PSYCHODIAGNOSTICKÉ TESTY A DOTAZNÍKY Jana Magerová Seznam psychodiagnostických testů a dotazníků zpracovaný k 1. 7. 2018, Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky, Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity Rychlý přehled • Momentálně na katedře 57 testů a dotazníků • Rozděleno na OSOBNOST, INTELEKT, SPECIFICKÉ SCHOPNOSTI A JINÉ PSYCHICKÉ FUNKCE, RODINA, OSTATNÍ Abecední seznam • Analýza struktury inteligence – ISA • Asociační experiment • Barevná kalkulie • Bellov dotazník prisposobivosti • Bender-Gestalt test • Bourdonova skúška – BoPr • Číselný čtverec • Diagnostika vývojových poruch učení • Dotazník DUSIN • Dotazník na zisťovanie hodnotových orientácií, postojov a motivácie výkonu (HO-PO-MO) • Dotazník osmi stavů (8SQ) • Dotazník pro zjišťování způsobu výchovy v rodině • Dotazník rodičovského jednání a postojů pro adolescenty – ADOR • Dotazník SIPO • Dotazníky řady IHAVEZ, SPIDO, VAROS • Eysenckovy osobnostní dotazníky pro dospělé • Gordonův osobnostní profil – Inventorium (GPP-I) • Grassiho test organicity • Hodnotenie úspešnosti vedúcich pracovníkov • ICL • Kaufmanova hodnotící baterie pro děti • Kohsovy kostky • Lüscherova klinická diagnostika – LKD • Obrázkový inteligenční test A • Orientační test školní zralosti • Orientační zkouška očních pohybů – OZOP • Osobnostní dotazník pro děti B-JEPI • Osobnostní dotazník pro děti CPQ • Osobnostný inventár – KUD • Paměťový test učení • Projektivní interview • Psychologický posudek v psychologii práce • Ravenovy progresivní matice APM • Ravenovy progresivní matice CPM • Ravenovy progresivní matice SPM • Reverzní test • Rey-Osterriethova komplexní figura – TKF • Screenning dětí ve věku 5 – 8 roků • Standardizované dotazníky k diagnostice výskytu atypických projevů školního a sociálního chování • Stanford-Binetova inteligenční škála – IV.revize • Šestnácti faktorový osobnostní dotazník 16 PF • Škály potenciálu pro práci se zákazníkem – SKASUK • Test hierarchie záujmov • Test kognitivních schopností – TKS • Test koncentrace pozornosti • Test obkreslování • Test rodinného zázemí • Testy obecných schopností • Urbanův figurální test tvořivého myšlení (TSD-Z) • Váňův inteligenční test – VIT • Vlastnosti a projev osobnosti – VAPO • Vyšetření matematických schopností u dětí • Wechslerova paměťová škála WMS III • WISC III Wechslerova inteligenční škála pro děti • Zkouška (test) laterality • Zkouška čtení • Zkouška znalostí předškolních dětí OSOBNOST Dotazník chování předškolních dětí T-18 J. M. Guire, N. Richman (VB) , úprava: Š. Portešová • Jedná se o rychlý dvaadvaceti položkový dotazník. • Má pomoci identifikovat děti s citovými problémy a problémy v chování. • Je určen zvlášť pro učitele pracující z dětmi v předškolních zařízeních, kteří se zabývají různými problémy těchto dětí. • Představuje též rychlý screeningový nástroj k posouzení celé skupiny dětí a může posloužit jako základ pro zpracování plánu intervence. Eysenckovy osobnostní dotazníky pro dospělé T-9 H. J. Eysenck, S. G. B. Eysenck (VB), úprava: V. Smékal • Vychází z Eysenckovy teorie osobnosti. • Soubor obsahuje tři dotazníky: 1. EPQ-R - revidovaná forma 106 položková, která obsahuje kromě dosud známých škál P, E, N a L i dvě nové škály - návykovou škálu (A) a škálu kriminality (C). 2. EPQ-R (zkrácená verze) - 48 položkový dotazník, který je možné v případě časové tísně použít místo výše uvedeného EPQ-R. Porovnání obou škál ukázalo, že jejich použití je rovnocenné, avšak zkrácená verze nezjišťuje návykovou škálu a škálu kriminality. 3. IVE - dotazník impulsivity. Je vhodným doplněním EPQ-R k získání dalších údajů o osobnosti. • Soubor dotazníků se může stát vhodnou pomůckou nejen pro pracovníky v teoretickém výzkumu, ale i vhodnou pomůckou praktické psychodiagnostiky. Standardizované dotazníky k diagnostice výskytu atypických projevů školního a sociálního chování T-184 A. Mezera (ČR) • Jde o dva standardizované dotazníky - Dotazník školního chování žáka a Škála rizikového chování žáka. • Je zaměřen na diagnostiku výskytu a intenzity atypických projevů v oblasti rizikového sociálního a školního chování (drogové a nedrogové závislosti). • Baterie je určená pro psychology, výchovné poradce, pedagogické pracovníky výchovných zařízení, pro učitele základních a speciálních škol a pro poradenské pracovníky v zařízeních výchovného poradenství. Test hierarchie záujmov T-200 V. Černý, V. Smékal (SR - ČR) • Objektivní technika ke zjišťování zájmů středoškoláků. • Celkem 17 různých zájmových zaměření. • Je určena pro psychology ve výchovném a profesionálním poradenství. • Dotazníky řady IHAVEZ, SPIDO, VAROS T-143 O. Mikšík (ČR) • Jedná se o soubor dotazníků zjišťujících strukturu a dynamiku psychické odolnosti a integrovanosti osobnosti. • Je možné ho použít tam, kde se jedná o poznání kvalit osobnosti, které jsou potřebné při zvládnutí náročných životních událostí - ve zdravotnictví, armádě, na středních a vysokých školách. INTELEKT Analýza struktury inteligence – ISA T-309 E. Fay, G. Trost, G. Gittler (D), úprava: I. Poledňová • Je zaměřen na funkce inteligence spojené s řečí a počítáním, na měření figurální představivosti a pozorovacích schopností. • Test je využitelný ve výzkumu, v poradenství, v pedagogické oblasti, v pracovní a provozní psychologii i v psychologii organizace a řízení. Test kognitivních schopností – TKS T-22 R. L. Thorndike, E. Hagen, N. France (VB), úprava: J. Vonkomer, J. Jílek • Ve Velké Británii patří mezi nejpopulárnější testy na zjišťování kognitivních schopností ve třech oblastech: a) verbální - klasifikuje slovní zásobu, schopnost sestavování vět, klade důraz na schopnost dětí uvažovat slovy a slovními spojeními a používat slova v kontextu. b) kvantitativní - hodnotí schopnost dítěte pracovat s čísly a symboly, což je spojeno s odhadem potenciálu dětí dosahovat dobré výsledky v přírodních vědách a matematice. c) neverbální - měří schopnost pracovat s geometrickými nebo prostorovými prvky bez verbálního vlivu (klasifikace, analýza a syntéza obrazců). • Test je vhodný pro psychology a učitele základních a středních škol. Váňův inteligenční test – VIT T-87 V. Hrabal (ČR) • Verbální inteligenční testový soubor vhodný zejména na diagnostiku v poradenství při volbě povolání. • VIT je možné použít ve všech případech, kdy je možné a účelné skupinové testování. • Z hlediska věku je vyzkoušený od 11 do 15 roků, lze jej však použít i u výkonnějších desetiletých a u starších, patnáctiletých. • Stanford-Binetova inteligenční škála – IV.revize T-35 R. L. Thorndike, E. P. Hagenová, J. M. Satter (USA), úprava: V. Smékal • WISC III Wechslerova inteligenční škála pro děti T-36 Specifické schopnosti; jednotlivé psychické funkce Zkouška (test) laterality T-116 Z. Matějček, Z. Žlab (ČR) • Test na zjišťování laterální preference a dominance ruky, nohy, oka, pro děti i dospělé. • Můžou ho využívat psychologové, speciální pedagogové, učitelé, lékaři a další odborní pracovníci. Test obkreslování T-32 Z. Matějček, M. Vágnerová (ČR) • Test obkreslování patří do kategorie testů kresby podle předlohy, které slouží k hodnocení vizuální percepce, senzomotorické koordinace a jemné motoriky. • Lze jej použít pro posouzení celkové vývojové úrovně (např. v rámci vyšetření školní zralosti) nebo pro účely diferenciální diagnostiky dětí se sníženou inteligencí, výchovně zanedbaných, dětí hyperaktivní, se syndromem ADD/ADHD a u dětí s nějakou specifickou poruchou učení (především s podezřením na dysgrafii). Reverzní test T-1 A. W. Edfeldt (S), úprava: M. Jurčová • Reverzní test je určený ke zjišťování zralosti pro výuku čtení před vstupem do 1. třídy základní školy. • Připravenost dítěte osvojit si čtení se zjišťuje na základě měření intenzity reverzní tendence. • Úkolem je rozlišit ne/identické páry figur. Zkouška znalostí předškolních dětí T-138 Z. Matějček, M. Vágnerová (ČR) • Nejde o zkoušku inteligence, pouze o měřítko znalostí dítěte, které v rámci svých schopností získalo. • Zkouška obsahuje 40 otázek rozdělených do 10 kategorií, které jsou věnovány orientaci v oblasti společnosti, počtu, času, znalosti zvířat, rostlin, pohádek, domácích činností, různých běžných nástrojů, zaměstnání a volnočasových aktivit. • Otázky jsou formulovány tak, aby bylo dítěti jasné, na co se examinátor ptá a aby odpověď mohla být jednoznačná. • Je užitečná především tehdy, pokud chceme zjišťovat nejenom úroveň rozumových schopností dítěte, ale i míru uplatnění těchto schopností v daném prostředí. • Je vhodná jako verbální doplněk neverbálního screeningu školní zralosti. Orientační test školní zralosti T-33 úprava: J. Jirásek (ČR) • Upravený Kernův test určený na vyšetření dětí před vstupem do školy, resp. na začátku 1. ročníku. Číselný čtverec T-3 J. Jirásek (ČR) • Test zjišťuje úroveň příjmu a zpracování informací, pohotovost, je vhodný k diagnostice pozornosti a rozsahu zorného pole, také okrajově diagnostikuje lehké mozkové dysfunkce apod. • Ve školním a profesionálním poradenství je možné touto metodou objektivizovat problémy s koncentrací a stanovit jejich podíl na školním neúspěchu. Bourdonova skúška – BoPr T-78 J. Senka, J. Kuruc, M. Čečer (SR) • Test schopnosti koncentrace a zatížitelnosti monotónní činností. • Analýza pracovní křivky umožňuje zjištění vlivu učení, únavy a osobnostních charakteristik klienta. Paměťový test učení T-95 M. Preiss (ČR) • Měří kapacitu krátkodobé a dlouhodobé verbální paměti, křivku učení, zachycuje poruchy představ a další poruchy vybavování. • Je vhodný pro diagnostiku organického oslabení CNS, poruch učení, demence, pozorování následků úrazů hlavy, diferenciální diagnostiku organické vs. funkční poruchy paměti. Rey-Osterriethova komplexní figura – TKF T-65 P. A. Osterrieth, A. Rey (F), úprava: M. Košč, J. Novák • Test slouží k diferenciální diagnostice matematických schopností, resp. endogenně podmíněných poruch a narušení kalkulických a motorických funkcí u dětí a mládeže. • Vhodné je jeho použití k diferenciální diagnostice, navazující na vyšetření obecných intelektových schopností. Zkouška čtení T-202 Z. Matějček, J. Šturma, M. Vágnerová, Z. Žlab (ČR) • Metoda zaměřená na hodnocení závažnosti poruch čtení u dětí. • Slouží k diagnostice dyslexie a nespecifických poruch čtení, k hodnocení čtenářské vyspělosti a pokrokům ve čtení. • Je určená především pro praxi dětských psychologů, speciálních pedagogů, dětských psychiatrů, jako i pro logopedii, výchovní poradci, dětský lékaři, či učitelé. Screening dětí ve věku 5 – 8 roků T-100 P. Kline, C. Graham, A. King, J. Wringley (VB), úprava: Š. Portešová • Dětský screening umožňuje diagnostickou a nápravnou práci s dětmi v prvních letech školní docházky. • Metoda pomáhá identifikovat děti s pravděpodobnými obtížemi v učení. • Odhaluje „rizikové děti“ s výchovnými, sociálními nebo emocionálními problémy v počátcích školní docházky. • Přesně diagnostikuje ty oblasti, ve kterých jsou problémy a poskytuje vhodné učební programy k překonání zjištěných problémů. • Metoda je určena především pro učitele, psychology a speciální pedagogy. Orientační zkouška očních pohybů – OZOP T-256 P. Svoboda (ČR) • Test měří kvalitu očních pohybů a rozlišovacích schopností prostřednictvím sčítání vertikálních a horizontálních linek a rozptýlených bodů. • Je vhodný k diagnostikování specifických poruch učení (dyslexie, dysortorafie, dysgrafie), snímá ale i problémy přidružené s ADHD. • V testu jsou redukovány vlivy jako je např. vliv časového limitu a grafomotorická zručnost. • Test nabízí jednoduchý skórovací systém s přehlednou standardizací. • Je určen pro pedagogicko-psychologické poradny a pro dětské klinické psychology. RODINA Test rodinného zázemí T-101 M. J. Herbert (VB), úprava: Š. Portešová • Poskytuje informace o kvalitě rodičovské, resp. opatrovnické péče o dítě a o problémech, které jsou s tím spojeny. • Test je vhodný k dlouhodobějšímu odbornému vedení a sledování rodiny jako systému. • Je určen pro každého, kdo pracuje s dětmi a rodiči (psycholog, sociální pracovník, vychovatel i učitel). Dotazník rodičovského jednání a postojů pro adolescenty – ADOR T-102 Z. Matějček, P. Říčan (ČR) • Umožňuje získat informace o tom, jak dítě vnímá výchovné postoje a výchovné chování svých rodičů vůči sobě. Dotazník pro zjišťování způsobu výchovy v rodině T-17 J. Čáp, P. Boschek (ČR) • Dotazník upřesňuje obraz o výchově v rodině získaný jinými metodikami a často hodně koriguje dojem příznivé a bezproblémové situace v rodině. • Je vhodný především pro pedagogicko-psychologické poradny, ve výchovně-vzdělávací praxi, ale též pro psychodiagnostiku ve zdravotnictví apod. Možnosti • PSYCHODIAGNOSTIKA BRNO, spol. s r.o. • Hogrefe – Testcentrum • Propsyco, s.r.o. • Obrázkový test profesionální orientace, Antoním Mezera, IPPP ČR Praha 2005 • Token Test