Pokyny pro odbornou praxi souvislou 2: 535 CŽV oftalmopedie Anotace: Student si osvojí asistentské práce pod supervizí, bude provádět speciálněpedagogickou činnost ve školách a/ nebo v poradenském zařízení (SPC). Je schopen aplikace poznatků do praxe. Požadavky k zápočtu: Deník z praxe obsahující popis praxe, edukačních aktivit, terapií, náhradní komunikace, metod práce, práci speciálního pedagoga s žáky, zapojení studenta, fotodokumentaci aktivit, přílohy 2, 3 a 4 vložit do IS do odevzdávárny pod kód předmětu. Studenti jsou povinni být na pracovišti v rozsahu 40 hodin, seznámit se s chodem pracoviště, personálním obsazením, strukturou žáků, provádět asistentské práce pod supervizí určeného pracovníka, seznámit se s dokumentací žáků. Student musí provést 10 hodin výstupů/ aktivit pod vedením fakultního učitele a po prokonzultování písemné přípravy studenta na tyto výstupy (přípravy budou součástí deníku pedagogické praxe). Poznámka k praxím během studia: Student je povinen seznámit se během studia se všemi typy pracovišť určených pro děti a žáky se zvolenými typy postižení: zařízením sociálních služeb, školou pro děti a žáky se zrakovým postižením nebo inkluzivní školou vzdělávající děti a žáky se zvoleným typem postižení nebo kombinací vad. Doporučujeme seznámit se s chodem poradenského pracoviště (SPC, výjimečně PPP). Přílohy: 1. Dopis pro fakultního učitele 2. Potvrzení o absolvování praxe 3. Hodnocení studenta 4. Protokol o praxi 5. Portfolio praxe Příloha 1: Dopis pro fakultního učitele Vážená paní kolegyně, vážený pane kolego, vzhledem k tomu, že jste byl/a na základě Vašich bohatých zkušeností vybrán/a jako pracovník pro supervizi pedagogické praxe studentů CŽV/ Speciální pedagogika – oftalmopedie, dovolujeme si Vás informovat o Vašich právech a povinnostech souvisejících s touto náročnou činností. Fakultní učitel má právo: · spolurozhodovat o udělení či neudělení zápočtu studentovi, konzultovat problémy vzniklé v průběhu praxe s metodikem a žádat od fakulty účinnou pomoc. Povinnosti vyplývající z funkce fakultního učitele spočívající v plnění těchto úkolů: · seznámit se s Pokyny pro praxi souvislou 2: (předloží student nebo je dostupné na webu katedry), · řídit asistentské práce studentů (příprava pomůcek, opravy písemných prací, seznámení s vybavením kabinetů, metodických materiálů apod.), · umožnit studentům seznámit se s chodem pracoviště, s dokumentací žáků, umožnit studentům sledovat metody činnosti uplatňované při práci s žáky, · rozhodovat o počtu náslechů v jednotlivých předmětech, · poskytovat studentům konzultace v průběhu přípravy na vyučování a provádět kontrolu písemné přípravy studentů, hospitovat při výstupu studenta, provést rozbor hodiny a hodnocení studenta, · do Potvrzení/ hodnocení praxe studenta ohodnotit. Děkujeme za Vaši péči věnovanou přípravě budoucích speciálních pedagogů a těšíme se na další spolupráci. V souladu s ustanovením § 391 odst. 1 zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce, student odpovídá poskytovateli za škodu, kterou mu způsobí při výkonu praxe. V případě, že studentovi vznikne porušením právních povinností ze strany poskytovatele nebo úrazem při výkonu praxe u poskytovatele nebo v přímé souvislosti s ní škoda, odpovídá za ni v souladu s ustanovením § 391 odst. 4 zákoníku práce poskytovatel. PhDr. Dana Zámečníková, Ph.D. Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky PdF MU zamecnikova@ped.muni.cz Příloha 2: Potvrzení o absolvování praxe Potvrzení o absolvování Odborné praxe souvislé 2: SPc535 Poskytovatel se sídlem: Kontaktní osoba: ............................................. e-mail:................................. tel: ....................... Jméno, příjmení studenta: ................................................................................................... ....... Praxe proběhla ve dnech: ................................................................................................... ........ Datum:……………………… Podpis školitele a razítko zařízení: Příloha 3: Hodnocení studenta Hodnocení studenta po skončení pedagogické praxe Jméno a příjmení studenta:.......................................................................................... ................... Termín konání pedagogické praxe:...... ............................................................................................. Název školy: ................................................................................................... ................................ Hodnocení studenta na pedagogické praxi Bodové hodnocení na škále 1- 3 (1 výborná úroveň, 2 dobrá úroveň, 3 dostačující úroveň, N – nehodnoceno z důvodů, že činnosti nebyly konány). Kritéria hodnocení Sledované znalosti a dovednosti Bodové hodnocení Poznámka I. Celková příprava II. Komunikativní dovednosti 1. Hovoří srozumitelně, jasně, adekvátně hlasitě 2. Dokáže přirozeně navázat kontakt s žáky 3. Je schopen komunikovat s žákem jasně a srozumitelně 4. Zvládá reagovat na nečekané otázky a projevy žáků 5. Je schopen naslouchat žákům 6. Schopnost komunikace s pedagogem III. Osobnostní předpoklady 1. Skutečný zájem o práci, chuť se něco nového naučit 2. Aktivní přístup, samostatnost, invence, flexibilita, kreativita 3. Schopnost empatie, citlivost pro práci s dětmi se zdravotním postižením 4. Schopnost týmové spolupráce s pedagogem, asistentem pedagoga 5. Smysl pro povinnost, zodpovědnost, důslednost, 6. Schopnost zodpovědné práce s informacemi 7. Úroveň kvality vedení záznamů 8. Schopnost zapojit se plynule a aktivně do výuky 9. Jiné IV. Pedagogické schopnosti 1. Úroveň teoretické přípravy 2. Schopnost plánovat svoji pedagogickou činnost 3. Schopnost řídit vyučovací proces 4. Organizační schopnosti V. Sebereflexe 1. Dokáže reálně zhodnotit průběh své pedagogické činnosti 2. Je schopen přijmout i kritické hodnocení Datum: …………………………………………. Podpis a razítko školy Poznámky: Příloha 4: Protokol o praxi Protokol o praxi SPc535 Jméno studenta: Škola/školské zařízení_ přesný název: Web školy: Vedoucí učitel – jméno/vzdělání/aprobace/rok praxe: Datum Činnost/práce se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami Počet VH Podpis vedoucího učitele a razítko školy Příloha 5: Portfolio praxe/ příprava na vyučovací jednotku Deník pedagogické praxe (portfolio): · vybrané práce studenta vzhledem k oboru speciální pedagogika (seminární práce, projekty, didaktický materiál, pomůcky atd.), · písemné materiály dokladující absolvované praxe za dobu studia (zprávy z praxe, záznamy z hospitací, přípravy na aktivity a asistentské práce, záznamové archy pozorování-hospitace), · materiály týkající se zvoleného oboru studia (certifikáty ze seminářů, exkurzí, účast na volnočasových aktivitách s osobami se zdravotním nebo sociálním znevýhodněním), · popis profesního vývoje (profesní životopis, eseje, články), · recenze a anotace odborných knih z oblasti speciální pedagogiky, · výpis prostudované odborné literatury z oboru Speciální pedagogika. Příprava na vyučovací jednotku Písemná příprava se skládá obvykle z těchto částí: · výukové a vzdělávací cíle, plán a organizace, výběr činností a rozvržení hodiny, obsah učiva, hodnocení. Před vypracováním přípravy se zamyslete nad tématy: · Jaké je téma vyučovací hodiny? Pro jaký typ školy a žáky je určena? Jaké jsou předchozí znalosti, dovednosti a zkušenosti žáků? S jakými učebnicemi žáci pracují? Jaké pomůcky jsou na škole ke zvolenému tématu k dispozici? Jaké jsou ve třídě možnosti využití didaktické techniky? Jaké metody a formy práce použijete? Zařadíte do vyučovací jednotky ústní nebo písemné zkoušení, demonstrační ukázky apod.? Jaké jsou mé představy o tom, co by měl žák znát po skončení vyučovací hodiny? · Nezapomeňte na dodržování didaktických zásad, volení vhodných metod a forem práce.