f „INSPO20I2" Internet a informační' systémy pro osoby se ______specifickými potřebami Mgr. Lenka Gajzlerová 17.3.2012 Výsledky výzkumu využití digitálních technologu v edukaci Části výzkumu Hlavní cíl výzkumu Teoretická část * Analýza podmínek pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami v základním vzdělávání se zřetelem na specifické poruchy učení a využití informačních a komunikačních technologií » Možnosti využití počítačů ve vyučování žáků s mentálním postižením v Německu Empirická část empirické šetřeni Návrhy na opatření pro speciálně pedagogickou teorii a praxi Analýza využití digitálních technologií (včetně informačních a komunikačních technologii) u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na základních školách hlavního vzdělávacího proudu. Charakteristika výzkumného souboru Příklady stanovených hypotéz ředitelé základních škol učitelé prvního stupně učitelé druhého stupně osloveno 480 škol Jihomoravského kraje, okresy Brno-město, Brno-venkov. Blansko, Břeclav,Vyškov, Hodonín a Znojmo, e-rnailovou poštou reagovalo pouze necelých 13 % škol některé školy byiy dodatečné osloveny i osobním kontaktem H6 Využití výukových programů je na II. stupni častější než na I. stupni základních škol. Hypotéza složená pol. 33,34 H7 Nejčastěji využívané vzdělávací programy jsou pro výuku trivia než pro předmětově výchovné obory. Hypotéza prosti pol. 38 H9 Interaktivní tabule je pravidelně využívána pedagogy základních škol. Hypotéza prostá pol. 48 Hypotézy H10 Mezi největší zápory využití digitální techniky patří velká míra negativních vlivů na žáka a současně přílišná zátěž na svalovou a kosterní soustavu. Hypotéza prostá pol. 5 I H14 Neičastější vzdělávací oblastí při využití počítače je oblast informační a komunikační technologie. Hypotéza prostá pol. 66,67 H15 Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami používají počítač nejčastěji jako kompenzační pomůcku. Hypotéza prostá pol. 69 Základní rozdělení výzkumného souboru Sociodemografická část výzkumu Struktura respondentu a ředitel 21 35% b L St 19 32% c II. st 20 33% celkem 60 100% 77 % žen 23 % mužů H6 Využití výukových programuje na II. stupni častější než na I. stupni základních škol. y I. stupen ■ II. stupeň Stejné oblasti využít! PC na I. a II. stupni jiné-jaké »0% pfi využití intetdktivrl tabuk lyužiti v ľájmových oblastech I využití výukových programů v jednotlivých předmětech využití* samostatném p'edmétu vzdělávací oblasti IKT H7 Nejčastěji využívané vzdělávací programy jsou pro výuku trivia než pro předmětově výchovné obory__,________------ hypotéza |pJ% prostá byla I verifikovánai w. im -■<-, .J.-.-.b..r * O&tkt koutfc» 1-5 i - , . vv. hov* ir'..(i. ii iirlp. hypotéza složená byla falzijikován H9 Interaktivní tabule je pravidelně využívána pedagog)' základních škol. patří velká míra negativních vlivu na žáka a současné přílišná zátěž na svalovou a kosterní soustavu. Využití interaktivních tabulí | využíváte pravidelně 16 41 % \ využíváte výjimečně ve svém předmětu 9 23 % | využíváte jen při průřezových tématech 3 8 % ! využíváte v |í1 *n,í — I (prosím vypi Využití interaktivních tabulí 1 nevyužíváte/i Hypotéza prostá pol. 48 E^g^irilHIflEiM^ľl^ Hypotéza prostá Dopomenutí využití „klasických zdrojů „ ^ ^ pol. 51 irrformacľ' E3 nedostatek tr*-* - »«—"«■—'■ - i7- »0/ 9 nesoustředě; Zápory využiti digitální techniky míra nt . ____,____■opomenutivyuritlJnasKkycn prosjm vypiš 2SK zdroji informací" prílišná zátěž ÍU7t ..„„^■L.„-----„------«r>edostatek práce s literaturou přílišná zátěž 25% soustavu fl^^H 20% u nesoustředěnost íáloi í jiné - prosírr 20%__ „ ., H|-H^B.---Bvclko mífcnrgjtivnicn Vlivu na 15C/Í " ■ftvíi HL Žáka-prosím vypište jaké • přílišná zátěž prooči Jfflgji j ■»'/ ■ ' 3f 'ÍŠ^S Zdtč/ 'V SVaioVOU rl gaUw^ kostem'soustavu Mi HHllir y jiné - prosím vypište 0% M--- hypotéza prostá byla falzifikován H i4Nejcastejsi vzdelávací oblasti pn využití počítače je oblast informační a komunikační technologie. i Jazyk a jazyková komunikace | Matematika a ;j Informační a I f Člověk a jehc jí Člověk a spol | Člověk a přín | Umění a kulu | Člověk a zdra I Člověk a svět | Doplňující vz.]5% onkrétních oředmětech Hypotéza prostá pol. 66, 67 10% hypotéza prostá byla faiz.ifik.ovan NejíastěJafVYUŽItl PC v konkrétních předmětech _ ■Jazyk a jazyka ■ Matematika a její aplikace y Informační 3 komunikační tet hnologie ■ člověk ä jeho svět ■ Človek a spolpŕrtost MČIovÄk ä příroda u Umenia kultura m Človek a zdraví ..í w'. a ivél uvi.e tá • .'.'i u i tiŕdé dvtl úkolu • laknrwiknv» pnmirřka Tifl p^nithŕrh řtnni. lututdrírk prátf )• I-iiPiiO, Tthlcst. B r oř voj ioívoj i»It otoCnoítt » r-.r.--Ideni t, nfrimiriiiac- l-anditŕipu. tuplov-W - ■.(■. i'.' .11. il.i... ít i/ŕ*™, doplňováni JMtrvnírirru-.et.s Závěr hlavního cíle téměř většina pedagogů na I. st. a všichni pedagogové na II. st. využívají při vzdělávací činnosti počítač, který patří k nejčastěji využívané digitální technologii • patrný trend pronikání digitálních technologií do běžné společnosti, řady odborných odvětví včetně školství » muitimediaiizace řady podkladů, materiáiů, internetových portálů a dalších opor, které mohou pedagogové při své práci využívat. ► trend zavádění interaktivních tabulí a jejich četné využití ve výuce » nejčastější kategorií v inkluzivním vzdělávání jsou žáci se SPU Závěr hlavního cíle ' nejčastější typ práce s PC - práce s výukovými programy pravděpodobně pro jednoduchost ovládání a řadu možností jejich alternativního využití ► specializované vzdělávací Drogramy využívají všichni žáci bez rozdílu ► uvědomění a prezentace pozitiv i negativ využití digitálních technologií i internetu, stejně tak jako jejich výhod a nevýhod. ► počítač za dobrou pomůcku, ale ne pro pravidelnou práci Doporučení pro pedagogickou teorii a praxi zajistit odpovídající vybavení škol (př. počet počítačových jednotek, tiskárny, scannery, fotoaparáty, kamery, interaktivní tabule, atd.) bylo dostupné všem žákům nejen v PC učebnách pro běžnou výuku ICT, pro individuální práci v běžných třídách, projektovou výuku, při naplňování průřezových témat » udržovat vybavení školy digitální technikou aktuální ► podporovat zajištění kvalitního proškolení všech pedagogických pracovníků Vhodné by bylo například i zavedení/podpora multimediálního centra podpory pro pedagogy, které by mělo na starosti nejen školení a kurzy pro pedagogy, ale i poskytovalo technicko-poradenské služby v oblasti využití digitálních technologií ve školách (např. Mediální centrum Stuttgart). Doporučení pro pedagogickou teorii a praxi » podporovat trend zavádění IT do škol (do všech tříd), včetně příslušného hardwaru a softwaru zajistit odpovídající školení a časový prostor pro práci s IT. přípravu a tvorbu materiálů, prezentací ► vzhledem k oblibě využití PC (vzdělávacích) programů rozšiřovat databázi výukových programů pro všechny obory (nejen jazyky, matematiku a informační technologie), i druhy postiženi zajistily adekvátní materiálně-technícké podmínky pro jejich efektivní využití v edukačním procesu > Doporučení pro pedagogickou teorii a praxi ► reagovat na potreby volnočasového uplatněni' žáků se speciálními vzdelávacími potrebami zřizovat zájmové kroužky technického či rukodělného zaměřeni ? podporovat integraci digitálních technologií do všech vzdělávacích oblastí jejich účelné a vhodné využití, včetně internetové sítě » využívat možnosti praktického užití internetu y edukačním procesu zajistit patřičné webové rozhraní e-learningový portál a další podmínky ► seznamovat žáky s praktickou i teoretickou stránkou internetu nevyužívali internet jen jako nástroj pro zprostředkování zábavy důraz na zkvalitňováni webového rozhraní školy včetně prostoru pro prezentace individuálních prací žáků dostatečné informování o obsahu internetu, jeho rizik a jak se jim bránit ► mít na paměti, že digitální technologie nejsou jen počítače Doporučení pro pedagogickou teorii a praxi > uvědomovat si negativní faktory digitálních technologií ovlivňující individuální osobnost i kolektiv žáků snažit se je co nejvíce eliminovat bránit k rozšiřování negativních vlivů např. stoupání agrese mezi žáky, izolovaností žáků, šikana podpora skupinové kooperace, pohybové aktivity, projektové formy práce se střídáním složení jednotlivých skupin, stejnou měrou jako s on-line informace uplatňovat i standardní zdroje » podporovat využití digitálních technologií při realizaci a naplňování cílů individuálních vzdělávacích plánů vhodné alternativy využiti' počítačů a další digitální techniky účelné možnosti pro vhodné pravidelné využívání nejen při práci s výukovými programy Děkuji za pozornost