Návrh designu výzkumu shluků a sekvencí strategií učení se cizímu jazyku ve vazbě na vzdělávací výsledky žáků Zkoumání shluků a sekvencí strategií učení a jejich orchestrace představuje jednu z nových otázek v oblasti teorie a výzkumu osvojování cizího jazyka. Poster prezentuje design navrhovaného výzkumu a jeho metodologické a konceptuální limity. Vycházíme z premisy, že strategie se nevyskytují izolovaně, nýbrž ve shlucích a sekvencích, a rozhodující pro úspěšnost učení je kvalita jejich orchestrace. Shluky a sekvence strategií jsou zkoumány u typických učebních situací spojených s používáním a osvojováním jednotlivých řečových dovedností (čtení, psaní, mluvení, poslech). Strategie jsou zjišťovány na základě přímého i nepřímého (videozáznam) pozorování, myšlení nahlas a navazujícího vybavovacího interview se žáky. Úspěšnost orchestrace strategií je hodnocena na základě úspěšnosti řešení určité jazykové situace. V tomto smyslu si klademe také otázku, které typy shluků a sekvencí strategií jsou charakteristické pro úspěšné/neúspěšné řešení úloh a s jakými dalšími individuálními parametry jsou spojeny. Pro zjišťování těchto parametrů navrhujeme použití dalších výzkumných nástrojů. Pedagogický slovník (Průcha, Walterová, Mareš 2009, s. 287) definuje strategie učení jako „posloupnosti činností při učení, promyšleně zařazených tak, aby bylo možné dosáhnout učebního cíle.“ V zahraniční literatuře se pracuje např. s definicí Oxfordové (1990), podle které jsou strategie učení “specifická jednání, která žáci konají proto, aby učinili své učení snazší, rychlejší, zábavnější, a u t o r e g u l o v a n ě j š í , e f e k t i v n ě j š í a transferovatelnější na nové situace.“ Strategie bývají definovány jako „plány jednání k dosažení učebního cíle“ (Bimmel, Rampillon,Meese 1993), které bývají vybírané vědomě nebo je jejich volba potenciálně vědomá (Macaro 2003). Na strategie lze nahlížet z hlediska míry jejich seskupení (Lojová, Vlčková 2011). Jazyková úloha vyžaduje použití více strategií, které se vyskytují ve formě sekvencí (řetězců) a shluků (klastrů). U sekvencí strategií vede jedna strategie k použití druhé. Pokud žáci používají skupinu strategií, nejspíše simultánně v dané jazykové úloze, jedná se o shluky strategií (Lojová, Vlčková 2011). Na strategie učení lze nahlížet ze dvou komplementárních úhlů. Představují jednu z determinant a prediktorů výsledků vzdělávání, zároveň jsou cílem a výsledkem učení a vzdělávání. Vztah používání strategií a vzdělávacích výsledků je reciproční. Používání strategií může ovlivňovat dosahovanou úroveň znalostí a dovedností a další vzdělávací výsledky. Na druhou stranu dosažená úroveň znalostí, dovedností, kompetencí determinuje používání strategií. Vymezení konceptu strategií, shluků, sekvencí a jejich orchestrace 1. Popsat typické sekvence a shluky strategií učení se cizímu jazyku u jednotlivých řečových dovedností. 2. Popsat vazbu shluků a sekvencí strategií a vzdělávacích výsledků žáků na druhém stupni základní škol. Výběr vzorku Masarykova univerzita Pedagogická fakulta Institut výzkumu školního vzdělávání Příspěvek vznikl v rámci řešení projektu GA ČR Strategie učení se cizímu jazyku a výsledky vzdělávání: Analýza shluků a sekvencí strategií GAP407/12/0432. Koncept strategií ve vazbě na výsledky vzdělávání Cíle výzkumu Návrh designu výzkumu: Fáze 2 1. Relibilita dat z testu KET (myšlení nahlas při plnění úloh test by mohlo zkreslit výsledky) 2. Velikost vzorku pro 2. fázi 3. Follow-up výběr ve druhé fázi(lze použít rovnoměrný výběr tak, jak je navrhnut?) Základní problémy výzkumu Kateřina Vlčková, Jarmila Bradová, Miroslav Janík