Petr Kopečný Katedra speciální pedagogiky Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity školitelka: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. Olomouc, 8. března 2013 ¡sociální prostředí jako milieu schopné „vybudovat systém, jenž je inkluzivní a strukturován směrem k plnění všech speciálně pedagogických potřeb každého individua s postižením“ (Nováková, Z.) ¡ ¡sociální inkluze jako plnohodnotné soužití jedinců se zdravotním postižením i bez něj 8. dubna 2013 Podpora sociální inkluze jedinců se SPŘ ve věku mladší dospělosti ¡východisko: výchova a vzdělávání osob se speciálními vzdělávacími potřebami ¡současné pojetí: celoživotní vzdělávání osob se zdravotním postižením + komplexní péče ¡ ¡stále častěji skloňovaná problematika vícenásobného postižení ¡ důležitost zkoumání kategorie narušené komunikační schopnosti u osob s těžkými formami zdravotního postižení ¡ 8. dubna 2013 Podpora sociální inkluze jedinců se SPŘ ve věku mladší dospělosti ¡míra narušené komunikační schopnosti jako významný indikátor sociability jedinců s těžkou poruchou dorozumívacích schopností ¡ ¡determinována druhem a stupněm zdravotního postižení 8. dubna 2013 Podpora sociální inkluze jedinců se SPŘ ve věku mladší dospělosti LOGOPEDICKÁ INTERVENCE 8. dubna 2013 Podpora sociální inkluze jedinců se SPŘ ve věku mladší dospělosti 8. dubna 2013 Podpora sociální inkluze jedinců se SPŘ ve věku mladší dospělosti ¡vznik z hlouběji zasahujících poškození ¡druhotné řečové a jazykové poruchy (Grimm, H. 1999) ¡ ¡Poruchy jazykového a řečového vývoje u: ¡senzorického postižení ¡neurologického poškození ¡mentální retardace ¡pervazivní poruchy ¡ ¡ 8. dubna 2013 Podpora sociální inkluze jedinců se SPŘ ve věku mladší dospělosti ¡výzkumný záměr Katedry speciální pedagogiky, PdF MU ¡jaro 2012 ¡ ¡Hlavní cíl: ¡analýza logopedické intervence v domovech pro osoby se zdravotním postižením se zřetelem na rozvoj sociální inkluze jejich uživatelů ve věku mladší dospělosti ¡Parciální cíle: ¡evaluace přístupů vedoucích pracovníků zařízení k uplatňování speciálně pedagogické podpory ¡zhodnocení logopedické intervence jako součásti individuálních plánů uživatelů ¡aktivity směřující k sociální inkluzi nabízené domovy pro osoby se zdravotním postižením nabízí ¡ ¡ 8. dubna 2013 Podpora sociální inkluze jedinců se SPŘ ve věku mladší dospělosti 8. dubna 2013 Podpora sociální inkluze jedinců se SPŘ ve věku mladší dospělosti ¡do výzkumu započítáno 96 vedoucích pracovníků ¡návratnost dotazníku pro vedoucí pracovníky: 46,4 % ¡pohlaví: 74 % ženy, 26 % muži ¡průměrný věk: 48,2 let ¡vzdělání: ¡ 8. dubna 2013 Podpora sociální inkluze jedinců se SPŘ ve věku mladší dospělosti 8. dubna 2013 Podpora sociální inkluze jedinců se SPŘ ve věku mladší dospělosti 8. dubna 2013 Podpora sociální inkluze jedinců se SPŘ ve věku mladší dospělosti 8. dubna 2013 Podpora sociální inkluze jedinců se SPŘ ve věku mladší dospělosti 8. dubna 2013 Podpora sociální inkluze jedinců se SPŘ ve věku mladší dospělosti 8. dubna 2013 Podpora sociální inkluze jedinců se SPŘ ve věku mladší dospělosti 8. dubna 2013 Podpora sociální inkluze jedinců se SPŘ ve věku mladší dospělosti 8. dubna 2013 Podpora sociální inkluze jedinců se SPŘ ve věku mladší dospělosti ¡LI poskytována v necelé 1/3 domovů – lze spatřovat nárůst ¡hl. důvod zavedení LI: §častý výskyt NKS ¡hl. důvod absence LI: §nedostatek finančních prostředků ¡eventuální přínos LI: §usnadnění komunikace mezi uživateli a pracovníky §navázání spolupráce s dalšími odborníky ¡cílová skupina: osoby s kombinovaným postižením ve věku mladší dospělosti (19 – 26 let věku) ¡maximální pozornost věnována rozvoji pragmatické jazykové roviny ¡LI zahrnuta do individuálního plánu uživatelů ¡ § ¡ ¡ 8. dubna 2013 Podpora sociální inkluze jedinců se SPŘ ve věku mladší dospělosti ¡ 8. dubna 2013 Podpora sociální inkluze jedinců se SPŘ ve věku mladší dospělosti