XIV. Konference DSP Speciální pedagogika Školní a sociální inkluze osob se zdravotním postižením 8.12.2020 MS Teams Uvedení do 4letého DSP Speciální pedagogika prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.  4leté DSP SP, Special Education, Sonderpädagogik, akreditace do 31.12.2024, dobíhající studium  4leté DSP SP, Special Education, platnost institucionální akreditace od 30.9 2020 do 30.9.2028  Společně s katedrou Speciální a inkluzivní pedagogiky se na realizaci doktorského programu podílí IVIV.  V obou programech je reflektován interdisciplinární a multidisciplinární rozměr DSP, a to vymezením témat disertačních prací jako mezioborových se zachováním dominance speciální pedagogiky  Změna obsahu v institucionální akreditaci:  Zahraniční stáž – 7 týdnů, povinná, původně nepovinná  Předmět Psychologie handicapu a poruchy psychického vývoje nahrazuje dosud vyučovaný předmět Patopsychologie I., II. Oborová rada DSP SP – od 30.9.2020  Prof. PhDr. Marie Vítková, CSc. (garant / předseda)  Doc. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D.  Doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D.  Prof. MUDr. Ivo Šlapák, DrSc. (LF MU)  Doc. MUDr. Hana Ošlejšková, Ph.D. (LF MU)  Doc. Mgr. Pavel Beneš, Ph.D. (LF MU)  Prof. Mgr. Kateřina Vitásková, Ph.D. (PdF UPOL v Olomouci)  Doc. PaedDr. Petr Franiok, Ph.D. (PdF OU v Ostravě)  Doc. PhDr. Lea Květoňová, Ph.D. (PedF UK v Praze)  Doc. PaedDr. Terezia Harčariková, Ph.D. (PdF KU v Bratislavě) Prof. PaedDr. Alice Vančová, CSc. (PdF KU v Bratislavě)  Prof. (FH) Dr.Tom Schmid (Fachhochschule St. Pölten, Studiengang Sozialarbeit, Rakousko) 4letý DSP Speciální pedagogika  Doktorský studijní program Speciální pedagogika, Special Education je čtyřletý, realizuje se v prezenční a kombinované formě studia.  Rozdíl mezi prezenční a kombinovanou formou spočívá ve způsobu plnění podmínek studia a je definován příslušnými směrnicemi MU, PdF a Oborovou radou.  Student společně se školitelem vytváří individuální studijní plán (ISP), který schvaluje Oborová rada.  Kromě toho student společně se školitelem vytváří semestrální plán, který školitel hodnotí. Cíle DSP Speciální pedagogika  Cílem DSP SP je připravit vědecké pracovníky erudované pro výzkumnou, výukovou a odbornou činnost ve speciální pedagogice se zaměřením na obory:  logopedie, surdopedie, psychopedie, etopedie, somatopedie, oftalmopedie, specifické poruchy učení,  souběžné postižení více vadami, speciální andragogika a adiktologie.  Jedná se o odborně kvalifikované pracovníky pro teoretickou a praktickou činnost v oblasti poskytování speciálně pedagogických služeb. Příprava erudovaných odborníků v oboru Speciální pedagogika  Snahou je umožnit vynikajícím studentům pokračovat ve zvolené profilaci v doktorském studijním programu Speciální pedagogika,  Poskytnout jim možnost realizovat vědeckovýzkumnou činnost, které se mnozí věnují již od magisterského studia,  připravit tak vysoce kvalifikované odborníky v nejširším aplikačním pojetí, včetně oblasti sociální inkluze  pro jejich další působení na vysoké škole nebo na vědecko-výzkumných pracovištích u nás a v zahraničí. Výstupy z učení I  Absolvent DSP SP je po úspěšném ukončení studia  zná hluboce a systematicky předmět a rozsah svého speciálně pedagogického oboru, v historických i současných širších souvislostech a na úrovni soudobého současného stavu poznání;  získá prohloubené znalosti v oboru speciální pedagogika se zaměřením na inkluzi, inkluzivní vzdělávání a sociální inkluzi;  Umí projektovat a realizovat speciálně pedagogický výzkum, evaluovat jeho výsledky, obohacovat vědecké poznání při respektu k etice výzkumné práce. Výstupy z učení II  Umí využívat svoje znalosti a zkušenostíi při řešení speciálně pedagogických problémů;  spolupracovat s odborníky z jiných pracovišť v národním i mezinárodním měřítku;  plnohodnotně se zapojovat do života národní i mezinárodní vědecké komunity, včetně publikační aktivity, plánování výzkumných projektů, získávání zdrojů pro jejich realizaci;  zprostředkovat výsledky svého bádání odborné komunitě: studiemi v recenzovaných (impaktovaných) časopisech, popř. formou monografií, referáty na tuzemské i zahraniční konferenci. Specifické cíle kvalifikačních prací v oboru Speciální pedagogika  Student prokáže schopnost orientovat se v aktuálních otázkách oboru Speciální pedagogika, umí jasně a srozumitelně vymezit téma své práce (výzkumu), popsat výchozí stav poznání a navrhnout adekvátní metody řešení, jasně a logicky vytvořit název práce.  Student dovede pracovat s adekvátními primárními a sekundárními studijními prameny, citovat je dle platných norem a v souladu s etikou vědecké práce. Je schopen/a vést diskusi a polemizovat s autory, vyvozovat vlastní závěry a doporučení.  Student umí navrhnout vlastní kvantitativní nebo kvalitativní výzkum, včetně jasného vymezení cílů a volby adekvátních výzkumných metod ve vztahu k charakteru zkoumaného jevu, pracovat s příslušnou metodou, včetně dovednosti analyzovat kvantitativní a kvalitativní data (údaje) a vhodným způsobem je interpretovat a vyvozovat závěry. Oborové standardy dizertační práce  Student prostřednictvím tvorby vlastního textu prokáže kompetence stylistické, je schopen vytvořit odborný text, udržuje logickou linii kompozice práce bez gramatických chyb.  Student prokáže schopnost dobře klást otázky a řešit problémy nekonvenčním způsobem,  formulovat nové myšlenky a závěry práce, které by přinesly alespoň dílčí nové poznatky o zkoumaném jevu, nebo obohatily (nové) metodologické (v oblasti výzkumu) nebo metodické postupy (v oblasti edukace),  a to ve vztahu k jasně definovaným a vymezeným cílovým skupinám.  Oborové standardy závěrečných prací - speciální pedagogika jsou zpracovány podle Pokynu děkana č. 1/2015 K realizaci závěrečných prací v aktuálním znění. Uplatnění absolventů DSP SP  Absolventi DSP Speciální pedagogika jsou vysoce kvalifikovanými odborníky a svoje další působení nachází většinou na vysoké škole neb  Ve DSP Speciální pedagogika se doktorandi podílejí na výuce bakalářů, jednak v předmětu Speciální pedagogika, jednak v předmětech svého zaměření po dobu 2 semestrů.  Ze stáží se preferují stáže v zahraničí (ERASMUS, ERASMUS+, zahraniční praxe ad.). Stáž v zahraničí je povinná v délce 7 týdnů.  Jsou pro ně vhodné stáže zejména v poradenských službách: SPC, PPP, SVP, logopedické ambulance a další podle zaměření jejich disertační práce.  Doktorandi jako členové vědeckých týmů a na vědecko-výzkumných pracovištích u nás a v zahraničí. Záměry rozvoje DSP SP  Tematická profilace doktorských prací bude uváděna do souladu s profilujícími výzkumnými tématy PdF, a to prostřednictvím vypisování relevantních disertačních témat jednotlivými školiteli.  DSP bude usilovat o udržení vysoké úrovně personálního zabezpečení a průběžně bude doplňován o nově graduované odborníky.  Interdisciplinární charakter DSP bude průběžně posilován širším zapojením odborníků z různých oborů na PdF a MU v roli přednášejících, školitelů a konzultantů, což by se mělo kladně odrazit i ve výběru témat disertačních prací studenty.  K posilování mezinárodního rozměru DSP bude docházet díky zapojení zahraničních odborníků do doktorského studia a díky mobilitám a stážím doktorandů v zahraničí.