Masarykova univerzita | Pedagogická fakulta Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky Poříčí 9 | 603 00 Brno www.specped.ped.muni.cz Pokyny Učitelskou praxi UP2 a UP3 Speciální pedagogika pro učitele základních a středních škol (N-SP2) Učitelská praxe 2 proběhne v jarním semestru dle harmonogramu praxí a v rozsahu daném studijním programem. Učitelská praxe 3 proběhne v podzimním semestru. Uvedené pokyny se týkají volby místa konání praxe a požadavku ze strany studijního programu Speciální pedagogika pro učitele základních a středních škol (N-SP2). Administrace praxe se řídí pokyny Katedry pedagogiky a upřesňující informace najdete na webových stránkách Katedry pedagogiky a Pedagogické fakulty MU. Studenti vykonají souvislou pedagogickou praxi v rámci navazujícího magisterského studia. Jejich úkolem bude přímá speciálněpedagogická činnost pod vedením speciálního pedagoga (supervizora) ve školách a školských zařízeních, kde je vzděláván/a žák/žákyně se speciálními vzdělávacími potřebami. Vzhledem ke studijnímu programu (N-SP2) je třeba, aby studující absolvoval praxi i na střední škole, kde jsou vzděláváni žáci se SVP. Praxe jsou postaveny tak, aby zadávané úkoly posilovaly kompetence studujících v oblasti vzdělávání žáků se SVP (diagnostika, poradenství a intervence). Součástí praxe bude diagnostika edukačních potřeb dítěte, vedení poradenského rozhovoru s jedním/jednou žákem/žákyní a nastavení intervenčního plánu pro změnu jeho situace/chování. Činnosti studenta na praxi: • hospitace u určeného speciálního pedagoga; • samostatná speciálně pedagogická práce pod vedením supervizora – výuka žáka se SVP; • studium a práce s dokumentací dítěte, dokumentací třídy, skupiny; • edukační/intervenční práce; • vedení deníku praxe pro portfolio studenta (doporučená forma Deníku praxe je na webových stránkách katedry specped.ped.muni.cz. Povinnosti studenta – níže uvedené výstupy vloží studující do odevzdávárny předmětu: UP2 • zprávu z praxe (zpráva v rozsahu 1-2 normostrany zaměřenou na stručný popis průběhu praxe a na rozsáhlejší část, v níž studující bude reflektovat svou praxi) • přehled činností vykonávaných na praxi (formulář je na webových stránkách Katedry pedagogiky: https://www.ped.muni.cz/pedagogika/praxe/ucitelske-praxe/rozsah-praxe); • Rozepsané dvě přípravy pro práci se žákem se SVP (např.: cíl činnosti, stručná charakteristika žáka, časové rozvržení aktivity, postup, reflexe samotné činnosti, reflexe vlastní pedagogické činnosti v rozsahu celkem 3 strany). UP3 • zprávu z praxe (zpráva v rozsahu 1-2 normostrany zaměřenou na stručný popis průběhu praxe a na rozsáhlejší část, v níž studující bude reflektovat svou praxi); přehled činností vykonávaných na praxi (formulář je na webových stránkách Katedry pedagogiky: https://www.ped.muni.cz/pedagogika/praxe/ucitelske-praxe/rozsah-praxe); Masarykova univerzita | Pedagogická fakulta Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky Poříčí 9 | 603 00 Brno www.specped.ped.muni.cz • Rozepsané dvě přípravy pro práci se žákem se SVP (např.: cíl činnosti, stručná charakteristika žáka, časové rozvržení aktivity, postup, reflexe samotné činnosti, reflexe vlastní pedagogické činnosti v rozsahu celkem 4 strany) doc. PhDr. Karel Červenka, Ph.D. Grant studijního programu NSP2 Speciální pedagogika pro učitele základních a středních škol Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky PdF MU cervenka@ped.muni.cz