22.5.2013 Petr Kopečný Katedra speciální pedagogiky Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity školitelka:doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. Prešov, 15. května 2013 Rozvoj pragmatické jazykové roviny uživatelů sociálních služeb Profese logopédky/logopeda z pohledu laické veřejnosti aneb „tdnka" ■ Jak vypadá? ■ S kým pracuje? ■ Kde pracuje? ■ Co dělá? za. květnů 3013 Rozvoj pragmatické jazykové roviny uživatelů sociálních služeb Logopedická intervence v ČR 21. kvétna 3013 Rozvoj pragmatidiŕ jazykové mriny ofinieH soci.il n :rh r* - :7rb Speciální pedagogika ■ východisko: výchova a vzdělávání osob se speciálními (vzdělávacími) potřebami ■ současné pojetí: celoživotní vzdělávání osob se zdravotním postižením + komplexní péče ■ stále častěji skloňovaná problematika vícenásobného postižení ' —^ důležitost zkoumání kategorie NKS u osob s těžkými formami zdravotního postižení za.kwtna J013 Rozvoj pragmatické jazykoví roviny uživatelů sociálních služeb Jazykové roviny f > komunikační schopnost v 22. května 2013 Rozvoj pragmatické jazykové roviiry uzivdtdu sociálních služeb Symptomatické poruchy řeči ■ vznik z hlouběji zasahujících poškození ■ druhotné řečové a jazykové poruchy (Grimm, H. 1999) Poruchy jazykového a řečového vývoje u: ■ senzorického postižení ■ neurologického poškození ■ mentálního postižení ■ pervazivních poruch 22. kvétna 3013 Rozvoj pragmatické jazykové roviny uživatelů sociálních služeb 1 22.5.2013 Metodologie ■ výzkumný záměr Katedry speciální pedagogiky, PdF MU ■ 2012 - 2013 Hlavní cíl: ■ analýza logopedických přístupu k rozvoji pragmatické jazykové roviny uživatelů sociálních služeb v České republice Parciální cíle: ■ analýza organizace LI v DOZP ■ shrnutí důležitých kritérií pro logopedy DOZP pro zařazení uživatelů do LI ■ zjištěnífalctografických údajů o logopedech ■ deskripce cílové skupiny osob ■ analýza postojů logopedů k důležitosti rozvoje jednotlivých jazykových rovin 22. května »13 Rozvoj pragmatické yivykcvr roviny uživatelů sociákxtri sJužeb Výzkumný design n. května hjíj Rozvoj pragmatické jazykové roviny uživatelů wí alrirr- -.i.vH: Výzkumný soubor kvantitativního šetření I.FÁZE II. FÁZE a) 96 vedoucích pracovníků ■ návratnost: 46,4% ■ pohlaví: 74 % ženy, 26 % muži ■ průměrný věk: 48,2 let b) 10 logopedů ■ návratnost: 34,5% ■ pohlaví: 90 % ženy, 10 % muži ■ průměrný věk: 38,4 let 13 logopedů ■ návratnost: 54,2 % ■ pohlaví: 100 % ženy ■ průměmývěk: 40 let 1?. května 3013 htozvoj pragmatické jazyfeové 1 rviny uživatelů sociakníeh služeb Délka praxe logopedů v DOZP Rozvoj pragmatické jazy^cv* roviriy iirřwtrlů Mciilních Juieb Cílová skupina osob dětství (0 - 14 let veku) 16,10% adolescence (15 18 let v«kii) 12,90% mladší dospělost (19 - 26 let vělíu) (27 - 64 let věku) stáři (65 - 79 let věltu) Rozvoj pragmatické jazykové roviny uživatelů sociálních služeb 2 22.5.2013 Rozvoj složek a rovin jazyka m i a_ i ■ -1. u ** •*-. ■-Pi-vtiK i"' _ _ ■■• li bťaeMtV Rozvoj pragmatické jazykové roviny uživatelů s Kritéria pro zařazení do LI (Kostková, i. 2013) •ilľ'píľr-E icl -lili! L»i:iiii:il.. v. 11,..,,,,,,,, .,1, I,. Ir- Rozvoj pragmatické jazykové roviny uživatelů sociálních služeb Stupeň MP jako determinanta přístupů k rozvoji pragmatické jazykové roviny ■ u 9 logopedek ano, u 4 ne (Kořistkové, e. 2013) verifikace hypotézy: „Stupeň postižení ovlivňuje přístupy logopedů k rozvoji jednotlivých jazykových rovin uživatelů." Kvalitativní studie PS muže s lehkým MP v DOZP ■ diagnóza determinuje řečový projev ■ zasažena převážně exprese - dysartrie • porozumění na dobré úrovni ■ v komunikaci: ■ naučené vzorce ■ koncentrace na vlastní expresi ■ transfer do jemu blízkých tematických oblastí I vyznám rozvoje pragmaticke jazykové roviny 12. května 2013 Rozvoj pragmatické jazykové roviny uživatelů sociálních služeb Shrnutí ■ LI poskytována v necelé 1/3 domovů - lze spatřovat nárůst • logopedi s nejčastěji 12 až pletou praxí ■ cílová skupina: osoby s kombinovaným postižením ve věku mladší dospělosti (19-26 let věku) ■ logopéd, přístupy determinovány stupněm postižení • rozvoji pragmatické jazykové roviny věnována maximální pozornost Rozvoj pragmatické jazykové 10 Děkuji Vám za pozornost a přeji dobrý den. Rozvoj pragmatické jazykové roviny uživatelů sociál nich sfužeb 3