Odborná praxe souvislá 1 MP – PAS SPp567 Typ studijního předmětu: povinný Rozsah studijního předmětu: 2 týdny Formy výuky studijního předmětu: odborná praxe souvislá Způsob ukončování studijního předmětu: zápočet, 4 kredity Anotace předmětu: Přímá speciálněpedagogická činnost pod vedením fakultního učitele v mateřských školách nebo třídách pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami se zaměřením na mentální postižení nebo poruchy autistického spektra (§16, odst. 9 ŠZ). Student si po absolvování předmětu osvojí asistentské práce u dětí v předškolním věku. Součástí praxe bude provést 10 hodin náslechů. Požadavky k zápočtu: Odevzdání hodnocení studenta, zprávy z praxe, deníku pedagogické praxe s 10 hodinami náslechů. Přílohy: 1. Dopis pro fakultního učitele 2. Protokol o přijetí studenta na Odbornou praxi souvislou 1 3. Pokyny pro Odbornou praxi souvislou 1 4. Přehled hospitací 5. Formulář Hospitace studenta při výkonu odborné praxe 6. Deník odborné praxe (portfolio) 7. Formulář Celkové hodnocení studenta po skončení odborné praxe Vážená paní kolegyně, vážený pane kolego, vzhledem k tomu, že jste byl/a na základě Vašich bohatých pedagogických zkušeností vybrán/a jako učitel/ka, a tedy pověřen/a přímým řízením odborné praxe souvislé studentů oboru Speciální pedagogika, dovolujeme si Vás informovat o Vašich právech a povinnostech souvisejících s touto náročnou činností. Fakultní učitel má právo: · spolurozhodovat o udělení či neudělení zápočtu studentovi, · konzultovat problémy vzniklé v průběhu praxe s metodikem a žádat od fakulty účinnou pomoc, · být za svoji odpovědnou práci honorován na základě řádně vyplněné a odevzdané dohody v případě studentů, kteří mají samostatné výstupy pod supervizí učitele. Povinnosti vyplývající z funkce fakultního učitele spočívají v plnění těchto úkolů: · rozhodovat o počtu náslechů v jednotlivých předmětech a upravovat skladbu předepsaných výstupů dle podmínek školy (viz pokyny pro studenty – předloží student), · poskytovat studentům konzultace v průběhu přípravy na vyučování a provádět kontrolu písemné přípravy studentů, · hospitovat při výstupu studenta, provést rozbor hodiny a hodnocení studenta, formulář o hodnocení studenta slouží jako jeden z podkladů pro udělení (neudělení) zápočtu, · řídit asistentské práce studentů (příprava pomůcek, opravy písemných prací, seznámení s vybavením kabinetů, metodických materiálů apod.). Student je povinen být přítomen na škole po celou dobu vyučování, délka praxe je 2 týdny. Děkujeme za Vaši dosavadní péči věnovanou přípravě budoucích speciálních pedagogů a těšíme se na další spolupráci. doc. PhDr. Jarmila Pipeková, Ph.D. Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky PdF MU pipekova@ped.muni.cz Protokol o přijetí studenta na Odbornou praxi souvislou 1 Poskytovatel se sídlem: Kontaktní osoba: ............................................ e-mail:................................. tel: ....................... přijímá na praxi studenta: Jméno, příjmení: ................................................................................................... ..................... Datum narození:.......................................................................................... ................................ Bydliště: ................................................................................................... ................................... Studijní obor: ................................................................................................... .......................... Praxe proběhne ve dnech: ................................................................................................... ...... Místo výkonu praxe: ................................................................................................... ............... Školitel: ................................................................................................... .................................... Student se zavazuje k tomu, že vyvine maximální snahu o naplnění cílů praxe. Je si vědom své povinnosti respektovat příkazy školitele a vedoucích pracovníků poskytovatele. Zdrží se jakékoliv činnosti, která by mohla poškodit dobré jméno poskytovatele. Pokud se během praxe dostane do kontaktu s důvěrnými informacemi, je povinen zachovávat mlčenlivost. Poskytovatel se zavazuje k součinnosti směřující k dosažení cíle praxe. V rámci svých možností a vnitřních pravidel fungování umožní studentovi zejména podílet se na spolupráci s vybranými odbory, konzultovat s pracovníky organizace a poznat činnosti, které poskytovatel zajišťuje. V souladu s ustanovením § 391 odst. 1 zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce, student odpovídá poskytovateli za škodu, kterou mu způsobí při výkonu praxe nebo v přímé souvislosti s ní. V případě, že studentovi vznikne porušením právních povinností ze strany poskytovatele nebo úrazem při výkonu praxe u poskytovatele nebo v přímé souvislosti s ní škoda, odpovídá za ni v souladu s ustanovením § 391 odst. 4 zákoníku práce poskytovatel. V Brně dne: …………………………………………… ……………………………………………. školitel garant ………………………………………….. student Odborná praxe souvislá 1 MP - PAS 2. semestr Pokyny pro Odbornou praxi souvislou 1 studentů 1. ročníku navazujícího magisterského studia oboru Speciální pedagogika Odborná praxe souvislá 1 proběhne v jarním semestru akademického roku ………………od…………….. do……………... Studenti musí vykonat odborné praxe v rámci navazujícího magisterského studia na mateřských školách, třídách mateřských škol pro děti s mentálním postižením (dle §16 odst. 9 ŠZ), na základní škole speciální, na školním poradenském pracovišti a školském poradenském zařízení (nejlépe SPC pro děti a žáky s mentálním postižením nebo PAS), školy a poradenská pracoviště si student volí dle vlastního výběru, nejlépe v místě svého bydliště. Odborná praxe souvislá 1 bude probíhat mateřských školách nebo ve třídách mateřských škol pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami se zaměřením na děti s mentálním postižením nebo poruchy autistického spektra (§16, odst. 9 ŠZ). Studenti jsou povinni: · být na škole po celou dobu vyučování, · hospitovat u učitelů jim přidělených nebo u dalších kolegů na škole podle určení vedení školy, a to nejméně celkem 10 hodin z činností dle denního režimu mateřské školy, záznamy z hospitací budou součástí deníku pedagogické praxe, · provádět asistentské práce, · seznámit se s chodem pracoviště, režimem dne, obsahem vzdělávání, RVP PV, ŠVP, · účastnit se porad, třídních schůzek, dalších akcí pořádané školou, · sledovat metody, které používá speciální pedagog při speciálněpedagogické diagnostice, · seznámit se s náplní práce pedagogických pracovníků školy, · po skončení praxe odevzdat pod kód předmětu praxe určené materiály do odevzdávárny. Informace o podmínkách praxí najdete na http://www.ped.muni.cz/wsedu. Přehled hospitací Jméno a příjmení studenta:.......................................................................................... ............. Kód praxe: SPp567 Datum................................ Činnosti: ......................................... Třída: .................................. 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 10. ……………………………… Podpis učitele, razítko školy Hospitace studenta při výkonu odborné praxe Třída:......................................................................... Datum:................................................... Činnosti: ................................................................................................... ................................... Počet dětí: ................................................................. Počet pedagogických pracovníků: …... Motivace dětí k práci: Organizace vyučovací hodiny (pomůcky, relaxace, zapojení dětí, přístup učitele, komunikace se dětmi): Klima třídy (zapojení dětí, udržení pozornosti, spolupráce mezi dětmi, řešení problémových situací): Průběh a náplň činnosti: Hodnocení činnosti z pohledu studenta: Čeho si má student všímat: · pohyb učitele (chodí, sedí, stojí…) · hlas učitele (silný, výrazný, modulace hlasu, nevýrazný, slabý…) · řeč učitele (spisovná, nespisovná, plynulá, hovorová…) · příprava na výuku (učitel ji dodržuje/nedodržuje, improvizuje, příprava má účel, působí neúčelně…) · motivace dětí (funkční, verbální, situační, neúčelná…) · otázky učitele (zjišťovací, připravené, nepřipravené, nahodilé…) · organizace podmínek (připravené pomůcky, vybavenost učebny, nástěnky, obrázky…) · aktivita dětí (třída reaguje/ reaguje jednotlivec, žáci nereagují…) · časový plán (učitel ho dodržuje, zbývá mu čas, překračuje, nezvládá…) · hodnocení hodiny (učitel ji hodnotí, nehodnotí, provádí i sebehodnocení…) · závěr hodiny (splnění cíle, hodnocení práce a aktivity třídy, smysluplný závěr hodiny…) Na co se má student při hospitaci zaměřit: · zda zvolené vyučovací metody byly účelné · jakým způsobem učitel prověřuje vědomosti dětí · jak učitel pracuje s chybou · jakým způsobem učitel udržuje kázeň a aktivitu dětí · jak reaguje učitel na nepředvídané situace Co má student sledovat: · způsob komunikace učitel – dítě, dítě – dítě, dítě – děti, učitel – třída · aktivitu dětí · časový průběh a organizace hodiny · používané formy a metody práce, motivace, využívání pomůcek · zda učitel používá nové pojmy · reakce dětí na způsob výuky Deník odborné praxe (portfolio) Deník odborné praxe (portfolio) – doporučený obsah: · vybrané práce studenta vzhledem k oboru speciální pedagogika (seminární práce, projekty, didaktický materiál, pomůcky, atd.), · písemné materiály dokladující absolvované praxe za dobu studia (zprávy z praxe, záznamy z hospitací, přípravy na vyučovací hodiny, dokumentace o zařízení, škole, záznamové archy pozorování-hospitace), · materiály týkající se zvoleného oboru studia (certifikáty ze seminářů, exkurzí, účast na volnočasových aktivitách s osobami se zdravotním nebo sociálním znevýhodněním), · popis profesního vývoje (profesní životopis, eseje, články), · recenze a anotace odborných knih z oblasti speciální pedagogiky, · výpis prostudované odborné literatury z oboru Speciální pedagogika Celkové hodnocení studenta po skončení odborné praxe souvislé Jméno a příjmení studenta:.......................................................................................... ............. Kód předmětu: ............................... Termín konání odborné praxe:...................................... Název školy: ................................................................................................... ............................. Hodnocení studenta na odborné praxi Bodové hodnocení na škále 1- 3 (1 výborná úroveň, 2 dobrá úroveň, 3 dostačující úroveň, N – nehodnoceno z důvodů, že činnosti nebyly konány). Kritéria hodnocení Sledované znalosti a dovednosti Bodové hodnocení Poznámka I. Celková příprava II. Komunikativní dovednosti 1. Hovoří srozumitelně, jasně, adekvátně hlasitě 2. Dokáže přirozeně navázat kontakt s dětmi 3. Je schopen komunikovat s dětmi jasně a srozumitelně 4. Zvládá reagovat na nečekané otázky a projevy dětí 5. Je schopen naslouchat dětem 6. Schopnost komunikace s pedagogem III. Osobnostní předpoklady 1. Skutečný zájem o práci, chuť se něco nového naučit 2. Aktivní přístup, samostatnost, invence, flexibilita, kreativita 3. Schopnost empatie, citlivost pro práci s dětmi se speciálními vzdělávacími potřebami 4. Schopnost týmové spolupráce s pedagogem, asistentem pedagoga 5. Smysl pro povinnost, zodpovědnost, důslednost, 6. Schopnost zodpovědné práce s informacemi 7. Úroveň kvality vedení záznamů 8. Schopnost zapojit se plynule a aktivně do výuky 9. Jiné IV. Pedagogické schopnosti 1. Úroveň teoretické přípravy 2. Schopnost plánovat svoji pedagogickou činnost 3. Schopnost řídit vyučovací proces 4. Organizační schopnosti V. Sebereflexe 1. Dokáže reálně zhodnotit průběh své pedagogické činnosti 2. Je schopen přijmout i kritické hodnocení Datum: …………………………………………. Podpis a razítko školy Poznámky: