Doporučení pro psaní seminárních prací na KSIP Pdf MU 1) Termíny a zadání práce Seminární práce je nutné odevzdat do předem daných termínů, které jsou vždy s předstihem sděleny studujícím vyučujícími na začátku semestru. Zadání práce určuje vyučující předmětu a bývá obsaženo v úvodních informacích předmětu, v sylabu či Interaktivní osnově. Doporučujeme si zadání opakovaně v úvodu semestru přečíst a na nesrovnalosti se v nejkratší možné době vyučující/ho osobně či e-mailem zeptat. Na pozdější omluvy např. ohledně neporozumění či nedostatku času na plnění úkolu spojeného se seminární prací, nemůže být brán ohled. Pozdní odevzdání práce je tolerováno pouze ze závažných důvodů (např. nečekané zdravotní komplikace, apod.) a vždy na základě posouzení vyučujícího. 2) Rozsah a formální náležitosti Práce doporučujeme (neurčí-li vyučující jinak) odevzdat ve formátu *.pdf do Odevzdávárny příslušného předmětu. Často je třeba práci odevzdat do konkrétní složky v Odevzdávárně (např. pojmenované podle dílčího úkolu). Práce musí být napsána ve spisovném českém (nebo slovenském jazyce), a to pravopisně a stylisticky správně. Práce v předmětech vyučovaných v jiném jazyce (v angličtině, němčině apod.) musí být psána v daném jazyce předmětu (popř. dle pokynu vyučující/ho). Za odevzdání seminární práce se nepovažuje odevzdání prázdného dokumentu či zjevně poškozeného, nesmyslného či nesprávného dokumentu, ani dokumentu v jiném než zadaném rozsahu či formátu. Zkontrolujte si proto, jaký dokument jste do Odevzdávárny vložili a zda ho lze bez problémů otevřít. Rozsah seminární práce sdělí studentům vyučující v úvodu daného předmětu, tato informace bývá součástí sylabu předmětu. Tento rozsah je udáván převážně počtem normostran či znaků včetně mezer (normostrana je 1800 znaků, včetně mezer). Vyučující může zadat minimální i maximální rozsah, toto je nutné dodržet. Do rozsahu se nepočítá úvodní strana, prohlášení, zadání práce, obrázky, přílohy a seznam zdrojů. 3) Úprava práce, šablona úvodní strany a celé seminární práce Práce vždy začíná úvodní stranou (Příloha 1). Na následující straně před samotným vypracováním práce je zařazeno ještě čestné prohlášení, které se stává platným po vložení seminární práce do Odevzdávárny. Čestné prohlášení Prohlašuji, že jsem seminární práci vypracoval/- a samostatně, s využitím pouze citovaných pramenů, dalších informací a zdrojů v souladu s Disciplinárním řádem pro studenty Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity a se zákonem č. 121/2000 Sb., o právu autorském, o právech souvisejících s právem autorským a o změně některých zákonů (autorský zákon), ve znění pozdějších předpisů. Prohlašuji, že jsem nástroje AI využil/-a v souladu s principy akademické integrity a že na využití těchto nástrojů v práci vhodným způsobem odkazuji. V Brně, dd.mm.rrrr podpis Následuje samotný text práce a text uzavírá seznam využitých zdrojů, případně přílohy. Text práce se řídí konkrétním zadáním vyučujících. (Pro dobré využití práce do portfolia k SZZ doporučujeme uvést zadání v úvodu práce.) I vzhledem k současným možnostem textových editorů, umožňujících automatické opravy pravopisu či upozorňování na stylistické nepřesnosti, nebude akceptován text, který není napsán korektně. 4) Zpětná vazba a možnost nepřijetí práce vyučující/m Studující dostávají od vyučujících k seminárním pracím zpětnou vazbu v různých podobách (např. Poznámkový blok v aplikaci Student v IS). Pokud bude studujícímu vrácena seminární práce k přepracování, z důvodu nedodržení některého z výše zmíněných formálních požadavků či z důvodu nedostatečnosti práce po obsahové stránce, je třeba se s vyučujícím domluvit na novém termínu odevzdání práce. 5) Práce se zdroji a seznam zdrojů U mnohých prací je třeba v textu využít odborných zdrojů. Zdroje by měly být především důvěryhodné. Je dobré vybírat informace od známých autorů, institucí, univerzit nebo z vědeckých časopisů, protože renomované zdroje bývají kvalitní a ověřené. Důležitá je také aktuálnost – pokud vaše téma vyžaduje novější poznatky nebo data, měli byste zkontrolovat, zda zdroj není zastaralý. Zároveň by měl být zdroj přímo relevantní k vašemu tématu a měl by přispívat k argumentaci nebo hlubšímu pochopení problematiky. Kvalitní zdroje jsou obvykle strukturovány přehledně, obsahují citace a odkazy na literaturu. V neposlední řadě je nutné, aby zdroj byl objektivní, tedy bez výrazné zaujatosti, a měl analytický nebo neutrální přístup bez extrémních tvrzení či spekulací. Ideálními zdroji jsou vědecké články, odborné knihy, zprávy institucí a spolehlivé databáze. Tipy na některé relevantní zdroje dostupné online · Elektronické informační zdroje (EIZ) · Knihovna PdF (katalog knihovny, web knihovny) · elektronické databáze dostupné na PdF MU Jako zdroj informací nebude akceptováno např. využívání internetových portálů typu Wikipedie, dále textů z různých blogů, webů nabízejících seminární práce apod., ale ani využívání poznámek z přednášek či seminářů vyučujících. Za odborný zdroj lze považovat i základní učebnice daného předmětu, ovšem nebudou přijímány práce, které budou založeny pouze na „přepisu“ nějaké části učebnic. Učebnice tedy mohou být pouze jedním ze zdrojů, ze kterých student čerpá. Počet odborných zdrojů, potřebných pro přípravu seminární práce v konkrétním předmětu sdělí vyučující spolu s dalšími požadavky v úvodu semestru. Odkazování se na zdroje se řídí pravidly dle citačních standardů APA (2022). Důležité informace, které se týkají citační etiky, citačních norem či problematiky plagiátorství obecně lze nalézt v níže zmíněných dokumentech. · American Psychological Association (2020). The Publication Manual of the American Psychological Association, Seventh Edition. American Psychological Association. · Foltýnek, T. et al. (2020). Jak předcházet plagiátorství ve studentských pracích. Příručka pro akademické pracovníky. Univerzita Karlova. · Foltýnek, T. et al. (2020). Jak předcházet plagiátorství ve studentských pracích. Příručka pro studenty. Univerzita Karlova. 6) Využití asistenčních nástrojů Pokud studující využije pro tvorbu práce asistenčních nástrojů (od jednoduché asistence až po komplexní umělou inteligenci), měl/a by tuto skutečnost uvést, a to přímo v textu, který je pomocí asistenčních nástrojů vytvořen. Je nutné takto zpracované části textu jasně označit. Je třeba uvést, které nástroje a v jakém rozsahu byly použity. Zároveň jsou veškeré texty vytvořené softwarovými nástroji brány pouze jako podklady, za jejichž použití plně a bezvýhradně odpovídá studující. Samotné podklady připravené softwarem v tuto chvíli nejsou považovány za původní dílo, které by bylo nutné přímo citovat. Podklady však musí obsahovat citace původních zdrojů, ze kterých umělá inteligence (AI) čerpala, a to dle normy APA (viz výše bod 5). Práce s AI je také reflektována již v úvodním čestném prohlášení o původnosti práce (viz výše bod 3). Čím se řídíme při využívání AI na MU · Stanovisko k využívání umělé inteligence ve výuce na Masarykově univerzitě · Doporučení k využití nástrojů umělé inteligence při plnění studijních povinností Masarykova univerzita Pedagogická fakulta Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky logo fakulty Název práce Kód a název předmětu (semestr) Vypracoval/-a: Jméno (UČO) Vyučující: Masaryk university Faculty of Education Departement of Special and Inclusive Education Obsah obrázku hodiny, Písmo, Grafika, text Obsah vygenerovaný umělou inteligencí může být nesprávný. Title Code and name of course (semester) Developed by: Name (UČO) Teacher: