Masarykova univerzita | Pedagogická fakulta Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky A: Poříčí 9 | 603 00 Brno T: +420 549 49 1665, E: vitkova@ped.muni.cz, www.ped.muni.cz Doktorský studijní program 75-06-V Speciální pedagogika Program se řídí Zákonem o vysokých školách č. 111/1998 a Studijním zkušebním a organizačním řádem doktorského studijního programu na fakultách Masarykovy univerzity, který je součástí statutu MU (2007). Odborným a vědeckým garantem kvality studia je oborová rada (OR). Cíl studia Příprava vědeckých pracovníků erudovaných pro výzkumnou a odbornou činnost ve speciální pedagogice: logopedie, surdopedie, psychopedie, somatopedie, oftalmopedie, etopedie nebo specifické poruchy učení. Délka studia Délka studia v prezenční i kombinované formě studia je čtyři roky. Organizace studia v kombinované formě je přiměřeně modifikovaná. Předpoklady 1. Titul magistr (nebo PaedDr., PhDr.) v oboru: speciální pedagogika. 2. Vysokoškolská učitelská kvalifikace nebo jiné vysokoškolské studium magisterského stupně doplněné rozšiřujícím studiem speciální pedagogiky nebo jiné vysokoškolské magisterské studium, které je v souladu s interdisciplinárním pojetím studia speciální pedagogiky. 3. Úspěšné vykonání přijímací zkoušky. Masarykova univerzita | Pedagogická fakulta Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky A: Poříčí 9 | 603 00 Brno T: +420 549 49 1665, E: vitkova@ped.muni.cz, www.ped.muni.cz 4. Předpoklady pro vědeckou práci doložené účastí na výzkumu, aktivním vystoupením na vědeckých konferencích, odbornou publikační činností, stáží v zahraničí apod. 5. Znalost dvou cizích jazyků (v jednom případě aktivní). Požadavky pro přijímací zkoušku 1. Předložit soupis publikovaných prací, aktivních vystoupení na vědeckých konferencích, stáží v zahraničí apod. 2. Předložit diplomovou práci. 3. Předložit soupis prostudované literatury ze speciální pedagogiky a příbuzných oborů (pedagogika, psychologie, medicínské obory). 4. Ve vědecké rozpravě prezentovat ucelený základní odborný přehled v oboru speciální pedagogika a v jejich hraničních disciplínách. 5. Blíže specifikovat okruh osobního odborného zájmu z vybrané speciálně pedagogické disciplíny. 6. Prezentovat návrh plánovaného výzkumného projektu, prokázat znalost v problematice metodologie, zejména se vztahem k výzkumnému projektu disertační práce. 7. Prokázat předpoklady pro samostatnou vědeckou a výzkumnou činnost. 8. Prokázat znalost jednoho světového jazyka na úrovni jazykových zkoušek při vysokoškolském studiu s přihlédnutím ke znalostem odborné terminologie ze speciální pedagogiky.