Pokyny pro Speciálněpedagogickou praxi diagnostickou 5. semestr bakalářského studijního programu Logopedie Speciálněpedagogická praxe diagnostická proběhne v podzimním semestru dle harmonogramu praxí v rozsahu 4 týdnů – 80 hodin (polovina praxe v logopedických zařízeních, polovina praxe v surdopedických zařízeních). Logopedická část: V souvislosti s profilem absolventa bakalářského studijního programu Logopedie (logopedický asistent) a za účelem získávání zkušeností s cílovou skupinou dětí/žáků/klientů s NKS student/ka praxi vykonává v některém z následujících zařízení pod vedením logopedky/logopeda se SZZ z logopedie a surdopedie na magisterské úrovni: · MŠ speciální; · MŠ zřízená dle § 16, odst. 9 školského zákona (tedy MŠ logopedická); · třída zřízená dle § 16, odst. 9 školského zákona (tedy tzv. logopedická třída); · běžná MŠ, kterou navštěvuje dítě s NKS; · zařízení sociálních služeb (domovy pro osoby se zdravotním postižením, denní stacionáře, týdenní stacionáře a další); · po dohodě s garantem další zařízení a organizace, které se věnují osobám s NKS. Speciálněpedagogickou praxi diagnostickou budou studentky a studenti vykonávat v zařízeních ideálně v místě bydliště. Nepodaří-li se studentce/studentovi samostatně v místě bydliště praxi zajistit, oznámí to na počátku semestru vyučující/mu a ve spolupráci s ní/ním naleznou řešení situace. Povinnosti studentek a studentů: · být na vybraném pracovišti čtyři hodiny denně; · seznámit se s chodem pracoviště, personálním obsazením, dětmi/žáky/osobami a jejich diagnózami; · seznámit se s dokumentací, která je požadována k zařazení dětí (žáků, klientů) do zařízení; · provádět asistentské práce pod supervizí určeného pracovníka; · sledovat metody speciálněpedagogické a logopedické diagnostiky; · chronologické zaznamenávání údajů o případných vlastních aktivitách s dětmi/žáky/osobami a jejich hodnocení. Dále je nezbytné: · provést 5 samostatných výstupů (po konzultaci přípravy s učitelem/logopedem/supervizorem); · zpracovat zprávu o průběhu praxe; · vést reflektivní deník, ve kterém bude zachycen průběh praxe, každodenní činnost a reflexe vlastní zkušenosti a vložit jej ideálně v jednom souboru společně s potvrzením o praxi do příslušné odevzdávárny pod kódem předmětu praxe v IS MUNI. Vzhledem k velkému počtu studentek a studentů vykonávajících praxi v logopedických zařízeních si dovolujeme požádat o svědomitost, vstřícnost, ohleduplnost a angažovanost. Zápočet za speciálněpedagogickou praxi diagnostickou bude udělen na základě odevzdaných materiálů. Mgr. Kateřina Richterová richterova@ped.muni.cz Potvrzení o praxi – pokud zařízení nenabídne vlastní, je možné vytvořit samostatně ve znění: Pedagogická fakulta MU, Brno, Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky Potvrzení o absolvování Speciálněpedagogické praxe diagnostické v 5. semestru bakalářského studia studijního programu Logopedie. Jméno a příjmení studentky/studenta: Praxe je konána za semestr a ročník: Kód předmětu praxe: Název zařízení: Rozsah praxe: … hodin Datum: ……………………… Podpis a razítko zařízení: Surdopedická část: Praxe bude probíhat pod vedením speciálního pedagoga, či jiného odborného pracovníka v zařízeních poskytujících intervenci jedincům s postižením sluchu, popř. s hluchoslepotou či souběžným postižením více vadami, kdy jedno z postižení je sluchové. Studentky a studenti jsou povinni k udělení zápočtu splnit všechny požadavky. Povinnosti studentek a studentů: · být na vybraném pracovišti čtyři hodiny denně; · seznámit se s chodem pracoviště, personálním obsazením, diagnózami osob s postižením sluchu; s kompenzačními pomůckami pro osoby s postižením sluchu; · provádět asistentské práce na přiděleném pracovišti pod supervizí určeného pracovníka; · sledovat metody práce logopedů a surdopedů s osobami se SP; · program praxe konzultovat s třídním učitelem/logopedem/speciálním pedagogem, v jehož třídě/pracovně praxe probíhá; · respektovat pokyny vedení zařízení a vnitřní řád školy/pracoviště; · (provádět náslechy v předmětech, které se vyučují v daném ročníku). Dále je nezbytné: · provést 5 samostatných výstupů (po konzultaci přípravy s třídním učitelem/s logopedem/se speciálním pedagogem); · zpracovat zprávu o průběhu praxe; · vést reflektivní deník, ve kterém bude zachycen průběh praxe, každodenní činnost a reflexe vlastní zkušenosti a vložit jej společně s potvrzením o praxi do příslušné složky v odevzdávárně předmětu praxe. Zápočet za odbornou praxi souvislou bude udělen na základě odevzdaných materiálů. PhDr. Lenka Vrbecká Doležalová, Ph.D. dolezalova@ped.muni.cz Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky Vážená paní kolegyně, vážený pane kolego, dovolujeme si Vás požádat o vykonání supervize speciálněpedagogické praxe diagnostické studentů 3. ročníku bakalářského studijního programu Logopedie. Proto Vám k průběhu praxe podáváme následující informace. Vaším právem je: · spolurozhodovat o udělení či neudělení zápočtu studentovi za vykonanou praxi; · konzultovat potíže vzniklé v průběhu praxe s metodikem a žádat od něho účinnou pomoc; * být za svoji odpovědnou práci honorován v případě studentů, kteří mají samostatné výstupy (v rámci logopedické intervence) pod supervizí učitele/logopeda/supervizora v rozsahu 5 hodin. Povinnosti vyplývající ze supervize spočívají v plnění těchto úkolů: · řídit práce studentů s dětmi (žáky, klienty); · umožnit studentům seznámit se s provozem pracoviště, s vedením dokumentace dětí (žáků, klientů); · umožnit studentům sledovat metody a postupy užívané při logopedické intervenci s dětmi (žáky, klienty); · umožnit studentům sledovat práci s dětmi (žáky, klienty). Povinností studenta je být na pracovišti alespoň 4 hodiny denně. Děkujeme za Vaši ochotu věnovat se přípravě budoucích speciálních pedagogů logopedů. Těšíme se na další spolupráci. PhDr. Lenka Vrbecká Doležalová, Ph.D. e-mail: dolezalova@ped.muni.cz Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky Pedagogická fakulta MU Poříčí 9 603 00 Brno