ZPŮSOBY HODNOCENI DĚTSKÉHO *r3 VÝTVARNÉHO PROJEVU V PŘEDŠKOLNÍM VZDĚLÁVÁNÍ MARKETA SVRCKOVA NEDEVOVA Katedra primární pedagogiky Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity „Efektivita vzdělávání v proměnách společnosti" £ Q A XXI. výroční konference ČAPV -16.-18. září 2013, Pedagogická fakulta UJEP \ SEZNÁMENI S TÉMATEM ZPŮSOB HODNOCENI STŘÍDANÍ ROLI V PRŮBĚHU PROCESU HODNOCENÍ KLICOVY AKTÉR V HODNOCENÍ VZTAH HODNOCENI K PROCESU VÝTV. ČINNOSTÍ HLAVNI CIL HODNOCENI VE VÝTV. ČINNOSTECH POJETÍ VÝTV. ČINNOSTÍ VE VZTAHU KE KOGNICI A METAKO GNICI POZICE HODNOCENI V EDUKAČNÍM PROCESU POJETÍ UČITELSKÉ ROLE PŘI HODNOCENÍ TYPICKÉ METODY VÝUKY H ETERONOMNI UČITEL » DITE UČITEL PROSTŘEDEK UČENI USMĚRŇOVAT VÝTV. PROJEV DÍTĚTE ZPŮSOB POZNÁVANÍ (KOGNICE) ZAVRŠUJE VYTV. ČINNOST UČITEL DÍTĚTI POMÁHÁ, USMĚRŇUJE HO, VEDE HO, MOTIVUJE HO TRANSMISIVNI F ORMATIVNI A UČITEL » DITE UČITEL PROSTŘEDEK UČENI S PŘÁNÍM STÁT SE JEHO CÍLEM POMOCT DITETI UVĚDOMIT SI KRITÉRIA HODNOCENÍ ZPŮSOB POZNÁVANÍ SMĚŘUJÍCÍ K SEBEPOZNÁVÁNÍ (KOGNICE » METAKO GNICE) ZAVRŠUJE VÝTV. ČINNOST, VEDE DÍTĚ K POTŘEBĚ HODNOTIT UČITEL DÍTĚTI POMÁHÁ, MOTIVUJE HO, USMĚRŇUJE HO, ALE TAK ABY PO CHOPILO, JAK HODNOCENÍ VZNIKÁ TRANSMISrVNI,REFLEK-TIVNÍ,INTERPRETATIVNÍ UTONOMNI DITE » UČITEL » DITE DITE CIL UČENI NAUČIT DITE SAMOSTATNĚ HODNOTIT SVÉ I JINÉ VÝTV. PROJEVY ZPŮSOB POZNÁVANIA SEBEPOZNÁVÁNÍ (KOGNICE + METAKO GNICE) STAVA SE NUTNOU SOUČÁSTÍ VNITŘNÍ ČINNOSTI DÍTĚTE UČITEL NASLOUCHÁ VLASTNÍMU HODNOCENÍ DÍTĚTE, DOPLŇUJE HO A POMÁHÁ MU UVĚDOMIT SI DALŠÍ SKUTEČNOSTI REFLEKTrVNI, INTERPRETAIWNÍ Tabulka č. 1: Vymezení způsobů hodnocení podle míry zapojení dítěte (modifikace tabulkyJ. Slavíka, 2003, s. 13) Zkoumaný konstrukt: KVALITA VÝUKY vzhledem k pojetí výuky učitele a k poznávacím procesům dítěte. ZPŮSOBY HETERONOMNÍHO HODNOCENÍ Z HLEDISKA: - přístupu k chybě (normativně direktivní, normativně dialektický kreativní, toleranční), (Bartošová, 1993; Slavík, 1994); - zaměření (hledání nedostatků, předností, alterací); - vztahové normy (kriteriální, normativní - sociálně normované a individuálně normované hodnocení), (Slavík, 1999); - časového sledu (vstupní, průběžné, závěrečné), (Syslová, 2012); - připravenosti (bezděčné, záměrné, holistické a analytické), (Slavík, 1999). ZPŮSOBY HODNOCENÍ PODLE MÍRY ZAPOJENÍ DÍTĚTE - heteronomní - formativní - autonomní (viz tabulka č. l) MODELY HODNOCENI PODLE JEHO PROJEKTOVÁNÍ V HISTORII VÝTV. PEDAGOGIKY model vychovávající řemeslníka - model respektující tvůrce - model chápajícího se tvůrce VYMEZENI KRITERII HODNOCENI VYTV. PROJEVU PODLE VZTAHU K: - produktu výtvarné činnosti (obecná estetická kritéria, kritéria vnímání vztahů objektů a jejich částí, kritéria zvládnutého řemesla, kritéria ve vztahu k příjemcům, k autorovi, k ostatním produktům); - procesu výtvarné činnosti (ve vztahu k tvůrčí činnosti, k aktivitě tvůrce, k jeho rozvoji osobnostnímu i sociálnímu, ve vztahu k psych, procesům). |SALO/V\E f METODOLOGIE Výzkum je navržen jako kvalitativní, ve 2 fázích: 1 / přípravná (studium relevantní literatury), 2/realizační (viz tabulka č. 2) VÝZKUMNÉ OTÁZKY: / S jakými způsoby hodnocení výtvarných činností pracují učitelé v předškolním vzdělávání? f Jak hodnotí děti svůj výtvarný projev? CÍLE VÝZKUMU: Cl/ Charakterizovat způsoby heteronomního hodnocení dětského výtvarného projevu, jež používají učitelé předškolního vzdělávání v praxi. C.2/ Zjistit, jak učitelé při formativním hodnocení dětského výtvarného projevu postupují. C.3/ Popsat povahu příležitostí k autonomnímu hodnocení, které jsou dětem v souvislosti s výtvarnými činnostmi poskytovány. C. 4/ Popsat, jak při autonomním hodnocení hodnotí samy děti. PODCÍLE Cl: Zjistit,... C. 1 A/ ... jak učitelé vnímají dětský výtvarný projev. B/ ... jaká kritéria při jeho hodnocení uplatňují. C. 1C/ ... jaké hodnoty jejich hodnocení nese. C. ID/ ... kam při svém hodnocení směřují. C. 1E/ ...jaké faktory ovlivňují jejich hodnocení. 1. CAST REALIZAČNÍ FAZE C. 1 (A-E),C.2,C.3 2. CAST REALIZAČNÍ FAZE C.4 UČITELE V PV DETI v pv VICECETNA PRÍPADOVÁ STUDIE zúčastnené pozorovaní ETNOGRAFICKY VÝZKUM polostruktu rovaný rozhovor Zpracování dat rozhovor nad výtv. díly dětí ...........I............ audiozáznam - přepis :tu zu )r svědectví V. školní í budovy POLOSTRUKTU ROVANÝ ROZHOVOR svědectví školní budovy ........±........ terénní poznámky ^TU zuc >R poz zúčastněné pozorování audiozáznam - přepis terénni poznámky ^ .. - - ■► otevřené kódovaní reVerze * * * - * kategoriální systém strukturování a interpretace dat deskripce heter. aform. hodnocení otevřené kódování . „ ^ reverie kategoriální systém strukturovaní a interpretace dat deskripce auton. hodnoceni Tabulka č. 2: Design výzkumu KONTAKT: Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta, Katedra primární pedagogiky Poříčí 31, 603 00 Brno, 78089@mail.muni.cz. PODPORA: Prezentace vznikla za podpory Stipendijního fondu PdF MU. VÝSLEDKY A DISKUSE V současné době probíhá přípravná fáze výzkumu. První část realizační fáze je plánována na konec roku 2013 a na rok 2014, druhá část realizační fáze pak na první polovinu roku 2015. Výsledky výzkumu budou průběžně zveřejňovány v relevantních publikacích. LITERATURA Bartošová, L. (1993).Učitelův přístup k chybě žáka jako indikátor pojetí výuky ve výtvarné výchove (rukopis). Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta. Slavík, J. (1994). Problém chyby v tvořivé výrazové výchově. Pedagogika, 44 (2), 119-128. Slavík, J. (1999). Hodnocení v současné škole. Východiska a nové metody pro praxi. Praha: Portál. Slavík, J. (2003). Autonomní a heteronomní pojetí školního hodnocení - aktuální problém pedagogické teorie a praxe. Pedagogika, 53 (l), 5-25. Syslová, Z. (2012). Výz nam hodnocení, jeho funkce, typy a roviny. In H. Sedláčková, Z. Syslová & L. Štěpánková. Hodnocení výsledků předškolního vzdělávání (s. 11-22). Praha: Wolters Kluwer Česká republika. Fotografie pochází z osobního archivu autora.