Prezentace a pilotáž finální verze posuzovacího nástroje vybraných komponent a charakteristik kvality výuky cizího jazyka GA ČR P407/11/0262 Podpořeno stipendijním fondem Pdf MU Pavel Zlatníček, Karolína Pešková Obsah prezentace 1.Cíle výzkumu 2.Vymezení základních pojmů 3.Prezentace posuzovacího nástroje vybraných komponent a charakteristik kvality výuky cizího jazyka 4.Pilotáž posuzovacího nástroje • • •1. Cíle výzkumu • Cíle výzkumu •a) vznik a vývoj nástroje pro posuzování vybraných komponent a charakteristik kvality výuky cizího jazyka: (a) motivování; (b) podpůrné učební klima; (c) práce s časem; (d) orientace na cíle; (e) učitelův projev. • •b) pilotáž posuzovacího nástroje na vybraném vzorku hodin a jeho postupné zdokonalování. • • •2. Vymezení základních pojmů Kvalita výuky •Kvalita ve vzdělávání (Helmke, 2003, s. 41): –kvalita jako vlastnost či zvláštnost předmětu nebo fenoménu (ve smyslu kvalitativních komponent a charakteristik) Oborově obecné komponenty a charakteristiky kvality výuky (I) •Helmke (2009): • (a) efektivní řízení třídy a využívání času; (b) jasnost a strukturovanost; (c) konsolidace/upevňování; (d) aktivizace; (e) motivování; (f) podpůrné učební klima; (g) orientace na žáka; (h) orientace na kompetence; (i) zacházení s heterogenitou; (j) různorodost nabídky metod. • •Meyer (2004) • (a) jasné strukturování výuky; (b) efektivní využívání času; (c) podpůrné učební klima; (d) obsahová jasnost; (e) ohleduplná komunikace; (f) rozmanitost metod; (g) individuální podpora; (h) podpora žáka; (i) přiměřené očekávání výkonu; (j) prostředí výuky. • Oborově specifické komponenty a charakteristiky kvality výuky (II) •Brown (2005): • (a) zautomatizování pravidel cizího jazyka; (b) efektivní učení; (c) automatizace odměňování; (d) vnitřní motivace; (e) reflexe vlastního učení; (f) identifikace s cizím jazykem; (g) sebedůvěra; (h) odvaha; (i) jednojazyčnost; (j) tolerance chyb; (k) komunikativní kompetence; (l) interkulturní kompetence. • •Elsnerová (2010): • (a) komunikace; (b) aktivní učení; (c) jazykové povědomí; (d) interkulturní porozumění; (e) zábava; (f) orientace; (g) opakování; (h) sounáležitost/zapojení; (i) integrace; (j) autenticita. • Oborově specifické komponenty a charakteristiky kvality výuky (III) •Fritz & Faistauerová (2008): • –komponenty a charakteristiky kvalitní výuky cizího jazyka z didaktického hlediska – –komponenty a charakteristiky kvalitní výuky cizího jazyka z metodického hlediska – –komponenty a charakteristiky kvalitní výuky cizího jazyka z hlediska osvojení si jazyka • •3. Nástroj pro posuzování vybraných komponent a charakteristik kvality výuky cizího jazyka Hledání vhodného nástroje • • Hugenerová (2006) a Helmke (2007) doporučují pro posuzování kvality výuky využívat pozorovací nástroje s ratingovým systémem. Oborově obecné komponenty a charakteristiky I. Komponenty a charakteristiky Indikátory 1. Motivování 1.1 Učitelův zájem o předmět 1.2 Zájem žáků o dění ve výuce 1.3 Využití zájmu žáků 1.4 Návaznost na praxi, život 1.5 Povzbuzování žáků k aktivnímu zapojení ve výuce 1.6 Poukázání ve výuce na souvislosti němčiny s jinými cizími jazyky (vícejazyčnost) 2. Klima 2.1 Učitelovo chování k žákům (zájem, srdečnost, vřelost) 2.2 Učitelův přístup k chybám žáků 2.3 Přístup k chybám ze strany žáků 2.4 Kultivace vztahů mezi žáky a učitelem 2.5 Příležitost žáků k vyjadřování se během výuky 2.6 Navozování příjemné učební atmosféry Oborově obecné komponenty a charakteristiky II. Komponenty a charakteristiky Indikátory 3. Práce s časem 3.1 Využití času pro předmět 3.2 Časový management 3.3 Nerušená výuka 4. Orientace na cíle 4.1 Oznámení cílů na začátku hodiny 4.2 Navázání na cíle v průběhu hodiny 4.3 Shrnutí cílů jednotlivých fází hodiny 4.4 Shrnutí obsahu hodiny na konci výuky s ohledem na vytyčené cíle. Oborově specifické komponenty a charakteristiky Komponenty a charakteristiky Indikátory 5. Učitelův projev 5.1 Jasnost – cizí jazyk 5.1.1 Obsahová jasnost výkladů učiva v cizím jazyce (koherence) 5.1.2 Odborná jasnost výkladů učiva v cizím jazyce (korektnost) 5.1.3 Výstižnost učitelova projevu při komunikaci s žáky 5.2 Výslovnost 5.3 Slovní zásoba 5.4 Gramatická správnost 5.5 Zvláštní vyjadřovací návyky Škála a její kvantifikace ++ + - -- N 4 3 2 1 0 Slovní vymezení hodnot indikátorů na škále 1.2 Zájem žáků o dění ve výuce ++ Všichni žáci se zajímají o dění ve výuce (spolupracují, často a spontánně se hlásí o slovo). + Většina žáků se zajímá o dění ve výuce (spolupracují, často a spontánně se hlásí o slovo). - Jen málo žáků se zajímá o dění ve výuce, zbytek působí znuděně či bez zájmu. -- Skoro všichni nebo všichni žáci se o dění ve výuce nezajímají nebo působí znuděně (malá spolupráce s učitelem, nízká spontaneita). N Nelze zaškrtnout. • •5. Pilotáž posuzovacího nástroje • Výsledky pilotáže Hodina Absolutní shoda (%) mezi posuzovateli (1) a (2) Cohenova Kappa (1) a (2) Zkušební A 92 0,848 Zkušební B 92 0,899 Zkušební C 92 0,949 Zkušební D 96 0,949 Plány do budoucna • •analýza videomateriálu (28 hodin výuky cizího jazyka) • • • •Děkuji za pozornost