ZÁPIS ZE ZASEDÁNÍ PROGRAMOVÉ RADY Název programu: B-LOG Logopedie, N-LOG Logopedie (společná programová rada, předseda Ilona Bytešníková) Fakulta: PED: Pedagogická fakulta Typ: bakalářský, navazující magisterský Garant programu: PhDr. Petr Kopečný, Ph.D., doc. PhDr. Ilona Bytešníková, Ph.D. Datum zasedání programové rady: 21. 4. 2020, 10:00 Účast Jméno Zařazení Ilona Bytešníková (předseda), Petr Kopečný Garant studijního programu Lenka Doležalová, Jan Mareš, Petr Kopečný, Akademický pracovník z daného programu Petra Röderová, Věra Vojtová Akademický pracovník z daného programu Alžběta Černohousová, Mariana Ondrušová Zástupce studentů Bronislava Bubeníčková Zástupce zaměstnavatelů/absolventů Další osoby* * Doplňte řádky podle potřeby 1. Popište podstatné a nepodstatné změny, ke kterým došlo v rámci studijního programu za poslední hodnocené období. (od poslední hodnoticí schůzky či od posledního projednaného záměru rozvoje). Komentář: Bc. Nepodstatné změny: 1) Změna názvu předmětů Logopedie – základy oboru Návrh na změnu názvu: Logopedie 1 – základy Surdopedie – základy oboru Návrh na změnu názvu: Surdopedie 1 – základy Komunikační a simulační techniky logopedické Návrh na změnu názvu: Logopedie 2 – komunikační a simulační techniky Komunikační a simulační techniky surdopedické Návrh na změnu názvu: Surdopedie 2 – komunikační a simulační techniky Speciálněpedagogická diagnostika logopedická Návrh na změnu názvu: Logopedie 3 – speciálněpedagogická diagnostika Speciálněpedagogická diagnostika surdopedická Návrh na změnu názvu: Surdopedie 3 – speciálněpedagogická diagnostika Odůvodnění: Jedná se o klíčové a profilující předměty studijního programu, je proto vhodné je názvem vnitřně odlišit od ostatních – student/ka bude mít konkrétnější představu o jejich návaznosti a narůstající náročnosti. 2) Změna názvu předmětů Logopedie – základy oboru Návrh na změnu názvu: Logopedie 1 Surdopedie – základy oboru Návrh na změnu názvu: Surdopedie 1 Komunikační a simulační techniky logopedické Návrh na změnu názvu: Logopedie 2 Komunikační a simulační techniky surdopedické Návrh na změnu názvu: Surdopedie 2 Speciálněpedagogická diagnostika logopedická Návrh na změnu názvu: Logopedie 3 Speciálněpedagogická diagnostika surdopedická Návrh na změnu názvu: Surdopedie 3 Odůvodnění: Jedná se o klíčové a profilující předměty studijního programu, kterými se témata simulačních technik a diagnostiky prolínají napříč semestry. Je proto vhodné je názvem vnitřně odlišit od ostatních – student/ka bude mít konkrétnější představu o jejich návaznosti a narůstající náročnosti. 3) Změna ukončení a kreditové zátěže předmětů Logopedie 2 – zkouška, 4 kredity Surdopedie 2 – zkouška, 4 kredity Oftalmopedie – základy oboru – kolokvium, 3 kredity Somatopedie – základy oboru – kolokvium, 3 kredity Odůvodnění: Logopedie a Surdopedie představují klíčové a profilující předměty studijního programu, které vedou k SZZ z logopedie a surdopedie. Zvýšení zátěže a ukončení zkouškou odráží návaznost a narůstající náročnost logopedických a surdopedických témat. V navazujícím magisterském studiu k žádným změnám za hodnocené období nedošlo. 2. Popište, do jaké míry se podařilo naplnit stanovené cíle, a zhodnoťte plán rozvoje, který jste vypracovali během posledního hodnocení. Komentář: Při institucionální akreditaci jsme vycházeli ze studijního programu, který dobíhá (SPKT). Plán rozvoje spočíval v reflexi a sladění studijního programu s potřebami terénu, legislativních předpisů vztahujících se k profesi logopedického asistenta, speciálního pedagoga logopeda a s průběhem studia. Podstata studia spočívá v tom, aby byli studenti a studentky připraveni na speciálněpedagogické procesy v co nejširším kontextu s postupným zaměřováním a profilací na logopedii a surdopedii. 3. Zhodnoťte uplynulý rok uskutečňování studijního programu. Například: přijímací řízení, studijní neúspěšnost, státní závěrečné zkoušky, internacionalizaci Komentář: Bc. Počty uchazeček a uchazečů z manažerských dat v IS dokládají výrazný zájem o studium studovaného programu (data z jara 2020 hovoří o 720 uchazečích, z toho 572 uchazečích o prezenční formu). Studijní neúspěšnost představuje přibližně 13%, což lze považovat za relevantní hodnoty. V současné době není žádná studentka a student programu na zahraničním pobytu. Studentky a studenti pozitivně reflektují koncepci praxe – v rámci první speciálněpedagogické praxe se dostávají k dětem, žákům, osobám se zdravotním postižením, vytváří si přehled o obtížích spojených s různými formami SVP, další praxe již míří do logopedických a surdopedických zařízení. NMgr. Z výsledků přijímacího řízení v r. 2019 je zřejmé, že do prezenční formy studia Logopedie v navazujícím magisterském programu bylo přihlášeno 61 uchazečů, u přijímacích zkoušek uspělo 46 uchazečů a 40 z nich bylo přijato. Do kombinované formy studia se hlásilo 56 uchazečů, z nich pouze 25 uspělo u přijímacích zkoušek. Přijato bylo 20 uchazečů. V současné době je počet aktivních studentů 34 (24 v prezenční formě, 10 v kombinované formě studia, 2 studentky mají přerušené studium). Studijní neúspěšnost v současné době dosahuje 11,4 %. Podobně jako v případě bakalářského studia i v navazujícím magisterském studiu v aktuálně nikdo ze studentek programu není na zahraničním pobytu. V rámci studia studentky jako velmi přínosné hodnotí zaměření studia na veškeré věkové kategorie, vstupy odborníků z praxe do výuky. Pozitivně jsou studentkami vnímány i reflektivní semináře k praxi, v rámci nichž mohou diskutovat a sdílet své postřehy s kolegy i s vyučujícími. 4. Formulujte další doporučení pro budoucí rozvoj studijního programu (v bodech či shrnujícím slovním komentářem). Cíl rozvoje studijního programu Opatření vedoucí k cíli Implementace opatření (rok nebo cyklus) Zvýšit podíl interaktivní výuky Interaktivní osnovy, diskuzní fóra, online formy výuky Rozvoj internacionalizace Propagace programu ERASMUS+ Propagace programu Rozšíření forem propagace s využitím studentských aktivit Komentář: V oblasti internacionalizace může být v následujícím období limitující situace spojená s epidemiologickým vývojem. 5. Prostor pro komentáře a postřehy nad rámec výše uvedených témat. Komentář: 1. Propagace studijního programu - Webové stránky MUNI - Webové stránky PdF MU, KSIP PdF MU - Facebook KSIP - Komunikace se studenty – studentská oborová rada, mají také svou FB stránku - Sdílení dalších možností členek a členů programové rady, jak propagovat studijní programy - Počty uchazeček a uchazečů jsou příznivé, ale v může být podpořeno i další propagací 2. Reflexe studijních programů - Doplnění možností reflexe k existující předmětové anketě v IS - Úvaha o vytvoření formuláře pro hodnocení kvality ze strany studentek a studentů na konci semestru – inspiraci by mohli dát studenti a externisté Podklady předávat stále ze strany studentů, externistů, členů jednotlivých rad i e-mailem, podněty budou řešeny na jednáních programových rad a výstupy zanášeny do sebehodnotících zpráv. Další jednání programové rady: 27. 4. 2021 v 9.00 na KSIP Úložiště podkladů: https://is.muni.cz/auth/do/ped/kat/specped/studium/akreditace/programove_rady/ E-mailové adresy členek a členů programové rady: doc. PhDr. Ilona Bytešníková: bytesnikova@ped.muni.cz PhDr. Petr Kopečný, Ph.D.: kopecny@ped.muni.cz PhDr. Lenka Doležalová, Ph.D.: prusa@mail.muni.cz Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D.: mares@ped.muni.cz doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D.: vojtova@ped.muni.cz PhDr. Petra Röderová, Ph.D.: roderova@ped.muni.cz Alžběta Černohousová: 494745@mail.muni.cz Bc. Mariana Ondrušová: 376021@mail.muni.cz Mgr. Bronislava Bubeníčková: bubenickova.logopedie@gmail.com