1. semestr - povinné
Kód | Název | Učitelé | Ukon. | Pozn. rozsah | Kred. |
---|---|---|---|---|---|
SC4MK_ET | Etika | T. Dvořáček (přednášející) | zk | 15 hodin | 4 |
SC4MK_HiSP | Historie sociální pedagogiky | D. Klapko (přednášející) | zk | 15 hodin | 5 |
SC4MK_PAT2 | Sociální patologie a prevence 2 | T. Čech (přednášející) | zk | 15 hodin | 5 |
SC4MK_PPD | Pedagogická a psychologická diagnostika | J. Veselá (přednášející) | zk | 15 hodin | 5 |
SC4MK_PsHg | Psychohygiena | E. Řehulka (přednášející) | k | 15 hodin | 4 |
SC4MK_SGI | Sociální geoinformatika | S. Novák (přednášející) | k | 15 hodin | 4 |
SC4MK_TMVZ | Teorie mimoškolního vzdělávání | J. Maňák (přednášející), J. Němec (přednášející) | zk | 15 hodin | 5 |
1. semestr - povinně volitelné
Pokyny k výběru povinně volitelných předmětů
Kód | Název | Učitelé | Ukon. | Pozn. rozsah | Kred. |
---|---|---|---|---|---|
SC4MK_LPMV | Lidská práva v kontextu multikulturní výchovy | L. Gulová (přednášející), E. Štěpařová (přednášející) | z | 15 hodin | 3 |
SC4MK_MP | Mediace a probace | J. Otoupalíková (přednášející), J. Salvet (přednášející) | zk | 15 hodin | 4 |
SC4MK_PRVC | Projektování a výzkum ve volném čase | J. Kačerová (přednášející), J. Němec (přednášející) | k | 15 hodin | 4 |
SC4MK_REEV | Repetitorium z ekologie a environmentální vědy | B. Rychnovský (cvičící) | k | 15 hodin | 3 |
1. semestr - volitelné
Kód | Název | Učitelé | Ukon. | Pozn. rozsah | Kred. |
---|---|---|---|---|---|
SZ9BP_ATE1 | Arteateliéry 1 - Zážitek z tvorby | L. Graclík (cvičící), P. Novotná (cvičící), P. Soják (cvičící) | z | 18 hodin | 1 |
2. semestr - povinné
Kód | Název | Učitelé | Ukon. | Pozn. rozsah | Kred. |
---|---|---|---|---|---|
SC4MK_INF | Informatika | J. Strach (přednášející) | zk | 15 hodin | 4 |
SC4MK_PDP | Projekt diplomové práce | J. Němec (přednášející) | z | 4 hodiny | 1 |
SC4MK_SOC2 | Sociologie 2 | A. Sekot (přednášející) | zk | 15 hodin | 5 |
SC4MK_SPOL | Sociální politika | M. Pešová (přednášející), M. Severová (přednášející) | k | 15 hodin | 4 |
SC4MK_ZKKV | Základy kvantitativních a kvalitativních metod pedagogického výzkumu | J. Němec (přednášející) | zk | 15 hodin | 5 |
2. semestr - povinně volitelné
Pokyny k výběru povinně volitelných předmětů
Kód | Název | Učitelé | Ukon. | Pozn. rozsah | Kred. |
---|---|---|---|---|---|
SC4MK_CJAN | Analýza cizojazyčného odborného textu - anglický jazyk | Š. Dohnalová (cvičící), J. Kollárová (cvičící), J. Vacek (cvičící) | zk | 15 hodin | 4 |
SC4MK_CJNJ | Analýza cizojazyčného odborného textu - německý jazyk | M. Mészárosová (přednášející) | zk | 15 hodin | 4 |
SC4MK_KTUR | Koncepce trvale udržitelného rozvoje | B. Rychnovský (přednášející) | k | 15 hodin | 3 |
SC4MK_MIVC | Management a řízení institucí ve volném čase | Š. Jelínková (přednášející) | k | 15 hodin | 3 |
SC4MK_MRVP | Metodika řešení výchovných problémů a mezních situací | S. Cpinová (přednášející) | k | 15 hodin | 3 |
SC4MK_PMV | Projektování v oblasti multikulturní výchovy | L. Gulová (přednášející), E. Štěpařová (přednášející) | k | 15 hodin | 4 |
2. semestr - volitelné
Kód | Název | Učitelé | Ukon. | Pozn. rozsah | Kred. |
---|---|---|---|---|---|
SV4BP_KZCT | Kurz výběrový (cykloturistika) | P. Soják (cvičící) | z | 7 dnů | 1 |
SV4BP_KZVT | Kurz výběrový (vodní turistika) | T. Čech (cvičící), J. Němec (cvičící), P. Soják (cvičící) | z | 4 dny | 1 |
SZ9BP_ATE2 | Arteateliéry 2 - Hloubka a reflexe | L. Graclík (cvičící), P. Novotná (cvičící), P. Soják (cvičící) | z | 18 hodin | 1 |
SZ9BP_DHR | Deskové a jiné společenské hry | P. Soják (cvičící) | z | 1 | |
SZ9BP_SFPR | Specifické formy primární prevence sociálně patologických jevů | P. Soják (cvičící) | z | 2 |
3. semestr - povinné
Kód | Název | Učitelé | Ukon. | Pozn. rozsah | Kred. |
---|---|---|---|---|---|
SC4MK_ANDR | Andragogika | L. Gulová (přednášející) | z | 15 hodin | 3 |
SC4MK_APPR | Aplikované právo | J. Otoupalíková (přednášející) | zk | 15 hodin | 5 |
SC4MK_MAN2 | Management 2 | J. Hnidáková (přednášející) | zk | 15 hodin | 4 |
SC4MK_PsVL | Psychologie vedení lidí | P. Soják (přednášející) | zk | 15 hodin | 4 |
SC4MK_SPR2 | Sociální práce 2 | L. Gulová (přednášející) | zk | 15 hodin | 5 |
3. semestr - povinně volitelné
Pokyny k výběru povinně volitelných předmětů
Kód | Název | Učitelé | Ukon. | Pozn. rozsah | Kred. |
---|---|---|---|---|---|
SC4MK_ENEV | Současné pojetí environmentální edukace v evropské dimenzi | H. Korvasová (přednášející) | zk | 15 hodin | 4 |
SC4MK_INMK | Intermultikulturalita | L. Gulová (přednášející), E. Štěpařová (přednášející) | k | 15 hodin | 3 |
SC4MK_KAZS | Kazuistický seminář | J. Auerová (cvičící) | z | 10 hodin | 3 |
SC4MK_MARK | Marketing | A. Sekot (přednášející) | z | 10 hodin | 3 |
3. semestr - volitelné
Kód | Název | Učitelé | Ukon. | Pozn. rozsah | Kred. |
---|---|---|---|---|---|
SZ9BP_ATE1 | Arteateliéry 1 - Zážitek z tvorby | L. Graclík (cvičící), P. Novotná (cvičící), P. Soják (cvičící) | z | 18 hodin | 1 |
4. semestr - povinné
Kód | Název | Učitelé | Ukon. | Pozn. rozsah | Kred. |
---|---|---|---|---|---|
SC4MK_DP | Diplomová práce | T. Čech (cvičící), T. Dvořáček (cvičící), L. Gulová (cvičící), D. Klapko (cvičící), D. Knotová (cvičící), J. Němec (cvičící), J. Otoupalíková (cvičící), P. Soják (cvičící), E. Štěpařová (cvičící), J. Veselá (cvičící) | z | konz. | 30 |
SC4MK_IOP | Integrující otázky pedagogiky | T. Čech (přednášející), T. Dvořáček (přednášející), L. Gulová (přednášející), J. Němec (přednášející), S. Střelec (přednášející), J. Veselá (přednášející) | zk | 15 hodin | 5 |
4. semestr - povinně volitelné
4. semestr - volitelné
Kód | Název | Učitelé | Ukon. | Pozn. rozsah | Kred. |
---|---|---|---|---|---|
SZ9BP_ATE2 | Arteateliéry 2 - Hloubka a reflexe | L. Graclík (cvičící), P. Novotná (cvičící), P. Soják (cvičící) | z | 18 hodin | 1 |
SZ9BP_DHR | Deskové a jiné společenské hry | P. Soják (cvičící) | z | 1 | |
SZ9BP_SFPR | Specifické formy primární prevence sociálně patologických jevů | P. Soják (cvičící) | z | 2 |
Z nabídky povinně volitelných předmětů si student volí ve 2. semestru jeden cizí jazyk (předmět Analýza cizojazyčného odborného textu), jehož absolvování je podmínkou pro ukončení studia.
Dále mohou studenti pokračovat ve svých profilacích, které si zvolili po 3. semestru bakalářského studia. Vybírají jednu ze čtyř povinně volitelných profilací (pozn. Profilace multikulturní a environmentální výchova se v navazujícím magisterském studiu člení na multikulturní a environmentální), která sestává ze závazné skladby předmětů. Ve studijním programu jsou jednotlivé disciplíny profilace označeny barevně. Studenti si povinně volitelné předměty registrují prostřednictvím ISu MU v pořadí, jak jsou řazeny do jednotlivých semestrů. Počet studentů v jednotlivých předmětech je omezen horní hranicí 25 účastníků. Změna profilace během studia je možná v odůvodněných případech (změna zdravotního stavu apod.).
Smyslem profilací je umožnit studentům hlouběji proniknout do vybraných problémů sociální pedagogiky. Předměty v rámci profilací jsou koncipovány jako semináře. Na rozdíl od konzultací (přednášek) jsou povinné. Studenti zpracovávají seminární práce podle zadání vyučujících a obhajují je v seminářích.
Po úspěšném absolvování celého profilačního bloku v bakalářském i navazujícím magisterském studiu (40 kreditů) získá student osvědčení o absolvování dané profilace.
Výběrem profilace se student neváže k tématu diplomové práce. Studenti navazujícího magisterského stupně kombinovaného studia si mohou vybírat z následujících profilací:
Výchova ve volném čase
Multikulturní výchova
Environmentální výchova
Mediace a probace
I. semestr
Výchova ve volném čase |
Projektování a výzkum ve volném čase |
Multikulturní výchova |
Lidská práva v kontextu multikulturní výchovy |
Environmentální výchova |
Repetitorium z ekologie a environmentální vědy |
Mediace a probace |
Mediace a probace |
II. semestr
Výchova ve volném čase |
Management a řízení institucí volného času |
Multikulturní výchova |
Projektování v oblasti multikulturní výchovy |
Environmentální výchova |
Koncepce trvale udržitelného rozvoje |
Mediace a probace |
Metodika řešení výchovných problémů a mezních situací |
III. semestr
Výchova ve volném čase |
Marketing |
Multikulturní výchova |
Intermultikulturalita |
Environmentální výchova |
Současné pojetí enviromentální edukace v evropské dimenzi |
Mediace a probace |
Kazuistický seminář |
Obsahová náplň studia (nabídka profilových studijních předmětů vztahujících se ke studiu sociální problematiky):
Specifika profilace VÝCHOVA VE VOLNÉM ČASE
Předměty profilací v navazujícím magisterském studiu jsou
sestaveny tak, aby posílily řídící a badatelské kompetence profesionálního
pracovníka v oblasti výchovného působení ve volném čase. Výchovný vliv pozitivně
tráveného volného času jako významný sociálně pedagogický faktor ovlivňuje
všechny věkové a sociální skupiny populace.
Výchova ve volném čase má své funkce, které lze charakterizovat jako regeneraci,
relaxaci, rekreaci, seberealizaci v zájmových a jiných volnočasových aktivitách,
a v neposlední řadě také volný čas nabízí příležitosti k neformálnímu navazování
sociálních kontaktů.
Pro realizaci takto pojímané výchovy ve volném čase je třeba vytvořit personální
předpoklady vysokoškolsky vzdělaných odborníků schopných připravit podmínky pro
volnočasové aktivity, připravovat zajímavé nabídky a projekty, organizovat a
vést hodnotné činnosti ve volném čase.
[nahoru]
Specifika profilace MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA
Multikulturní výchova je oblast praxe, edukační a osvětové
činnosti realizované ve školách a institucích celoživotního vzdělávání za účelem
sbližování a spolupráce mezi etniky, národy, kulturami, rasami aj. Jedná se o
oblast praktické výchovné a vzdělávací činnosti, která se realizuje v osvětově
zaměřených projektech, na výstavách, festivalech, v publikacích různých vládních
a nevládních organizací, národních a mezinárodních, ve školských i mimoškolských
zařízeních, v projektech mezinárodní spolupráce, např. v rámci Evropské unie
zaměřené na mezinárodní výměnu mládeže, studentů a učitelů, spolupráce škol a
různých organizací, nadací, obcí, regionů, spolků, knihoven a jiných institucí.
Multikulturní výchova v našich i evropských podmínkách hledá nové možnosti
vzájemného soužití a spolupráce mezi majoritní většinou a romským obyvatelstvem.
Intenzivně vyvstává potřeba připravit sociální pedagogy také pro oblast výchovné
a vzdělávací práce s imigranty, s dětmi, mladými i dospělými lidmi, kteří žádají
v naší republice o azyl. Oblast sociální pedagogiky nabízí řadu eventualit pro
práci s romskými dětmi a mládeží a také pedagogické činnosti směrem k
příslušníkům jiných národnostních menšin.
Součástí vzdělávání v oblasti multikulturní výchovy je rozpracování různých
témat a jejich následná aplikace do praxe. Profilace v bakalářském studiu má jak
teoretický, tak praktický rozměr, studenti mají možnost vstřebávat poznatky
jednak prostřednictvím interkulturních aktivit, různých diskusí a hravých
činností, ale i teoretickým studiem spojeným s drobnými výzkumnými studiemi
zaměřenými na oblast multikulturní výchovy. Určitá pozornost je věnována
světovému náboženství, jehož jednotlivé aspekty mohou vést k střetům v rámci
civilizací.
[nahoru]
Specifika profilace ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA
Ve vzdělávání učitelů se stále více otevírají filosofické
otázky spojené s postupnou změnou chápání postavení člověka nikoliv jako
představitele transcendentního přístupu k přírodě a ke společnosti, ale člověka
jako bytosti, která vnímá sama sebe jako součást celé biosféry. Tento posun by
měl být zachycen také v přípravě budoucích sociálních pedagogů, a to v
pregraduálním ekologickém a environmentálním studiu, jehož principy vycházejí z
chápání světa jako komplexního a důsledně provázaného, nyní však ohroženého
ekosystému, jehož součástí je samozřejmě také člověk i celá lidská společnost.
V bakalářském a následném magisterském studiu sociální pedagogiky s profilací
ekologická výchova a environmentální vzdělávání se studenti seznámí se současným
pojetím ekologie jako vědy, se základními problémy dnešní environmentalistiky a
budou vybaveni teoretickými i metodickými poznatky v oblasti ekologické a
environmentální výchovy. Předpokládáme, že vzdělání v této profilaci budou moci
využít jednak ve své práci sociálního pedagoga ve volnočasových institucích,
např. jako vedoucí dětských a mládežnických zájmových oddílů ve střediscích
ekologické výchovy, případně v centerech volného času a dalších osvětových a
kulturně vzdělávacích zařízeních, jako pracovníci správ chráněných krajinných
oblastí, nebo také ve funkci koordinátorů environmentálního vzdělávání, výchovy
a osvěty ve státní správě (viz Státní program environmentálního vzdělávání,
výchovy a osvěty v České republice. Součást implementace směrnice č. 90/313/EHS,
o svobodě přístupu k informacím o životním prostředí). Své uplatnění mohou
absolventi tohoto typu studia najít také v neziskovém sektoru (občanská
sdružení, veřejně prospěšné společnosti, nadace), poradenských institucích nebo
v organizacích, které zajišťují zprostředkování informací o environmentální
problematice (provozovatelé serverů, vydavatelé literatury, ostatní média).
[nahoru]
Specifika profilace MEDIACE A PROBACE
Cílem studia dané profilace je získat základní přehled o východiscích a informace z oblasti organizace a činnosti Probační a mediační služby ČR, tj. zejména s ohledem na provádění úkonů mediace a probace ve věcech projednávaných v trestním řízení. Zaměření výuky je směřováno zejména k otázkám spojeným s organizováním a vykonáváním dohledu nad obviněným, obžalovaným, nebo odsouzeným, dále nad kontrolou výkonu trestů nespojených s odnětím svobody, včetně uložených povinností a omezení (sledování) chování odsouzeného ve zkušební době podmíněného propuštění z výkonu trestu odnětí svobody, individuální pomoci obviněnému a výchovnému působení na něj, aby vedl řádný život, vyhověl soudem nebo státním zástupcem uloženým podmínkám, a tím došlo k obnově narušených právních i společenských vztahů. Stejně tak by mělo k cílům studia patřit vybudování schopností mimosoudního řešení sporů mezi obviněným a poškozeným a dovedností směřujících k urovnání konfliktního stavu.
[nahoru]