Problematika výchovně vzdělávacího procesu žáků s narušenou komunikační schopností v inkluzivním prostředí základní školy PhDr. Veronika Girglová TEORETICKÁ VÝCHODISKA nintegrace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami do běžných základních škol n nintegrace žáků s narušenou komunikační schopností na 1. stupni n ninkluzivní prostředí na 1.stupni základních škol n nvypracování Individuálního Vzdělávacího Plánu (IVP) pro výuku u žáků s NKS VÝZKUMNÝ ZÁMĚR nkvantitativní šetření zaměřené na analýzu výchovně vzdělávacího procesu u žáků s narušenou komunikační n nkvalitativní šetření zaměřené na konkrétní případy integrace žáků s narušenou komunikační schopností, kteří jsou aktuálně vzděláváni na běžných základních školách n nšetření probíhá v rámci výzkumného záměru Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity s názvem „Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání“ (MSM-0021622443). n VÝZKUMNÁ ŠETŘENÍ nkvalitativní charakter qpřípadová studie qvyužití pozorování, qaktivní práce s žáky, qrozhovorů s pedagogy, rodiči, samotnými žáky i jejich spolužáky, qdále byla využita analýza dokumentace školy a žáků nkvantitativní charakter n1. fáze - zaměřená na základní školy (2009-2010) qoslovení ředitelů qrealizace dotazníkového šetření qanalýza dat a závěry šetření n2. fáze - zaměřená na žáky s narušenou komunikační schopností v 1. stupni ZŠ z pohledu pedagoga (2010-2011) qoslovení pedagogů qpilotáž qpředvýzkum qrealizace dotazníkového šetření qanalýza dat a závěry šetření n FÁZE KVANTITATIVNÍHO VÝZKUMNÉHO ŠETŘENÍ n1. fáze - zaměřená na základní školy (2009-2010) qOslovení ředitelů základních škol Jihomoravského kraje qRealizace dotazníkového šetření qAnalýza dat q n2. fáze - zaměřená na žáky s narušenou komunikační schopností v 1. stupni ZŠ z pohledu pedagoga (2010-2011) qNavázání spolupráce s pedagogy běžných základních škol nPilotáž – 3 pedagogové Jhm.kraje (rozhovor à náměty pro dotazník) à tvorba dotazníku nPředvýzkum à cíl: utvoření přijatelného dotazníku qRealizace dotazníkového šetření qAnalýza dat a závěry šetření HLAVNÍ CÍLE VÝZKUMNÉHO ŠETŘENÍ n1. fáze qAnalyzovat počet integrovaných žáků s narušenou komunikační schopností v základních školách hlavního vzdělávacího proudu v rámci Jihomoravského regionu. n2. fáze qAnalýza problematiky výchovně vzdělávacího procesu a komunikativních kompetencí žáků s narušenou komunikační schopností z pohledu vyučujícího pedagoga běžné základní školy. n n VÝSLEDKY VÝZKUMNÉHO ŠETŘENÍ Integrace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na 1. stupni základních škol Tab. 1: Integrace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na ZŠ Počet škol, které integrují žáky se SVP Počet Procento Ano 30 45,5 % Ne 36 54,5 % Σ 66 Σ 100 % Graf 1: Integrace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na ZŠ Počet žáků se speciálními vzdělávacími potřebami Žáci se speciálními vzděl. potř. na ZŠ Počet Procento Integrace ANO 271 79 % Integrace NE 73 21 % Σ 344 100 % Tab. 2 Počet žáků se speciálními vzdělávacími potřebami Graf 2: Počet žáků se SVP Poměr integrovaných žáků na ZŠ Integrovaní žáci na ZŠ Počet Procento NKS 19 6,8 % Jiný druh SVP 252 92,2 % Σ 271 100 % Tab. 3: Poměr integrovaných žáků na ZŠ Graf 3: Poměr integrovaných žáků na ZŠ nPoměr mezi individuální a skupinovou integrací žáka s narušenou komunikační schopností na základní škole n Poměr mezi skupinovou a individuální integrací u žáka s NKS Počet Procento Individuální 16 84 % Skupinová 3 16 % Σ 19 100 % Kontingenční tabulka pro univariační analýzu Tab. 4: Kontingenční tabulka pro univariační analýzu Graf 4: Poměr mezi skupinovou a individuální integrací Druhy NKS na ŽŠ Četnost odpovědí Procenta Dyslalie 86 37 % Dysartrie 21 9 % Rozštěpové poruchy obličeje 11 5 % Rhinolalie (huhňavost) 18 8 % Balbuties (koktavost) 33 14 % Breptavost 8 4 % Vývojová dysfázie 39 17 % Mutismus 8 4 % Jiný typ 4 2 % Σ 228 100 % Druhy NKS vyskytující se na ZŠ Graf 5: Vyskytující se druhy NKS na ZŠ Tab. 5: Jednotlivé druhy NKS na ZŠ Počet žáků s NKS integrovaných v jedné třídě Počet žáků na jednu třídu Počet Procenta 1 žák 49 41 % 2 žáci 19 16 % 3 žáci 9 8 % Více jak 4 žáci 7 6 % Žádny 35 29 % 119 100 % Tab. 7: Počet žáků s NKS na jednu třídu ZŠ Graf 7: Žáci s NKS na jednu třídu ZŠ Utváření vhodných výchovně vzdělávacích podmínek, forem a způsobů pro žáky s NKS Utváření inkluzivního prostředí pro žáky s NKS Počet Procento Velmi často 12 10 % Často 79 67 % Zřídka kdy 24 20 % nikdy 4 3 % Σ 119 100 % Tab. 11: Utváření podmínek, forem a způsobů práce pro žáky s NKS Graf 11: Utváření inkluzivního prostředí (vhodných podmínek, forem a způsobů práce) pro žáky s NKS ZÁVĚRY ŠETŘENÍ ntéměř polovina (45,5 %) zúčastněných škol integruje žáky se speciálními vzdělávacími potřebami n nz celkového počtu 271 integrovaných žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, tvoří pouze 6,8 % (19), žáci s narušenou komunikační schopností n npro žáky s NKS je častěji upřednostňována forma individuální integrace, před skupinovou ZÁVĚRY ŠETŘENÍ nnejčastěji integrovanými žáky s narušenou komunikační schopností jsou žáci s dyslalií a specificky narušeným vývojem řeči (vývojovou dysfázií ) n nobě skupiny zmíněných žáků mají vypracován individuální vzdělávací plán pro problematické výukové předměty n nutváření vhodných výchovně vzdělávacích podmínek a postupné formování inkluzivního prostředí základních škol uvádí v uspokojivé míře více jak 77 % respondentů DOPORUČENÍ npři poskytování speciálně vzdělávacích potřeb žákům s NKS je vhodné zajištění adekvátní speciálněpedagogické – logopedické intervence nrozšiřovat kompetence pedagogů ve vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností nzvýšit všeobecnou informovanost o logopedické intervenci na základních školách npři práci s žáky s narušenou komunikační schopností se aktivně zajímat o aktuální problematiku a legislativu Děkuji za pozornost