Prvá študentská vedecká konferencia v odbore špeciálna pedagogika a liečebná pedagogika ŠTUDENT NA CESTE K PRAXI Analýza podpůrných opatření a poradenských služeb pro žáka s narušenou komunikační schopností v základní škole. Pavla Sychrová Masarykova univerzita 15. 5. 2012 Prešov jasanova 2 Teoretická východiska nKomunikace a narušená komunikační schopnost nVzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností v běžných základních školách nRozvoj komunikačních kopetencí nUznávání individ. rozdílů a vzdělávacích potřeb žáků nVytváření inkluzivního prostředí nVyužívání podpůrných opatření ve vzdělávání nPoskytování poradenských služeb pro žáky, jejich rodiny a pedagogy nRespektování druhu a hloubky narušené komunikační schopnosti knihy Výzkumné projekty nHlavní výzkumný projekt v České republice (v letech 2009-2012) nAnalytická jednotka: Pedagogové základních škol, kteří mají ve svých třídách integrovaného žáka s narušenou komunikační schopností (N=114) nKomplementární výzkumný projekt v německé spolkové republice Baden-Württemberg (2011) nAnalytická jednotka: Pedagogové škol typu Grundschule, kteří mají ve svých třídách žáka s narušenou komunikační schopností (N=17) MC900024350[1] MC900001203[1] Cíle výzkumných projektů nHlavní cíle výzkumných projektů: n nAnalyzovat podpůrná opatření a poradenské služby pro žáky s narušenou komunikační schopností v základní škole nVýzkum v České republice nAnalyzovat vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností v německé spolkové zemi Baden-Württemberg nVýzkum v Německu 12093772173o69Q9 Metodologie výzkumu nKvantitativní výzkumné šetření nStěžejní technikou sběru dat byl dotazník nRozsáhlejší dotazník využitý pro výzkumný projekt v České republice byl později zkrácen, přizpůsoben, úpraven a přeložen do jazyka německého nDotazník byl respondentům volně přístupný na internetových stránkách nZúčastnili se pedagogové z pěti krajů České republiky (Pardubický, Královéhradecký, Liberecký, Jihomoravský a Vysočina) a z oblasti Baden-Württemberg n f27acd452b_64206296_o2 Sledované oblasti ndruh narušené komunikační schopnosti u integrovaných žáků nspolupráce pedagogů s poradenskými pracovišti a odborníky nzajišťování logopedické intervence u žáků nvyužívaná podpůrná opatření ve vyučovacím procesu metody podpory rozvoje komunikačních kompetencí ve výuce lupa Vybrané výsledky šetření v ČR n nSledovaný postupný pozitivní rozvoj komunikačních kompetencí (73,68 %) nSledována spíše stagnace v rozvoji komunikačních kompetencí (10,53 %) dvojice Vybrané výsledky šetření v ČR nSpolupráce s poradenskými pracovišti nSPC (96,49 %) a PPP (73,68 %) nSpolupráce s odborníky nŽáci v péči klinického logopeda (16,67 %), neurologa (1,75 %) či foniatra (1,75 %) - ani jeden z jejich pedagogů neměl s těmito odborníky kontakt nS psychologem, který měl v péči žáka měla kontakt pouze necelá pětina respondentů (17,54 %) nLogopedická intervence na základní škole nSkupinová terapie formou logopedického kroužku (32,46 %) speciální ped. logopedi přímo ve výuce (11,40 %) speciální ped. logoped na ZŠ k dispozici není (26,32 %) n n vedeni_porad_a_komunikace_s_nadrizenym Vybrané výsledky šetření v ČR n n student Vybrané výsledky šetření v ČR n n 48692-piktogram-dite-edited-1-50x72 Vybrané výsledky šetření Baden-Württemberg n Vybrané výsledky šetření Baden-Württemberg n Vybrané výsledky šetření Baden-Württemberg n Závěry a doporučení pro praxi n Děkuji za pozornost a přeji krásný den. n n jasanova 1