Celoživotní vzdělávání – pokyny k realizaci odborných praxí Kontaktní osoba (garant praxí): Dana Zámečníková, zamecnikova@ped.muni.cz Doplňující studium k rozšíření odborné kvalifikace Speciální pedagogiky CCV_DVDrozSP Kód Rozsah SPc301 70hodin Cíl praxe: Student si po absolvování předmětu částečně osvojí metody speciálněpedagogické diagnostiky prováděné speciálním pedagogem v poradenském zařízení. Očekávané výstupy: Přímá speciálněpedagogická činnost a diagnostická činnost, seznámení se s metodami speciálněpedagogické diagnostiky prováděné speciálním pedagogem v poradenském zařízení. V průběhu praxe si student vede záznamy o činnosti na pracovišti. Záznamy odevzdá spolu s potvrzení o absolvování praxe určenému pracovníkovi katedry speciální a inkluzivní pedagogiky (vedoucí závěrečné práce). Studenti odevzdávají potvrzení o absolvování praxe, přehled hospitací na pedagogické praxi s podpisem a razítkem školy. Místo konání praxe: školní poradenské pracoviště nebo školské poradenské zařízení Tato praxe není hrazena (nevyplňuje se dohoda o platbě za praxi). Bližší pokyny k podobě výstupů jsou uvedeny dále v tomto dokumentu – pod přehledem praxí CŽV. Výstupy z praxe vloží student do odevzdávárny předmětu v IS: Protokol o přijetí studenta na praxi, Přehled hospitací a Celkové hodnocení studenta. Příloha 1: Dopis pro fakultního učitele Vážená paní kolegyně, vážený pane kolego, vzhledem k tomu, že jste byl/a na základě Vašich bohatých pedagogických zkušeností vybrán/a jako učitel/ka, a tedy pověřen/a přímým řízením souvislé pedagogické praxe studentů oboru Speciální pedagogika, dovolujeme si Vás informovat o Vašich právech a povinnostech souvisejících s touto náročnou činností. Fakultní učitel má právo: · spolurozhodovat o udělení či neudělení zápočtu studentovi, · konzultovat problémy vzniklé v průběhu praxe s metodikem a žádat od fakulty účinnou pomoc, Povinnosti vyplývající z funkce fakultního učitele spočívají v plnění těchto úkolů: · rozhodovat o počtu náslechů v jednotlivých předmětech a upravovat skladbu předepsaných výstupů dle podmínek školy, · poskytovat studentům konzultace v průběhu přípravy na vyučování a provádět kontrolu písemné přípravy studentů, · hospitovat při výstupu studenta, provést rozbor hodiny a hodnocení studenta, formulář o hodnocení studenta slouží jako jeden z podkladů pro udělení (neudělení) zápočtu, · řídit asistentské práce studentů (příprava pomůcek, opravy písemných prací, seznámení s vybavením kabinetů, metodických materiálů apod.). Děkujeme za Vaši spolupráci a čas věnovaný přípravě budoucích speciálních pedagogů. PhDr. Dana Zámečníková, Ph.D. Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky PdF MU zamecnikova@ped.muni.cz Příloha 2: Protokol o přijetí studenta na praxi Protokol o přijetí studenta na Odbornou praxi: Poskytovatel se sídlem: Kontaktní osoba: ................................................ e-mail:…………………………. tel.: …………… přijímá na praxi studenta: Jméno, příjmení: ……………………………………………………………………………… Datum narození: ………………………………………………………………………………. Bydliště: ………………………………………………………………………………………. Studijní obor: …………………………………………………………………………………. Praxe proběhne ve dnech: ……………………………………………………………………. Místo výkonu praxe: ................................................................................................... .................... Vedoucí učitel/jméno/aprobace: ……………………………………………………………. Student se zavazuje k tomu, že vyvine maximální snahu o naplnění cílů praxe. Je si vědom své povinnosti respektovat příkazy školitele a vedoucích pracovníků poskytovatele. Zdrží se jakékoliv činnosti, která by mohla poškodit dobré jméno poskytovatele. Pokud se během praxe dostane do kontaktu s důvěrnými informacemi, je povinen zachovávat mlčenlivost. Poskytovatel se zavazuje k součinnosti směřující k dosažení cíle praxe. V rámci svých možností a vnitřních pravidel fungování umožní studentovi zejména podílet se na spolupráci s vybranými odbory, konzultovat s pracovníky organizace a poznat činnosti, které poskytovatel zajišťuje. V souladu s ustanovením § 391 odst. 1 zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce, student odpovídá poskytovateli za škodu, kterou mu způsobí při výkonu praxe nebo v přímé souvislosti s ní. V případě, že studentovi vznikne porušením právních povinností ze strany poskytovatele nebo úrazem při výkonu praxe u poskytovatele nebo v přímé souvislosti s ní škoda, odpovídá za ni v souladu s ustanovením § 391 odst. 4 zákoníku práce poskytovatel. V Brně dne: …………………………………………… ……………………………………………. Poskytovatel (školitel praxe v místě jejího výkonu) garant za katedru SIP PdF MU ………………………………………….. student Příloha 3: Přehled hospitací Hospitace studenta při výkonu pedagogické praxe Třída:............................................................................ Datum:...................................................... Vyučovací hodina: ................................................................................................... ....................... Počet žáků: .................................................................. Skupiny ve třídě: ano ne Příprava na vlastní práci/ Motivace žáků k práci: Organizace vyučovací hodiny (pomůcky, relaxace, zapojení žáků, přístup učitele, komunikace se žáky): Klima třídy (zapojení žáků, udržení pozornosti, spolupráce mezi žáky, řešení problémových situací): Průběh a náplň vyučovací hodiny: Hodnocení vyučovací hodiny z pohledu studenta (zhodnocení vlastní činnosti, přípravy, nejedná se o hodnocení žáků): Čeho si má student všímat: · pohyb učitele (chodí, sedí, stojí,…) · hlas učitele (silný, výrazný, modulace hlasu, nevýrazný, slabý,…) · řeč učitele (spisovná, nespisovná, plynulá, hovorová) · příprava na výuku (učitel ji dodržuje, nedodržuje, improvizuje, …) · motivace žáků (funkční, verbální, situační, neúčelná) · otázky učitele (zjišťovací, kontrolní, nahodilé,…) · organizace (pomůcky, vybavenost učebny, nástěnky, obrázky, modely,…) · aktivita žáků (reakce kolektivu, reakce jednotlivce, bez odezvy,….) · časový plán (učitel ho dodržuje, zbývá mu čas, překračuje, nezvládá,…) · hodnocení hodiny (učitel hodnotí, nehodnotí, provádí i sebehodnocení) · závěr hodiny (splnění cíle, hodnocení práce a aktivity třídy, …) Na co se má student při hospitaci zaměřit: · účelnost zvolených vyučovacích metod · způsob prověřování vědomostí žáků · jak učitel pracuje s chybou · způsob zápisu na tabuli a do sešitu · způsob udržování aktivity a kázně žáků · zvládání učitele nepředvídatelných situací Co má student sledovat · způsob komunikace (učitel-žák, žák-žák, žák-žáci, učitel-třída) · aktivitu žáků · časový průběh a organizaci hodiny · používané formy a metody práce · motivace · využívání didaktických a kompenzačních pomůcek · reakce žáků na způsob výuky Příloha 4: Celkové hodnocení studenta po skončení pedagogické praxe/ potvrzení Celkové hodnocení/ potvrzení o praxi studenta po skončení pedagogické praxe Jméno a příjmení studenta:.......................................................................................... ................... Ročník: .................... Aprobace: .................................. Specializace: ............................................. Kód předmětu: ................................... Termín konání pedagogické praxe:....................................... Název zařízení: ................................................................................................... ............................ Hodnocení studenta na pedagogické praxi Bodové hodnocení na škále 1- 3 (1 výborná úroveň, 2 dobrá úroveň, 3 dostačující úroveň, N – nehodnoceno z důvodů, že činnosti nebyly konány). Kritéria hodnocení Sledované znalosti a dovednosti Bodové hodnocení Poznámka I. Celková příprava II. Komunikativní dovednosti 1. Hovoří srozumitelně, jasně, adekvátně hlasitě 2. Dokáže přirozeně navázat kontakt se žáky 3. Je schopen komunikovat s žákem jasně a srozumitelně 4. Zvládá reagovat na nečekané otázky a projevy žáků 5. Je schopen naslouchat žákům 6. Schopnost komunikace s pedagogem III. Osobnostní předpoklady 1. Skutečný zájem o práci, chuť se něco nového naučit 2. Aktivní přístup, samostatnost, invence, flexibilita, kreativita 3. Schopnost empatie, citlivost pro práci s dětmi se zdravotním postižením 4. Schopnost týmové spolupráce s pedagogem, asistentem pedagoga 5. Smysl pro povinnost, zodpovědnost, důslednost, 6. Schopnost zodpovědné práce s informacemi 7. Úroveň kvality vedení záznamů 8. Schopnost zapojit se plynule a aktivně do výuky 9. Jiné IV. Pedagogické schopnosti 1. Úroveň teoretické přípravy 2. Schopnost plánovat svoji pedagogickou činnost 3. Schopnost řídit vyučovací proces 4. Organizační schopnosti V. Sebereflexe 1. Dokáže reálně zhodnotit průběh své pedagogické činnosti 2. Je schopen přijmout i kritické hodnocení Potvrzujeme tímto, že student/ka absolvoval/la praxi v rozsahu……………………………… hodin. Datum: …………………………………………. Podpis a razítko školy Poznámky: PhDr. Dana Zámečníková, Ph.D. zamecnikova@ped.muni.cz