Krátké kazuistiky k návrhu reedukační lekce – předmět SPp/k017 Vyberte si jednu z nabízených kazuistik a dle popisovaných obtíží navrhněte vhodnou strukturu reedukační lekce pro daného žáka. Kristýna, 2.třída, dgn.dyslexie Projevy: Kristýna vykazuje občasnou záměnu tvarově podobných písmen (p-b-d, m-n-u), pomalé namáhavé čtení s převažujícím slabikováním. U těžkých slov se Kristýna uchyluje k hláskování. Žákyně vykazuje slabé porozumění s převažujícím zapamatováním posledních slov ve větě (charakteristické příznaky pravohem. dyslex.). Slabá slovní zásoba. U dívky je již nyní patrná nižší motivace pro školní práci, strach z hlasitého čtení, občasná úzkost. Záliby: Hra na paní učitelku v mateřské škole Marie, 2. třída, dgn. dyslexie Projevy: Marie si často domýšlení slova, přetrvává u ní rychlé čtení textu ovšem s velice slabou analýzou. Trvalé obtíže má dívka v identifikaci zrakově a sluchově podobných písmen (p-b-d, m-n-u, t-d), porozumění však na dobré úrovni (charakteristické příznaky levohem. dyslexie). Dívka rychle ztrácí motivaci pro čtení textu, snaží se co nejrychleji dostat na konec textu. I když má porozumění na dostačující úrovni, ke čtení má spíše negativní přístup, neboť se bojí posměchu spolužáků. Záliby: Jízda na koni Karolína, 3. třída, dgn. dysgrafie Projevy: Problémy v písemném projevu žákyně jsou patrné v nerespektování velikostí písmen a chybně osvojeném algoritmu písmen. Umístění psaného textu je však převážně na řádku, nedochází tak k „padání písma pod řádek“. Při psaní si dívka občasně některé tvary písmen snaží nejdříve vybavit, objevují se tak chybné začátky písmen a jejich přepisování. Časté je také používání gumovacího pera, které dívku značně zpomaluje v psaní. V předmětech vyžadujících manipulační a pohybové dovednosti je ale její výkon průměrný. Záliby: Plavání. Martin, 3. třída, dgn. dysortografie Projevy: Martin dlouhodobě selhává v rozlišování zvukově podobných písmen – stále přetrvává zásadní chybovost v písemném umisťování i/y a identifikaci sykavek. Martinovi se nedaří osvojit si řádně vyjmenovaná slova, často tak dosazuje i/y do cvičení na základě odhadu, s pochopení tvrdých a měkkých slabik však neměl problém. Druhou zásadní obtíží je snížení jazykový cit v oblasti ostrých a tupých sykavek. Martin chybně umisťuje háčky v písemném projevu a patrné jsou také záměny sykavek v řečovém projevu. Záliby: Tenis.