Povaha profesního vidění studentů učitelství: pilotní studie Eva Minaříková Profesní vidění učitelů • vidění situace, které je podmíněno příslušností k určité profesi - archeolog a farmář vidí rozdílné jevy ve stejném kousku hlíny“ (Goodwin, 1994, s. 606) • professional vision (Goodwin, 1994; Sherin, 2007), professionelle Wahrnehmung (Seidel et al., 2011) • dva subprocesy – noticing (všímání si) / selective attention (výběrové zaměření pozornosti) a knowledge-based reasoning (uvažování založené na vědění) Uvažování založené na vědění • reprezentování – vědomá pozornost, (vnitřní) deskriptivní vyjadřování, pojmenovávání; • interpretování – učitelovo rozumění situaci, odhad jevů a vztahů mezi jevy, které nelze přímo pozorovat; • vysvětlování – použití obecných principů a znalostí k porozumění dané situaci; • predikování – odhad následků jednání učitele i důsledků celé situace a odhad budoucího stavu; • hodnocení – zaujetí pozitivního nebo negativního postoje k situaci; • navrhování alternativ a alterací – návrh jiného přístupu k situaci nebo konkrétního postupu. (Minaříková & Janík, 2012) IVŠV VideoWeb • elektronické učební prostředí • využívá videozáznamy z reálných hodin v kombinaci s otázkami a úkoly • hodiny pořízené v rámci IVŠV videostudií a projektu Virtuální hospitace • diagnostické a intervenční moduly The introduction seemd to be very nice and relaxed and the teacher knew what he was doing. First he divided the class into 2 teams and decided which team will be AGREE and which DISAGREE team. Then he flipped a coin and a team could decide if the`ll go first or second. He had mentioned pros and cons of going first. He also mentioned that it was harder to disagree than to agree. The introduction was very nice. However, it was very teacher- cetered. Perhaps,he could have asked students some questions about the advantages and disadvantages of going first or agreeing or disagreeing or also about what is on the sides of the coin. Otherwise it was very nice. Metodologie Cíl: Prozkoumat povahu uvažování založeného na vědění u studentů učitelství AJ Vzorek pilotní studie: 15 studentů učitelství AJ (různé formy studia a ročníky), kteří se dobrovolně přihlásili do předmětu Videoweb v podzimním semestru 2012 Sběr dat: studenti odpovídají online v prostředí Moodle na otázky vztahující se k vybraným videosekvencím. Analýza dat: kvalitativní obsahová analýza odpovědí studentů Reliabilita Vybrané výsledky pilotní studie Obrázek 3. Výsledky z pilotního kódování - zastoupení jednotlivých kategorií ve výpovědích studentů (počet jednotek analýzy n =105) [Maybe one comment to handing out the papers ‐ the teacher did it in thepopis ] [ way I would probably do itpopis ] [ myself , however I know thatostatní ] [ according to what I was taught at teatcher training (CELTA , somevysvětlení )] [ of it was wrong ‐ first the teacherhodnocení ] [ should demostrate what the students are supposed to do , poin ng at thealterace ] [ paper , etc. and only a er hand outpopis ] [ any materials , but actually thealterace ] [ crossword was self‐explanatory ,interpretace ] predikce [ ] [so it wouldn´t be a problem if they stopped listen to her ( becausepopis ] [ of reading the handout...) popis ] Příklad kódování Literatura Kontakt na autora Mgr. Eva Minaříková, Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta, Institut výzkumu školního vzdělávání, Poříčí 31, Brno 603 00, eminarikova@seznam.cz Vznik prezentace byl podpořen Stipendijním fondem PdF MU. Obrázek 1. Struktura Diagnostického modulu 1 v IVŠV Videowebu Obrázek 2. Postup kvalitativní obsahové analýzy v rámci pilotní studie Tabulka 1 Kategoriální systém - uvažování založené na vědění ĦMPÑŊŎǾÒÑ Obsahové vymezení Příklad z dat (tučně) Popis /Identifikace Deskriptivní vyjádření. The fact that the teacher distributed the worksheets herself might have been changed, learners could have done it, but it must have been done because of time. Přímo pozorovatelné. Interpretace Výrok vyjadřuje to, jak respondent rozumí situaci – tzn odhad jevů a vztahů mezi jevy, které nejsou přímo pozorovatelné. The fact that the teacher distributed the worksheets herself might have been changed, learners could have done it, but it must have been done because of time. Ze situace (informací o kontextu, projevu učitele apod.) vyvozuje důvod, proč učitelka zvolila daný postup (tzn. rozdala pracovní listy sama) – není přímo pozorovatelné. Vysvětlení Formulování obecných principů, ať už s odvoláním na teorie/autory/literaturu či bez. Jedná se o obecné vyjádření! I would greet the learners and let them answer, which could build a stereotypical behaviour to the class…… and such repeated behaviour brings positive results. Respondent vyjadřuje obecné pravidlo (bez odkazu na formalin teorie). Predikce Odhad následků jednání učitele a důsledků celé situace (pro učení žáků, jejich motivaci, emocionální naladění apod., také odhad budoucího stavu – např. nutnost opakování v příští hodině). I would greet the learners and let them answer, which could build a stereotypical behaviour to the class…… and such repeated behaviour brings positive results. Odhad důsledku alterace. Hodnocení Hodnocení je vyjádření pozitivního nebo negativního postoje k pozorované skutečnosti. Může být vyjádřeno explicitně (např. dobrá organizace) nebo skrytě (např. Učitel vůbec žáky neopravuje ‐ jedná se o popis, ale zároveň i o hodnocení). The overall atmosphere and teacher´s class management seems to be fine and friendly. Pozitivní hodnocení pozorovaných jevů. Alterace Pro nás představuje alternativní řešení situace nebo jiný přístup k ní, který respondent považuje za vhodnější nebo také možný. The fact that the teacher distributed the worksheets herself might have been changed, learners could have done it, but it must have been done because of time. Návrh změny ‐ nevyjádřen pomocí první osoby jednotného čísla. Ostatní Výroky, které ukazují na to, jak respondenti o situaci přemýšlí, ale nezapadají do žádné z výše zmíněných kategorií. Jsou to jednotky, které by se mohly dále analyzovat nebo nabízí vytvoření nové kategorie. I´m keen on the intaractive board in the class. Jiné Jedná se o výroky spíše organizačního charakteru. Jednotka nespadá do žádné z výše uvedených kategorií, ale nemá potenciál pro další analýzu ani pro vytvoření nové kategorie. I coud not hear the teacher very well. ĬOŎŇM (v%) Cohenov aKappa Počet shod Počet neshod Počet jednotek Kategoriální systém 88,6% 0,850 93 12 105 Popis/Identifikace 91,4% 0,819 96 9 105 Interpretace 92,4% 0,649 97 8 105 Vysvětlení 98,1% 0,912 103 2 105 Predikce 98,1% 0,740 103 2 105 Hodnocení 98,1% 0,946 103 2 105 Alterace 100,0% 1,000 105 0 105 Ostatní 99,0% 0,662 104 1 105 Jiné 100,0% 1,000 105 0 105 Tabulka 1 Reliabilita kategoriálního systému (shoda dvou kódovatelů) Ć D ĈĆ ĈD ČĆ ČD ĊĆ ĊD ÇĆ ÇD Goodwin, C. (1994). Professional vision. American Anthropologist, 96(3), 606–633. Minaříková, E., & Janík, T. (2012). Profesní vidění učitelů: od hledání pojmu k možnostem jeho uchopení. Pedagogická orientace, 22(2), 181–204. Seidel, T., Stürmer, K., Blomberg, G., Kobarg, M., & Schwindt, K. (2011). Teacher learning from analysis of videotaped classroom situations: Does it make a difference whether teachers observe their own teaching or that of others? Teaching and Teacher Education, 27(2), 259–267. Sherin, M. G. (2007). The development of teachersʼ professional vision in video clubs. In R. Goldman, R. Pea, B. Barron, & S. J. Derry (Eds.), Video research in the learning sciences (s. 383–396). London: Lawrence Erlbaum Associates Publishers. 20. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu 10. - 12. 9. 2012, Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova, Praha