Adobe Systems 1 XII. ročník konference DSP studentů Brno 21.11. 2018 foto budovy Adobe Systems 2 Profil absolventa DSP Speciální pedagogika Odborné znalosti ̶znají předmět a rozsah svého pedagogického oboru a pedagogiky jako celku, a to v historických i širších souvislostech a na úrovni soudobého stavu poznání ̶znají významné teorie, koncepty a metody, které jsou v popředí zájmu oboru, a to v národním i mezinárodním kontextu ̶znají systém věd a jeho vývoj i výzkumné problémy na pomezí pedagogiky a dalších oborů Adobe Systems 3 Profil absolventa DSP Speciální pedagogika Odborné dovednosti ̶jsou schopni se zapojit do života národní i mezinárodní vědecké komunity, včetně publikační aktivity a plánování výzkumných projektů Adobe Systems 4 Cíle studia DSP Speciální pedagogika ̶je připravit vědecké pracovníky erudované pro výzkumnou, výukovou a odbornou činnost ve speciální pedagogice Specializace ̶logopedie, surdopedie, psychopedie, somatopedie, oftalmopedie, specifické poruchy učení, souběžné postižení více vadami, speciální andragogika a adiktologie Studijní program je pojímán interdisciplinárně ̶je realizován ve spolupráci s katedrami pedagogiky, psychologie, občanské výchovy, centrem jazykových studií ad., ̶a to ve formě prezenční nebo kombinované, v jazyce českém, anglickém a německém Adobe Systems 5 Studijní plán 4letého DSP Speciální pedagogika ̶Inkluzivní speciální pedagogika, zkouška ̶Patopsychologie 1, zkouška ̶Patopsychologie 2, zkouška ̶Filozofie výchovy a vzdělávání, zkouška ̶Specializace - širší vědní základ 1 ̶(logopedie, psychopedie a PAS, etopedie, specifické poruchy učení, souběžné postižení více vadami, speciální andragogika), zkouška z jednoho vybraného předmětu ̶Specializace - širší vědní základ 2 ̶(surdopedie, somatopedie, oftalmopedie, adiktologie), zkouška z dalšího vybraného předmětu (lze si vybrat i z prvního okruhu předmětů) ̶Metodologie speciálněpedagogického výzkumu 1, zkouška ̶Metodologie speciálněpedagogického výzkumu 2, zkouška Adobe Systems 6 Studijní plán 4letého DSP Speciální pedagogika ̶Zkouška z vybraného cizího jazyka, u které musí být prokázána schopnost verbální komunikace a písemného vyjadřování v příslušném jazyce (úroveň C1) ̶Povinně volitelné předměty (výběr jednoho předmětu) ̶sociologie postižení, sociální patologie, kolokvium ̶Volitelný předmět – neuropsychologie, kolokvium ̶Volitelná nabídka druhého cizího jazyka (úroveň B1), zkouška ̶Volitelná nabídka stáže v zahraničí, zápočet ̶Odborná orientace v oboru, semestrálně hodnotí školitel vědeckou práci studenta, kolokvium ̶Příprava disertační práce, semestrálně hodnotí školitel plánované etapy disertační práce studenta, kolokvium Adobe Systems 7 Státní doktorská zkouška Obsahem státní doktorské zkoušky SP je rozprava, při níž jsou ověřovány ̶znalosti a orientace v inkluzivní (speciální) pedagogice, ̶v patopsychologii, ̶ve specializaci širšího vědního základu (logopedie, surdopedie, psychopedie, somatopadie, oftalmopedie, etpopedie, specifické poruchy učení, souběžné postižení více vadami, speciální andragogika, adiktologie), ̶znalosti z oblasti relevantní pro disertační práci v rámci metodologie speciálněpedagogického výzkumu Okruhy státní doktorské zkoušky lze najít na http://www.ped.muni.cz/wsedu/ ̶ Adobe Systems 8 Průběh studia – požadavky na publikaci výsledků, výuku a účast na projektech ̶Součástí studia je aktivní publikační činnost ̶minimálním publikačním standardem jsou 4 studie, u nichž je doktorand hlavním autorem nebo spoluautorem, z toho minimálně 1 studie v časopise zařazeném v databázích WOS ISI, SCOPUS, ERIH PLUS nebo na Seznamu recenzovaných neimpaktovaných periodik vydávaných v České republice) (např. Ph publico, Journal of Exceptional People, Speciální pedagogika, Špeciálny pedagóg) nebo kapitoly v odborných knihách ̶Aktivní vystoupení (referáty, sdělení) na třech seminářích nebo konferencích u nás i v zahraničí (možnost získat stipendium), publikace ve sborníku ̶Podíl na výuce v předmětu inkluzivní (speciální) pedagogika a vybrané specializace ̶(2 semestry) ̶Účast na projektech na katedře speciální a inkluzivní pedagogiky nebo na IVIV Adobe Systems 9 Hodnocení průběhu studia v DSP ̶Hodnocení vědecké práce studenta probíhá podle Studijního a zkušebního řádu MU ̶Semestrální hodnocení v předmětu odborná orientace v oboru a příprava disertační práce provádí školitel (hodnocení doktoranda v IS MU) ̶Na semestrálním hodnocení se aktivně podílí student DSP (hodnocení, IS MU) ̶V případě kladného hodnocení se student zapisuje do dalšího semestru (registrace předmětů do IS MU v souladu s harmonogramem PdF MU a v souladu s individuálním plánem studenta) Adobe Systems 10 Podmínky ukončení studia DSP ̶(a) absolvování státní doktorské zkoušky ̶(Studijní a zkušební řád Masarykovy univerzity, čl. 31) ̶(b) úspěšná obhajoba disertační práce ̶(Studijní a zkušební řád Masarykovy univerzity, čl. 32). ̶Přihláška ke státní doktorské zkoušce může být podána po splnění všech předepsaných studijních povinností a předložení tezí disertační práce ̶Za obhájené teze bude uznána podaná a obhájená rigorózní práce, jejíž součástí jsou teze disertační práce ̶ Adobe Systems 11 Oborová rada DSP: Speciální pedagogika (Schváleno VR 2018, platnost k 1. 9. 2018) ̶prof. PhDr. Marie Vítková, CSc., PdF MU, předseda OR ̶prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc., PdF MU ̶doc. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D., PdF MU ̶doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D., PdF MU ̶prof. MUDr. Ivo Šlapák, CSc., LF MU ̶doc. MUDr. Hana Ošlejšková, Ph.D., LF MU ̶doc. PhDr. Kateřina Vitásková, Ph.D., UP, Olomouc ̶doc. PaedDr. Petr Franiok, Ph.D., PdF OU, Ostrava ̶doc. PhDr. Lea Květoňová, Ph.D., PedF UK, Praha ̶prof. PaedDr. Miroslava Bartoňová, PedF UK, Praha ̶doc. PaedDr. Terezia Harčariková, Ph.D., PdF UK, Bratislava Adobe Systems 12 Děkuji za pozornost vitkova@ped.muni.cz