Pokyny pro odbornou praxi souvislou 1_SPp561 2. semestr navazujícího magisterského studijního programu Speciální pedagogika (specializace 3_poruchy chování) Odborná praxe souvislá 1 proběhne v jarním semestru dle harmonogramu praxí v rozsahu 2 týdnů – 40 hodin. Studenti vykonají souvislou pedagogickou praxi v rámci navazujícího magisterského studia speciální pedagogiky. Jejich úkolem bude přímá speciálněpedagogická činnost pod vedením speciálního pedagoga (supervizora) ve školách a školských zařízeních s/pro dětmi v riziku/s problémy/s poruchami chování. V průběhu magisterského studia student absolvuje celkem tři praxe: 2. semestr: 2 týdny, 3. semestr: 3 týdny, 4. semestr: 4 týdny. Praxe jsou postaveny tak, aby zadávané úkoly posilovaly kompetence studentů ve speciálněpedagogické diagnostice, poradenství a intervenci. Součástí praxe 2. semestru bude diagnostika edukačních potřeb dítěte, vedení poradenského rozhovoru s jedním dítětem/ a nastavení intervenčního plánu pro změnu jeho chování. Činnosti studenta na praxi: · hospitace u určeného speciálního pedagoga – etopeda; · samostatná speciálněpedagogická práce pod vedením suprevizora- volnočasové aktivity, výuka, výchovné skupiny, individuální práce s dítětem; · studium a práce s dokumentací dítěte, dokumentací třídy, skupiny; · edukační/intervenční práce s výchovnou skupinou; účast na případové konferenci; · individuální edukační/intervenční práce; · diagnostika SVP dítěte, nastavení poradenských témat a realizace poradenského rozhovoru, vymezení rámce pro intervenci – cíle, aktivity, metody; Povinnosti studenta: · vedení deníku praxe; - na jeho základě zpracování zprávy z praxe; · zajištění potvrzení protokolu o praxi; o přijetí studenta na praxi · zpracování případové studie – na základě konzultace se supervizorem; · v návaznosti záznam diagnostiky specifických potřeb dítěte/záznam poradenského rozhovoru a jeho témat/vytvoření rámce intervenčního plánu. Formální podmínky: Odevzdávárna: student vloží do příslušné složky odevzdávárny předmětu: 1) Přehled hospitací - příloha č. 2; 2) hodnocení studenta – příloha č. 3; 3) výstupy z praxe: a) diagnostika dítěte/žáka – případová studie; b) témata poradenského rozhovoru; c) rámec pro intervenci; d) zprávu z praxe Další povinnost: Provázejícímu učiteli odevzdat 2x originál dohody o platbě za praxi (viz Manuál k dohodě o platbě za praxi pro poskytovatele praxe – https://www.ped.muni.cz/wsedu/zdroj_mat/pedag_praxe/dohody/manual_pro_poskytovatele_praxe_k_dohode_ o_platbe_za_praxi.docx). Zápočet za odbornou praxi souvislou bude udělen na základě odevzdaných materiálů. Přílohy: 1. Dopis pro fakultního učitele. 2. Přehled hospitací. 3. Celkové hodnocení studenta po skončení pedagogické praxe. Příloha 1: Dopis pro fakultního učitele Vážená paní kolegyně, vážený pane kolego, vzhledem k tomu, že jste byl/a na základě Vašich bohatých pedagogických zkušeností vybrán/a jako učitel/ka, a tedy pověřen/a přímým řízením souvislé pedagogické praxe studentů oboru Speciální pedagogika, dovolujeme si Vás informovat o Vašich právech a povinnostech souvisejících s touto náročnou činností. Fakultní učitel má právo: · spolurozhodovat o udělení či neudělení zápočtu studentovi, · konzultovat problémy vzniklé v průběhu praxe s metodikem a žádat od fakulty účinnou pomoc, · být za svoji odpovědnou práci honorován na základě řádně vyplněné a odevzdané dohody v případě studentů, kteří mají samostatné výstupy pod supervizí učitele. Povinnosti vyplývající z funkce fakultního učitele spočívají v plnění těchto úkolů: · rozhodovat o počtu náslechů v jednotlivých předmětech a upravovat skladbu předepsaných výstupů dle podmínek školy/instituce (viz pokyny pro studenty – předloží student), · poskytovat studentům konzultace v průběhu přípravy na vyučování a provádět kontrolu písemné přípravy studentů, · hospitovat při výstupu studenta, provést rozbor hodiny a hodnocení studenta, formulář o hodnocení studenta slouží jako jeden z podkladů pro udělení (neudělení) zápočtu, · řídit asistentské práce studentů (příprava pomůcek, opravy písemných prací, seznámení s vybavením kabinetů, metodických materiálů apod.). Student je povinen plnit praxi v délce 2 týdnů v rozsahu 4 - 5 hodin/den. Děkujeme za Vaši spolupráci a čas věnovaný přípravě budoucích speciálních pedagogů. doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D. Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky PdF MU vojtova@ped.muni.cz Příloha 2: Přehled hospitací Hospitace studenta při výkonu pedagogické praxe Třída/skupina:.............................................................. Datum:...................................................... Vyučovací hodina/aktivita: ................................................................................................... .......... Počet žáků/dětí: ........................................................... Skupiny : ano ne Příprava na vlastní práci/ Motivace: Organizace činnosti (časové rámce, pomůcky, relaxace, zapojení všech, komunikace s dětmi): Klima třídy/skupiny (zapojení dětí, udržení pozornosti, spolupráce mezi dětmi, řešení problémových situací): Reflexe dynamiky skupiny/kvalita interakce/podpora dětí v interakci/ Reflexe individuálních potřeb dětí/reflexe aktuální situace ve skupině: Řízení skupiny – reakce na změnu ve skupině Práce studenta s funkčními/dysfunkčními kompetencemi dítěte/s motivací a podporou dítěte/s reflexí chování Další Hodnocení vyučovací hodiny z pohledu studenta (zhodnocení vlastní činnosti, přípravy, nejedná se o hodnocení žáků): Příloha 3: Celkové hodnocení studenta po skončení pedagogické praxe Celkové hodnocení studenta po skončení pedagogické praxe Jméno a příjmení studenta:.......................................................................................... ................... Ročník: .................... Aprobace: .................................. Specializace: ............................................. Kód předmětu: ................................... Termín konání pedagogické praxe:....................................... Název zařízení: ................................................................................................... ............................ Hodnocení studenta na pedagogické praxi Bodové hodnocení na škále 1- 3 (1 výborná úroveň, 2 dobrá úroveň, 3 dostačující úroveň, N – nehodnoceno z důvodů, že činnosti nebyly konány). Kritéria hodnocení Sledované znalosti a dovednosti Bodové hodnocení Poznámka I. Celková příprava II. Komunikativní dovednosti 1. Hovoří srozumitelně, jasně, adekvátně hlasitě 2. Dokáže přirozeně navázat kontakt s žáky/dětmi 3. Umí komunikovat s žákem/dítětem jasně a srozumitelně 4. Zvládá reagovat na nečekané projevy žáků/dětí a situace 5. Umí naslouchat žákům 6. Dovednost komunikace s pedagogem III. Osobnostní předpoklady 1. Skutečný zájem o práci, chuť se něco nového naučit 2. Aktivní přístup, samostatnost, invence, flexibilita, kreativita 3. Empatie, citlivost pro práci s dětmi 4. Dovednost týmové spolupráce s pedagogem, asistentem pedagoga 5. Smysl pro povinnost, zodpovědnost, důslednost, 6. Dovednost zodpovědné práce s informacemi 7. Úroveň kvality vedení záznamů 8. Dovednost zapojit se plynule a aktivně do výuky 9. Jiné IV. Pedagogické schopnosti 1. Úroveň teoretické přípravy 2. Umí plánovat svoji pedagogickou činnost 3. Umí řídit vyučovací proces/aktivitu 4. Organizační schopnosti V. Sebereflexe 1. Dokáže reálně zhodnotit průběh své pedagogické činnosti 2. Je schopen přijmout i kritické hodnocení Datum: …………………………………………. Podpis a razítko školy Poznámky: doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D. vojtova@ped.muni.cz