Využití mindfulness principů v kontextu satiterapie při léčbě závislosti na alkoholu Mgr. Veronika Šuráňová Brno 2012 Satiterapeutické postupy Přepis rozhovoru Diskuze Psychoterapie Adiktologie - léčba alkoholové závislosti Výzkum Všímavost ang. mindfulness Koncept všímavosti v západní a východní filozofii Principy rozvoje všímavosti Definice a kontext 1 Aplikace a výzkum 2 Ukázka kasuistiky 3 „Chceme-li zjistit odkud vítr fouká, podívejme se na písek...“ Bonnie Bainbridge Cohen Co je všímavost? • Všímavost je běžnou schopností mysli, kterou disponuje v určité míře každý člověk. Lze ji definovat jako schopnost nezaujatě pozorovat, zaznamenávat, znovupoznávat a pamatovat si prožívané psychické jevy. • • Jestliže si vzpomenete na středoškolského učitele, jde o proces vzpomínání, jestliže si uvědomíte, že vzpomínáte, jde o všímavost. Všímavost dokáže nezaujatě sledovat, co naše mysl dělá. • Definice „všímavosti“ a kontext • • •Frýba (2003) dále uvádí, že významem slova „sati“ je všímavost vedoucí k vhledu. „Koncept sati zahrnuje jak funkce paměti, tak pozornosti, jakož i s nimi související jednotky prožívání; je to proces nezaujatého pozorování, všímání, zaznamenávání, znovupoznávání a nevýběrového pamatování prožitých jevů a vztahů.“ Frýba (2003, s.17). • •Kabat-Zinn (2003) i Baer (2003) píší o všímavosti (angl. „mindfulness“) jako o: „ vědomí (uvědomění), které vyvstává (vychází na povrch) skrze věnování pozornosti na cíl, v přítomném okamžiku s nehodnotícím postojem k přicházejícím zkušenostem, okamžik za okamžikem. (Woods in Didonna, 2009) • •Jones všímavost řadí ke kognitivnímu způsobu, dle ní je všímavost (angl. „Mindfulness“) kognitivní způsob, který usnadňuje jedinci rozvoj zvýšeného citu vědomí ke svým procesům myšlení a emocí. (Jones, 2007). • Shrnutí: Vědomí, pozornost zaměřená na aktuální, i vzdálenější cíl, mysl uvědomující si a reflektující aktuální přítomnost (princip tady a teď), nehodnotící postoj, neidentifikovaní se s emocemi, či myšlenkami (pouze jejich zaznamenání), laskavý postoj k sobě samému. Jak se všímavost liší od kognitivních procesů pozornosti? •Langer (2004) ve své knize „The Power Of Mindful Learning“ uvádí, rozdíly mezi pozorností a všímavostí na příkladech u dětí ve škole. Pozornost zde popisuje jako zaměření se na určitý obsah, objekt. Vytvoření stálé představy, reprezentace tohoto objektu v mysli, který se nemění. Jako metaforu používá kameru, která se nepohybuje. Všímavost na rozdíl od toho vnímá jako dovednost vědomí, které je otevřeno proměnlivosti a je v kontaktu s kontextem a podmínkami aktuální situace tady a teď. • •Frýba odlišuje všímavost od vnímání i pozornosti a definuje ji takto: „Sati spočívá v plynulém všímání, v neselektivním pojímání a zaznamenávání skutečných dějů a v nic nevyřazujícím zapamatování toho, co se skutečně událo.“ (Frýba, 2003, s.17) • •Všímavost je tedy odlišována od záměrné pozornosti zejména tím, že •jevy zaznamenává neselektivně. Filozofická východiska západu a východu •Západ: •Fenomenologie (Husserl, Heidegger) –Konstitutivní fenomenologie (Marleau-Ponty, Schutz) •Radikální pragmatismus –Radikální konstruktivismus (W.James, CH.Pierce) •Východ: •Nauka Buddhova učení –Abidhamma; analýza mysli Všímavost v psychoterapii •V zahraničí se všímavostí pracují zejména směry patřící k tzv. třetí vlně KBT: • •Mindfulness-Based Stress Reduction (MBSR): Jon Kabat-Zinn; –jde o 8-týdenní program, ve kterém se klienti přímo učí meditaci všímavosti a vhledu. • •Mindfulness-Based Cognitive Therapy (MBCT): Zindel Segal, Mark Williams, John Teasdale; –kombinuje myšlenky kognitivní terapie, meditačních praktik a postojů, které rozvíjí všímavost. –na rozdíl od tradičních forem KBT, neusilují o změnu obsahu depresivních myšlenek („myšlenky nejsou skutečné“), ale o změnu v uvědomění si těchto myšlenek a změnu postoje k nim „já nejsem mé myšlenky“). –klinické studie, které prezentují pozitivní výsledky léčby se zaměřovaly na klienty trpící depresemi. Všímavost v psychoterapii •Dialectical Behavior Therapy (DBT): Marsha Linehan; • –zaznamenávat slovy veškeré (i nepříjemné) zkušenosti beze snah je měnit nebo se jim vyhýbat; přijímat je tak jak jsou. –prožití emocí takových jaké jsou (schopnost unést své emoce) –klienti trpící hraniční poruchou osobnosti (dále PPP, sebepoškozování, poruchy emočního spektra). – •Acceptance and Commitment Therapy (ACT): Steve Hayes; • –terapeut učí pomocí jednodušších technik „otevírat se“ všem prožívaným jevům (myšlenkám, citům, vjemům, atd.), přijímat je a zároveň od nich dokázat poodstoupit, vymanit se z identifikace s nimi (Benda, 2006; Harris, 2006) –psychopatologie vzniká v důsledku snahy jedince kontrolovat nepříjemné myšlenky či emoce a nebo se jim vyhýbat (Hayes, Strosahl,Wilson, 1999, Hayes, Follette, Linehan, 2004). –pacienti jsou vedeni, aby se takové (marné) snahy vzdali a namísto toho přítomnost nepříjemných symptomů prostě přijali. –ACT byla úspěšně použita v léčbě depresí, úzkostných poruch, závislostí, pracovního stresu, chronické bolesti i schizofrenie (Cardaciotto, 2005) (srov. A-Test, Apolinář) Satiterapie • „Je to psychoterapie integrující za tímto účelem techniky psychodramatu (J. L. Moreno), pohybového a výtvarného vyjadřování (acting-out) a buddhistické meditace satipatthána-vipassaná pro zvnitřňování (acting-in) a získávání osvobozujícího vhledu (insight) do životně důležitých souvislostí.“ Principy satiterapie – principy rozvíjející všímavost u klientů v psychoterapii •Konkretizace (konkretizace jednotlivých situací, událostí a následné zpřesňování významu) •Reflektování (selfmonitoring, kladení tzv.reflektivních otázek) •Komentování (verbální/neverbální důraz na katexované obsahy, emočně nabitá klientova sdělení) •Kotvení (v cílech, v těle a smyslech, v mezilidských vztazích, institucionální zakotvení) •Průzkum vnitřního světa klienta (tzv.psychotopu) Další satiterapeutické postupy • •Zvědomování vztahů mezi triádou prožívání-vědění-jednání • •Akceptace skutečnosti taková jaká je, bez hodnocení • •Neidentifikování/odstup od vznikajících a zanikajících psychických jevů a současně jejich přijetí/prožití. • •Rozlišování: stavů mysli(zvědomování aktuálního záměru), předmětů/obsahů mysli(myšlenky, představy), prožívání/pociťování, tělesné roviny • •Následování v přítomnosti „moment by moment“, tady a teď. • • Terapeut vede klienta k tomu, aby pozoroval příjemné i nepříjemné myšlenky a pocity a podporuje klienta v tom, aby je akceptoval „tak jak jsou“, bez hodnocení. Otevírá tím možnost, nechat tyto stavy být a odeznít, což vede k uvědomování pomíjivosti (vznikání a zanikání) všech jevů. Techniky podporující rozvoj všímavosti •ACT - klienti si například představují vojenskou přehlídku a vlastní myšlenky napsané na transparentech až do chvíle, kdy v klientovi toto slovo přestane vyvolávat jakékoliv asociace a začne jej vnímat jen jako pouhý zvuk. • •DBT – klienti si například představují, že jejich mysl přiváží na pásu veškeré myšlenky, pocity a vjemy a snaží se je označovat a třídit do záznamových archů. • •Satiterapie – externalizace introjektů, se kterými klient aktivně vstupuje v dialog, přestává se s nimi identifikovat, ale zároveň je veden k jejich postupné integraci a přijetí. • Tato cvičení směřují například k tomu, že klient přestává věřit tomu, že je špatný člověk a pouze registruje, že někdy ho napadá myšlenka, že je špatný člověk (Baer 2003, in Benda 2008) Využití všímavosti v adiktologii •Mindfulness based relapse prevention (MBRP) • –KBT model závislosti. –8 sessí (automatismy a relaps, všímavost v každodenním životě, „sober place“, akceptace přítomnosti a její dovedné zvládnutí, sebepéče a životní rovnováha) –cvičení vycházející z meditace všímavosti a vhledu (body-scan, pozorování dechu, aj.). • •Trénink všímavosti pro závislé • –praktikují instrukce meditace všímavosti a vhledu (pozorování pocitů/emocí, těla, předmětů mysli a stavů mysli, pozorování nádechu a výdechu, zakotvení v 5-ti smyslech, body scan atp.) Meditace všímavosti a vhledu •Mahasi Sayadow (in Frýba 2008) uvádí matici •4 podkladů všímavosti: • •uvědomování si těla (dotyk nohou se zemí) •uvědomění si cítění a pocitů (teplo) •uvědomění stavů mysli (chtivost/touha/lpění, hněv, odpor ) •uvědomění předmětů mysli (představy, myšlenky) • Jde o metodu „školení mysli“. Umožňuje používat mysl jako nástroj standardizovaných procedur introspekce. (Frýba, 1996). Meditující jsou vedeni právě k neselektivnímu zaznamenávání předmětů mysli. Na podkladě rozvíjení „všímavosti“, pak meditující dosahují vhledu. Šašma uvádí, že uvědomění těla „znamená všímavé zaznamenávání veškerých tělesných procesů, forem a předmětů, které jsou zaznamenatelé našimi smysly. Uvědomění pocitů, cítění, se týká kategorií příjemné, nepříjemné a neutrální, ve smyslu prvotní reakce na podnět. Stavy mysli jsou pozorováním nedělených fenoménů v jejich komplexitě, např. být rozzlobený či nerozzlobený. Předměty mysli jsou momentálně v mysli přítomné fenomény.(Nyanatiloka, 1980; Frýba 1996). Všímavost v zrcadle výzkumu • •Hayes et. al. (2004): –40 klinických studií (z toho 15 randomizovaných a 17 případových) zkoumajících účinnost terapie přijetí ACT nebo DBT. –Ukázaly se jako efektivní a to i ve srovnání s jinými psychoterapeutickými metodami u obtížně léčitelných diagnóz jakými jsou psychózy, nebo závislosti u osob s hraniční poruchou osobnosti. (Benda, 2008) •Kabat-Zinn, Baer (2003): –Ve zdravotnictví u zdravotních sester –Program MBSR (8 týdnů) –Zvyšuje jejich schopnost empatie, či snižuje projekci negativních emocí na pacienty zvýšený soucit se sebou samým a snížení stresu (Woods in Didonna, 2009). - Všímavost v zrcadle výzkumu •Brown, Ryan, 2003; Baer, Smidh, Allen, (2004): –škály MAAS –všímavost je asociována s vyšší mírou regulace emocí. –zahrnuje zlepšení uvědomění, porozumění, akceptaci emocí a lepší schopnost tyto stavy ovlivnit či pozměnit. – •Heppner a Kernis (2007): –všímavost vede k nižší ego-angažovanosti, (schopnost oddělit „vlastní pocity sebeoceňování od každodenních událostí.) •Člověk pak neoceňuje a nedefinuje sám sebe na základě každodenních úspěchů a neúspěchů, chyb či zdarů“ (in Koutný 2010, s.). Může pak nést obraz vlastního sebehodnocení odděleně od prožitků pochybení, či selhání v rámci každodenních činností. • • Mindful Attention Awarenes Scale. Škála se zaměřuje na komponenty všímavosti související se zaměřením pozornosti na to, co se odehrává v přítomnosti a je dostupné smyslovému vnímání (Brown a Ryan, 2003). Sebeposuzující dotazník Five Facet Mindfulness Questionnaire vyvinutý Baerovou a kol. Ukázka kasuistiky - kontext • •- klient, muž, 38 let, ženatý, SOU, 2, děti, do terapie přišel na popud manželky, nechce rozvrátit rodinu a vztah, ekonomicky stabilní, stabilní rodinné zázemí -již několik let nárazově excesivní pití, v poslední 2 letech době častější -přichází na nátlak ženy, s níž má díky pití konflikty •________________________________________ • •Zakázka: abstinence a sebepoznání. •Forma léčby: ambulantní, 1x týdně individuální terapie, 1-2x měsíčně •motivační skupina/prevence relapsu. •Kontrakt:: 6 měsíců léčby •Strategie: -Reflektování a konkretizování kdy a kde přichází „craving“. -Sdílíme každodenní události z mezidobí, jak různé situace prožívá, jaký vnitřní dialog se v něm odehrává. Monitorování napomáhá sebereflexei, motivaci i důvěře mezi klientem a terapeutem. Klient se stává citlivějším a všímavějším ke svému prožívání, k tomu, jak na jejich podkladě reaguje a k tzv. spouštěčům. Konkretizace situací navíc pomáhá klienta zapojit do spolupráce na zvládání svých problémů. Reflektování a konkretizace •Klient popisuje situaci, moment, který předcházel pití: • •K: „…a tak sem tam stál a dostal sem strašnou chuť se napít… říkám si, neměl bych, ale pak sem se napil...“ •T: „Pojďme se podívat, co se dělo ve vás… vy jste si říkal, neměl bych...“ •K: „Jo, ale pak sem to stejně vypustil...“ •T: „Když byste nyní dál slovně rozvíjel tu část ve vás, která říká „neměl bych“, co by ještě říkala?“ •K: „Neměl bys, zase budeš mít problémy.“ •T: Amplifikuje (zesílí hlas dle tendencí klientovy intonace, může rozvinout i gesto, které klient například tělem naznačuje) a opakuje: „Neměl bys, zase budeš mít problémy! … Když by tato vaše část „Neměl bys, zase budeš mít problémy!“ byla nějaký předmět, jakýkoliv, který zde leží, co by to bylo?“ • (Pobízím k výběru předmětu, ať je to takový předmět, který odpovídá i prožitkově té větě, jakoby tu větu říkal sám ten předmět.) Externalizace a amplifikace vnitřních reprezentací • • •T: „Čím to, že to padlo na tenhle hřebík?“ •K: „No on je takovej velkej a tak jakoby ční a může se někam zarazit.“ •- bavíme o vlastnostech hřebíku, ten je přísný a nepříjemný. •K: „…ten můj vnitřní hlas (ukazuje na hřebík) ví, co je pro mě správný…“ •T: „Takovej moralista je to!“ (Amplifikuji a stahuji význam – moralizování, abych pomohla klientovi lépe vidět esenci vnitřní reprezentace. Zvýrazňuji klientův konstrukt, dle kterého někdo jiný ví, co je pro něj správné (srov. introjekt). •K: Klient se pousměje, pookřeje a omlouvá ho: „On to se mnou myslí dobře…“ •T: „Připomíná vám to někoho z vašeho okolí, ze života?“ •K: „Jo! Matku a manželku!“ (bez váhání odpovídá) • •Chvíli si povídáme o podobnostech matky, manželky a zrezivělého hřebíku a •konkrétních situacích, kdy se mu tak ženy (matka a manželka) v jeho životě jeví. •Ptám se dále na pocit tady a teď, když si povídáme o hřebíku a o matce. Mapování vnitřního světa • •T: „No, ale vy jste se pak napil, čím to? …co se ve vás dělo?“ •K: „No měl sem prostě chuť.“ •T: „Když by ta chuť byla zase nějaký předmět, co by byla? Zkuste si ji vybavit.“ •K: Vybírá okamžitě hrocha s otevřenou tlamou. •T: „Kde na stole by byla? …už nám tam leží hřebík…“ (poukazuji na hřebík) •K: Klient postaví hrocha dopředu, blízko k okraji a jeho osobě. •T: „Čím ten hroch vám k tomu sedí, k tý chuti, proč jste si ho vybral?“ • •Následuje popis vlastností hrocha, akcentována je touha a schopnosti •hrocha vábit a lákat s příměsí nenasytnosti. • •T: „Kdyby mohl (hroch) promluvit, co všechno by říkal?“ •K: „Dej si …jedna neuškodí… dáš si jen jeden lok, dva. A víc ne, to zvládneš… Nejsi přece žádnej slaboch!“ •T: Odzrcadlím i emoční ladění klientovy věty: „…to zvládneš… nejsi přece žádnej slaboch…“ • A na závěr stahuji význam: „Takže vy ste do toho šel s tím, že si můžete dát jeden lok, že to zvládnete. Nejste přeci nějakej slaboch.“ • Následoval rozhovor o pocitech selhání. • Klient tyto pocity přisuzuje nálepce alkoholik a vůbec skutečnosti docházet někam do ambulantní léčby – a dále o kolísání rozhodnutí k abstinenci, které je nabouráváno snahou si dokázat, že „nejsem slaboch, můžu se jednou napít“, aby se tak klient vyhnul nepříjemnému prožívání – pocitům selhání. • Závěrečné reflektování •Při závěrečném reflektování celého sezení pomáhá terapeut popisem „objasnit“ vztah mezi: –vnitřní reprezentací (zobrazuje ji zrezivělý hřebík(přísnost, vnitřní matka) –prožíváním (pocity selhání) –jednáním (únik prostřednictvím abusu alkoholu). – – Reflektování vztahů mezi vnitřní reprezentací, prožíváním a jednáním zvýší pravděpodobnost porozumění i vhledu v rámci celé interakce. • Další terapeutická práce •V průběhu dalších sezení se ukázalo, že klient pocity selhání a dále i ponížení prožívá v řadě dalších každodenních i banálních situací. • •Ve chvíli, kdy se tento pocit, či jeho náznak objeví reaguje na něj zejména grandiozitou, která jej vede posléze k abusu („můžu si přeci jednu dát“). • •Dále jsme pocity selhání propojovali ze situacemi z minulosti a dětství, např.: –„Odkud znáte onen pocit selhání?“, –„Když se budete vracet proti proudu času, která nejranější vzpomínka na pocit selhání se vám vybaví?“ –Zpracování traumatických zážitků z dětství. • • • Průběžný postup -Rozlišovat roviny představ, myšlenek, emocí, příp. i těla -Zvědomit souvislosti mezi prožíváním-věděním-jednáním -Zvýšit citlivost ke spouštěčům a cravingu -Práce na osobních tématech -Zvědomit pocity selhání (dále pak ponížení, bezmoc, zoufalství, aj.) -Schopnost je prožít, unést a přijmout jako součást života, ale zároveň se o sebe umět „postarat“. -Přijetí myšlenek na alkohol jakou součást aktuálního vnitřního světa (přijetí aktuálních limitů, zároveň reflexe pomíjivosti) -S klientem jsem dále pracovali na tom, aby získal přístup k takovým emocím, které má tendence odmítat, a byl schopen je plně prožít, přijmout a unést. • • - - - - Závěr a diskuze • Technika nám s klientem odkryla nespočet osobních témat, která se v průběhu terapie nadále opakovaně objevovala. • •Je možné ji tedy používat pro účely průzkumu vnitřního světa klienta, stejně jako pro diagnostiku, která mapuje intrapsychické procesy klienta, ale rovněž pro započetí postupné integrace. •Pomáhá odkrýt psychologický mechanismus spouštěčů cravingu a také začarovaný kruh takzvaného prožívání-vědění-jednání. •Klient na základě svého nereflektovaného a neuvědomovaného prožívání často neuvědoměle jedná. •Např. cítím vztek (prožívání), který nevyjádřím, cítím se také ponížený, což si neuvědomuji, v důsledku toho mi narůstá emoční tenze – jdu se napít, abych tenzi uvolnil (jednání). Při zpětné reflexi tohoto procesu si jej tak může klient lépe zvědomit. •V průběhu celé terapeutické práce považuji za důležitý nehodnotící a přijímající postoj terapeuta k prožívání klienta. Nikoliv zákonitě k jeho jednání • Zdroje •BENDA J. (2007): Všímavost v psychologickém výzkumu a klinické praxi, Československá psychologie, roč.LI, č.2. •DROZDOVÁ, K. (2006): Čtvero zakotvení. Psychologie Dnes; 10, s. 31–33. •FRÝBA, M. (1996): Psychologie zvládání života; Aplikace metody Abhidhamma. Boskovice: Albert. •CHVÁLA,V., TRAPKOVÁ, L. (2003): Osm kroků externalizace v narativní terapii u PPP, na http://www.sktlib.cz/publikace.htm. •JOHNSON, S. M. (2007): Charakterové typy člověka (terapeutická léčba raných poruch). Brno: Computer Press, a.s. •MILLON, T., LERNER, M. J., WEINER, J. B. (Eds.) et al. (2003): Handbook of Psychology, Vol. 5: Personality and Social Psychology. New Jersey: John Wiley & Sons, inc. Hoboken. •MORENO, Z. (2005): Psychodrama, teorie rolí a pojetí sociálního atomu, In Zeig, J. K. et al. (2005): Umění psychoterapie. Praha: Portál. •NĚMCOVÁ, M. (2002): Úvod do Satiterapie, Velká Bíteš: Ateliér Satiterapie. • •Sarah Bowen, Neha Chawla, and G. Alan Marlatt Mindfulness-Based Relapse Prevention for Addictive Behaviors A Clinician's Guide •http://www.mindfulrp.com • Děkuji za pozornost Mgr. Veronika Šuráňová email:veronika.suranova@akluby.cz Tel: 776 174 602 Mgr. Veronika Šuráňová • •email:veronika.suranova@akluby.cz •Tel: 776 174 602 • •vedoucí ambulantní léčby v A Klubech ČR, o.p.s. (zařízení sociálních a drogových služeb). Terapeut v o. s. Anabell (sdružení na pomoc osobám s poruchami příjmu potravy). •doktorandka na pedagogické fakultě MU Brno •absolvovala komunitní výcvik v satiterapii (900h), 90h supervize a 150h individuální sebezkušenosti. Aktuálně je frekventantkou systemického výcviku v supervizi a koučování. •vystudovala sociální práci, sociální pedagogiku a teorii umění a kultury MU Brno. •ovlivňují ji přístupy zaměřené na tělesnou zkušenost, paměť těla (Biosyntéza, BMC®, PBSP) a tvořivá dramatika, které se aktivně 9 let věnovala. •pořádá a vede kurzy „focusingu“ pro veřejnost a sebezkušenostní výcvik a předměty „psychohygiena a praktická psychohygiena“ na Pdf MU v Brně. • • • •