Portfolio Podklad pro vykonání SZZ (bakalářské i navazující magisterské studium) Osobní portfolio je dokument ilustrující míru a rozsah různých činností a aktivit studenta. Portfolio předkládané u Státní závěrečné zkoušky by mělo být reprezentativním důkazem o profesní, respektive pedagogické činnosti studenta v průběhu studia. Součástí jsou i výsledky tvůrčích a pedagogických činností realizovaných ve volném čase. Obsah portfolia 1. Osobní údaje studenta (jméno studenta, roky studia, obor, …). 2. Seznam nastudované odborné literatury (dle bibliografické normy APA). 3. Podklady z pedagogické praxe (deníky praxe, povinné podklady pro absolvování praxe podle zaměření studia). 4. Případová studie. 5. Písemné odborné práce (seminární a zápočtové práce z povinných a povinně volitelných předmětů). Text přiložených prací splňuje podmínky práce s odbornou literaturou dle bibliografické normy, citace autorů dle normy APA. 6. Informace o absolvovaných dobrovolných praxích a stážích, včetně zahraničních, potvrzení a další materiály, zprávy a poznámky z dobrovolných praxí. 7. Doklady vlastních kompetencí a aktivit v pedagogické práci (například hodnocení z praxí od vedoucích na pracovištích, doklady o účasti na konferencích, seminářích a dalších akcích, které se váží k oboru sociální práce, doklady o jazykových znalostech, …). 8. Metodologické podklady pro realizaci závěrečné práce. Informace k vypracování případové studie Osobní případová studie je podrobným výzkumem určitého aspektu u jedné osoby. Věnuje se minulosti, kontextovým faktorům a postojům, které zkoumané události předcházely. Zkoumá možné příčiny, determinanty, faktory a procesy, jež s ní měly souvislost. Jsou zde popisovány symptomy, anamnéza, návrh, průběh a výsledek podpory. Případová studie hledá souvislosti mezi funkčními a dysfunkčními kompetencemi dítěte. Výzkumné záměry případových studií: · objasnění pouze jednoho daného případu a proniknutí do hloubky problémů v dané situaci nebo organizaci se záměrem porozumět okolnostem tohoto případu, · odhalení funkční kompetence dítěte, odhalit bariéry v učení a sociální interakci. - objasnění určitého jevu vyskytujícího se v realitě na jednom nebo několika případech jev reprezentujících, · zkoumání více případů s cílem ověřit určitou koncepci nebo inovaci a získat poznatky prokazující určité společné rysy poskytující vhodnost či nevhodnost této koncepce či inovace. Při realizaci výzkumu metodou případové studie je podstatné rozhodnout o tom, zda bude zkoumán jeden nebo více případů a které případy budou k výzkumu vybrány. Výběr případů je vždy cílený a zásadní pro celý výzkum. Zvláštním případem jsou tzv. mnohonásobné případové studie, které se používají zejména ve srovnávacích výzkumech. Jejich cílem je odhalit určité společné nebo rozdílné znaky či trendy, eventuálně dospět k obecnějším teoretickým závěrům. Takové soubory případových studií vyžadují přesný scénář, vymezení klíčových otázek, základních komponentů a výzkumných nástrojů tak, aby při replikaci ve více případech bylo umožněno srovnání a vyvození závěrů pro celý soubor případů (podrobně (Yin 1994, s. 44-50).