta je vypracovat deník praxe a kazuistiku vybraného žáka se specifickými poruchami učení. Děkujeme za Vaši dosavadní péči věnovanou přípravě budoucích učitelů a těšíme se na další spolupráci. PhDr. Ivana Márová, Ph.D. Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky PdF MU POKYNY PRO PRAXI STUDENTŮ CŽV Praxe proběhne dle studijního programu v průběhu daného semestru. Studenti mohou praxi vykonat v základních školách vzdělávajících žáky se specifickými poruchami učení (SPU), třídách a školských zařízeních zřízených dle §16 odst. 9 Školského zákona dle doporučení katedry speciální a inkluzivní pedagogiky či dle vlastního výběru. Studenti jsou povinni: Ø absolvovat průběžnou praxi, jejíž počet činí celkem 20 hodin, Ø seznámit se s chodem pracoviště, Ø seznámit se se základní dokumentací žáka (je nutné si uvědomit, že jste povinni dodržovat mlčenlivost o faktech, která jste zjistili z dokumentů, nedodržování je trestné), Ø seznámit se s metodami práce, formami hodnocení, diagnostickými postupy a podpůrnými opatřeními používanými při vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení ve vybrané škole/ seznámit se s metodami práce a postupy speciálně pedagogické diagnostiky na odborném pracovišti, Ø seznámit se s používanými nástroji upravujícími vzdělávání – plán pedagogické podpory, individuální vzdělávací plán, Ø vést denní záznamy pozorování vybraného žáka se specifickými poruchami učení, které budou součástí deníku praxe, Ø vypracovat kazuistickou studii o žákovi se specifickými poruchami učení s důrazem na používané metody, podmínky a podpůrná opatření ve vzdělávání, Ø odevzdat do odevzdávárny předmětu SPc537, případně emailem dr. Jůzové: o potvrzení o absolvování pedagogické praxe o deník praxe o záznam denního pozorování vybraného žáka Požadavky vyučujících při realizaci praxe SPU v prostředí běžných základních škol: Ø praxi vykonat v základní škole vzdělávající žáky se SPU Ø asistentská praxe na 1. a 2. stupni ZŠ, Ø pozorování a zaznamenávání projevů chování žáků se SPU formou denního záznamu pozorování, který bude součástí deníku praxe Ø seznámit se s metodami a formami práce, diagnostickými postupy, kompenzačními pomůckami a reedukačními postupy Ø vypracovat kazuistiku konkrétního případu žáka Seznam zařízení doporučených pro praxi: Ø ZŠ Horní, Brno Ø ZŠ Bosonožská, Brno Ø ZŠ Pastviny, Brno Ø ZŠ Gajdošova, Brno Ø Pedagogicko-psychologická poradna, Brno, Hybešova Ø další zařízení dle Vašeho výběru v místě bydliště. DOTAZNÍK pro cvičného učitele (prosím o vyplnění pro zlepšení řízení praxe) Jména a příjmení studenta ................................................................................................... ...... Jméno a příjmení učitele ................................................................................................... ........ Škola, školské zařízení........................................................................................... .................... Adresa: ................................................................................................... ........................................ Dotazník k praxi studenta (prosím zatrhněte): Jakým činnostem se student věnoval? - asistentské činnosti ve třídě - náslechy v hodinách - asistentské činnosti při reedukaci Student byl v průběhu praxe: velmi aktivní – aktivní - spíše pasivní - pasivní Student byl přínosem pro práci učitele – Ano/Ne Student vyrobil pomůcku, kterou bylo možné v průběhu praxe ověřit – Ano/Ne Student realizoval krátkou aktivitu s žákem (žáky) v průběhu výuky – Ano/Ne Student připravil a realizoval celou vyučovací hodinu – Ano/Ne Děkujeme za vyplnění Datum …………………………… Podpis a razítko školy ……………...………………… Potvrzení o absolvování pedagogické praxe studentů CŽV/ SPU Jméno a příjmení studenta: Roč.: Praxe je konána za semestr a rok: Kód předmětu: Typ zařízení: Počet hodin: Datum:……………………… Podpis supervizora a razítko zařízení: Příklad struktury denních záznamů Denní záznam žáka Pavla (17.9 - 28.9.2018) Denní záznam bude součástí deníku praxe. Jedná se o shrnutí pozorování vybraného žáka v daném dni. Denní záznam může sloužit jako podklad ke zpracování kazuistiky vybraného žáka. Denní záznam se však může týkat jiného žáka než kazuistika. Příklad záznamů v jednotlivých dnech: Pondělí Při nacvičování nové látky v českém jazyce byl Pavel velice šikovný a dařilo se mu i s obtížnými úkoly. V hodině matematiky byl unavený. Zprvu se mu nechtělo pracovat na cvičeních, která mu připadala od pohledu těžká. Úterý První hodinu českého jazyka byl Pavel duchem nepřítomný a pomaleji se mu vpravovalo do většiny aktivit. Během dne se se stabilizoval a už bez obtíží pracoval. Středa Přítomnost dvou studentek na náslechu způsobila, že se Pavel velmi předváděl a udělal polovinu obvyklé práce. Tento výkyv v Pavlově chování je již opakovaný, hůře snáší náslechy a tyto hodiny nedopadají podle představ. Čtvrtek Dnešní den Pavel nebyl úplně v nejlepší formě. Špatně se soustředil na práci a celkově byl spíše rozmrzelý. Stihnul tak pouze část zadané práce. Pátek Po dlouhé době měl Pavel hodinu speciálně pedagogické péče a s nadšením v hodině pracoval.