Petr Kopečný Katedra speciální pedagogiky PdF MU Prešov, 15. 5. 2012 Teoretická východiska logopedická intervence LI Zákon o sociálních službách —Zákon č. 108/2006 Sb. ve znění pozdějších předpisů — Žák s těžkým zdravotním postižením —Vyhláška MŠMT ČR č. 73/2005 Sb. (ve znění vyhlášky MŠMT ČR č. 147/2011 Sb.) — —těžké zrakové postižení, těžké sluchové postižení, —těžké tělesné postižení, —těžká porucha dorozumívacích schopností, —hluchoslepota, —souběžné postižení více vadami, —autismus, —těžké tělesné nebo středně těžké, těžké či hluboké mentální postižení. Základní škola speciální —úroveň rozumových schopností žáků neumožňuje vzdělávat se na běžné ZŠ ani na ZŠ praktické — — — — — — — — — — — — — — —Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání ZŠ speciální – jeden z cílů: vést žáky k rozvíjení komunikačních dovedností využíváním systémů AAK — —předpoklad pro plnohodnotný význam logopedické intervence u žáka: její uplatňování v prostředí školním i mimoškolním — — Metodologie —výzkumný záměr Katedry speciální pedagogiky, PdF MU —listopad 2011 – duben 2012 — —Hlavní cíl: —analýza speciálně pedagogické-logopedické podpory poskytované osobám žijícím v domovech pro osoby se ZP v ČR —Parciální cíle: —evaluace přístupů vedoucích pracovníků zařízení k uplatňování speciálně pedagogické podpory —shrnutí nejčastějších forem realizované logopedické intervence v domovech pro osoby se ZP —popis speciálně pedagogických přístupů vychovatelů a učitelů k žákyním ZŠ speciální žijícím v domově pro osoby se ZP — Výzkumný design — — — — — — — — — —distribuce dotazníků: na 207 v RPSS uvedených e-mailových adres odesláno 207 e-mailů s odkazy na webové dotazníky Vybrané výsledky šetření —do výzkumu započítáno 91 vedoucích pracovníků —návratnost dotazníku pro vedoucí pracovníky: 44 % —pohlaví: 73 % ženy, 27 % muži —průměrný věk: 48,2 let —vzdělání: Přítomnost poskytování logopedické intervence v domovech pro osoby se ZP absence přítomnost Speciálně pedagogické vzdělání vedoucích pracovníků domovů pro osoby se ZP Nabídka speciálně pedagogických terapií v domovech pro osoby se ZP Důvody zavedení logopedické intervence v domovech pro osoby se ZP Důvody absence logopedické intervence v domovech pro osoby se ZP a eventuelní přínos jejího zavedení nedostatek financí nezájem o místo logopeda ze strany logopedů přínos oblast ++ + 0 rozšíření speciálně pedagogické péče 27 25 12 zvýšení prestiže 26 26 12 rozvoj komunikační schopnosti 38 22 4 navázání spolupráce s odborníky 33 23 8 komunikace mezi klienty a pracovníky 45 16 3 Poskytovaná logopedická intervence v domovech pro osoby se ZP —do výzkumu započítáno 9 logopedů —návratnost dotazníku pro logopedy: 33,3 % —pohlaví: 8 žen, 1 muž —průměrný věk: 38,4 let Dílčí kvalitativní data —rozvoj klíčových oblastí ve škole a v zařízení a porovnání s jejich důležitostí, kterou jim obecně přikládají logopedky a logopedi oblast třídní učitelé vychovatelé logopedi ++ + - - - hrubá motorika rehabilitační a zdravotní TV podobné principy jako ve škole, větší důraz na chůzi 3 4 2 0 jemná motorika smyslová výchova, manipulace s předměty manipulace s předměty 5 4 0 0 oromotorika prvky dotekové terapie, prvky ORT nevěnují se 7 2 0 0 sluchové vnímání prvky muzikoterapie prvky muzikoterapie 6 3 0 0 porozumění řeči žádný speciální přístup žádný speciální přístup 8 1 0 0 expresivní složka žádný speciální přístup žádný speciální přístup 9 0 0 0 Diskuse a shrnutí —LI poskytována v necelé 1/3 třetině domovů pro osoby se ZP — —důvod k zavedení LI ve 3/5 zařízení: častý výskyt NKS klientů — —téměř ½ vedoucích pracovníků domovů pro osoby se ZP považuje odborné logopedické vedení klientů za nutné — —logopedi v zařízeních častěji využívají formu individuální LI s využitím systémů AAK (piktogramy, VOKS) — —hlavními důvody absence LI v domovech pro osoby se ZP: nedostatek finančních prostředků a upřednostňování jiných forem speciálně pedagogické péče Děkuji Vám za pozornost a přeji dobrý den. —