Pohled pedagoga běžné základní školy na podporu komunikativních kompetencí žáků s narušenou komunikační schopností PhDr. Veronika Girglová Katedra speciální pedagogiky Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity Školitel: Doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. TEORETICKÁ VÝCHODISKA nintegrace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami do běžných základních škol n nindividuální a skupinová integrace žáků s narušenou komunikační schopností na 1. stupni n npodmínky inkluzivního prostředí na 1.stupni základních škol n TEORETICKÁ VÝCHODISKA nvzdělávací oblast Jazyk a jazyková komunikace n n nvýuka českého jazyka/cizího jazyka v kontextu s osvojováním si kompetencí komunikativních q(cílového zaměření vzdělávacích oblastí ukotvených v RVP ZV) q nskladba výuky českého jazyka/cizího jazyka na 1.stupni ZŠ n VÝZKUMNÉ PROJEKTY nhlavní výzkumný projekt realizovaný v České republice (2009-2011) qanalytickou jednotkou: npedagogové základních škol s integrovaným žákem/ky s narušenou komunikační schopností ve třídě (N=119) n nvýzkumný projekt v rámci České republiky (2012) qanalytickou jednotkou: npedagogové participující na skupinové i individuální integraci žáků s narušenou komunikační schopností (N=89 respondentů) n à základní školy s logopedickou třídou N1=24 n à běžné základní školy s individuální integrací à N2=65 n n nkomplementární výzkumný projekt realizovaný v německé spolkové republice Baden-Württemberg (2011-2012) qanalytickou jednotkou: npedagogové základních škol (Grundschule) vzdělávající ve svých třídách žáka/ky s narušenou komunikační schopností (N=21) n CÍLE VÝZKUMNÝCH PROJEKTŮ n1. fáze q Analýza problematiky výchovně vzdělávacího procesu a komunikativních kompetencí žáků s narušenou komunikační schopností z pohledu vyučujícího pedagoga běžné základní školy. n2. fáze (komplementární) q Analyzovat podporu vzdělávání a komunikativních kompetencí žáků s narušenou komunikační schopností v německé spolkové zemi Baden-Württemberg. n3. fáze q Analyzovat podporu vzdělávání a komunikativních kompetencí žáků s narušenou komunikační schopností vzdělávací oblasti jazyk a jazyková komunikace. n METODOLOGIE VÝZKUMNÉHO ŠETŘENÍ n nTeoretická část qobsahová analýza nodborných zahraničních i domácích publikací, internetových databází a zdrojů týkajících se problematiky vzdělávání žáků s NKS na ZŠ q qcharakter kvalitativního výzkumu, který je postaven na technikách obsahové analýzy n n METODOLOGIE VÝZKUMNÉHO ŠETŘENÍ n nEmpirická část qstatistická procedura nzpracování výsledků dotazníkových šetření prostřednictvím procedur deskriptivní statistiky (univariační a bivariační analýzou) n qkvantitativní výzkumná strategie nanalytickou jednotkou jsou základní školy nstěžejní technikou sběru dat je dotazník qdotazník byl prostřednictvím internetových stránek respondentům volně přístupný n q VÝSLEDKY VÝZKUMNÉHO ŠETŘENÍ Oblasti působící při výuce českého jazyka a komunikaci žákovi s NKS největší potíže Oblasti působící žákovi s NKS největší potíže Četnost odpovědí Procento Gramatika 42 28 % Slovní zásoba 39 26 % Konverzace 57 39 % Didaktické hry 1 1 % Zpívání písní 7 5 % Jiná oblast, jaká: Čtení s porozuměním 2 1 % Σ 148 100 % Obtíže v komunikaci u žáka s NKS Četnost odpovědí Procento Nižší slovní zásoba (L-S rovina) 43 18 % Fonematická diferenciace (F-F rovina) 45 19 % Pochopení obsahu a instrukcí 33 14 % Navazování kontaktu (Pragm. rov.) 22 9,5 % Chápání gramatických pravidel (M-S) 22 9,5 % Špatná větná skladba – syntax (M-S) 52 22 % Nesprávná formulace víceslabičných slov 21 8 % Jiné potíže – jaké: 0 0 % Σ 238 100 % Tabulka č. 1: Oblasti činící ve výuce ČJ a komunikaci žákovi s NKS potíže VÝSLEDKY VÝZKUMNÉHO ŠETŘENÍ Podpůrná opatření pro žáka s narušenou komunikační schopností ve výuce Řešení potíží s porozuměním Počet Procento Opakuji danou informaci 10 8 % Zjednoduším obsah výpovědi 40 34 % Využiji názorné pomůcky 45 38 % Znovu vše jednoduše vysvětlím 24 20 % Σ 119 100 % Potřebné oblasti pro žáka s NKS ve výuce Počet Procento Více času na úkol 33 28 % Zkoušet písemně 12 10 % Snížený počet žáků ve třídě 21 18 % Pochopení ze strany učitele 31 26 % Pochopení ze strany žáků 22 18 % Σ 119 100 % Tab.2: Podporná opatření pro žáka s NKS ve výuce VÝSLEDKY VÝZKUMNÉHO ŠETŘENÍ Podpora komunikace u žáka s NKS Podpora komunikace: Četnost odpovědí Procento Využití reálních předmětů 49 20 % Obrázky a fotografiemi věcí/aktivit 59 24 % Gesty a neverbálně 40 17 % AAK prvky 19 8,5 % Technické či digitální pomůcky 23 10 % Využívání projektů a skupinové práce 30 13 % Není speciálně podporována 18 7,5 % Je podporována jinak, jak: 0 0 % Σ 238 100 % Tab.3: Podpora komunikace u žáka s NKS Problematické oblasti výuky českého jazyka, které je dle názoru pedagogů třeba podporovat: Problematické oblasti hodiny – ČJ Skupinová integrace à logopedická třída Četnost odpovědí Procento gramatika 13 19 % slovní zásoba 7 10 % konverzace 14 20 % didaktické hry 0 0 % mluvní projev 13 19 % psaný projev 15 21 % jiná oblast, jaká: sluchové vnímání (FD), čtení a porozumění, artikulace 8 11 % Σ 70 100 % Problematické oblasti hodiny – ČJ Individuální integrace Četnost odpovědí Procento gramatika 39 24 % slovní zásoba 23 14 % konverzace 41 25 % didaktické hry 0 0 % mluvní projev 23 14 % psaný projev 27 17 % jiná oblast, jaká: sluchové vnímání (FD), čtení a porozumění, artikulace 10 6 % Σ 163 100 % Tab. 4: Problematické oblasti výuky českého jazyka Děkuji za pozornost… Hezký den J