Odborná praxe souvislá 3 MP – PAS SPp569 Typ studijního předmětu: povinný Rozsah studijního předmětu: 4 týdny Formy výuky studijního předmětu: odborná praxe souvislá Způsob ukončování studijního předmětu: zápočet, 4 kredity Anotace předmětu: Přímá speciálněpedagogická a diagnostická činnost pod vedením fakultního učitele (speciálního pedagoga), seznámit se s metodami speciálněpedagogické diagnostiky prováděné speciálním pedagogem v poradenském zařízení. Student si po absolvování předmětu částečně osvojí metody speciálněpedagogické diagnostiky prováděné speciálním pedagogem na školním poradenském pracovišti a v poradenském zařízení. Požadavky k zápočtu: Odevzdání zprávy o průběhu odborné praxe, deníku odborné praxe (portfolio), přehled hospitací, 15 příprav na hodiny a jejich hodnocení učitelem, hodnocení studenta. Požadované materiály vloží student do odevzdávárny pod kód předmětu v IS. Přílohy: 1. Protokol o přijetí studenta na Odbornou praxi souvislou 3 2. Dopis pro fakultního učitele 3. Pokyny pro Odbornou praxi souvislou 3 4. Formulář Celkové hodnocení studenta po skončení odborné praxe 5. Dohoda o provedení práce Protokol o přijetí studenta na Odbornou praxi souvislou 3 Poskytovatel se sídlem: Kontaktní osoba: ............................................ e-mail:................................. tel: ....................... přijímá na praxi studenta: Jméno, příjmení: ................................................................................................... ..................... Datum narození:.......................................................................................... ................................ Bydliště: ................................................................................................... ................................... Studijní obor: ................................................................................................... .......................... Praxe proběhne ve dnech: ................................................................................................... ...... Místo výkonu praxe: ................................................................................................... ............... Školitel: ................................................................................................... .................................... Student se zavazuje k tomu, že vyvine maximální snahu o naplnění cílů praxe. Je si vědom své povinnosti respektovat příkazy školitele a vedoucích pracovníků poskytovatele. Zdrží se jakékoliv činnosti, která by mohla poškodit dobré jméno poskytovatele. Pokud se během praxe dostane do kontaktu s důvěrnými informacemi, je povinen zachovávat mlčenlivost. Poskytovatel se zavazuje k součinnosti směřující k dosažení cíle praxe. V rámci svých možností a vnitřních pravidel fungování umožní studentovi zejména podílet se na spolupráci s vybranými odbory, konzultovat s pracovníky organizace a poznat činnosti, které poskytovatel zajišťuje. V souladu s ustanovením § 391 odst. 1 zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce, student odpovídá poskytovateli za škodu, kterou mu způsobí při výkonu praxe nebo v přímé souvislosti s ní. V případě, že studentovi vznikne porušením právních povinností ze strany poskytovatele nebo úrazem při výkonu praxe u poskytovatele nebo v přímé souvislosti s ní škoda, odpovídá za ni v souladu s ustanovením § 391 odst. 4 zákoníku práce poskytovatel. V Brně dne: …………………………………………… ……………………………………………. školitel garant ………………………………………….. student Vážená paní kolegyně, vážený pane kolego, vzhledem k tomu, že jste byl/a na základě Vašich bohatých pedagogických zkušeností vybrán/a jako fakultní učitel/ka, a tedy pověřen/a přímým řízením odborné praxe studentů oboru Speciální pedagogika, dovolujeme si Vás informovat o Vašich právech a povinnostech souvisejících s touto náročnou činností. Fakultní učitel má právo: · spolurozhodovat o udělení či neudělení zápočtu studentovi, · konzultovat problémy vzniklé v průběhu praxe s metodikem a žádat od fakulty účinnou pomoc, · být za svoji odpovědnou práci honorován na základě řádně vyplněné a odevzdané dohody v případě studentů, kteří mají samostatné výstupy pod supervizí učitele. Povinnosti vyplývající z funkce fakultního učitele spočívají v plnění těchto úkolů: · rozhodovat o počtu náslechů u jednotlivých pracovníků poradenského zařízení a upravovat skladbu předepsaných hospitací pod supervizí poradenského pracovníka (viz pokyny pro studenty – předloží student), · poskytovat studentům konzultace v průběhu přípravy na speciálněpedagogickou diagnostiku a provádět kontrolu písemné přípravy studentů, · hospitovat při speciálněpedagogické diagnostice studenta, provést rozbor a hodnocení studenta, formulář o hodnocení studenta slouží jako jeden z podkladů pro udělení (neudělení) zápočtu, · řídit další práce studentů v poradenském zařízení. Student je povinen plnit praxi v délce 4 týdnů a být přítomen na poradenském pracovišti dle pokynů fakultního učitele. Děkujeme za Vaši dosavadní péči věnovanou přípravě budoucích speciálních pedagogů a těšíme se na další spolupráci. doc. PhDr. Jarmila Pipeková, Ph.D. Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky PdF MU pipekova@ped.muni.cz Odborná praxe souvislá 3 MP – PAS SPp569 4. semestr Pokyny pro Odbornou praxi souvislou 3 studentů 2. ročníku navazujícího magisterského studia oboru Speciální pedagogika Studenti musí vykonat odborné praxe souvislé v rámci navazujícího magisterského studia na mateřských školách, třídách mateřských škol pro děti s mentálním postižením nebo PAS (dle §16 odst. 9 ŠZ), na základní škole speciální, na školním poradenském pracovišti a ve školském poradenském zařízení (nejlépe SPC pro děti a žáky s mentálním postižením nebo PAS), školy a poradenská pracoviště si student volí dle vlastního výběru, nejlépe v místě svého bydliště. Studenti vykonávají Odbornou praxi souvislou 3 na školním poradenském pracovišti ZŠ běžného typu (2 týdny) a ve školském poradenském zařízení (SPC pro děti a žáky s mentálním postižením nebo PAS, 2 týdny) nejlépe v místě svého bydliště. Studenti jsou povinni: · být na pracovišti nejméně 6 hodin denně, · seznámit se s chodem pracoviště, úkoly jednotlivých poradenských pracovníků, · sledovat práci školního speciálního pedagoga na běžné ZŠ, speciálního pedagoga v poradenském zařízení, cíleně hospitovat na každém pracovišti 10 hodin, · sledovat metody, které používá školní speciální pedagog při speciálněpedagogické intervenci u žáků se SVP, při diagnostice edukačních obtíží, sledovat metody speciálněpedagogické diagnostiky speciálního pedagoga v poradenském zařízení, ve zprávě z praxe popsat tyto metody u obou poradenských pracovníků, · po skončení hospitací na jednotlivých pracovištích provést pod supervizí poradenského pracovníka speciálněpedagogickou intervenci u dvou žáků se SVP (ZŠ) a diagnostiku dvou klientů poradenského zařízení, tu přesně popsat v deníku praxe (5 hodin na jednoho klienta – celkem 20 hodin), · po skončení praxe odevzdat zprávu o průběhu odborné praxe, deník odborné praxe za celé magisterské studium (portfolio), popsaných 10 hodin hospitací na každém poradenském pracovišti, popsané speciálněpedagogické intervence na ZŠ a diagnostiky dvou klientů SPC, hodnocení studenta na praxi z obou pracovišť (tedy 2x) do odevzdávárny pod kód předmětu v IS. Celkové hodnocení studenta po skončení pedagogické praxe Jméno a příjmení studenta:.......................................................................................... ............. Ročník: .................. Aprobace: ............................... Specializace: .......................................... Kód předmětu: ............................... Termín konání pedagogické praxe:............................... Název zařízení: ................................................................................................... ........................ Hodnocení studenta na pedagogické praxi Bodové hodnocení na škále 1- 3 (1 výborná úroveň, 2 dobrá úroveň, 3 dostačující úroveň, N – nehodnoceno z důvodů, že činnosti nebyly konány). Kritéria hodnocení Sledované znalosti a dovednosti Bodové hodnocení Poznámka I. Celková příprava II. Komunikativní dovednosti 1. Hovoří srozumitelně, jasně, adekvátně hlasitě 2. Dokáže přirozeně navázat kontakt s žáky 3. Je schopen komunikovat s žákem jasně a srozumitelně 4. Zvládá reagovat na nečekané otázky a projevy žáků 5. Je schopen naslouchat žákům 6. Schopnost komunikace s pedagogem III. Osobnostní předpoklady 1. Skutečný zájem o práci, chuť se něco nového naučit 2. Aktivní přístup, samostatnost, invence, flexibilita, kreativita 3. Schopnost empatie, citlivost pro práci s dětmi se speciálními vzdělávacími potřebami 4. Schopnost týmové spolupráce na pracovišti 5. Smysl pro povinnost, zodpovědnost, důslednost, 6. Schopnost zodpovědné práce s informacemi 7. Úroveň kvality vedení záznamů 8. Schopnost zapojit se plynule a aktivně do činností poradenského pracovníka 9. Jiné IV. Pedagogické schopnosti 1. Úroveň teoretické přípravy 2. Schopnost plánovat svoji pedagogickou činnost 3. Schopnost řídit diagnostický proces 4. Organizační schopnosti V. Sebereflexe 1. Dokáže reálně zhodnotit průběh své pedagogické, diagnostické činnosti 2. Je schopen přijmout i kritické hodnocení Datum: …………………………………………. Podpis a razítko zařízení Poznámky: