Odborná praxe souvislá 3 (IVp128) – Pokyny 4. semestr navazujícího magisterského studijního programu Speciální pedagogika (speciální andragogika) Odborná praxe souvislá 3 ze speciální andragogiky probíhá v jarním semestru (dle harmonogramu praxí) v rozsahu 4 týdnů. Studentky a studenti (dále studenti) vykonávají odbornou praxi v institucích, zařízeních a službách, které se zaměřují na práci s dospělými, příp. dospívajícími lidmi s postižením či znevýhodněním (z důvodu postižení, onemocnění, věku nebo nepříznivé sociální situace), na jejich poradenství a podporu, příp. péči. Místo praxe si volí student sám, v případě potřeby komunikuje s pracovníkem odpovědným za andragogické praxe na PdF MUNI (PhDr. L. Procházková, Ph.D.). Cílem praxí v průběhu magisterského studia (tři během studia: 2. semestr: 2 týdny, 3. semestr: 3 týdny, 4. semestr: 4 týdny) je seznámit se s organizacemi a službami, které poskytují, s cílovými skupinami a s prací v oblasti pomáhajících profesí. Cílem je rovněž vnímat potřeby druhých i své a vhodně na ně reagovat. Studenti získávají praktické zkušenosti, rozvíjí své dovednosti a kompetence, schopnost reflexe a sebereflexe. Studenti mají povinnost absolvovat během studia praxe na různých pracovištích a v různých zařízeních (službách). Jedna z praxí MUSÍ být v rezidenčním prostředí (pobytové služby: domovy, léčebny, věznice atp.) a jedna v nerezidenčním (ambulantní, terénní služby – asistenční služby, stacionáře, poradenská zařízení, úřady atp.). Po vykonání poslední praxe předkládají studenti vedle ostatních dokumentů i seznam všech tří praxí. Studenti jsou povinni: · být ve vybraném zařízení dle domluvy s daným zařízením a pracovníkem, který bude studenta během praxe doprovázet (provázející mentor), zpravidla min. 6h. denně, · seznámit se s chodem pracoviště, · provádět aktivity po domluvě s provázejícím mentorem, · provést 10 hodin přímé práce s klientem, · přípravy na činnosti a rozbor průběhu práce s klientem a činností v zařízení budou součástí deníku z praxe, · účastnit se porad (pokud to zařízení umožní) a dalších akcí pořádaných zařízením, · sledovat metody, které používají pracovníci na daném pracoviště při práci s klienty. Požadavky k zápočtu: · po skončení praxe odevzdat určenému pracovníkovi (PhDr. Lucie Procházková, Ph.D.) deník z praxe, potvrzení o absolvování praxe (příloha 2), hodnocení praxe (příloha 3) a seznam zařízení/služeb, kde byly vykonané jednotlivé praxe (1-3), · struktura deníku z praxe: · popis zařízení, charakteristika poskytované služby či služeb (včetně platné legislativy), charakteristika aktuálního složení klientů (v době praxe); · vlastní činnost studenta v zařízení – rozepsaná po dnech či aktivitách, konkrétní práce s klientem/klienty, z čeho jste při plánování Vaší činnosti vycházeli, příprava a průběh vlastních aktivit, metody práce, hodnocení, konkrétní situace; · hodnocení praxe a vlastního působení (reflexe a sebereflexe) – přínos praxe pro Vás (co Vám praxe dala, co jste se naučili, s čím jste se seznámili, co jste pozorovali), Váš přínos pro zařízení (nabídli jste něco nového/jiného – aktivity, pomůcky, postupy atp.). Zhodnoťte Vaše dovednosti a kompetence (jde mi, zvládám versus mám rezervy, obtíže, cítím nejistotu); · závěr · student vloží vše do příslušné složky Odevzdávárny předmětu: deník z praxe, potvrzení a hodnocení studenta (příloha č. 2-3) a seznam míst všech tří praxí; · odevzdat 2x originál dohody o provedení práce s provázejícím mentorem o platbě za praxi (vytisknout oboustranně), viz Manuál k dohodě o platbě za praxi pro poskytovatele praxe: https://www.ped.muni.cz/wsedu/zdroj_mat/pedag_praxe/dohody/manual_pro_poskytovatele_praxe_k_dohode_ o_platbe_za_praxi.docx). Tomuto pracovníkovi náleží odměna 100 Kč za 1 hodinu provedených aktivit (přímé práce) studenta. · Zápočet za odbornou praxi souvislou bude udělen na základě odevzdaných materiálů a osobní individuální konzultace s pracovníkem zodpovědným za praxe ze speciální andragogiky (termín si domlouvá každý student individuálně). Přílohy: 1. Dopis pro provázejícího mentora 2. Potvrzení o absolvování odborné praxe 3. Hodnocení studenta po skončení odborné praxe Příloha 1: Dopis pro provázejícího mentora Vážená paní kolegyně, vážený pane kolego, děkujeme Vám, že jste ochotni přijmout naše studenty a studentky (dále studenty) speciální pedagogiky (se zaměřením na speciální andragogiku) do Vašeho zařízení/Vaší organizace na praxe. Velmi si toho vážíme. Zapojením do této spolupráce máte právo a možnost: · spolurozhodovat o udělení či neudělení zápočtu studentovi za realizaci praxe (naším cílem je, aby i studenti byli přínosem pro Vaše zařízení, nejen Vaše zařízení pro ně), · provázet studenta při jeho praxi a stát se jeho provázejícím mentorem, · poskytnout studentovi informace a materiály, které jsou nezbytné pro seznámení s Vaší institucí, prací v ní a s klienty, · rozhodovat o možnosti samostatných intervencí, · poskytovat studentům podporu v průběhu seznamování se zařízením, při přímé práci s klientem, při přípravě a poskytnout reflexi a hodnocení jeho aktivit a přístupu. Pro Vaši informaci uvádíme podmínky pro praxi, které musí student povinně splnit: · vypracovat deník z praxe dle pokynů (jeho součástí je popis zařízení, služeb a klientů s ohledem na zachování anonymity vůči osobním údajům, dále popis činností, které student během praxe vykonával, hodnocení a reflexe a sebereflexe praxe) · odevzdat potvrzení o praxi a Vaše hodnocení Student je povinen plnit praxi v délce 4 týdnů v časovém rozmezí, na kterém se domluvíte (v zařízení zpravidla min. 6h. denně či dle domluvy). Děkujeme za Vaši ochotu a podporu při přípravě budoucích speciálních pedagogů/andragogů a těšíme se na spolupráci. V případě otázek jsem Vám k dispozici. Pokud byste nám chtěli sdělit vlastní postřehy a návrhy k praxi našich studentů, velmi to uvítáme. PhDr. Lucie Procházková, Ph.D. Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání, PdF MUNI Brno prochazkova.lucie@ped.muni.cz, tel. 54949 4094 Příloha 2: Potvrzení o absolvování odborné praxe Potvrzení o absolvování odborné praxe v následném magisterském studiu speciální andragogiky Jméno a příjmení studenta, UČO: ................................................................................................... . Ročník: ….................. Specializace: ….............................................................................................. Kód předmětu: ................................... Termín konání odborné praxe:............................................. Název a typ zařízení (příp. jaké služby jsou zde poskytovány, s jakými jedince se zde pracuje): Datum:…………… Podpis zástupce zařízení (odpovědné osoby) a razítko: Příloha 3: Hodnocení studenta po skončení odborné praxe Celkové hodnocení studenta po skončení odborné praxe Jméno a příjmení studenta, UČO: ................................................................................................... . Ročník: ….................. Specializace: ….............................................................................................. Kód předmětu: ................................... Termín konání odborné praxe:............................................. Název a typ zařízení: ................................................................................................... .................... Hodnocení studenta na odborné praxi Bodové hodnocení na škále 1- 3 (1 výborná úroveň, 2 dobrá úroveň, 3 dostačující úroveň, N – nelze hodnotit, činnosti nebyly vykonávány). Kritéria hodnocení Sledované znalosti a dovednosti Bodové hodnocení Poznámka I. Celková příprava II. Komunikativní dovednosti 1. Mluví srozumitelně, jasně, adekvátně hlasitě 2. Dokáže přirozeně navázat kontakt s klienty 3. Je schopen komunikovat s klientem jasně a srozumitelně 4. Zvládá reagovat na nečekané otázky a projevy 5. Je schopen naslouchat klientům (příp. rodinným příslušníkům, opatrovníkům apod.) 6. Schopnost komunikace s kolegy (v týmu) III. Osobnostní předpoklady 1. Skutečný zájem o práci, chuť se něco nového naučit, zájem se rozvíjet 2. Aktivní přístup, samostatnost, invence, flexibilita, kreativita 3. Schopnost empatie, citlivost pro práci s lidmi se zdravotním postižením či sociálním znevýhodněním 4. Schopnost týmové spolupráce 5. Smysl pro povinnost, zodpovědnost, důslednost 6. Schopnost zodpovědné práce s informacemi 7. Úroveň kvality vedení záznamů 8. Schopnost zapojit se plynule a aktivně do práce 9. Jiné IV. Odborné (pedagogické) schopnosti 1. Úroveň teoretické přípravy 2. Schopnost plánovat svoji činnost 3. Schopnost řídit aktivity a proces (např. v rámci poradenské činnosti) 4. Organizační schopnosti V. Sebereflexe 1. Dokáže reálně zhodnotit průběh své činnosti 2. Dokáže reálně zhodnotit své dovednosti a kompetence 3. Je schopen přijmout i kritické hodnocení Datum: ……………………………………..……………. Podpis zástupce zařízení (odpovědné osoby) a razítko Poznámky: PhDr. Lucie Procházková, Ph.D. (garantka praxí ze speciální andragogiky) prochazkova.lucie@ped.muni.cz