CŽV SPECIÁLNÍ PEDAGOGIKA specializační ZAMĚŘENÍ: etopedie Anotace předmětu: Odborná praxe souvislá 2 je zaměřena na asistentské práce na zvoleném pracovišti pod supervizí vedoucího učitele s aprobací speciální pedagogika; na výstupy v oblasti zvolených výchov, cílené pozorování žáka, zpracování případové studie dle zadané osnovy strukturovaného pozorování, vedení záznamů z praxe, vedení a zpracování portfolia. Rozsah: 40 hodin Výstupy z praxe: 1) záznam pozorování žáka, 2) zpráva z praxe (vychází z deníku a z reflexe), 3) protokol o praxi – naskenovaný i s podpisem vedoucího učitele, 4) protokol o přijetí studenta na praxi, 5) portfolio Odevzdání materiálů k praxi: Příslušné výstupy spojte do jednoho souboru a v elektronické podobě zavěste do odevzdávárny k předmětu, v tištěné formě zařaďte do svého portfolia Vážená paní kolegyně, vážený pane kolego, děkujeme Vám, že jste přijal(a) naši žádost o spolupráci při realizaci pedagogické praxe studentů CŽV/ specializace etopedie. Tento dopis se týká praxe realizované v rámci specializace etopedie. Praxe souvislá je v rozsahu 40 h Zapojením do této spolupráce se stáváte naším partnerem: · spolurozhodujete při udělování zápočtu studentovi za realizaci praxe; · můžete konzultovat problémy vzniklé v průběhu praxe s metodikem a žádat od fakulty účinnou pomoc; · máte možnost sledovat deník a závěrečnou zprávu z praxe studenta; · stanete se průvodcem studenta a jeho supervizorem v období realizace praxe; · poskytnete, laskavě, studentovi informace a materiály, které jsou nezbytné pro porozumění chodu Vaší školy (školského zařízení) · umožníte studentovi účastnit se pedagogické práce s žáky/dětmi, orientovat se ve vedení dokumentace související s pedagogickou praxí. Činnosti studenta na praxi: · náslechy, spolupráce – volnočasové aktivity, výuka, · asistence ve výuce; asistovaná výuka – v praxi souvislé; · asistence ve výchovných činnostech, volnočasových aktivitách · dohoda přímo se školou; Pro Vaši informaci uvádíme podmínky pro praxi, které musí student povinně dodržovat: · vedení deníku praxe, zpracování závěrečné zprávy z praxe; · potvrzení protokolu o praxi; · cílené pozorování 1 žáka/dítěte – nejlépe stejného jako v praxi průběžné, jinak zvoleného dle výběru a dohody s vámi – zaměřit se na pokrok žáka a na změny v jeho chování. Cílem je, aby se student učil pozorovat žáka a projevy jeho chování a vést záznam o pokroku a změnách v jeho chování. Děkujeme za Vaši podporu při přípravě budoucích pedagogů a těšíme se na spolupráci. V případě potřeby se na mě obracejte nejlépe mailem. Prosíme vás o reflexi praxe studenta do přiloženého formuláře. Můžete jej předat přímo studentovi nebo případně zaslat na mou mailovou adresu doc. Mgr. et Mgr. Karel Červenka, PhD. cervenka@ped.muni.cz Protokol o přijetí studenta na Odbornou praxi SPc549 Poskytovatel se sídlem: Kontaktní osoba: .............................................. e-mail:…………………….... tel.: ….…………… přijímá na praxi studenta: Jméno, příjmení: ……………………………………………………………………………… Datum narození: ………………………………………………………………………………. Bydliště: ………………………………………………………………………………………. Studijní obor: …………………………………………………………………………………. Praxe proběhne ve dnech: ……………………………………………………………………. Místo výkonu praxe: ................................................................................................... ................. Vedoucí učitel/jméno/aprobace: ……………………………………………………………. Student se zavazuje k tomu, že vyvine maximální snahu o naplnění cílů praxe. Je si vědom své povinnosti respektovat příkazy školitele a vedoucích pracovníků poskytovatele. Zdrží se jakékoliv činnosti, která by mohla poškodit dobré jméno poskytovatele. Pokud se během praxe dostane do kontaktu s důvěrnými informacemi, je povinen zachovávat mlčenlivost. Poskytovatel se zavazuje k součinnosti směřující k dosažení cíle praxe. V rámci svých možností a vnitřních pravidel fungování umožní studentovi zejména podílet se na spolupráci s vybranými odbory, konzultovat s pracovníky organizace a poznat činnosti, které poskytovatel zajišťuje. V souladu s ustanovením § 391 odst. 1 zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce, student odpovídá poskytovateli za škodu, kterou mu způsobí při výkonu praxe nebo v přímé souvislosti s ní. V případě, že studentovi vznikne porušením právních povinností ze strany poskytovatele nebo úrazem při výkonu praxe u poskytovatele nebo v přímé souvislosti s ní škoda, odpovídá za ni v souladu s ustanovením § 391 odst. 4 zákoníku práce poskytovatel. V Brně dne: …………………………………………… ……………………………………………. Poskytovatel (školitel praxe v místě jejího výkonu) garant za katedru SIP PdF MU ………………………………………….. student Odborná praxe SPc549 Pokyny studentům pro pedagogickou praxi etopedie Činnosti studenta na praxi: · náslechy, spolupráce – volnočasové aktivity, výuka · asistence ve výuce; · asistovaná výuka – v praxi souvislé; · asistence ve výchovných činnostech. Podmínky pro praxi, které musí student povinně dodržovat: a) podmínky · vedení deníku praxe; · potvrzení protokolu o praxi; · cílené pozorování 1 žáka nejlépe stejného jako v praxi předchozí; · zpracování případové studie dle zadané osnovy strukturovaného pozorování, * zavěsit k předmětu do studijních materiálů IS MUNI * založit do portfolia b) deník praxe, reflexe: · popis denní činnosti, časové rozpětí – cca 1 normostrana/den praxe · zápis o pozorování žáka podle strukturovaného hodnocení – dle zadání ve výuce · zpráva z praxe: je to reflexe: co se dařilo; slabá místa; příležitosti, nové impulsy; perspektivní vývoj – odhad, úvaha. c) Výstupy z praxe – zavěste do odevzdávárny k předmětu a tištěnou verzi založte do portfolia: 1. případová studie, vč. strukturovaného pozorování žáka, 2. zpráva z praxe (vychází z deníku a reflexe), 3. protokol o praxi – naskenovaný i s podpisem vedoucího učitele, 4. protokol o přijetí studenta na praxi, 5. portfolio (pouze tištěná podoba, nevkládá se do ISu) Termín praxe souvislé: …………………………[*] Souvislá praxe v jarním semestru navazuje na praxi průběžnou konanou v podzimním semestru a probíhá na stejné škole (školském zařízení). doc. Mgr. et Mgr. Karel Červenka, PhD. cervenka@ped.muni.cz Reflexe praxe souvislé SPc549 studenta učitelem Jméno učitele/škola: Jméno studenta: Termín praxe: Jde o formu hodnocení, které považujeme za zpětnou vazbu, mělo by přinést zlepšení přípravy studentů na praxi. Prosím o bodové ohodnocení a krátké slovní vyjádření ke kompetencím studenta podle zadaných oblastí: 1. Vystupování a komunikace studenta mezi kolegy školy: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 2. Vystupování a komunikace studenta vůči žákům školy/školského zařízení: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 3. Organizace práce s žáky: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 4. Dovednost facilitace v práci s žáky: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 5. Kreativita a nápaditost: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 6. Silné stránky studenta: 7. Na čem by měl student pracovat 8. Další důležitá zpětná vazba: Protokol o praxi SPc549 Jméno studenta: Škola/školské zařízení_ přesný název: Web školy: Vedoucí učitel – jméno/vzdělání/aprobace/rok praxe: Datum Činnost/práce se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami Počet VH Podpis vedoucího učitele a razítko školy Rámec pro zpracování případové studie (Využívá se pro dlouhodobé hodnocení problému. Nevšímá si pouze školního prostředí a chování žáka v něm, ale i rodinného prostředí, vztahu k vrstevníkům, životní historie žáka.) Pro případovou studie se řiďte následujícími otázkami: Jaké jsou základní problémy? Koho se problémy týkají? Kdo se na nich podílí, proč? Jaké jsou podrobnosti problému – kdy vznikl, jak dlouho trvá, intenzita, okolnosti, následky Jaké jsou postoje zainteresovaných osob – žáka samotného, rodičů, spolužáků, učitelů Zdroj: Strukturované hodnocení (podle Elliota, Place, 2002) Zdroj: Elliott, J., Place, M.: Dítě v nesnázích, Havlíčkův Brod: Grada, 2002. ISBN 80-247-0182-0 ________________________________