Anotace vybraných projektů katedry za období 2016–2021 (řazeno sestupně) Význam speciální pedagogiky a role speciálního pedagoga z pohledu rodičů Projekt se zaměřuje na oblast speciální pedagogiky v kontextu edukace dětí/žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Specifickým zájmem výzkumu je role speciálního pedagoga při intervenci a podpoře cílové skupiny v těchto procesech z pohledu osob participujících na výchově a vzdělávání dětí/žáků cílové skupiny a z perspektivy mezioborové spolupráce. The importance of special education and the special educator' role from the perspective of parents The project focuses on the area of special education in the context of children/pupils with special educational needs access to education. A specific interest of the research is the role of the special educator in the intervention and support of the target group in these processes from the perspective of persons participating in the upbringing and education of children/pupils of the target group and from the view of interdisciplinary the area of special education in the context of access to education children/pupils with special educational needs. https://www.ped.muni.cz/vyzkum/veda-a-vyzkum/resene-projekty/59756 Význam speciální pedagogiky při podpoře a efektivním vzdělávání žáků v inkluzivním prostředí základní školy Projekt se zaměřuje na oblast speciální pedagogiky v kontextu inkluzivních přístupů k výuce a vzdělávání. Specifickým zájmem výzkumu je role speciálního pedagoga při intervenci a podpoře výuky a vzdělávání v inkluzivním prostředí základních škol z pohledu pedagogů, kteří vzdělávání dětí se SVP zajišťují. The Importance of Special Education in Supporting and Effective Education of Pupils in an Inclusive Primary School Environment The project focuses on the field of special education in the context of inclusive approaches to teaching and learning. A specific interest of the research is the special educator's role in intervening and supporting teaching and learning in the inclusive environment of primary and secondary schools from the perspective of teachers who provide education for children with SEN. https://www.ped.muni.cz/vyzkum/veda-a-vyzkum/resene-projekty/54989 Role speciální pedagogiky v prostředí inkluzivního školského prostředí Projekt se zaměřuje na uchopení role, kterou speciální pedagog sehrává v procesech výchovy a vzdělávání jedinců se speciálními vzdělávacími potřebami na cestě k dospělosti v podmínkách inkluzivně nastaveného školského systému v České republice. Specifickým zájmem výzkumu je vnímání této role samotnými speciálními pedagogy. The role of special education in an inclusive school environment The project focuses on grasping the role that the special educator plays in the processes of education and training of individuals with special educational needs on the way to adulthood in the conditions of the inclusive school system in the Czech Republic. A specific interest of the research is the perception of this role by special educators themselves. https://www.ped.muni.cz/vyzkum/veda-a-vyzkum/resene-projekty/47107 Prevence rizikového chování u adolescentů v programech speciálního školství Projekt se zaměřuje na výzkum příčin a souvislostí rizikového chování u dětí v institucionální výchově. Projekt mapuje využívání intervencí indikované prevence a přesahy do terapie v programech s léčebným režimem. Výstupy z projektu poslouží k implementaci do praxe a k vytváření koncepce změn v systému institucionální výchovy. Prevention of risky behavior in adolescents in special education programs The project focuses on the research of the causes and contexts of risky behavior in children in institutional education. The project maps the use of interventions of indicated prevention and overlaps into therapy in programs with a treatment regimen. The outputs of the project will serve for implementation in practice and for creating a concept of changes in the system of institutional education. https://www.ped.muni.cz/vyzkum/veda-a-vyzkum/resene-projekty/48527 Zohledňování speciálních vzdělávacích potřeb žákyň a žáků základní školy Projekt se zaměřuje na vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na základních školách s ohledem na současné inkluzivní přístupy. Specifickým zájmem výzkumu je vymezení efektivních strategií naplňování speciálních vzdělávacích potřeb cílové skupiny. Taking into account the special educational needs of pupils of primary school The project focuses on the education of pupils with special educational needs at primary schools with regard to current inclusive approaches. A specific interest of the research is the definition of effective strategies for meeting the special educational needs of the target group. https://www.ped.muni.cz/vyzkum/veda-a-vyzkum/resene-projekty/41065 Kvalitní inkluzivní vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na základní a střední škole (Kvalita v inkluzi žáků se SVP) Projekt se zaměřuje na kvalitu inkluzivního vzdělávání žáků se SVP na základní škole s důrazem na podporu pedagogů při akceptaci diverzity žáků v inkluzivní třídě. Specifickým zájmem výzkumu je vypracování konceptu pro inkluzivní vyučování s podporou zahraničních zkušeností, zasíťování škol a podpora zkušeností dobré praxe. Quality inclusive education of pupils with special educational needs at primary and secondary schools The project focuses on the quality of inclusive education of pupils with SEN at primary school with an emphasis on supporting teachers in accepting the diversity of pupils in an inclusive classroom. A specific interest of the research is the development of a concept for inclusive teaching with the support of foreign experience, networking of schools and support of good practice experience. https://www.ped.muni.cz/vyzkum/veda-a-vyzkum/resene-projekty/38124 Udržitelná výuka zaměřená na žáka – pokročilé postupy pro Gruzii a Čínu (STAR) Projekt má 3 základní cíle: 1) budovat kapacity pro provádění výuky zaměřené na studujícího, 2) zvyšovat povědomí o učení zaměřeném na studenta na univerzitách a ve společnosti obecně, a 3) vytvářet základ pro spolupráci prostřednictvím mezinárodní sítě pro výměnu zkušeností. Sustainable learner-centred Teaching – Advanced Recourse for Georgia and China (STAR) The project has 3 basic objectives: (1) build capacity at PC institutions for implementing learner-centred teaching, (2) raise awareness about learner-centred learning in PC institutions and in society at large, and (3) create a basis for cooperation through international network for exchange of experience. https://www.ped.muni.cz/vyzkum/veda-a-vyzkum/resene-projekty/36289 Škola pro všechny: Inkluze jako cesta k efektivnímu vzdělávání všech žáků Projekt se zaměřuje na zvyšování otevřenosti škol v oblasti inkluze. Specifickým zájmem výzkumu je implementace standardizovaných nástrojů v procesech evaluace škol. Projekt bude zlepšovat vzdělávací praxi formou zvyšování kompetencí škol a školských institucí v oblasti inkluzivního vzdělávání v rámci akce KLIMA. School for All: Inclusion as a Way to Effective Education for All Pupils The project focuses on increasing the openness of schools in the area of inclusion. A specific interest of the research is the implementation of standardized tools in school evaluation processes. The project will improve educational practice by increasing the competences of schools and educational institutions in the field of inclusive education within the framework of the KLIMA action. https://www.ped.muni.cz/vyzkum/veda-a-vyzkum/resene-projekty/35204 Participace členů katedry na společných projektech s jinými pracovišti PdF MU Metodologické a prezentační dovednosti kandidátů Ph.D. zaměřujících se na výzkum vzdělávání žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami https://www.muni.cz/vyzkum/projekty/59730 Podoby profesní spolupráce ve škole https://www.muni.cz/vyzkum/projekty/59759 Alliance of Universities to Reinforce teacher training curricula to Outcast Radicalism and promote equality in Asian societies (AURORA) https://www.muni.cz/vyzkum/projekty/56607 Rozvoj metodologických a prezentačních dovedností doktorských studentů zaměřujících se na výzkum inkluze https://www.muni.cz/vyzkum/projekty/54974 Vhodné strategie výzkumu v oblasti společného a speciálně pedagogického vzdělávání https://www.muni.cz/vyzkum/projekty/47108 Nové strategie ve speciálně pedagogickém výzkumu (NoSSPeV) https://www.muni.cz/vyzkum/projekty/41706 Rozvoj procesu pregraduálního vzdělávání na PdF MU: důkladnou přípravou k dobré praxi (3P) https://www.muni.cz/vyzkum/projekty/38384 Vzdělávání 2.0 - Rozvoj klíčových kompetencí prostřednictvím podpory vzdělávání zaměřeného na cíl (Vzdělávání 2.0) https://www.muni.cz/vyzkum/projekty/36982 Společenství praxe – platforma pro rozvoj klíčových kompetencí https://www.muni.cz/vyzkum/projekty/36395 Podpora pregramotností v předškolním vzdělávání https://www.muni.cz/vyzkum/projekty/36424 Strategické investice Masarykovy univerzity do vzdělávání SIMU+ https://www.muni.cz/vyzkum/projekty/37264