18.9.2012 Poskytovaní logopedické intervence v domovech pro seniory Petr Kopečný Jiřina Klenko vá Katedra špeciálni pedagogiky Pedagogická fakulta MU 4. mezinárodní konference celoživotního vzdělávání ICOLLE Krtiny, 18. záři 2012 Teoretická východiska ' logopedická 1 intervence i • výchov nč-vzdčlivac i • školská poradenská zařízeni • školni poradenská pcacovi£tě * zdravotnická zařízeni * klinický logopéd Zákon o sociálních službách • Zákon č. 108/2006 Sb. ve znění pozdějších předpisů r • základnf / odborné 1-1 * pečovatelská služba, podpora samostatné centra dennich služeb, stacionáře, domovy pro domovy pro seniory, osobni asistence, chráněn 1- 10 bydleni, osoby se ZP, é bydleni ■ raná péče, tlumočnické služby Senior • stárnutí = individuální, proměnlivý a asynchronní proces, který nezasahuje celý organismus a všechny jeho funkce rovnoměrně • osoby ve věkových kategoriích nad 65 let • mladší senioři / starší senioři 1 18.9.2012 Speciální pedagogika • východisko: výchova a vzdělávání osob se speciálními vzdělávacími potřebami • současné pojetí: celoživotní vzdělávání osob se zdravotním postižením + komplexní péče • zdravotní postižení: „tělesné, mentální, duševní, smyslové nebo kombinované postižení, jehož dopady činí nebo mohou činit osobu závislou na pomoci jiné osoby" (Zákon č. 108/2006 Sb., ve znění pozdějších předpisů, § 3). Metodologie • výzkumný záměr Katedry špeciálni pedagogiky, PdF MU • listopad 2011 - duben 2012 Hlavni cil: • analýza speciálně pedagogické - logopedické podpory poskytované osobám žijícím v domovech pro seniory v ČR Parciální cíle: • evaluace přístupů vedoucích pracovníků zařízeni k uplatňování speciálně pedagogické podpory • shrnutí nejčastějších forem realizované logopedické intervence v domovech pro seniory • zhodnocení logopedické intervence jako součásti individuálních plánů uživatelů Výzkumný design ^^^^fe/ dotazníky " vlastní konstrukce - dotazník pro vedoucí pracovníky zařízeni - dotaznfk pro lofiopedy - 7 polostrukturo- '* vané rozhovory kazuistiky -roznovory s vychovateli -rozhovory s klíčovými pracovníky -případové studie ' distribuce dotazníků: na 490 v RPSS uvedených e-mailových adres odesláno 490 e-mailů s odkazy na webové dotazníky 2 18.9.2012 Vybrané výsledky šetření • do výzkumu započítáno 156 vedoucích pracovníků • návratnost dotazníku pro vedoucí pracovníky: 32 % • pohlaví: 78 % ženy, 22 % muži • průměrný věk: 45,3 let • vzdělání: středoškolské DiS. Bc. Mg,. postgraduálni 'Přítomnost poskytování logopedické intervence v domovech pro seniory Speciálně pedagogické vzdělání vedoucích pracovníků domovů seniory Nabídka speciálně pedagogických terapií v domovech pro seniory 100% 3 18.9.2012 'Důvody zavedení logopedické intervence v domovech pro seniory doporučení kolegy Častý výskyt poruch komunikace inspirace v jiném zařízení nutnost odborného logopedického vedení zvýíení prestiže zařízení jiné LI již byla zavedena 0% 5% io% 15% 20% 25% 30% 35% 40% 45% 'Důvody absence logopedické intervence v domovech pro seniory upřednostňování jiných forem spec. ped. p«í nezajem o místo logopéda ze strany logopedii neodpovídající vzděláni uchazečů I nedostatečná délka logoopedické praxe I nedostatek financi 0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% Přínos zavedení logopedické intervence rozšíření spec. ped. péče zvýšení prestiže rozvoj komunikační schopnosti navázáni spolupráce s dalšími odborníky možnost usnadněni komunikace mezi uživateli a pracovníky velký malý -žádný rozšíření týmové spolupráce 0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% Poskytovaná logopedická intervence v domovech pro seniory • do výzkumu započítáno 5 logopedek • návratnost dotazníku pro logopedy: 20% • průměrný věk: 37,6 let Formy poskytované LI 5 individuální. 2 skupinová Využití systémů A A K 3 piktogramy, 3 VOKS, 1 PC program Mentio, 3 žádné LI v individuálním plánu 4 zavedeno (kategorie výchovných, vzdělávacích a aktivizačních činností) 4 18.9.2012 Shrnutí • LI poskytována pouze v necelé 1/5 domovů pro seniory v ČR • důvod k zavedeni LI ve 3/5 zařízení častý výskyt NKS a nutnost odborného logopedického vedení + v 1/5 zvýšení prestiže • hlavními důvody absence LI v domovech pro seniory: nedostatek finančních prostředků (více než 1/2) a upřednostňování jiných forem speciálně pedagogické péče (1/4) • zavedení LI by bylo pro 2/3 domovů pro seniory velkým přínosem z hlediska: navázání spolupráce s dalšími odborníky a možnosti usnadněni komunikace mezi uživateli a pracovníky Děkuji Vám za pozornost a přeji dobrý den. 5