Proč? • „WHO: ¾ onemocnění jsou preventabilní“ Prof. Ševčíková • „Společnost by měla být informována a edukována odpovídajícím způsobem.“ Prof. Bencko Používání PC a internetu 0,0 10,0 20,0 30,0 40,0 50,0 60,0 70,0 80,0 90,0 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2005 2006 2007 2008 2009 2010 PC Internet Procentazcelkovéhopočtujednotlivců Česká republika EU27 průměr Slovensko Rozšíření mobilních technologií Vyhledávání informací o zdraví na internetu 0 10 20 30 40 50 60 70 80 90 100 Procentainternetovýchuživatelů Státy Věk 65-74 Věk 16-24 Pacient • Výzkum Generations 2010 Pacient ePacient Pasivní Aktivní Informace je mu sdělena Informace vyhledává Podřízená role pacienta Partner ve zdravotní péči, spolupráce Paternalistický přístup Zdravotní péče s účastí pacienta „Social media is about the SOCIAL, not the media.“ Musíme jim porozumět. Naslouchat. Vést dialog. Řešit problémy. Životnost informace • Twitter – Minuty až hodiny • Facebook – Hodiny až dny • Webová stránka – 75 dnů (44–100 dnů) Uživatelé na sociálních sítích • Facebook ČR 3731360 • Facebook SR 1965740 • LinkedIn ČR 266332 • LinkedIn SR 89400 • Twitter ČR+SR 112037 medicína Subjekty ve zdravotnictví v SM • Nemocnice v ČR 5,3 % Facebook 1,0 % Twitter • Lékárny 0,6 % Facebook 0,0 % Twiter • 2010: 99,4 % nemocnic mělo webové stránky • LinkedIn – 6600 profilů ve zdravotnictví – 25 nemocnic a zdravotnických zařízení Nemocnice v USA Twitter Facebook YouTube LinkedIn Foursquare Blogy Říjen 2011 http://ebennett.org/hsnl/ 1229 nemocnic 4118 stránek Dobrá praxe Případová studie 1 Průměr Overal Reach Maximum Overal Reach Průměr Talking about Maximum Talking about Text status 286 405 4 16 Photo 289 1758 5 60 Video 264 285 3 5 Link 282 496 3 12 Question 289 1040 5 26 Share 275 386 2 8 Případová studie 2 Jan 12 Feb 12 Mar 12 Apr 12 May 12 Jun 12 Jul 12 Aug 12 Websites Facebook Talking about (28 days) Twitter YouTube Google – organic Facebook.com Direct Seznam – organic Google – cpc Sociální média v medicíně? • Nové kontakty • Konference • Nová témata • Informovanost – H1N1 – 420 tis. followerů) • Přístupnost informací • WHO, 2011 Výživa Internetové nástroje pro dospělé • Informace o výživě a potravinách • Informace a příklady cvičení • Změna chování • Dlouhodobá podpora redukce hmotnosti • Podpora stávajících postupů Internetové nástroje pro děti • Minimum studií • Počítačové hry s edukačními cíli • Počítačové programy s edukačními cíli • Nástroje na redukci hmotnosti • Počítačové hry s pohybovým senzorem Příklady • Weight Watchers • FitBit • The Eatery Závěr Identifikované problémy • Neznalost pacientů/klientů na internetu • Podpora zdravotnického zařízení • Nedostatek zdrojů a vzdělání • Jsou to obecné problémy! Možná řešení • (Ná)sledujte digitální generaci! • Inspirace z jiných sektorů a z jiných zemí. • Tvorba guidelines pro zdravotnictví. • Vydržet v souvislé práci. Současnost • Medicine 2.0 (Harvard University) • První výsledky analýz • Maastricht University Budoucnost • Monitoring a analýza témat souvisejících s výživou na Facebooku a Twitteru. • Think Tank a tvorba guidelines pro sociální média v oblasti zdravotnictví. • NutriWeb Příklady • Titulky • Informace ve znakovém jazyce EFSA EFSA’s Communications Strategy: 2010 – 2013 perspective • EFSA will therefore develop social media guidelines for use by EFSA staff and a social media strategy A je neúspěšná… WHO Twitter and other social media tools might not bring health to all, but they can help to bring accurate health information to many more people than ever before. After all, one fact sheet or an emergency message about an outbreak can be spread through Twitter faster than any influenza virus. It’s an opportunity for health professionals to explore, listen and engage. Děkuji za pozornost. Tomáš Pruša www.prusatomas.cz prusatomas@gmail.com @prusatomas @prusatomascz Martina Martínková martinkova@ped.muni.cz Adam Zbiejczuk www.babelguide.com www.zbiejczuk.com @zbiejczuk