Odborná praxe souvislá SP4 BK_OPRS Pokyny pro studenty etopedie Studijní program: Speciální pedagogika Termín: 6. semestr/jaro 2018 Anotace předmětu: Odborná praxe souvislá je zaměřena na asistentské práce na zvoleném pracovišti pod supervizí vedoucího učitele s aprobací speciální pedagogika etopedie; na výstupy v oblasti zvolených výchov, cílené pozorování žáka dle zadané osnovy strukturovaného pozorování, zpracování případové studie, vedení záznamů z praxe, vedení a zpracování portfolia. Praxe bude probíhat na psychopedických a etopedických zařízeních (v místě bydliště – dle volby studenta) celkem je to 32 hodin, z toho 16 hodin na psychopedických zařízeních a 16 hodin na etopedických zařízeních). Přílohy: 1. Dopis pro vedoucího učitele 2. Protokol o přijetí studenta na praxi 3. Pokyny studentům pro praxi 4. Reflexe praxe studenta učitelem 5. Protokol o praxi 6. Rámec pro zpracování případové studie Vážená paní učitelko, vážený pane učiteli, děkujeme Vám, že jste přijal(a) naši žádost o spolupráci při realizaci pedagogické praxe studentů 3. ročníku bakalářského studijního programu oboru speciální pedagogika, specializace psychopedie, etopedie. Tento dopis se týká praxe realizované v rámci specializace etopedie. Jde praxi souvislou v rozsahu 16 hodin. Zapojením do této spolupráce se stáváte naším partnerem: · spolurozhodujete při udělování zápočtu studentovi za realizaci praxe; · můžete konzultovat problémy vzniklé v průběhu praxe s metodikem a žádat od fakulty účinnou pomoc; · máte možnost sledovat deník a závěrečnou zprávu z praxe studenta; · stanete se průvodcem studenta a jeho supervizorem v období realizace praxe; · poskytnete, laskavě, studentovi informace a materiály, které jsou nezbytné pro porozumění chodu Vaší školy (školského zařízení) · umožníte studentovi účastnit se pedagogické práce s žáky/dětmi, orientovat se ve vedení dokumentace související s pedagogickou praxí. Činnosti studenta na praxi: · náslechy, spolupráce - volnočasové aktivity, výuka, · asistence ve výuce; asistovaná výuka - v praxi souvislé; · asistence ve výchovných činnostech, volnočasových aktivitách · dohoda přímo se školou. Pro Vaši informaci uvádíme podmínky pro praxi, které musí student povinně dodržovat: · vedení deníku praxe, zpracování závěrečné zprávy z praxe; · potvrzení protokolu o praxi; · cílené pozorování 1 žáka/dítěte - zvoleného dle výběru a dohody s vámi –zaměřit se na pokrok žáka a na změny v jeho chování. Cílem je, aby se student učil pozorovat žáka a projevy jeho chování a vést záznam o pokroku a změnách v jeho chování. Termín praxe souvislé: v období od února 2019 do května 2019 V případě školského zařízení může praxe probíhat v termínu a blocích dle dohody po schválení koordinátora praxe. Děkujeme za Vaši podporu. V případě potřeby se na mě obracejte nejlépe mailem. Prosíme vás o reflexi praxe studenta do přiloženého formuláře. Můžete jej zaslat i přímo na mou mailovou adresu, nebo předat studentovi. V Brně dne 1. 9. 2018 doc. PhDr. Věra Vojtová,Ph.D vojtova@ped.muni.cz Protokol o přijetí studenta na Odbornou praxi Poskytovatel se sídlem: Kontaktní osoba: ............................................. e-mail:................................. tel: ....................... přijímá na praxi studenta: Jméno, příjmení: ................................................................................................... ....................... Datum narození:.......................................................................................... ................................. Bydliště: ................................................................................................... ................................... Studijní obor: ................................................................................................... ............................ Praxe proběhne ve dnech: ................................................................................................... ....... Místo výkonu praxe: ................................................................................................... ............... Vedoucí učitel/jméno/aprobace: ................................................................................................. Student se zavazuje k tomu, že vyvine maximální snahu o naplnění cílů praxe. Je si vědom své povinnosti respektovat příkazy školitele a vedoucích pracovníků poskytovatele. Zdrží se jakékoliv činnosti, která by mohla poškodit dobré jméno poskytovatele. Pokud se během praxe dostane do kontaktu s důvěrnými informacemi, je povinen zachovávat mlčenlivost. Poskytovatel se zavazuje k součinnosti směřující k dosažení cíle praxe. V rámci svých možností a vnitřních pravidel fungování umožní studentovi zejména podílet se na spolupráci s vybranými odbory, konzultovat s pracovníky organizace a poznat činnosti, které poskytovatel zajišťuje. V souladu s ustanovením § 391 odst. 1 zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce, student odpovídá poskytovateli za škodu, kterou mu způsobí při výkonu praxe nebo v přímé souvislosti s ní. V případě, že studentovi vznikne porušením právních povinností ze strany poskytovatele nebo úrazem při výkonu praxe u poskytovatele nebo v přímé souvislosti s ní škoda, odpovídá za ni v souladu s ustanovením § 391 odst. 4 zákoníku práce poskytovatel. V Brně dne: ………………………………… doc. PhDr. Věra Vojtová,Ph.D., v. r. Poskytovatel (školitel praxe v místě jejího výkonu) garant za katedru SIP PdF ………………………………………….. student Odborná praxe souvislá (SP4BK_OPRS) 4. semestr Pokyny studentům pro pedagogickou praxi 3. ročník bakalářského studijního programu Činnosti studenta na praxi: · náslechy, spolupráce – volnočasové aktivity, výuka · asistence ve výuce; · asistovaná výuka – v praxi souvislé; · asistence ve výchovných činnostech. Podmínky pro praxi, které musí student povinně dodržovat: a) podmínky · vedení deníku praxe; · potvrzení protokolu o praxi; · cílené pozorování 1 žáka nejlépe stejného jako v praxi předchozí. Cílem je, abyste se učil/a pokrok a změny v chování žáka a vést záznam. o zavěsit k předmětu do studijních materiálů IS MUNI o založit do portfolia b) deník praxe, reflexe: · popis denní činnosti, časové rozpětí; · zápis o pozorování žáka podle strukturovaného hodnocení – dle zadání ve výuce · zpráva z praxe: je to reflexe: co se dařilo; slabá místa; příležitosti, nové impulsy; perspektivní vývoj – odhad, úvaha. c) Výstupy z praxe – zavěste do odevzdávárny k předmětu a tištěnou verzi založte do portfolia: 1) pozorování žáka, 2) zpráva z praxe (vychází z reflexe, 3) protokol o praxi – naskenovaný i s podpisem vedoucího učitele, 4) protokol o přijetí studenta na praxi, 5) portfolio Praxe souvislá: jarní semestr 2019 Souvislá praxe v jarním semestru navazuje na praxi průběžnou konanou v podzimním semestru a probíhá na stejné škole (školském zařízení) V Brně dne 1. 9. 2018 doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D. vojtova@ped.muni.cz Reflexe praxe studenta učitelem Jméno učitele/škola: Jméno studenta: Termín praxe: Jde o formu hodnocení, které považujeme za zpětnou vazbu, mělo by přinést zlepšení přípravy studentů na praxi. Prosím o bodové ohodnocení a krátké slovní vyjádření ke kompetencím studenta podle zadaných oblastí: 1. Vystupování a komunikace studenta mezi kolegy školy: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 2. Vystupování a komunikace studenta vůči žákům školy/školského zařízení: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 3. Organizace práce s žáky: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 4. Dovednost facilitace v práci s žáky: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 5. Kreativita a nápaditost: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 6. Silné stránky studenta: 7. Na čem by měl student pracovat 8. Další důležitá zpětná vazba: Protokol o praxi Jméno studenta: Studijní program/kód předmětu: Škola/školské zařízení_ přesný název: Web školy: Vedoucí učitel – jméno/vzdělání/aprobace/rok praxe: Datum Činnost/práce se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami Počet VH Podpis vedoucího učitele a razítko školy Rámec pro zpracování případové studie (Využívá se pro dlouhodobé hodnocení problému. Nevšímá si pouze školního prostředí a chování žáka v něm, ale i rodinného prostředí, vztahu k vrstevníkům, životní historie žáka.) Pro případovou studie se řiďte následujícími otázkami: Jaké jsou základní problémy? Koho se problémy týkají? Kdo se na nich podílí, proč? Jaké jsou podrobnosti problému – kdy vznikl, jak dlouho trvá, intenzita, okolnosti, následky Jaké jsou postoje zainteresovaných osob – žáka samotného, rodičů, spolužáků, učitelů Zdroj: Strukturované hodnocení (podle Elliota, Place, 2002) Zdroj: Elliott, J., Place, M.: Dítě v nesnázích, Havlíčkův Brod: Grada, 2002. ISBN 80-247-0182-0