Náhradní plnění výstupů z praxe pro období jarního semestru 2020 u studentů navazujícího magisterského studijního programu. Pokud studentka/ student praxi absolvoval/ai v běžném režimu, uvedené alternativy se jich netýkají a vloží do odevzdávárny standardní výstupy z praxe dle pokynů. Vážené studentky a studenti, vzhledem k současné situaci a s ní spojené uzavření všech škol Vás chceme informovat o několika alternativních formách plnění Vaší povinné praxe v tomto semestru a požadavcích spojených s ukončením předmětu. Požadované výstupy vloží student do odevzdávárny předmětu tak, jak tomu bylo i v předchozím období (odevzdávárny jsou nastaveny). Navazující magisterské studium speciální pedagogiky Varianta A/ Studenti programů speciální pedagogiky patří do skupiny, kterým po dobu platnosti nouzového stavu v souvislosti s výskytem epidemie koronaviru SARS CoV-2 byla uložena pracovní povinnost, s cílem zajistit poskytování péče potřebným osobám. Omezení pohybu se nevztahuje na vykonávání stáží a praxí (nutno se domluvit s poskytovatelem) a nevztahuje se ani na dobrovolnictví. Kdo může, hlaste se do našich databází dobrovolníků a pomozte nám prosím s řešením celospolečenské krize: https://www.muni.cz/koronavirus#dobrovolnici Student může praxi plnit i v jiném zařízení než v tom, které se přímo pojí k její/ jeho studijnímu zaměření (školských zařízeních, např. dětských domovech, zařízení sociálních služeb apod.). Výstupy: Zpráva z praxe (Kde, kdy, podmínky, rozsah) Studentka/ student vymezí 3 oblasti: přínos praxe pro přípravu na profesi, výzvy řešené v rámci praxe, osobní přínos praxe. Varianta B/ Reflexe Studenti vypracují reflexi svých dosavadních zkušeností v rámci speciálně pedagogické praxe v rozsahu, zhodnotí své kompetence v rovině osobnostní i odborné. Rozsah: 2 strany textu (týká se pouze těch studentů, kteří v rámci studia neabsolvovali reflektivní semináře). Poradenství a intervence Studentka/ student vypracuje rešerši vybrané publikace zaměřené na oblast poradenství ve speciálněpedagogické péči. V období uzavření knihoven doporučujeme využívat e-zdroje https://ezdroje.muni.cz/ . Návod k jejich využívání naleznete na adrese: http://bit.ly/pdfezdroje . Studentka/ student se zaměří na své dovednosti v oblasti poradenské práce (vymezení specifik, profesních dovedností: (rozsah: 2 strany). Kazuistiky Vyhodnocení všech tří uvedených kazuistik (kazuistiky poskytnou vyučující daných specializací a vloží do studijních materiálů): - studentka/student zhodnotí kazuistiky z pohledu speciálního pedagoga, vyhodnotí edukační potřeby dítěte/ žáka, zaměří se na bariéry (v sociálním prostředí, v rámci vrstevnické skupiny, aktivního zapojení do každodenní aktivit a bariéry dané osobnostními faktory). Student vymezí oblasti speciálněpedagogické diagnostiky; - studentka/student vymezí vzdělávací potřeby dítěte/ žáka; - navrhne možnou intervenci; - navrhne podporu v rámci poradenského systému. Navazující magisterské studium speciální pedagogiky pro učitele Varianta A/ Studenti programů speciální pedagogiky patří do skupiny, kterým po dobu platnosti nouzového stavu v souvislosti s výskytem epidemie koronaviru SARS CoV-2 byla uložena pracovní povinnost, s cílem zajistit poskytování péče potřebným osobám. Omezení pohybu se nevztahuje na vykonávání stáží a praxí (nutno se domluvit s poskytovatelem) a nevztahuje se ani na dobrovolnictví. Kdo může, hlaste se do našich databází dobrovolníků a pomozte nám prosím s řešením celospolečenské krize: https://www.muni.cz/koronavirus#dobrovolnici Student může praxi plnit i v jiném zařízení než v tom, které se přímo pojí k její/ jeho studijnímu zaměření (školských zařízeních, např. dětských domovech, zařízení sociálních služeb apod.). Výstupy: Zpráva z praxe (Kde, kdy, podmínky, rozsah) Studentka/ student vymezí 3 oblasti: přínos praxe pro přípravu na profesi, výzvy řešené v rámci praxe, osobní přínos praxe. Varianta B/ Reflexe Studenti vypracují reflexi svých dosavadních zkušeností v rámci speciálně pedagogické praxe v rozsahu, zhodnotí své kompetence v rovině osobnostní i odborné (rozsah: 2 strany textu). Poradenství a intervence Studentka/student vypracuje rešerši vybrané publikace zaměřené na oblast poradenství ve speciálněpedagogické péči. V období uzavření knihoven doporučujeme využívat e-zdroje https://ezdroje.muni.cz/ . Návod k jejich využívání naleznete na adrese: http://bit.ly/pdfezdroje . Zaměří se na své dovednosti v oblasti poradenské práce (vymezení specifik, profesních dovedností: (rozsah: 2 strany). Kazuistiky (vyučující dané specializace poskytne ve studijních materiálech studentům tři kazuistiky zvolené dle zaměření studia) Vyhodnocení všech tří uvedených kazuistik: - studentka/student zhodnotí kazuistiky z pohledu speciálního pedagoga, vyhodnotí edukační potřeby dítěte/ žáka, zaměří se na bariéry (v sociálním prostředí, v rámci vrstevnické skupiny, aktivního zapojení do každodenní aktivit a bariéry dané osobnostními faktory); - studentka/student vymezí vzdělávací potřeby dítěte/ žáka; - navrhne možnou intervenci; - navrhne podporu v rámci poradenského systému. Výuka žáků se speciálními vzdělávacími potřebami Studentka/ student zhodnotí zapojení vyučovacích metod a forem u uvedených žáků, zdůvodní jejich aplikaci, vyhodnotí roli jednotlivých aktérů vyučovacího procesu. Zhodnotí vlastní pojetí výuky (preference). Navazující magisterské studium – Komunikační techniky, Logopedie Varianta A/ Studenti programů speciální pedagogiky patří do skupiny, kterým po dobu platnosti nouzového stavu v souvislosti s výskytem epidemie koronaviru SARS CoV-2 byla uložena pracovní povinnost, s cílem zajistit poskytování péče potřebným osobám. Omezení pohybu se nevztahuje na vykonávání stáží a praxí (nutno se domluvit s poskytovatelem) a nevztahuje se ani na dobrovolnictví. Kdo může, hlaste se do našich databází dobrovolníků a pomozte nám prosím s řešením celospolečenské krize: https://www.muni.cz/koronavirus#dobrovolnici Student může praxi plnit i v jiném zařízení než v tom, které se přímo pojí k její/ jeho studijnímu zaměření (školských zařízeních, např. dětských domovech, zařízení sociálních služeb apod.). Výstupy: Zpráva z praxe (Kde, kdy, podmínky, rozsah) Studentka/ student vymezí 3 oblasti: přínos praxe pro přípravu na profesi, výzvy řešené v rámci praxe, osobní přínos praxe. Varianta B/ Reflexe Studenti vypracují reflexi svých dosavadních zkušeností v rámci speciálně pedagogické praxe v rozsahu, zhodnotí své kompetence v rovině osobnostní i odborné Rozsah: 2 strany textu (týká se pouze těch studentů, kteří v rámci studia neabsolvovali reflektivní semináře). Poradenství a intervence Studentka/student vypracuje rešerši vybrané publikace zaměřené na oblast poradenství ve speciálněpedagogické péči. V případě uzavření knihoven lze čerpat i z online zdrojů. V období uzavření knihoven doporučujeme využívat e-zdroje https://ezdroje.muni.cz/ . Návod k jejich využívání naleznete na adrese: http://bit.ly/pdfezdroje . Studentka/ student se zaměří na své dovednosti v oblasti poradenské práce (vymezení specifik, profesních dovedností: (rozsah: 2 strany). Kazuistiky (vyučující dané specializace poskytne ve studijních materiálech studentům tři kazuistiky zvolené dle zaměření studia) Vyhodnocení všech tří uvedených kazuistik: - studentka/ student zhodnotí kazuistiky z pohledu speciálního pedagoga, vyhodnotí edukační potřeby dítěte/ žáka, zaměří se na bariéry (v sociálním prostředí, v rámci vrstevnické skupiny, aktivního zapojení do každodenní aktivit a bariéry dané osobnostními faktory). Student vymezí oblasti speciálněpedagogické diagnostiky; - studentka/ student vymezí vzdělávací potřeby dítěte/ žáka; - navrhne možnou intervenci; - navrhne podporu v rámci poradenského systému.